Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

seppo-x sanoi:
Ei se ihan :anssi: kuitenkaan ole. Niin kuin moni on jo todennut, vatsataudissa kun mikään kiinteä ei pysy sisällä ja esimerkiksi ripulissa keho menettää runsaasti nesteitä, niin tuohon neste- ja energiavajaukseen jaffa auttaa.
Joo, no olis taas pitäny tarkentaa. Tarkoitus oli sanoa, että verrattuna muihin sokerilitkuihin, sillä ei ole mitään taikaa. Toisaalta kyllä mietityttää onko niistä sokerilitkuista sittenkään mitään hyötyä. Tuli mieleen viime kerta kun olin krapulassa. Join 1.5 litraa pepsiä, ja vasta kahden tunnin päästä tuli kaikki ylös. Mitään ei siis ollut imeytynyt, vaan arviolta kaikki pepsi pukkas takaisin, ja vielä kahden tunnin jälkeen. Nestehän imeytyy normaalisti hyvinkin nopeasti. Ajattelin, että onkohan vatsataudissa sama juttu, eli juot sitten mitä vaan, niin ei se kuitenkaan imeydy.

lej sanoi:
Mitenkäs tämä sitten hoidetaan?
Tota mietin itsekin. Saattaa olla varsin huvittavaa jos pyyhkii persettään kierrätyspaperista tehdyllä paskapaperilla, jossa sattuukin olemaan niitti. :eek:

Magneetillahan toi luultavasti tehdään, mutta miten sellasesta hirveestä kasasta paperia saa nypittyä kaikki pienen pienet niitit pois? Tuntuu melkein mahdottomalta, vaikka olis millaset laitteet.

Powerhousu sanoi:
Magneetillahan toi luultavasti tehdään, mutta miten sellasesta hirveestä kasasta paperia saa nypittyä kaikki pienen pienet niitit pois? Tuntuu melkein mahdottomalta, vaikka olis millaset laitteet.

Se papru revitään sellaseks hyvin pieniks palasiks ennen kyseistä projektia.
Ihan OK esitys tosta kaikesta löytyy tuolta --> http://cc.oulu.fi/~polamwww/TEsellpap.pdf

Menthos sanoi:
Mistä hikka johtuu (ja miksei se lopu?!)? :itku:
Tätä on kysytty jo, ja vastasinkin siihen. Eli pallean krampeista. Itselläni on joskus auttanut, kun olen painanut sormenpäillä palleaa oikein helvetisti vähän aikaa, siis niin että sattuu.

Powerhousu sanoi:
Joo, no olis taas pitäny tarkentaa. Tarkoitus oli sanoa, että verrattuna muihin sokerilitkuihin, sillä ei ole mitään taikaa. Toisaalta kyllä mietityttää onko niistä sokerilitkuista sittenkään mitään hyötyä. Tuli mieleen viime kerta kun olin krapulassa. Join 1.5 litraa pepsiä, ja vasta kahden tunnin päästä tuli kaikki ylös. Mitään ei siis ollut imeytynyt, vaan arviolta kaikki pepsi pukkas takaisin, ja vielä kahden tunnin jälkeen. Nestehän imeytyy normaalisti hyvinkin nopeasti. Ajattelin, että onkohan vatsataudissa sama juttu, eli juot sitten mitä vaan, niin ei se kuitenkaan imeydy.

Jos oikein hienostelemaan aletaan niin "lähimpänä oikeaa" oli tuo *insert sokerilitkun nimi here* ja sipsit. Pelkkä sokerilitku ei riitä, periaatteessa voi jopa pahentaa eritoten ripulia. Yrjö/ripulitaudin hoidon parhaaksi viritelty hoitojuoma (eli nesteytyslitku) on osmosal, jossa on soppelit määrät suolaa, sokeria, kaliumia..

TJJ sanoi:
Jos oikein hienostelemaan aletaan niin "lähimpänä oikeaa" oli tuo *insert sokerilitkun nimi here* ja sipsit. Pelkkä sokerilitku ei riitä, periaatteessa voi jopa pahentaa eritoten ripulia. Yrjö/ripulitaudin hoidon parhaaksi viritelty hoitojuoma (eli nesteytyslitku) on osmosal, jossa on soppelit määrät suolaa, sokeria, kaliumia..
Mutta kysymys tossa kuuluikin, että imeytyykö sieltä mahalaukusta lopulta yhtään mitään, kun on pakki sekaisin? Ainakin musta tuntui siltä, että kaikki tuli takaisin mitä olin sisääni kaatanut. Kyllä normaalisti kahdessa tunnissa on nesteet jo imeytynyt. Vai onko krapulassa oksentelulla ja vatsataudilla sitten eroja tossa suhteessa?

Powerhousu sanoi:
Mutta kysymys tossa kuuluikin, että imeytyykö sieltä mahalaukusta lopulta yhtään mitään, kun on pakki sekaisin? Ainakin musta tuntui siltä, että kaikki tuli takaisin mitä olin sisääni kaatanut. Kyllä normaalisti kahdessa tunnissa on nesteet jo imeytynyt. Vai onko krapulassa oksentelulla ja vatsataudilla sitten eroja tossa suhteessa?

