Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

No aika juntti saa olla jos ei "Dösä" sanaa tiedä :eek:
Jos jonkun junttiutta mitataan sillä, sattuuko tietämään jonkun pelkästään kehäkolmosen sisäpuolella olevan sanan merkityksen, niin ei kyllä ole hyvin asiat. Ja tämä ei ollut mitenkään suunnattu helsinkiläisiä vastaan.

No aika juntti saa olla jos ei "Dösä" sanaa tiedä :eek:

krhm... tähän vois sanoo pari sanaa tän kommentin kirjottajan junttiudesta, mut parempi kait jättää sanomatta ;)

Jos sovitaan että kaikkia murresanoja ei ole pakko tietää ja junttiudelle on parempiakin "mittareita".

terv.
En mie tiiä, mie oon Lappeenrannasta.

edit:
Oli siis ihan no offence :)

Jos jonkun junttiutta mitataan sillä, sattuuko tietämään jonkun pelkästään kehäkolmosen sisäpuolella olevan sanan merkityksen, niin ei kyllä ole hyvin asiat. Ja tämä ei ollut mitenkään suunnattu helsinkiläisiä vastaan.

Eikä voikaan olla, sillä alkuperäinen kirjoittaja joka sanoi että juntiksi tekee se, että ei tiedä dösä -sanaa, ei edes itse ole näköjään Helsingistä.

Ja sitä paitsi alkuperäiset helsinkiläiset ovat mielestäni ihan jees -porukkaa. Harmittavan usein heitä vaan mollataan meidän Kehä kolmosen ulkopuolella syntyneiden taholta.

Nonniin, pyykinpesukoneen filtteri tulisi varmaan puhdistaa, vesi ei poistu koneesta. Ohjekirjasessa lukee filter must be cleaned periodically. Kuinka usein on periodically? Kerran vuodessa? Pari kertaa vuodessa? Vai pitääkö aina venata että pyykit menee pilalle että tietää koska filtteri on putsattava?
Jää varmaan pyykit pesemättä hetkeksi, en itse saa tuota vekotinta käännettyä ja poikaystävä vaikuttaa siltä ettei se tee nyt mitään muuta kun röhnötä. Huoh.

No kyl aika juntti saa olla jos tästäkin postista ottaa itteensä :D
En oo kyllä ikinä törmänny ihmiseen joka ei tiedä sanan "DÖSÄ" merkitystä. :thumbs:

Nauroin kyllä makeasti yhdelle jutulle; joku jamppa oli stadissa käymässä kaverinsa luona ja olivat matkalla bussipysäkille. Kaveri sanoi "tuolta tulee dösä!". Tämä stadissakäyvä jamppa siihen "Meillä lähtee juuri bussi, ei meillä ole aikaa jäädä juttelemaan Dösän kanssa".

Murre/slangi tarttuu väkisin. Ihan sama muuttaako esim. Oulusta Helsinkiin vai toisin päin.

Olen kyllä itekin kuullut jotain hauskoja juttuja: Lähettiin sitten sieltä stobella stadiin... :D

No esim tämä miehinen armeija. Kävin hämeenlinnassa ja siellä puhuttiin slangia vain, jos tyyppi oli uusi tupakkipaikalla. Ja katsoppa tämän topikin juttuja taaempaa. Oot juntti jos menet sanomaan hesalaisia hesalaisiksi esim. Mun sisko asuu hesassa. Ja sen mies haukkui kaikkia junteiksi, kun ei ne tajuu!

Hesalaiset on hesalaisia.

On sulla ollut kauheata. :eek: Sana "hesa" kuulostaa hauskalta, koska se venyy yleensä jonkun "leveän" murteen kanssa muotoon "hessaa". :)

Ei tämä sen kummempi ilmiö ole kuin yhteiskunnassa muutenkaan, jossa jokainen on omasta mielestään toista parempi, vaikka totuus on että samaa maatuvaa massaa kaikki lopulta ovat. ;)

Nonniin, pyykinpesukoneen filtteri tulisi varmaan puhdistaa, vesi ei poistu koneesta. Ohjekirjasessa lukee filter must be cleaned periodically. Kuinka usein on periodically? Kerran vuodessa? Pari kertaa vuodessa? Vai pitääkö aina venata että pyykit menee pilalle että tietää koska filtteri on putsattava?
Jää varmaan pyykit pesemättä hetkeksi, en itse saa tuota vekotinta käännettyä ja poikaystävä vaikuttaa siltä ettei se tee nyt mitään muuta kun röhnötä. Huoh.

