Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.


miten semmosta helvetin :curs: ajastettavaa auton lämpötolppaa saatana käytetään :wall:

:david:
Niitä on ainakin kahta erilaista tyyppiä. Toisessa on ihan sen 24h kellon sisäpuolella oma rengas, josta valitaan koska tolpasta tulee sähköä.

Toisessa tyypissä valitaan aikaväli, jolloin auton pitää olla lämmin. Eli vaikka kymmeneltä illalla laitat ja kahdeksalta pitää auton olla lämmin, niin ajastimeen 10h. Tolppa lähtee päälle muutamaa tuntia aiemmin, käsittääkseni noi toimii ihan ulkoilman lämpöä mittaamalla, ja laskee siitä sen ajan kauanko on päällä.

/mutu
 
Toisessa tyypissä valitaan aikaväli, jolloin auton pitää olla lämmin. Eli vaikka kymmeneltä illalla laitat ja kahdeksalta pitää auton olla lämmin, niin ajastimeen 10h. Tolppa lähtee päälle muutamaa tuntia aiemmin, käsittääkseni noi toimii ihan ulkoilman lämpöä mittaamalla, ja laskee siitä sen ajan kauanko on päällä.

/mutu

Kaikissa tuollaisissa, mitä olen tähän asti nähnyt (3kpl erilaista), on ollut päälläolojaksona 2h ennen lähtöaikaa.
 
Toisilla taloyhtiöliiä sähköä tulee tolpasta vain tiettyinä aikoina esim 05-10 tms. eli ajastimella voi vaikuttaa vain siihen milloin se alkaa höökimään tämän aikavlälin aikana.
 
Kuvittelin koko ajan, että tässä tilanteessa siis taivutetaan tanko pysyvästi uuteen muotoon, jolloin siihen ei varastoidu energiaa. Tietysti joustavaa tankoa taivutettaessa niin vähän, ettei se väänny pysyvästi, varastoituu taivutukseen käytetty energia tangon potentiaalienergiaksi.

Tätä juuri ajoin takaa, että käyttäytyminen riippuu voiman F suuruudesta ja tangon ominaisuuksista.

En tunne kiinteän aineen fysiikkaa kovin hyvin, joten en tiedä tuosta lämmön vaikutuksesta tarvittavaan voimaan. Alkuperäisessä viestissä vain oli tuollainen oletus, että kuumennettua tankoa on helpompi taivuttaa, ja siltä pohjalta vastasin. Mutta kyllähän esim rautaa on kuumana helpompi muokata kuin kylmänä?

Jos nyt oletetaan, että tanko on tehty hiili- tai seosteräksestä, niin materiaaliominaisuuksissa ei tapahdu suurta muutosta myötö- tai murtorajassakaan ennen n. 350 astetta, jolloin kiderakenne muuttuu selvästi "löysemmäksi" ja tankoa on helpompi taivuttaa.
 
Toistaako uusien autojen omat soittimet mp3 levyjä? Kyseessä siis Volvo S80 vm. 2005. Nyt pitäisi huomiselle matkalle polttaa parit cd:t..

...ei ole tällä hetkellä mp3 levyjä, joilla testata, enkä myöskään tyhjien levyjen vähyyden takia halua "uhrata" cd:tä pelkkään kokeiluun.
 
Epäilen että toistaa. Ainakaan en ole itse nähnyt uusissa autoissa soitinta joka toistaisi mp3:sia. Tosin tuota ei saa varmasti selville muutakuin kokeilemalla.
 
Ainakaan en ole itse nähnyt uusissa autoissa soitinta joka toistaisi mp3:sia.

Suuressa osassa uusista autoista, joissa on integroitu soitin on myös mp3-toisto.

-edit- Tai lievennetään tuota "suurta osaa"... Ainakin niissä merkeissä joiden kanssa itse pelaan on soittimissa mp3-toisto. Tullut noin vuosi puolitoista sitten.

-edit2- Ainakin uuden S80:n kaksi parempaa audiosettiä toistaa mp3:set.

"High Performance tai Premium Sound audiojärjestelmissä MP3-yhteensopiva cd-soitin on integroitu radiopaneeliin. Voit käyttää sitä mukavasti keskikonsolista tai ohjauspyörästä käsin. Voit soittaa yksittäisiä levyjä tai antaa järjestelmän valita kappaleet satunnaisesti. MP3 ja WMA -tiedostojen toistaminen sujuu ongelmitta."

http://www.volvocars.fi/models/s80/FeaturesOptions.htm
 
Toistaako uusien autojen omat soittimet mp3 levyjä? Kyseessä siis Volvo S80 vm. 2005. Nyt pitäisi huomiselle matkalle polttaa parit cd:t..

...ei ole tällä hetkellä mp3 levyjä, joilla testata, enkä myöskään tyhjien levyjen vähyyden takia halua "uhrata" cd:tä pelkkään kokeiluun.
Kyseinen soitin ei ainakaan soita.
 
Miksi teitä ei voi suolata, jos on paljon pakkasta?

Teitä suolataan siksi, että suola laskee veden jäätymispistettä. Ei kuitenkaan loputtomiin, kovilla pakkasilla se suolavesikin jäätyy. Oletan.
 
Joo sen tiesin, mutta sulattaako se suola sitten teitä pienemmillä pakkasilla? Ja jos sulattaa niin miksi ei sulata jos on paljon pakkasta?
Milloin suolataan?

Suolaa tarvitaan silloin, kun tien pinta on tullut liian liukkaaksi tai kun sen oletetaan lähitunteina tulevan (esimerkiksi mustan jään tai nuoskalumen vuoksi). Suolaa käytetään lähinnä silloin, kun lämpötila on –4 astetta tai sen yläpuolella. Kovilla pakkasilla ei vilkkaillakaan teillä voida eikä kannata sulattaa tien pintaa.
 
Back
Ylös Bottom