*nusnus* No ei mahalaukusta imeydy yhtään mitään *nusnus loppuu*
*uusi nusnus* Viina sieltä saattaa kyllä vähän imeytyä *nusnus2 loppuu*

Kyllä sieltä imeytyy, hitaasti, rauhallisesti pieniä määriä ryystäen. Siis esimerkkinä pahassa yrjö/ripulitaudissa olevaa lasta hoidetaan alkuun osmosalilla tyyliin 4-6 tunnin aikana litra-pari.

Imeytymisnopeus riippuu litkusta mitä juodaan, väärä neste (esim väkevä sokerilitku) voi jopa imeä nestettä elimistöstä suoleen ja omalla tavallaan lisätä nestehukkaa.

Krapulassa ja yrjötaudissa tietenkin syyt ovat erit, mutta eipä sillä sinänsä luulisi merkitystä olevan.

TJJ sanoi:
*nusnus* No ei mahalaukusta imeydy yhtään mitään *nusnus loppuu*
*uusi nusnus* Viina sieltä saattaa kyllä vähän imeytyä *nusnus2 loppuu*
Saatana. Menin vipuun. :D
Itseasiassa olen lukenut muistaakseni ihmisen fysiologia ja anatomia -kirjasta, (tekijöitä en muista, sellainen mustakantinen, jossa joku kuva) että suoraan mahalaukusta imeytyy alkoholi, vettä jossakin määrin ja jotkin lääkkeet.

Powerhousu sanoi:
Saatana. Menin vipuun. :D
Itseasiassa olen lukenut muistaakseni ihmisen fysiologia ja anatomia -kirjasta, (tekijöitä en muista, sellainen mustakantinen, jossa joku kuva) että suoraan mahalaukusta imeytyy alkoholi, vettä jossakin määrin ja jotkin lääkkeet.

No jotain sieltä saattaa imeytyä, mutta nesteet hulahtaa käytännössä suoraan läpi. Ei sieltä mitään merkittävää imeydy. Viinakin imeytyy lähinnä siksi, että väkevä viina voi saada aikaan mahan ja pohjukaissuolen välisen portin kiinnimenon ja väkevä viina jää lillumaan mahaan.

BoneFish sanoi:
Jos HIV potilas panee HIV potilaan kanssa niin onko tässä mitään vaaraa, olettaen että kumpikaan ei ole muuten vaarallinen?

No HIV:in olemassaolo ei tietenkään muutu miksikään kummankaan potilaan kohdalla. :rolleyes:

Sinänsä HIV:iinhän ei kuole, vaan vasta AIDS:iin, eikä tämäkään tule kyseeseen tässä tapauksessa, siis ei tauti siitä AIDS:ksi puhkea.

Muiden sukupuolitautien vaara taas on samalla tavalla kuin terveilläkin, eli voisihan toinen tartuttaa toiselle vaikka visvasyylän :lol2: .

Mitä sillä kolmosen aamun bingojuontaja Liikasella lukee kädessä kun se katselee sitä vähän väliä? Ja mikä sitä äijää muutenkin vaivaa kun ei tunnu ihan täysjärkiseltä sen toiminta?

BoneFish sanoi:
Jos HIV potilas panee HIV potilaan kanssa niin onko tässä mitään vaaraa, olettaen että kumpikaan ei ole muuten vaarallinen?
Oon muistaakseni joskus kuullut jonkun cross infection -termin. Se tarkotti kai että suojaamaton seksi ei ole terveellista vaikka molemmilla olisikin jo HIV. Toisen voi tartuttaa ikään kuin uudestaan. Se ei tietenkään mitenkään tuplaa HIViä tms. mutta voi tehdä kantajan entistä kipeämmäksi, mikä ei tietenkään ole hyvä juttu kun immuunikato on kyseessä.

Tämmöistä olen joskus jostain lukenut, mahtaako olla totta? TJJ?

selene sanoi:
HI-viruksesta on olemassa montaa eri alatyyppiä. Eli jos partnereilla on erilaiset viruskannat, niin he voivat teoriassa tartuttaa toisiinsa vielä toisenkin version HIV:stä.

Linkkivinkki:
http://www.avert.org/hivtypes.htm

Oho!..Täysin uutta tietoa mulle:nolo: !Kiitos oppitunnista Selene:rock: !

Cassyput sanoi:
Tämmöistä olen joskus jostain lukenut, mahtaako olla totta? TJJ?

Mua kysytään jo.. :nolo:

Joo, voi tartuttaa toisella viruskannalla se nyt ainakin tulee mieleen. Tod näk voisi myös vanha infektio "pahentua" jos uutta virusta pääsee verenkiertoon..

Mistä saa tietää oman pakkiksen salasanansa ku mä en ole loggaantunut tänne moneen kuukauteen vaan palvelin tunnistaa mut ilmeisesti ip:n perusteella? Työsuhde loppuu kohta ja kone vaihtuu eli ois kiva päästä käyttään palvelua jatkossakin...Mä olen niin :david: noiden salasanojen kans.

Back
Ylös Bottom