Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

^

Ei ole henkilökohtaista kokemusta kusetuksesta, mutta työn kautta tiedän noita tapauksia. Jos tyyppi on varaton, niin tuskin saat rahojasi takaisin ikinä.

Itse en edes lähtisi ostamaan noin kallista tavaraa netin kautta yksityiseltä ihmiseltä esim. huuto.netin kautta, vaan ainoastaan siten, että kaupat tehtäisiin henkilökohtaisesti tapaamalla tai sitten siten, että maksaisin rahat jälkikäteen. Netin kauttakin voi tietysti ostaa, mutta sitten on aina mahdollisuus että sen rahan menettää. Tekee kaupat sellaisesta summasta, jonka on valmis häviämään.

Niitäkin tapauksia on, että huijarimyyjä on laittanut ostajalle Matkahuollon seurantakoodit ja kaikki, mutta paketissa on ollut jotain ihan muuta, mitä piti olla. Ja aina, jos tuote on hintansa puolesta liian hyvää ollakseen totta, pitää hälytyskellojen soida. Välillä sitä miettii, että ihmiset ovat kyllä helposti kusetettavissa.

Muoks!

Esim. googlettamalla "miten välttyä huijaukselta" löytyy jo paljon vinkkejä siitä, kuinka voi YRITTÄÄ välttyä joutumasta huijauksen kohteeksi.

^
Itse en edes lähtisi ostamaan noin kallista tavaraa netin kautta yksityiseltä ihmiseltä esim. huuto.netin kautta, vaan ainoastaan siten, että kaupat tehtäisiin henkilökohtaisesti tapaamalla tai sitten siten, että maksaisin rahat jälkikäteen. Netin kauttakin voi tietysti ostaa, mutta sitten on aina mahdollisuus että sen rahan menettää. Tekee kaupat sellaisesta summasta, jonka on valmis häviämään.
Monella tuntuu olevan sellainen tapa että tavaraa ei lähetetä ennen kuin se on maksettu. Itse asiassa melkein kaikilla. En tiedä mistä sellainen on tullut, mutta turvallinen ostaminen on ihan helvetin hankalaa, jos ylipäätään jotain haluat. Itse jos lähetän jotain, niin laitan postiennakolla ja siitäkin oli taas yksi mun kaveri ihan kauhuissaan, että mieti jos se ei haekaan sitä, niin menetät postimaksun verran. Nii'i, jomman kumman se riski on otettava, mutta siinä on kyseessä sentään vähän pienempi summa. Ja niinkin on joskus tehty, että vastaanottaja laittaa ensin sen postimaksun verran tilille ja sitten postiennakolla loput.

Monella tuntuu olevan sellainen tapa että tavaraa ei lähetetä ennen kuin se on maksettu. Itse asiassa melkein kaikilla. En tiedä mistä sellainen on tullut, mutta turvallinen ostaminen on ihan helvetin hankalaa, jos ylipäätään jotain haluat. Itse jos lähetän jotain, niin laitan postiennakolla ja siitäkin oli taas yksi mun kaveri ihan kauhuissaan, että mieti jos se ei haekaan sitä, niin menetät postimaksun verran. Nii'i, jomman kumman se riski on otettava, mutta siinä on kyseessä sentään vähän pienempi summa. Ja niinkin on joskus tehty, että vastaanottaja laittaa ensin sen postimaksun verran tilille ja sitten postiennakolla loput.

En mäkään myisi, jos toinen ei maksaisi etukäteen :D Ihan siis ymmärrettävää.

Lähinnä toi mun ajatus on tossa se, että en luota nettimyyjiin, vaikka suurin osa onkin rehellisiä tavallisia ihmisiä. Eli en osta yksityisiltä mitään netin kautta, ellen ole valmis häviämään sitä summaa. Pyrin ostamaan henk.koht. tai sitten pyydän että joku tuttavani käy ostamassa.

Postiennakko on suht hyvä aina niin pitkään, kun sinne pakettiin ei ole pistetty vaikkapa sen ostetun puhelimen asemasta kiviä, joka selviää vasta maksun jälkeen.

Huijarit vedättävät usein just noissa puhelin- ja tietokonejutuissa, mutta toki myös muissa jutuissa.

