Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Kysyin tätä esimieheltä (ne on aina oikeassa) ja vastaus oli pe-la. Miksikö? No siksi, että kun mennään eteenpäin, varsinkin yöaikaan, ollaan hieman etukenossa. Ja se lauantai tulee vastaan sillein ettei kaadu.

No mutta jos on takakenossa, niin silloin ollaan la-su välisenä yönä myös lauantaita vasten.

Tarkoittaako tuo pe-la välisenä yönä vai la-su välisenä yönä? Mikä olisi sellainen hyvä muistisääntö, jolla muistaisin että mitä yötä tuo tarkoittaa?
Kirjastontäti tietää kaiken:
Kielitoimiston sanakirjan mukaan yöstä puhuttaessa vastainen on jotakin päivää edeltävä yö. Lauantain vastainen yö on siis pe-la välinen yö.

Mitä ostaa naiselle synttärilahjaksi? Ei vaatteita, kosmetiikkaa tai lahjakortteja hoitoihin. Hyviä ideoita? Budjetti ois jotain 50-100 euron luokkaa.

Ärsyttävä ongelma.

Ei naiselle voi ostaa kun jotain noista.Vie syömään johonki vähän kallimpaan mestaan?

Kirjastontäti tietää kaiken:
Kielitoimiston sanakirjan mukaan yöstä puhuttaessa vastainen on jotakin päivää edeltävä yö. Lauantain vastainen yö on siis pe-la välinen yö.

Sinällään tuo on vähän epäloogista, kun lauantain vastaisessä yössä "vastainen" viittaa taaksepäin, kun taas sama sana viittaa tulevaisuuteen jos sanoo "vastaisen varalle". On se kyllä jännä.

Asia, mitä en ikinä muista/opi...

Tässä esimerkkilause: "lauantain vastaisena yönä"

Tarkoittaako tuo pe-la välisenä yönä vai la-su välisenä yönä? Mikä olisi sellainen hyvä muistisääntö, jolla muistaisin että mitä yötä tuo tarkoittaa?

Ja sit tämmöinen löytyi: http://en.wiktionary.org/wiki/vastainen

Kyllä toi pe-la välistä yötä tarkoittaa. Tuttu vastasi FB:ssä asiaan näin: vastainen = edeltävä

Kyllä toi pe-la välistä yötä tarkoittaa. Tuttu vastasi FB:ssä asiaan näin: vastainen = edeltävä
Joo, tai vastainen = jälkeen tapahtuva.
Vastainen:
7. tulevaisuudessa oleva tai tapahtuva, nykyistä (hetkeä, seikkaa) myöhempi, tuleva. esim. Vastaiset vuodet. Vastaiset sukupolvet. Opiskeli tuolloin vastaista ammattiaan varten. Vastaisen varalle, varalta tulevaa aikaa, tarvetta tms. silmällä pitäen. Säästää vastaisen varalle. Vastaisen varalta sinun on hyvä tietää, että - -.

http://suomisanakirja.fi/vastainen

Tää on vähän sama asia kun pakkasella jos ilma lauhtuu, niin keli lämpenee. Öljynlauhdutin taas viilentää. Mikä logitech?

Öljynlauhdutin taas viilentää.

Tuollaista olekaan. Se on öljynjäähdytin. Lauhduttimia on voimaloissa, joissa ne muuttavat höyryä takaisin nesteeksi. No okei, jos on niin raju rassi, että öljykin höyrystyy, niin sitten siinä voi olla oljynlauhdutin.

- - - Updated - - -

Joo, tai vastainen = jälkeen tapahtuva.

Ei, vaan tulevaisuudessa. Ei sisällä "jonkin jälkeen" -konnotaatiota.

Lauseena "jonkin vastainen" tarkoituksessa jonkin jälkeen tuleva on kovin kielenvastaisen (sic) tuntuinen. Perjantain ja lauantain välisen yön tapauksessa merkitys lienee lähempänä "vastakkain olevaa". Vrt "lauantaita vasten yöllä", jota myös käytetään saman yön tapahtumista.

