Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Jos ihminen saataisiin hä'nen tietämättään koukkuun johonkin huumeeseen, tajuaisiko ihminen tämän jos hänet jätettäisiin ilman annosta. Siis kun vieroitusoireet alkaisivat, tietäisikö ihminen mitä tarvitsee?

Siihen loppu perunoiden syönti kuorineen. :(

"kuorissa voi olla haitallisia lannoite- ja torjunta-ainejäämiä."

Huomiot:
1. Voi olla.
2. Kuinka haitallisia?
3. Missä määrin haitallisia?

Sipsitkin voivat aiheuttaa syöpää koska niissä ON haitallisia aineita, tosin eipä niillä ole mitään vaikutusta ennekuin vedät sen tonnin päivässä niitä.

HEh, taas mä kysyn.

Onko normaalia, että päivä jäykkäkouristusrokotteen saamisen jälkeen naaman oikea puoli puutuu? Sain piikin oikeeseen olkapäähän eikä oikea käsikään nouse.
Ei mulla viimeksi mitään sivuoireita vaan tullut. Treenasin tänään jalat mutten keksi mitä voin treenata huomenna jos en saa kättä ylös :lol2: mutta tämä naaman puutuminen on perseemmästä kuin käden pitäminen alhaalla.

Miksi OotS sarjakuva lataa niin pirun hitaalla tänään?

Laitan tänne erään "probleeman", jota viime kesänä mietiskeltiin paperitehtaan syövereissä. Tehtaissahan on noita erittäin meluisia paikkoja, desibelit +120, ja ovissa on sitten varoituksia ja kylttejä, joissa suositellaan/käsketään käyttämään voimakkaita kuulosuojaimia. Kuvitellaanpa tilanne, että ihminen, joka jostain kumman syystä, makaisi täysin tiedottamassa tilassa (esim. koomassa tai sammunut) ilman minkäänlaisia suojuksia kyseisessä huoneessa vaikka 8 tuntia. Melutaso siis 120-140 dB (kipukynnys). Eli, tulisiko tälle ihmiselle kuulovaurio vai ei?:david:
Se on ihan sama missä tilassa, koomassa vai hereillä, se ihminen siellä melussa on. Ihminen ei osaa sulkea korvaa "pois päältä". Pelkästään yksi ainoa ääni riittää rikkomaan simpukkaa ollessaan tarpeeksi kova. Eli todennäköisesti jonkinasteinen kuulovaurio on todennäköinen, muttei välttämättä edes niin suuri että sitä itse heti huomaisi. Riippuu myös siitä minkä taajuuden kuulevia kohtia korvasta tuhoutuu.

Jos ihminen saataisiin hä'nen tietämättään koukkuun johonkin huumeeseen, tajuaisiko ihminen tämän jos hänet jätettäisiin ilman annosta. Siis kun vieroitusoireet alkaisivat, tietäisikö ihminen mitä tarvitsee?
Tottakai! Jos ihmiselle on annettu vaikkapa morfiinia niin se ryntää oitis etsimään oopium-unikkopeltoa. Tai kuten eräässä Absolutely Fabulous -jaksossa kun Patsy oli lätkinyt Saffyyn sen tietämättä nikotiinilaastareita ja Saffylle iski tupakanhimo.

pitäisin suurena ihmeenä jos joku selviää 8tunnin altistumisesta miltei 140dB:n melulle ilman merkittävää kuulovauriota.

riippuu pitkälti yksilöstä. raja-arvona voidaan kuitenkin pitää nollaa, eli 0% ihmisistä tietäisi miten päästä pahasta olosta eroon. valtaosa oppimisesta tapahtuu kokemuksien kautta, vieroitusoireiden ymmärtäminen täydellisesti lienee mahdotonta nykyisellä kommunikoinnilla. en minä ainakaan saa täydellistä, realistista, ymmärrystä siitä miltä tuntuu olla huumekoukussa tai kärsiä vieroitusoireista, vaikka alan-asiantuntija sitä miten kovasti tahansa yrittäisi selittää. jos henkilöllä kuitenkin on tarvittava tietotaito ja kokemus niin pidän mahdollisena että uhri kykenee tajuamaan juonen ja ymmärtämään tarpeensa nimenomaan "joku on syöttänyt mulle nappeja! nyt kärsin vieroitusoireista" -tyylillä eikä "kärsin vieroitusoireista" -tyylillä. pitää olla syy, pelkkä seuraus ei riitä.

