Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Miten lehdenjakaja pääsee sisään kaikenmaailman kerrostaloihin? Onko olemassa jokin yleinen ovikoodi tai yleinen avain?

Lehdenjakajat käsittääkseni saavat rappujen oveen taloyhtiöltä avaimen ihan pyytämällä. Tai ei jakajat sinänsä, vaan ne firmat jotka jakelua hoitavat. Ja firmassa pomo antaa tietyn alueen avainnipun mukaan aamulla sille joka kyseistä piiriä lähtee jakamaan.

Lehdenjakajat käsittääkseni saavat rappujen oveen taloyhtiöltä avaimen ihan pyytämällä. Tai ei jakajat sinänsä, vaan ne firmat jotka jakelua hoitavat. Ja firmassa pomo antaa tietyn alueen avainnipun mukaan aamulla sille joka kyseistä piiriä lähtee jakamaan.

Jollain lehden jakajilla olen nähnyt sellaisen "laku avaimen" jolla pääsevät sisään(tietysti mikäli ovessa on lukija kyseiselle avaimelle). Ilmeisesti joku yleisavain myös käytössä pelastajilla?

Näin mä sen järkeilinkin, mutta tuntuu vain siltä, että tyypillisellä kerrostaloalueella (sen verran vanhalla, ettei taloissa ole ovikoodeja) noita avaimia kertyisi aikamoinen nippu. Mutta ehkäpä ongelmaan ei sitten yleisempää ratkaisua ole.

Eikös palokunta käytä niitä talojen ulkoseinistä löytyviä lukkoja. Sen lukon kun avaa niin siellä sisällä on putki josta avaimet löytyy ainakin ulko-oveen ja varmasti samalla avaimella pääsee kellaritiloihin yms. Avainputkiksiko niitä kutsutaan.

Ei kai se avainten kertyminen mikään ongelma ole. Onhan nykyisin huoltoyhtiölläkin useita kerrostaloja alueenaan, lukot on varmaan sarjoitettu niin, ettei kovin montaa avainta lehdenjakajakaan tarvii.

Itsellä lehtiä jakaessa oli noin 8-10 avainta, 16 kerrotaloa kohti. Hyvällä lykyllä tuohon määrään saattaa tarvita 2-3 riippuen kerrotalojen iästä.

Kohta oisin lähössä Itävaltaan, niin mietityttää semmonen että maksaako puhelun vastaanottaminen siellä mitään? Minulla on siis Saunalahden liittymä.
Jotkut sanoo että maksaa ja jotkut sanoo että ei maksais.

Kohta oisin lähössä Itävaltaan, niin mietityttää semmonen että maksaako puhelun vastaanottaminen siellä mitään? Minulla on siis Saunalahden liittymä.
Kyllä se käsittääkseni maksaa. Tyttöystävä asuu siinä naapurissa, niin hänellä ainakin puhelun vastaanottaminen maksaa.

Ulkomaanpuhelumaksun maksat aina sinä riippumatta siitä soitatko vai otatko vastaan puhelun.

edit. Soneralta löytyy ainakin tiedot maakohtaisesti. Itävalta
Sonera on näköjään tehnyt sopimuksia eri maiden operaattorien kanssa, joten Saunalahden hinnat ovat varmasti korkeammat.

Kauanko sikari säilyy ilman humidoria? Eli jos vaikka tilaan sikaritalolta yhden kuubalaisen niin kauanko se säilyy kaapissa ennen kuin on "pakko" polttaa, jos ei ole humidoria.

Voiko joku suomentaa seuraavan tekstipätkän:
Izvinìte, ti òtsen idiòt! Mne net nravitsa. Jaakko ploha maltsik.. Jolki-Palki!

Anteeksi sinä olet todella idiootti. Minä en tykkää. Jaakko paha poika.
Jolki-palkin vois suomentaa ehkä hitsi sanaksi.
Niin ja venäjää länsimaisilla kirjaimilla näyttäisi olevan:)

Miten mun pitää järjestää excelillä data, jotta saan sen hienosti kaavioon?

Pitäisi saada yhdet tiedot x-akselille ja yhdet y-akselille ja siitä sitten viivakaavio. Yritin vaikka miten, mutta ei vain onnistu...

Ja liittyen edelliseen kysymykseen: Miten saan excelissä kaavion perusteella selvitettyä funktion?

Miten mun pitää järjestää excelillä data, jotta saan sen hienosti kaavioon?

Pitäisi saada yhdet tiedot x-akselille ja yhdet y-akselille ja siitä sitten viivakaavio. Yritin vaikka miten, mutta ei vain onnistu...

