Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Miksi silmän iiris on pyöreä? Miksei se voisi olla epäsymmetrinen?

20.jpg

2142980335_772025531c.jpg

large-tree-frog-eyes.jpg

Ja:

the pupil allows light into the eye, therefore the shape plays an important role in how images are received for processing by the brain - imagine them as you would a camera aperture. Pupils that can open very wide are able to let in lots of light (useful in the dark), small pupils let in much less light, but offer greater depth perception (useful for animals that need to pinpoint the location of a target - be it food or a position). Round pupils allow reconstruction of an image with minimum distortion (useful when navigating through a complex 3 dimensional space), slitted pupils impose a movement or pattern filter (useful for spotting predators or prey).

All of the various pupil patterns seen in animals are a response to the way in which they need to perceive the world around them. The pupil shapes have given them an advantage over other pupil shapes that are possible. If you combine factors you start to see why pupils are the shape they are. Apes are an example of animals with round pupils that aren't that big. This is so they can accurately see the 3 dimensional space around them and assess the distances needed to be travelled within it. Cat's vertical eyeslits can open very wide to allow activity at night, can close small for daylight activity and they probably filter signals to give importance to those objects passing across their field of view. Horse pupils are horizontally slitted, which may allow better recognition of obstacles as they move into sight at speed (so effectively in the vertical plane).

Buu, mun semi-mutu meni väärin :D

Kertokaa wanhalle: mikä juttu tämä nuorten syljeskely on? Meni minne hyvänsä missä nuoret viihtyvät (kauppojen edustat, bussipysäkit), niin kauheita sylkilätäköitä joka paikassa. Ymmärtäisin nipin napin jos olisi räkää (nenäliinathan on toki keksitty), mutta kun enimmäkseen se on sylkeä. Eivätkö nuoret osaa niellä vai mistä tämä johtuu? Saako siitä jonkun statuksen kun syljeskelee? Mä oon liian wanha :(

"Ajetaan me tandemilla, melutaan ja syljeskellään.." 1976. Freeman. Syytämmekö Freemania vai onko se vaan nuorille ominaista?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onkos survey-tutkimus ja kyselylomaketutkimus sama vai eri asia?
Kyselylomake on sama kuin questionnaire. Questionnaire on vain yhdenlainen survey.

Survey on siis laajempi käsite kaikenlaisille tutkimuksille riippumatta toteutustavasta.

Miten paljon jonkin kirjan tekstistä voi kopioida/lainata omaan webbisivuun?

Jos kirjassa X on ruoanlaittoon liittyvä resepti Y, niin voiko tämän reseptin Y laittaa webbisivuille?

Kertokaa wanhalle: mikä juttu tämä nuorten syljeskely on? Meni minne hyvänsä missä nuoret viihtyvät (kauppojen edustat, bussipysäkit), niin kauheita sylkilätäköitä joka paikassa. Ymmärtäisin nipin napin jos olisi räkää (nenäliinathan on toki keksitty), mutta kun enimmäkseen se on sylkeä. Eivätkö nuoret osaa niellä vai mistä tämä johtuu? Saako siitä jonkun statuksen kun syljeskelee? Mä oon liian wanha :(
Tupakointi... Se kun tuottaa sylkeä paljon.

Pitäiskö elokuulta saada ns. puolen kuun opintotuki, kun koulu alkoi 12. päivä?
Tänään tulevan opintotuen mukana ei ainakaan tullut.

Olet todella vanha. :D Tosin en mie nuori ole... Ei sitä vaan viitti sylkeä nieleskellä aina. Sylkee ne vanhat äijätkin ja nehä ne vasta sylkeekin!

Mutta tämä alkuperäinen kysymyshän koski iiristä eikä pupilllia?

Ohops, niinpäs koskikin! Jos otetaan huomioon iiriksen tehtävä, joka on kontrolloida pupillin kokoa, eli siihen kiinnittyvät lihakset venyttävät/litistävät pupillia, jolloin sen läpi pääsee enemmän valoa verkkokalvolle hämärässä, niin voisi olettaa että pyöreä muoto on järkevin (tosin voihan olla että siihen löytyy joku esim. embryologinen ja/tai ehkä evoluutioesteettinen tms. syy/syitä..). Silti esim. lampaan silmä ei näytä ihan pyöreältä?:

BT_011.jpg

Miten paljon jonkin kirjan tekstistä voi kopioida/lainata omaan webbisivuun?

Jos kirjassa X on ruoanlaittoon liittyvä resepti Y, niin voiko tämän reseptin Y laittaa webbisivuille?
Pistä refe alkuperäiseen materiaaliin, niin voit aika huoletta kopioida kokonaan. Oma mielipide, ja muotoutunut vaikutelma alalta.

Back
Ylös Bottom