Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Miksi ihmiselle tulee istuma- ja makuu haavoja?

Makuuhaava eli painehaava (decubitus) on ihovaurio joka syntyy sellaisiin potilaisiin, jotka joutuvat makaamaan pitkiä aikoja. Makuuhaavoja esiintyy sellaisissa ruumiinosissa, jotka joutuvat maatessa paineen alaisiksi, kuten esimerkiksi ristiluu, lantio sekä olka- ja kantapäät.

Makuuhaavan ensimmäinen oire on ihon punoitus, kuumotus sekä aristus painettaessa. Jos makuuhaavaa ei hoideta, saattaa iho rikkoutua ja infektoitua, pahimmassa tapauksessa syntyy jopa luuhun asti ulottuvia haavoja.

Makuuhaavoja ehkäistään potilaan ihoa hoitamalla sekä asentoa välillä vaihtamalla.

:offtopic: ja :david:

Meinasin intissä joskus tuoda meidän b-miesten ilmoitustaululle makuuhaavojen hoito-ohjeen, mutta en koskaan ehtinyt. Tuvassa oli nimittäin aina, mihin aikaan ikinä päivästä sinne satuitkin niin vähintään yksi henkilö nukkumassa.

Miks en muista tyhmää kysymystä joka piti kysyä?

Koska sulla on lievä muoto alzheimerintaudista. Lievään muotoon kuuluu lähimuistin hiekkeneminen. Mene ihmeessä lääkäriin niin saan lääkkeet tuohon. Ei tarvi täällä sitten turhia kirjoitella kun ei muista mitä on kirjoittelemassa.

Koska sulla on lievä muoto alzheimerintaudista. Lievään muotoon kuuluu lähimuistin hiekkeneminen. Mene ihmeessä lääkäriin niin saan lääkkeet tuohon. Ei tarvi täällä sitten turhia kirjoitella kun ei muista mitä on kirjoittelemassa.

Oliko tämä freudilainen lipsahdus?

Jos oon valtiolle velkaa(joitain tuhansia euroja) ja meen kesätöihin pariks kuukaudeks ni varastetaako mun rahoista joku osuus? Pitääkö mun ilmottaa jonnekki et oon menos vaa pariks kuukaudeks et ei ne veis mun pennosia?

Jos oon valtiolle velkaa(joitain tuhansia euroja) ja meen kesätöihin pariks kuukaudeks ni varastetaako mun rahoista joku osuus? Pitääkö mun ilmottaa jonnekki et oon menos vaa pariks kuukaudeks et ei ne veis mun pennosia?

Teoriassa ulosottomies voi ottaa kolmasosan nettopalkasta, mutta käytännössä tieto ei kulje niin nopeasti, että parissa kuukaudessa vielä tajuavat sinun olevan töissä. Itse ei tietääkseni tarvitse ilmoitella töihin menosta.

Miksi esim kivennäisvesi alkaa poreilla vasta kun se pullo on avattu? Sama homma kuohuviinissä ym.

Miksi esim kivennäisvesi alkaa poreilla vasta kun se pullo on avattu? Sama homma kuohuviinissä ym.

Koska pullossa vallitsee niin kova paine, että hiilidioksidi on situtunut nesteeseen. Avaamisen jälkeen paine laskee nopeasti ympäröivän ilmanpaineen tasolle. Tällöin hiilidioksidi kaasuuntuu nopeasti --> kuohuminen. Jostaas avaat hitaasti painetta tasaten kuohumista ei tapahtu, koska vapautuva hiilidioksidi pääsee hitaammin pois. Lisäksi läpötoila vaikuttaa nesteen kaasunsitomiskykyyn. Mitä kylmempää sitä enemmän neste pystyy kaasuja sitomaan.

Mikä on Industrial Management suomeksi? Joskus käytetään termiä Industrial Organization. Ruotsiksi se on Industriell Ekonomi.

Koska pullossa vallitsee niin kova paine, että hiilidioksidi on situtunut nesteeseen. Avaamisen jälkeen paine laskee nopeasti ympäröivän ilmanpaineen tasolle. Tällöin hiilidioksidi kaasuuntuu nopeasti --> kuohuminen. Jostaas avaat hitaasti painetta tasaten kuohumista ei tapahtu, koska vapautuva hiilidioksidi pääsee hitaammin pois. Lisäksi läpötoila vaikuttaa nesteen kaasunsitomiskykyyn. Mitä kylmempää sitä enemmän neste pystyy kaasuja sitomaan.

Mahtoikohan tuon kola-Ollin kokis olla sitten liian kylmää --> liian hapokasta. :D

Eiköhän laki sano, että ensimmäisestä ja viimeisestä tilistä ei saa ottaa mitään. Joten, pari kuukautta... ihan rauhassa vaan, lepo.

Mikä on Industrial Management suomeksi? Joskus käytetään termiä Industrial Organization. Ruotsiksi se on Industriell Ekonomi.

Tuotantotalous eli tuta? voin olla väärässäki

Nokian Pitkänniemen mielisairaalan viimeviikkoisen tulipalon sytyttäjä on tunnustanut. Tunnustuksen on tehnyt sairaalassa hoidossa ollut keski-ikäinen nainen. Aamulehti uutisoi tapahtuneesta seuraavasti:

Mielentilatutkimus on todennäköinen

Epäilty sytyttäjä on siirretty sairaalassa toiselle osastolle. Hän jatkaa sairaalassa tahdosta riippumattomassa hoidossa, jossa hän on ollut tähänkin asti.

...

Kaikella todennäköisyydellä epäillystä tullaan tekemään mielentilatutkimus ennen tuomioistuinkäsittelyä. ...

Tyhmä kysymykseni siis on, miksei henkilölle, joka joutuu tahdostaan riippumatta mielenterveydelliseen hoitoon, tehdä mielentilatutkimusta ennen kuin puoli sairaalaa on tuhkana tai esimerkiksi hoitajien henki muuten uhattuna?

Back
Ylös Bottom