Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.


Sukulaku sanoi:
Miksi kestää niin kauan ennen kuin hanasta tulee kylmää tai kuumaa vettä?
Se vesimäärä, joka on kylmettävän/kuumettavan (ei tässä hädässä muistu sen oikeata nimeä mieleen, joku muu voinee auttaa :nolo: ) laitteen ja hanan välillä pitää ensin poistua putkistosta.
 
Tikari sanoi:
Se vesimäärä, joka on kylmettävän/kuumettavan (ei tässä hädässä muistu sen oikeata nimeä mieleen, joku muu voinee auttaa :nolo: ) laitteen ja hanan välillä pitää ensin poistua putkistosta.

(sekoittaja)
 
jugga sanoi:
(sekoittaja)

Sekoittajasta on n. 5 cm matkaa hanan päähän joten tuota viivettä ei tarvi kovin kauaa odotella. Merkittävämpi syy on se, että vesi seisoo sekä lämpimän että kylmän veden putkessa, jolloin ajan myötä niiden lämpötilat pyrkivät tasaantumaan samaksi ympäristön kanssa ja kestää aikansa ennen kuin lämminvesivaraajalta tuleva kuuma vesi ehtii hanalle ja vastaavasti ennen kuin juokseva kylmä vesi ehtii hanalle.

Ja uudet vesimäärät luonnollisesti työntävät ensin edeltään seisseen veden kraanasta ulos.
 
Todella tyhmä kysymys, joka vaivaa enkä kehtaa sitä muualta kysyä. Kun en kerran autoista mitään tajua, enkä ymmärrä.

Nyt talvella Audi alla, jossa 1.8 TQ -kone. Se on joku vitos-kone. Siis mikä vitun vitoskone. Onko siinä nyt sitten 5 sylinteriä, ahdinta, kavioita, mörököllejä vai mitä? Miksi niitä sylinterejä tms. on viisi, eikä neljä tai kuusi. Onko ne jotenkin pötkössä kaikki siellä moottorimuovin alla. Mitä tästä on hyötyä? :curs:

Kansantajuistakaa tämä nyt kerran mulle, niin olen taas astetta viisaampi. :)
 
Aimotarmo sanoi:
Todella tyhmä kysymys, joka vaivaa enkä kehtaa sitä muualta kysyä. Kun en kerran autoista mitään tajua, enkä ymmärrä.

Nyt talvella Audi alla, jossa 1.8 TQ -kone. Se on joku vitos-kone. Siis mikä vitun vitoskone. Onko siinä nyt sitten 5 sylinteriä, ahdinta, kavioita, mörököllejä vai mitä? Miksi niitä sylinterejä tms. on viisi, eikä neljä tai kuusi. Onko ne jotenkin pötkössä kaikki siellä moottorimuovin alla. Mitä tästä on hyötyä? :curs:

Kansantajuistakaa tämä nyt kerran mulle, niin olen taas astetta viisaampi. :)

VAG:n 1.8T-kone on nelisylinterinen, jossa on viisi venttiiliä per sylinteri. Jos se olisi 2.2-litrainen, sitten se olisi Audilla 5-sylinterinen. Viidellä venttiilillä saadaan teoriassa suurempi imuventtiilipinta-ala (imuventtiilejä siis kolme, pakovenoja 2) kuin normaalilla neljällä (tai kahdella).
 
jiiii sanoi:
VAG:n 1.8T-kone on nelisylinterinen, jossa on viisi venttiiliä per sylinteri. Jos se olisi 2.2-litrainen, sitten se olisi Audilla 5-sylinterinen. Viidellä venttiilillä saadaan teoriassa suurempi imuventtiilipinta-ala (imuventtiilejä siis kolme, pakovenoja 2) kuin normaalilla neljällä (tai kahdella).

:eek:

Suhteellisen metässä olin tästä. Kiitos! :)
 
Niin ja eihän rivimoottorissa tartte sylintereistä olla parillinen määrä. Niitähän voi periaatteessa olla mikä määrä tahansa.

Joku autoista enemmän tietävä selittäkööt tarkemmin jos on tarvetta.

Edit: taidetaan viissiin puhua suorista moottoreista, vai onko ihan sama? :nolo:
 
Timba79 sanoi:
Niin ja eihän rivimoottorissa tartte sylintereistä olla parillinen määrä. Niitähän voi periaatteessa olla mikä määrä tahansa.

Joku autoista enemmän tietävä selittäkööt tarkemmin jos on tarvetta.

Edit: taidetaan viissiin puhua suorista moottoreista, vai onko ihan sama? :nolo:

Joo, mutta sylinterimäärä tekee aika suuria eroja moottorin käytökseen ja käynnin tasaisuuteen, paljon lisätietoa...
 
Miksi kuumaan veteen sekoittuu paremmin kuin kylmään?
 
Miksi romanit/mustalaiset eivät käy töissä? Löytyykö tähän asiallista vastausta,vai onko romanien kohdalla kyse vain laiskuudesta?
 
Fabien sanoi:
Miksi romanit/mustalaiset eivät käy töissä? Löytyykö tähän asiallista vastausta,vai onko romanien kohdalla kyse vain laiskuudesta?

Kävisitkö itse jos pääsisit suoraan peruskoulusta eläkkeelle? :D Niin ja sitä peruskouluakaan ei ole pakko käydä loppuun...

Ei vaan, tähän ois kyllä kiva tietää vastaus. Ilmeisesti rahaa saa ja toimeen tulee muutenkin kun duunia tekemällä. Ja harva sitä duunia harrastuspohjalta kuitenkaan tekee.
 
Pääsääntöisesti eivät halua eivätkä pääse. En tiedä kumpi tuli ensin. Ikuinen oravanpyörä.
 
Sukulaku sanoi:
Miksi kuumaan veteen sekoittuu paremmin kuin kylmään?
Mutua: Enemmän lämpöliikettä molekyyleissä, ja siksi aine sekoittuu paremmin sinne sekaan. Vertaa vaikka jauhon siivilöinti, heiluttamalla menee läpi paremmin. :think:
 
Malto tekee jänniä juttuja muovisen annostelumitan pinnalla. Mutta miksi?

malto.jpg
 
Andy_T sanoi:
Malto tekee jänniä juttuja muovisen annostelumitan pinnalla. Mutta miksi?

On muuten tosi hieno kuva, selityksenä sanottakoon staattinen sähkö tai sitten puhdasta taikaa... He's a witch, burn him! :D
 
Timba79 sanoi:
Niin ja eihän rivimoottorissa tartte sylintereistä olla parillinen määrä. Niitähän voi periaatteessa olla mikä määrä tahansa.

Joku autoista enemmän tietävä selittäkööt tarkemmin jos on tarvetta.

Edit: taidetaan viissiin puhua suorista moottoreista, vai onko ihan sama? :nolo:

On niitä V-5 koneitakin, esim. hondan moto-gp pyörässä.
 
Back
Ylös Bottom