Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Bloo sanoi:
Tästä muuten tulikin mieleen että, vaikuttaako tähän se että jos totuttautuu pikkuhiljaa kuumempaan veteen niin iho ei reagoi vasta kuin korkeammissa lämpötiloissa. (aamulla suihkussa, suihkuun kokoajan lisää lämpöä kunnes lopulta onkin ihan tapissa se, jos heti hyppäis niin salettiin palais)

Osaltaan tähän saattaa vaikuttaa pintaverenkierron tehostuminen joka sitten sitoo ja kuljettaa lämpöenergiaa pois siitä ihon pinnalta. Näin ainakin itse tuumin :rolleyes:

Toisekseen hermopäätteet jotka kylmää ja kuumaa aistii varmaan jotenkin "tottuu" koska myöskin kylmempään päin käännettäessä pärjää suihkussa koska se tunto tavallaan häviää ja lopulta ei osaa sanoa osuuko olkapäille kylmä vai tulikuuma vesi. Aika jännä tunne on.

tikkuniska sanoi:
Miten helvetissä Gaspin vaatteet voi olla noin kalliita. Ajattelin yhet hienon näköset farkut ostaa mut sit kattoin hintaa: 166e :rock:
Merkki taitaa maksaa. Kaiken lisäksi esimerkiksi noita windbreaker-takkeja on haukuttu, kun ne hajoo päälle, eli saumat aukeilee ja muuta mukavaa. En tiedä sitten onko vikaa jo korjattu, vai onko samanlaisia kuin ennen.

Nikodemus sanoi:
Jos porkkanoitten syöminen on hyväksi näölle niin miksi tienpientareet
on pupu-jussien raatoja täynnä?
:(

Yliannostus. Tai yritys syödä porkkanaa vastaantulevan perhefarmarin takakontin kauppakassista.

Grosskopf sanoi:
Onko maailmassa enemmän ruuveja vai hyttysiä?

Täältä lähtee myös ääni hyttysille

Hyttysiä on vielä enemmän, mutta ruuvit saavuttavat koko ajan. 7 vuoden ja 4 kuukauden päästä ruuvit ohittavat.

Onko sellaista sanaa kuin plussa olemassa. Ostin Nutri Plus merkkistä palkkaria, mutta kuuluuko sanoa Nutri Plussan palkkaria vai Nutri Plusin palkkaria. Tiedän, että jälkimmäinen versio kuulostaa hölmöltä. Mutta. Jos merkki olisikin Nutri Slus, niin kyllähän silloin puhuttaisiin Nutri Slusista automaattisesti, eikä mistään slussasta.

Tiedän, että asian voi kielitoimistosta tarkistaa, mutta voisihan tuota viisaammatkin ensin pohtia.

Grosskopf sanoi:
Onko sellaista sanaa kuin plussa olemassa. Ostin Nutri Plus merkkistä palkkaria, mutta kuuluuko sanoa Nutri Plussan palkkaria vai Nutri Plusin palkkaria. Tiedän, että jälkimmäinen versio kuulostaa hölmöltä. Mutta. Jos merkki olisikin Nutri Slus, niin kyllähän silloin puhuttaisiin Nutri Slusista automaattisesti, eikä mistään slussasta.

Tiedän, että asian voi kielitoimistosta tarkistaa, mutta voisihan tuota viisaammatkin ensin pohtia.

Mä taidan kyllä sanoa "plussin". Noita konsonantin kahdentumisia on sanoissa normaalistikin (lähinnä kyllä kovien). Plussa on puhekielinen versio mutta luulen että siihen suuntaan on menossa. Eihän kukaan sano enää "Klaun" kuten pitäisi, vaan "Klausin".

Ja vaikka sana näyttää samanmuotoiselta kuin joku muu, nuo taivutusmuodot tulevat sanan vartalosta, sana kokonaisuudessaan voi olla muuttunut vuosien varrella. Ja eihän kukaan sano susi -- susin, ja jotkut sanat eroavat merkitykseltään vasta eri taivutusmuodoissa, kuten sanan "kuusi" eri variaatiot.

Voi jösses, ei pitäis alkaa näihin mussutuksiin ennen kahvia, varsinkaan kun olen parhaan kykyni mukaan vältellyt suomen kielen laitosta viimeiset kolme vuotta :zzzz:

Mä en osaa puhua hienoin äidinkielen termein, mutta Suomen kielen perussanakirja sanoo...

PLUS 1. (merkitään + ; taivutusmuodot plussa-sanasta) matemaattisissa ja vastaavan tyyppisissä merkinnöissä.

Muun muassa:

- yhteenlaskun merkkinä
- positiivisten lukujen etumerkkinä
- nollapisteen yläpuolisten lämpötilojen merkkinä lämpöasteista
- kokeen tms- arvosanan jäljessä osoittamassa, että tulos ylittää hiukan arvosanan

2. kirjaimin merkittävänä sanana; us. kuv.;vrt. plussa...

...En nyt oikein osaa tulkita tuota sanakirjaa kunnolla, mutta on siellä myöhemmin sana plussakin, joka tarkoittaa mm. etu, ansio, hyöty, lisä, lisäys, voitto, plus...

Eli kyllä tuo plussa on sana ja plussata on taas verbi-muoto tuosta sanasta. Tietävämmät korjatkaa jos olen väärässä.

Grosskopf sanoi:

Plus on enkunkielinen sana, sano "Plus:n".

-edit- Tai vielä parempi, puhu englantia when ever Ur talking about Nutri Plus.

Mä ainakin sanoisin nutri-plus palkkaria tai nutri-plussa palkkaria,mutta onkohan tuolla niin väliä miten sen sanoo kunhan sen ymmärtää oikein :D

Back
Ylös Bottom