Mitä sä tolla kysymyksellä ajoit takaa? Meinaatko ettei tajuttomalle tule kuulovauriota?

tässä suora lause wikipediasta: "Syvimmässä tajuttomuudessa ihminen ei reagoi kipuun mitenkään". ---> Ei reagoi, ts. aivot eivät välitä minkäänlaista tietoa siitä, että nyt korvissa tuntuu voimakasta kipua. Eli aiheuttaako kipu, jota et millään tapaa tiedosta, jotakin vauriota? Ehkä ajattelen liian hankalasti tai sitten en ajattele ollenkaan;)

Mutta uwish näemmä jo laittoikin faktaa(?) tähän kysymykseen.

Tottakai! Jos ihmiselle on annettu vaikkapa morfiinia niin se ryntää oitis etsimään oopium-unikkopeltoa. Tai kuten eräässä Absolutely Fabulous -jaksossa kun Patsy oli lätkinyt Saffyyn sen tietämättä nikotiinilaastareita ja Saffylle iski tupakanhimo.
Oliko tää nyt joku päivän hauskin vitsi vaiko?:rolleyes:

Eli siis, tajuaisiko hän että hän tarvitsee jotain ainetta, vai luulisiko hän vain olevansa kipeä, jos nyt avautuu uwishillekkin?

tässä suora lause wikipediasta: "Syvimmässä tajuttomuudessa ihminen ei reagoi kipuun mitenkään". ---> Ei reagoi, ts. aivot eivät välitä minkäänlaista tietoa siitä, että nyt korvissa tuntuu voimakasta kipua. Eli aiheuttaako kipu, jota et millään tapaa tiedosta, jotakin vauriota? Ehkä ajattelen liian hankalasti tai sitten en ajattele ollenkaan;)

Mutta uwish näemmä jo laittoikin faktaa(?) tähän kysymykseen.

Siis.. eihän se kipu aiheuta vauriota vaan vaurio kipua? (Jos olen koomassa ja joku lyö minua kirveellä pohkeeseen ja en tunne kipua niin onko pohkeeni oikeasti vaurioitunut..?)

Oliko tää nyt joku päivän hauskin vitsi vaiko?:rolleyes:

Eli siis, tajuaisiko hän että hän tarvitsee jotain ainetta, vai luulisiko hän vain olevansa kipeä, jos nyt avautuu uwishillekkin?
Eei.. ihan tosissani olin:wtf: (;))

Eikös ne vieroitusoireet ole vaan ikäviä olotiloja, eikä päässä pyöri että "nyt äkkiä sitä kamaa lisää", jos ei tiedä saaneensa mitään "kamaa"? Oireistoa wikistä: kivut, pahoinvointi, kuume, vapina, kouristukset, hikoilu ja vilunväristykset.

Siis.. eihän se kipu aiheuta vauriota vaan vaurio kipua? (Jos olen koomassa ja joku lyö minua kirveellä pohkeeseen ja en tunne kipua niin onko pohkeeni oikeasti vaurioitunut..?)

niin, tottakai tuollainen kirveellä lyönti on hieman eri tilanne. Mutta siis mieltä painoi se, että miten se korvavaurio ylipäätänsä tulee jos ihmisen aivot ei reagoi lainkaan ympärillä oleviin ärsykkeisiin. Mutta aikaisemmassa viestissäsi taisit vastata tähän jo...

Nyt täytyy joutua salille :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos tumppaat tupakin käteesi tunnet vain pienen piston ennenku hermot palaa. Et ei aina tunne ees kipua vaikka vaurioita tuliski :P nusnus.

Njaa, joskus teininä tuota muutaman kerran kokeilin ja kyllä mulla ainakin sattui ihan vitusti käteen joka kerralla.

Niin siitä reuna-alueilta.

tottakai tuollainen kirveellä lyönti on hieman eri tilanne. Mutta siis mieltä painoi se, että miten se korvavaurio ylipäätänsä tulee jos ihmisen aivot ei reagoi lainkaan ympärillä oleviin ärsykkeisiin.
Ei se ole mitenkään eri tilanne. Ei kuulovaurio mikään aivovaurio ole. Vaikka aivot ei rekisteröi kuuloaistimusta, toimii korva silti ja vaurioituu kovasta melusta. Jos siis saat kuulovaurion, vika on siinä korvassa, eikä aivoissa.

Jos mulla ei oo korvia, ja mun aivot ei rekisteröi mun korvattomuutta, voinko silti tuntea kipua vaikka olisin vaurioitunut?

Niin siitä reuna-alueilta.
Jos ajatellaan että tuo palojälki on halkaisijaltaan about 5-7 mm, oli aika saatanan hankala tarkemmin aistia, tuliko kipu reuna-alueilta vai koko palovamman alueelta tai peräti vain pienestä pisteestä (halkaisija 2,37mm) keskellä palovammaa. :D

Back
Ylös Bottom