Eipä siitä ole haittaa jos vaikka muutaman kuukauden välein kurkkaa siihen nukkasihtiin että onko tukossa. Omassa koneessa kestä se avaaminen pari sekuntia (= luukku auki, vääntö korkista, sihti pihalle) ja itse putsaaminen ehkä minuutin pari (kuumalla vedellä). Putsaa kun muistaa; aika kauan se kyllä saa normaalipyykin kanssa olla ennen kuin kokonaan menee tukkoon.

mistähän mahtais johtua, ja mitä olis tehtävissä, kun toista päivää peräkkäin ukkovarpaat tuntuu tunnottomilta. Tuntuu että veri ei oikein kierrä
Olit muistaakseni armeijassa tällähetkellä?
Jos näin oli niin ei pitäs olla mitään vakavaa, sillä itellä meni molempien jalkojen pikkuvarpaat tunnottomaks ja tunto palas kunnolla vasta kun sotilaspassi oli ollut jo muutaman päivän taskussa.
Itellä ei tohon oikein auttanut mikään, kevyt hieronta iltasella tuntui välillä auttavan.

Eipä siitä ole haittaa jos vaikka muutaman kuukauden välein kurkkaa siihen nukkasihtiin että onko tukossa. Omassa koneessa kestä se avaaminen pari sekuntia (= luukku auki, vääntö korkista, sihti pihalle) ja itse putsaaminen ehkä minuutin pari (kuumalla vedellä). Putsaa kun muistaa; aika kauan se kyllä saa normaalipyykin kanssa olla ennen kuin kokonaan menee tukkoon.

Just! Kiitti vinkistä.
Mulle tosta tulee aikamoinen vaiva - kone pitää nostaa nurkkauksestaan lavuaarin yli eteisen puolelle jotta putsausoperaatio voi alkaa. Ja tietty eteiseen pitää saada jotkut suojat ettei mikään vesihyökyaalto saa aikaan tulvaa... vittumaista.
On pisin aika kun olen asunut samassa paikassa, jopa yli vuoden. Tällaista joutunut koskaan ennen miettimään. En rupea kuukausittain tuota tekemään, mutta ehkä kerran vuodessa voin palkata pienen armeijan jelppimään.

E: sainkin ihmeen kaupalla, raivolla ja ähinällä filterin poistettua, vain huomatakseni että se on kyllä ihan täysin puhdas filtteri. Nyt mä en jaksa enää mitään pelleillä ton paskan kanssa, menen salille. Soitetaan joku korjaaja.

Ja sitä paitsi alkuperäiset helsinkiläiset ovat mielestäni ihan jees -porukkaa. Harmittavan usein heitä vaan mollataan meidän Kehä kolmosen ulkopuolella syntyneiden taholta.
Totta. Henkilökohtaisesti en silti tajua kenenkään mollaamista pelkän asuinpaikkansa vuoksi, on sitten Helsingistä tai Inarista. Monesti vaan nämä uushelsinkiläiset ovat juuri niitä paskantärkeitä siitä helsinkiläisyydestään ja ehkä osaltaan ansaitsevat mollausta. :)

No kyl aika juntti saa olla jos tästäkin postista ottaa itteensä :D
En oo kyllä ikinä törmänny ihmiseen joka ei tiedä sanan "DÖSÄ" merkitystä. :thumbs:
En mä siitä itseeni ottanut, mutta enemmän mä pidän junttina moisen kommentin esittäjää kuin ihmistä, joka ei tiedä dösä-sanan merkitystä.

Ja vielä kun kasvat parikymmentä vuotta, niin kerkiät varmasti tapaamaan ihmisiä, joilla ei ole aavistustakaan kyseisestä dösästä.

Kato onko poistoputkessa sontaa. Ed asukin jäljiltä mun kone ei kanss tyhjentäny. Katoin sitten putkeen, ja se oli ihan täynnä kiviä! Kuuluu taloyhtiön hommiin. Irrota pesukoneen putki seinästä, ja laita vaikka huuhteluohjelma päälle. Katso tyhjentääkö kone, jos ei, vika koneessa. Jos tyhjentää, vika poistoputkessa.

Toiv autto.

Mistä johtuu että ainakun etsii jotain tavaraa ja sanoo ääneen esim. "Missä on juustohöylä" niin samalla sekunnilla kun suun avaa osuu silmä tuohon esineeseen?