Ja liittyen edelliseen kysymykseen: Miten saan excelissä kaavion perusteella selvitettyä funktion?
1) Valitset vaan ne kaksi saraketta, jossa ne x- ja y-datat on. Sitten vaan lisää kaavio. Sieltä "X-Y-tyyppinen kaavio". Jotain tohon suuntaan :D
2) Kaavion viivasta hiiren oikealla "Add Trendline"

1) Valitset vaan ne kaksi saraketta, jossa ne x- ja y-datat on. Sitten vaan lisää kaavio. Sieltä "X-Y-tyyppinen kaavio". Jotain tohon suuntaan :D
2) Kaavion viivasta hiiren oikealla "Add Trendline"

Se siinä onkin, ettei toi ykköskohta toimi. Mulla on otsikot Age (x-akseli) ja BMI (y-akseli), mutta ensinnäkään niitä ei näy missään ja toiseksi y-akselissa on arvot 0-1, vaikka pitäisi olla 2-20. En tajua, mikä siinä on. Jos laitan datat toisinpäin, eli BMI:n oikealle puolelle, tulee ihan siisti kaavio (ainut vaan että ne on sitten väärillä akseleilla).

Laskeeko toi "Add Trendline" siis sen funktion/equationin? Tyyliin ax^2+bx+c?

Se siinä onkin, ettei toi ykköskohta toimi. Mulla on otsikot Age (x-akseli) ja BMI (y-akseli), mutta ensinnäkään niitä ei näy missään ja toiseksi y-akselissa on arvot 0-1, vaikka pitäisi olla 2-20. En tajua, mikä siinä on. Jos laitan datat toisinpäin, eli BMI:n oikealle puolelle, tulee ihan siisti kaavio (ainut vaan että ne on sitten väärillä akseleilla).

Laskeeko toi "Add Trendline" siis sen funktion/equationin? Tyyliin ax^2+bx+c?
Valitsetko myös ne otsikkotekstit kun teet kaaviota? Koita valita pelkkä data.

Näyttää funktion. Voi valita minkä tyyppinen funktio on kyseessä.

edit. Näyttää olevan ihan sama valitseeko pelkästään datat vai myös otsikkotekstit. Mutta tarttee valita sieltä kaavion tyypiksi se XY (Englanninkielisessä "X Y (scatter)"). Line-tyypillä se tekee ainakin mulla molemmista datoista oman viivan.

Viimeksi muokattu:
Valitsetko myös ne otsikkotekstit kun teet kaaviota? Koita valita pelkkä data.

Näyttää funktion. Voi valita minkä tyyppinen funktio on kyseessä.

edit. Näyttää olevan ihan sama valitseeko pelkästään datat vai myös otsikkotekstit. Mutta tarttee valita sieltä kaavion tyypiksi se XY (Englanninkielisessä "X Y (scatter)"). Line-tyypillä se tekee ainakin mulla molemmista datoista oman viivan.

Mulle tulee koko ajan pelkästään tollanen kuin tossa kuvassa minkä laitan liitteeksi. 20 on x-akselille tulevan datan viimeinen numero, ne ovat siis säännöllisesti väliltä 2-20. Y-akselille tulee dataa väliltä 15.20-21.65 ja sen akselin nimi on siis BMI. Ne menevät kuitenkin ihan hassusti tuossa.

Liitteet

• kaavio.webp
    kaavio.webp
    3,7 KB · Katsottu: 304
Vitun vitun vittu. Word 2007 pitäisi saada sivunumerot lisättyä siten, että

Kansilehti: ei numeroa
Sisällysluettelo: II
Lähteet: III
Leipätekst sivu1i: 1
Leipäteksti sivu2: 2
Leipäteksti sivu3: 3
jne.
jne.

Ohjeessa lukee seuraavaa:

Sivunumeroinnin aloittaminen alusta jokaisessa luvussa tai osassa
Voit esimerkiksi numeroida sisällysluettelon sivut numeroilla i–iv ja muun asiakirjan numeroilla 1–25. Jos asiakirjassa on useita lukuja, voit aloittaa kunkin luvun sivunumeroinnin alusta.

Napsauta osaa (osa: Asiakirjan osa, jolle voidaan määrittää tiettyjä sivun muotoiluvaihtoehtoja. Uusi osa luodaan, kun halutaan muuttaa joitakin asiakirjan osan ominaisuuksia, kuten rivinumerointia, palstojen määrää tai ylä- ja alatunnisteita.), josta haluat sivunumeroinnin alkavan uudelleen.
Valitse Lisää-välilehden Ylä- ja alatunnisteet -ryhmästä Sivunumero.