Alkoi kurkussa toissailtana tuntumaan pienenpientä kirvelyä, ja arvasin että jotain suurempaa on luvassa. Eilispäivänä oli hieman kipeä, tosin illall ennen nukkumaanmenoa tuntu jo että tää tais olla tässä. Mutta tänään herätessä kurkku oli sitten ihan jumalattoman kipeä, nieleminen on täyttä tuskaa ja aika punainen ja jotain valkosta peitettä näyttäs tuolla suun yläosassa olevan, tuskin angiina kun eikös siihen kuulu kuume? Mut kysyn et voiko illalla mennä salille kun mitään muuta ei siis ole kun tajuttoman kipeä kurkku?:curs:

Minulla on ollut tapana syödä 2 kpl wetabix vehnämurokkeita iltapalaksi + hedelmä ja 0,2 litraa maitoo + 3 lusikallista kaakaojauhetta (maitoon). Olen laittanut aina wetabixien päälle mansikkahilloa (n. 1 ruokalusikallinen per vehnämuroke). Olen alkanut miettimään, että jos haluan päästä kesäkuntoon, niin kannattaisiko toi hillo jättää pois noiden wetabixien päältä vai voisiko sen korvata jollain muulla, sillä vehnämurokkeet ovat muuten aika mauttomia. Olen myös karsinut sokerit pois mm. kahvista. Eikös hillot sisällä aika paljon sokereita?

Kato googlesta weetabixin mansikkahillon ja kaakaojauheen ravintoarvot.Mansikkahillo taitaa noista olla kaikkein paras syötävä.

Mutta tänään herätessä kurkku oli sitten ihan jumalattoman kipeä, nieleminen on täyttä tuskaa ja aika punainen ja jotain valkosta peitettä näyttäs tuolla suun yläosassa olevan, tuskin angiina kun eikös siihen kuulu kuume? Mut kysyn et voiko illalla mennä salille kun mitään muuta ei siis ole kun tajuttoman kipeä kurkku?:curs:

Mulla oli reilu vuosi sitten kuumeeton angiina eikä kurkku edes näyttänyt kovin pahalta. Mä oon kyllä menny salille jos on ollu vaan kurkkukipua eikä mitään heikotusta tms.

Oma kysymys. Katselin tänään ruutu.fi -palvelun kautta Poliisien jaksoja ja siellä luki, että yksi jakso on poistettu tuotantoteknisistä syistä johtuen. Mitä tuollaiset syyt voivat olla?

Mulla oli reilu vuosi sitten kuumeeton angiina eikä kurkku edes näyttänyt kovin pahalta. Mä oon kyllä menny salille jos on ollu vaan kurkkukipua eikä mitään heikotusta tms.

Oma kysymys. Katselin tänään ruutu.fi -palvelun kautta Poliisien jaksoja ja siellä luki, että yksi jakso on poistettu tuotantoteknisistä syistä johtuen. Mitä tuollaiset syyt voivat olla?

Joo päätin mennä kavereiden houkuttelun tuloksena ja oli helevetin hyvä päätös, penkissä ennätyssarja jota en olis salille mennessä uskonut nostavani ja kurkkukipu katosi reenin aikana yeaaah buddy.

Mä olin kunnolla kuumeessa viime viikon sunnuntaista lähtien ja perjantaina aamulla näytti 36,6 (mun normaalilämpö), päivällä 36,9 ja kun käytin koiran, niin lämpö nousi 37, mutta lähti siitä melko pian laskuun. Tänään aamulla näytti taas 36,6, mutta kun kävin kaupassa niin sen jälkeen se näytti 37,1. Elokuvailta olisi tiedossa, eikä tekisi mieli jättää väliin kun ei mitään muita oireita ole paitsi lievä yskä. Ajattelin itse ottaa buranan illan ajaksi ja tulla sieltä sitten kotiin mahd. pian sen jälkeen. Onkohan toi noin ok?

e. Muuten olo on vallan mainio eli ei väsytä, ei tarvitse niistää nenää (ei siis ole mitään flunssaa) eikä kurkkuunkaan satu.

Miten saan pois tuon kun facebookissa saan uuden viestin chatissa niin se ilmotus tulee myös kännykkään vaikka en ois kännykällä kirjautunu faceen? Vittumaisen kuulosta kun vähän väliä tulee viestiääni ja ilmotus uudesta fb viestistä. Mielestäni en ole tollaista asetusta laittanut, että tommonen ilmotus pitäs tulla.

Miten saan pois tuon kun facebookissa saan uuden viestin chatissa niin se ilmotus tulee myös kännykkään vaikka en ois kännykällä kirjautunu faceen? Vittumaisen kuulosta kun vähän väliä tulee viestiääni ja ilmotus uudesta fb viestistä. Mielestäni en ole tollaista asetusta laittanut, että tommonen ilmotus pitäs tulla.

Kännykän FB-sovelluksen asetuksissa "Ilmoitukset" kohdasta täppi pois.

Mikä firma myy sellaisia bodariystävällisiä evälaukkuja, jossa on lokeroita(ja ehkä rasioita) eri ruoille? Oisko jopa ihan kylmälaukku, mutta sellaisen tavallisen olkalaukunnäköinen. Niitä myytiin ainakin jonkun sellaisen firman sivuilla, jossa myytiin treenivaatteita.

Back
Ylös Bottom