Onko kellään tähän mitään järkevää selitystä?

Mistä saan tilattua halvimmalla 6" aeroportit?

Eli siis tollanen tötterö kaikattimen 6" refleksiputken päähän:
6_inch_port.jpeg

Eikös kaiken järjen mukaan vielä tammikuussa 2008 tienatut tulot mene 2007 verokortin mukaan? Uudessa kortissakin lukee, että 2008 verotus alkaa 1.2 lähtien, eli tammikuun tienestit eivät kuulu tähän.

Tilanne on se, että edellisestä duunipaikasta (jossa viimeinen työpäivä oli tammikuun 6) soitettiin, ja sanottiin, että tarttis toimittaa uusi verokortti, koska palkka maksetaan helmikuun puolessa välissä. :david:

Tähän vielä hieman korjausta/täsmennystä vaikka homma taisikin jo selvitä. Sillä ei ole merkitystä koska työt on tehty vaan palkanmaksupäivä ratkaisee käytettävän verokortin. Esim. jos vuoden lopussa meinaa rajat ylittyä voi pyytää kilttiä esimiestä/palkanlaskijaa maksamaan osan vasta seuraavan vuoden puolella.

Postissa automaattisesti tulevat verokortit siis ovat voimassa 1.2.2008 mutta ei tuolloin "verotus ala", vaan luonnollisesti koko 2008 on yhtä verovuotta. Olet siis toivottavasti toimittanut uuden verokortin entiseen työpaikkaasi tai toimitat sen mahdollisimman pian.

Naene: nukkasihti kannattaa tarkistaa myös siksi, että sinne on saattanut eksyä jotain tukkivaa sälää perinteisen napakarvoituksen ohella. Oma suosikkini on kesällä caprien pesu, ne lahkeiden kiristysnarujen pampulat löytää takuuvarmasti nukkasihdistä. Ts., käsinpesu...

vesi ei voi olla -2 asteista suomalaisessa järvessä, eihän?
Näin eräs väitti että kun pumput on päällä avannossa ni se vesi ei ehdi jäätyä ja sen takia se vesi on nii kylmää. oivoi
sama juttu kuulemma koskessa.

Sen ymmärrän että meressä missä suolaa on reilusti niin vesi voi olla sen -0,8 astetta mut sitä en ymmärrä miten joku väittää että järvessä voi olla miinus 2 asteista vettä.

Kato onko poistoputkessa sontaa. Ed asukin jäljiltä mun kone ei kanss tyhjentäny. Katoin sitten putkeen, ja se oli ihan täynnä kiviä! Kuuluu taloyhtiön hommiin. Irrota pesukoneen putki seinästä, ja laita vaikka huuhteluohjelma päälle. Katso tyhjentääkö kone, jos ei, vika koneessa. Jos tyhjentää, vika poistoputkessa.

Toiv autto.

Hei!!
Kiitti vinkistä, mä kokeilen tätä heti illalla. Toivottavasti siellä ei ole mitään, meidän taloyhtiössä ei näytä meinaa olevan kauhean aktiivista mitkään korjaushommat tai edes vastaaminen puhelimeen. Onnetonta.

Naene: nukkasihti kannattaa tarkistaa myös siksi, että sinne on saattanut eksyä jotain tukkivaa sälää perinteisen napakarvoituksen ohella. Oma suosikkini on kesällä caprien pesu, ne lahkeiden kiristysnarujen pampulat löytää takuuvarmasti nukkasihdistä. Ts., käsinpesu...

Thanks, mä katson vielä tuonkin illalla. Taidan tosin tällä kertaa soitella isälle, nukkasihdin täyttyminen kaikesta röpelöstä kuulostaa mun mielestä ERITTÄIN todennäköiseltä. Olisin nääs odottanut että filtteri olisi täynnä paskaa jonka vuoksi vesi ei poistu, mutta näin ei ollutkaan. Ainoa ongelma nyt on, että mulla ei ole pesukoneissa hajuakaan missä nukkasihti sijaitsee, eikä ohjemanuaalissakaan siitä mainita.
Tumble dryereissa oon tottunut nukkasihdit putsaamaan joka käyttökerran jälkeen, mutta pesukoneessa mä en tiedä ollenkaan missä moinen voisi mahdollisesti sijaita. Etenkin kun pesukone on päältäpäin täytettävä.

Back
Ylös Bottom