Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Jos kerta mikroaaltouuni lämmittää ruuassa olevia vesipisaroita, ja tätä kautta koko ruoka lämpenee, niin miten helvetissä se tuhoaa niitä tärkeitä ainesosia? Sehän lämmittää vain sen veden.

Mikroaaltouuni saa aineen vesimolekyylit värähtelemään -> kitkaa -> lämpöä. Tiettyjen ruoka-aineiden (valkuaiset) lämmitessä yli tietyn rajan niihin syntyy vaurioita. Joidenkin vitamiinien sekä entsyymien uskotaan tuhoutuvan kuumassa.

Kuinkas kuuma ruoalle mikrossa sitten tulee, verrattuna paistamiseen, keittämiseen jne? Onko jotain todellista perää että juuri mikrossa niitä tuhoutuisi?

On todellista perää eikä ole uskon asia :) Nuo "valkuaiset" ovat proteiineja, joista monet toimivat erilaisina entsyymeinä. Proteiinit denaturoituvat (menettävät biologisen aktiivisuutensa) korkeissa lämpötiloissa. Myös monet vitamiinimolekyylit pilkkoutuvat kuumuudessa.

Vettä on ruoassa ihan joka paikassa joten kun se kuumuu, samalla lämpenee kaikki muutkin ainesosaset. Saahan mikrossa vaikka keitettyä vettä kun lyö tarpeeksi poweria joten onhan sielläkin aika kuuma.

Henkilökohtaisesti luulen, ettei mikrossa tapahtuva lämmitys kuitenkaan kovin merkittävästi hajota mitään tärkeitä ruoka-aineita.

Kyllä mikroaallot lämmittävät muutakin kuin vesimolekyylejä - rasva ja sokeri ovat sellaisia esimerkiksi. Aallot saavat molekyylit värähtelemään ja siten lämpenemään. Suurin osa muoveista, lasista, posliinista jne. ei sido mikroaaltoja.

Aivan samalla tavalla mikroaalloilla lämmitetty ruoka tuhoaa vitamiineja ja muita ravintoaineita kuin muutkin keittämismetodit.

Kyllä mikroaallot lämmittävät muutakin kuin vesimolekyylejä - rasva ja sokeri ovat sellaisia esimerkiksi. Aallot saavat molekyylit värähtelemään ja siten lämpenemään. Suurin osa muoveista, lasista, posliinista jne. ei sido mikroaaltoja.

Totta.

Aivan samalla tavalla mikroaalloilla lämmitetty ruoka tuhoaa vitamiineja ja muita ravintoaineita kuin muutkin keittämismetodit.

Itse meinasin tuossa lähinnä sitä, että mikrossa lämmittäminen on yleensä aika pikainen toimenpide verrattuna esim. keittämiseen tai paistamiseen. Esim. C-vitamiinin sulamispiste on 190 C mutta sen on todettu hajoavan kiehuvassa vedessäkin kun tarpeeksi keittelee.

Omaani maksoi vetskari ja korjaus 20€, tuo oli ompelijalla.
Et pysty korjaamaan sitä itse, se menee kokonaan vaihtoon. Macgyverki käy vaihdattamassa, turha yrittää. Ei sitä "vedintä" saa erikseen siihen kiinni.

Siis se millä vedät noi "hampaat" yhteen on paskana eli ei liitä niitä toisiinsa. Onkohan kaupoissa noita ja sit pistää himas vaan kii?

Siis se millä vedät noi "hampaat" yhteen on paskana eli ei liitä niitä toisiinsa. Onkohan kaupoissa noita ja sit pistää himas vaan kii?

Mulla on joskus saappaista korjattu tuollainen ongelma suutarilla, vetskaria ei tarvinnut vaihtaa. En tiedä mitä suutari teki enkä paljonko maksoi, meni kenkäkaupan piikkiin.

Muttei siis enempää kuin muut? Siitähän tässä kai oli kyse että jotkut väittävät että nimenomaan mikrolämmittämistä tulisi välttää kun se tuhoaa ruoan ravinteita...

Joo, eihän tuossa mitään sinänsä ole. Ihan oikealta tuo vaikuttaa, ellei sitten tuon beautiful-sanan eteen tarvitse määrällisen artikkelin the. Eihän se järkevä kuvaus sinusta rakkaallesi ole, mutta kuitenkin. ;)

Muttei siis enempää kuin muut? Siitähän tässä kai oli kyse että jotkut väittävät että nimenomaan mikrolämmittämistä tulisi välttää kun se tuhoaa ruoan ravinteita...

Tavallisessakin lämmittämisessä lämpö syntyy atomien tai molekyylien värähtelystä. Metodi, jolla se saadaan aikaan ruoka-aineissa, on tosin erilainen. Minä en oikein ymmärrä, miten olisi mahdollista, että mikroaaltouuni, joka itsessään on huoneenlämpöinen, voisi tuhota enemmän kuin kuuma pannu.

Onko tämä kieliopillisesti oikein: Protector and the lover of a pure soul and beautiful you

Alussa määräinen artikkeli "the" tuon loverin edessä näyttää kummalliselta, kun sitä ei ole käytetty edeltävän substantiivin "Protector" edelläkään.

Parempi: The protector and lover of a pure soul and beautiful you

Alussa määräinen artikkeli "the" tuon loverin edessä näyttää kummalliselta, kun sitä ei ole käytetty edeltävän substantiivin "Protector" edelläkään.

Parempi: The protector and lover of a pure soul and beautiful you

Tuo kieltämättä kuulostaa paremmalta.

Ei ihan hyvältä kuulosta

Pistäisin sen näin:
Protector and lover of your pure and beautiful soul

Hieman kankealta tuokin kuulostaa, pidin itse alkuperäisestä enemmän. Jos oikein runoilemaan aletaan, niin yksi versio, joka säilyttää myös alkuperäisen version sisällön:

The protector and lover of a pure soul and beauty united in you.

Hieman kankealta tuokin kuulostaa, pidin itse alkuperäisestä enemmän. Jos oikein runoilemaan aletaan, niin yksi versio, joka säilyttää myös alkuperäisen version sisällön:

The protector and lover of a pure soul and beauty united in you.

Niin se riippuu siitä, että mitä sillä halutaan sanoa. Alkuperäinen kuulostaa siltä, että kyseessä on kaksi eri asiaa "pure soul and beautiful you" ne ei oikein yhdisty kunnolla jos on yhdestä ihmisestä kyse.

Back
Ylös Bottom