^

Ei ole henkilökohtaista kokemusta kusetuksesta, mutta työn kautta tiedän noita tapauksia. Jos tyyppi on varaton, niin tuskin saat rahojasi takaisin ikinä.

Niitäkin tapauksia on, että huijarimyyjä on laittanut ostajalle Matkahuollon seurantakoodit ja kaikki, mutta paketissa on ollut jotain ihan muuta, mitä piti olla. Ja aina, jos tuote on hintansa puolesta liian hyvää ollakseen totta, pitää hälytyskellojen soida. Välillä sitä miettii, että ihmiset ovat kyllä helposti kusetettavissa.

Muoks!

Esim. googlettamalla "miten välttyä huijaukselta" löytyy jo paljon vinkkejä siitä, kuinka voi YRITTÄÄ välttyä joutumasta huijauksen kohteeksi.
Siksi tässä olenkin kovin skeptinen että kyseessä olisi huijaus, koska myyjä oli alunperin täysin suostuvainen myös kasvotusten myyntiin, mutta sitten pitkän matkan takia en viitsinyt lähteä suorittamaan ostosta kaupan päällä. Ja hinta ei myöskään ollut mitenkään erityisen ihmeellisen hyvä, joten se oli toinen syy miksi uskalsin luottaa tähän kaveriin. Onhan sitä elämän aikana tullut tilattua ehkä 100 eri asiaa netistä ja koskaan ei ole mitään paskaa tullut vastaan, että kai se on jossain vaiheessa sekin koettava...

Onko se nykyään muotia käydä joku perkeleen personaltrainer-kurssi? Lueskelee eräästä paikasta treenipäiväkirjoja, niin todella moni aloitteleva (max pari vuotta treenannut) on käy jotai pt-kursseja...
Se on nykyään ihan yhtä muodikasta kuin olla joku teinitähti idols-lavalla. Monet tutut (naiset) noita kursseja ovat suoritelleet siinä toivossa, että sitä pt:n hommaa voisi muka työkseen tehdä. Kukaan noista ei ole siitä työtä saanut saatika edes mitään iltakeikkoja. Toi pt-kurssi on arvoltaan ja tarjoamilta opeiltaan verrattavissa johonkin ajokorttiin. Pitää olla melko vankka tausta ja tunnettu nimi, että noilla hommilla elää. Se olis vaan niin ihkua olla kuntosalivalmentaja alepan kassan mittaamisen sijaan.

Samaa ihmetellyt itsekin. Ja mitä juttuja kuullut, koulutus tosiaan ihan turhaa rahastusta. Väitän että mulla ois enemmän tietotaitoa tuohon hommaan ihan vaan pakkotoiston aktiivisen lukemisen takia kuin 90%:lla noista Personal Trainereiksi "valmistuneilla"

Samaa ihmetellyt itsekin. Ja mitä juttuja kuullut, koulutus tosiaan ihan turhaa rahastusta. Väitän että mulla ois enemmän tietotaitoa tuohon hommaan ihan vaan pakkotoiston aktiivisen lukemisen takia kuin 90%:lla noista Personal Trainereiksi "valmistuneilla"
Ennenku teet moisia väittämiä, niin pidä mielessä että kaikki ei treenaa maksimaalista lihaskasvua varten. Aerobiset/toiminnalliset treeniohjelmat on snadisti mutkikkaampia ku punttitouhut. Ja onhan Suomessa onneks FAF, sentään yks oikea pt-koulu muiden rahat-pois kurssien rinnalla.

Katselin telinevoimistelua jossa oli romanialainen kilpailija.
Minkä takia se näytti vaalealta ja ns ei mannelta, kun taas kaupassa tietää varmasti mustalaiseksi ihmisen?
Onko ne jotenkin eri jengiä kuitenkin?

Joo eri jengiä. Romanian romanialaiset eli siellä asuvat tms. alkuperäiskansalaiset on tummia. Mustalaisilla taitaa juuret olla useamman sukupolven päässä Romaniasta ts. ovat valkolaisten heimoa.

Joo eri jengiä. Romanian romanialaiset eli siellä asuvat tms. alkuperäiskansalaiset on tummia. Mustalaisilla taitaa juuret olla useamman sukupolven päässä Romaniasta ts. ovat valkolaisten heimoa.

Menikö sulla nyt sekaisin noi jutut vai olenko mä ymmärtänyt jotain väärin?

Romanit ovat alunperin Intiasta lähtöisin ja käsittääkseni heidän tummuutensa periytynee sieltä (osa romaneista voi toki olla vaaleampiakin): http://fi.wikipedia.org/wiki/Romanit

Romanialaiset (alkuperäisväestö) taas ovat oma kansansa ja olisin sitä mieltä, että he ovat niitä "vaaleampia", vaikka osa heistäkin on väritykseltään tummia.

Katselin telinevoimistelua jossa oli romanialainen kilpailija.
Minkä takia se näytti vaalealta ja ns ei mannelta, kun taas kaupassa tietää varmasti mustalaiseksi ihmisen?
Onko ne jotenkin eri jengiä kuitenkin?

Kuten Jani jo sanoi, ne ovat alkuperältään eri väkeä. Kuten Suomessakin on olemassa alkuperäisiä "alkuasukkaita" (meitä "vaaleampia"), on täällä myös romaneja. Siitäkin huolimatta, että asutaan kaikki Suomessa ja ollaan pääsääntöisesti Suomen kansalaisia.

Postiennakko on suht hyvä aina niin pitkään, kun sinne pakettiin ei ole pistetty vaikkapa sen ostetun puhelimen asemasta kiviä, joka selviää vasta maksun jälkeen.

Vaan myyjälle postiennakko on s**tanasta. Jos ostaja jättääkin tuon lunastamatta, myyjä maksaa postikulut kumpaankin suuntaan. Sitten ainoastaan suostuisin myyjänä postiennakkoon, jos saisin ensin tililleni postit x2, ja lunastussumma paketille ois ostohinta - 1x postikulut. :)

Onko se nykyään muotia käydä joku perkeleen personaltrainer-kurssi? Lueskelee eräästä paikasta treenipäiväkirjoja, niin todella moni aloitteleva (max pari vuotta treenannut) on käy jotai pt-kursseja...

Pari frendiä ovat käyneet PT-kurssit ja ovat nyt sertifioituja personal trainereita, päivääkään ne ei oo PT hommia tehneet. Mutta toisaalta tämä on osalle leijumisen aihe, että voi sanoa olevansa personal trainer. Monet tutut näiltä PT:iltä ovat kysyneet treeni tai ravinto-ohjeita, mutta rahallista hyötyä eivät ole saaneet.

Menikö sulla nyt sekaisin noi jutut vai olenko mä ymmärtänyt jotain väärin?

Romanit ovat alunperin Intiasta lähtöisin ja käsittääkseni heidän tummuutensa periytynee sieltä (osa romaneista voi toki olla vaaleampiakin): http://fi.wikipedia.org/wiki/Romanit

Romanialaiset (alkuperäisväestö) taas ovat oma kansansa ja olisin sitä mieltä, että he ovat niitä "vaaleampia", vaikka osa heistäkin on väritykseltään tummia.
Jotenkin näin mäkin olen ymmärtänyt. Ja muutenkaan romania ja romanialaista ei pitäisi sekoittaa keskenään. Kaikki romanialaiset eivät ole romaneja. Eikä toisinpäin. Romanit on kansa ilman valtiota vähän niin kuin kurdit ja ovat levittäytyneet laajalle alueelle.

Mikä mahtaisi olla lähin parkkihalli/-paikka noin kolmelle tunnille Helsingissä mahdollisimman lähellä Kaisaniemenkatua 3. Vai jätänkö vain siihen viereen 80€:lla?

Mikä mahtaisi olla lähin parkkihalli/-paikka noin kolmelle tunnille Helsingissä mahdollisimman lähellä Kaisaniemenkatua 3. Vai jätänkö vain siihen viereen 80€:lla?

Eliel ja Q-park on molemmat tuossa aika lähellä, Rautatieaseman vieressä Eliel ja Musiikkitalon/Finlandia-talon alla Q-park. Q-park on sen 2e/30min päivällä, Elielin hintaa en muista.

Ammattiin valmistumisen jälkeen tuskin, mutta ei sekään ennen kuulumatonta ole, että peruskoulun perään kysellään. Varsinkin nuoren jannun ekoissa työpaikoissa.

Back
Ylös Bottom