Valitse Muotoile sivunumerot.
Kirjoita Aloittava nro -ruutuun 1.

Sitten tuon "osan" luomisesta lukee seuraavaa:

"Seuraava sivu" -komento lisää osanvaihdon ja aloittaa uuden osan seuraavalta sivulta. Tämä osanvaihtolaji sopii erityisesti uusien lukujen aloittamiseen asiakirjassa.

Mutta tuollaista "seuraava sivu" -komentoa ei löydy mistään. Löytyy vain lisää "sivun vaihto" tai lisää "uusi sivu" ja kumpikaan noista ei onnistu.

Edit: onnistuihan se. Ei ole tullut tuon helvetin wordin ohjeen kirjoittajalle mieleen kertoa, että se "seuraava sivu" -komento löytyy "Sivun asettelu" -välilehdestä, "Sivun asetukset", "Vaihdot", "osan vaihdot" ja TADAAAA "Seuraava sivu".

Mitenkäs paljon väkivaltaa läppärin ruutu kestää? Onko helppo saada rikki? Äiskä tossa soitteli, että oli läppärin ruudussa muutama musta pallukka, eli sieltä on solut hajalla. Pikkusisko oli väittänyt, että siihen oli tippunut jotain päälle. Luukkukin taisi olla suljettuna silloin kun siihen jotain tippui, koska kone ei ollut yöllä käytössä. Sisko on tosin kohta 14 vee, eli aikamoista teiniangstia alkaa olemaan. Joten heti ekana tulee mieleen, että se on tietysti ladannut nyrkillä keskelle ruutua, kun on tajunnut olevansa 170 cm ja 30 Kg mitoilla älytön läski. :jahas:

Ajattelin vaan, että varsinkin siihen luukun päälle tiputettuna mikään keilapalloa pienempi tuskin saa tollaista aikaan. Vai olenko ihan väärässä, ja kyseinen skenaario onkin ihan mahdollinen?

Mulle tulee koko ajan pelkästään tollanen kuin tossa kuvassa minkä laitan liitteeksi. 20 on x-akselille tulevan datan viimeinen numero, ne ovat siis säännöllisesti väliltä 2-20. Y-akselille tulee dataa väliltä 15.20-21.65 ja sen akselin nimi on siis BMI. Ne menevät kuitenkin ihan hassusti tuossa.
Aika hassusti joo. Teepä näin:

1. Avaa chart wizard ja valitse sieltä tyypiksi line
2. Sieltä next ja kohta series.
3. Klikkaa values-kohtaa ja maalaa BMI-arvot
4. Klikkaa valuesin alapuolella olevaa X-axis kohtaa ja maalaa kyseiset arvot
5. Finish, ja nyt pitäisi olla diagrammi valmis. Diagrammista oikealla korvalla ja lisäät trendin.
6. Trendiviivasta kun klikkaat oikealla niin pääset asetuksiin, josta voit valita näytettäväksi kyseisen trendin lausekkeen (format trendline->options->display equation on chart).

Vähän kyllä outoa. Koita muuttaa solujen tyypiksi "numero" (Solusta hiiren oikealla->Muotoile solut) ja laita sun datoihin vielä pisteiden tilalle pilkut (eli 21,65).

edit. aha, integrandi ehti ennen. Aattelin vaan, että jos Excel ei tajua noita soluja numeroiksi ja sitä varten se ei toimi kunnolla.

Mitenkäs paljon väkivaltaa läppärin ruutu kestää? Onko helppo saada rikki? Äiskä tossa soitteli, että oli läppärin ruudussa muutama musta pallukka, eli sieltä on solut hajalla. Pikkusisko oli väittänyt, että siihen oli tippunut jotain päälle. Luukkukin taisi olla suljettuna silloin kun siihen jotain tippui, koska kone ei ollut yöllä käytössä. Sisko on tosin kohta 14 vee, eli aikamoista teiniangstia alkaa olemaan. Joten heti ekana tulee mieleen, että se on tietysti ladannut nyrkillä keskelle ruutua, kun on tajunnut olevansa 170 cm ja 30 Kg mitoilla älytön läski. :jahas:

Ajattelin vaan, että varsinkin siihen luukun päälle tiputettuna mikään keilapalloa pienempi tuskin saa tollaista aikaan. Vai olenko ihan väärässä, ja kyseinen skenaario onkin ihan mahdollinen?

Nämä litteät lcd-näytöthän, oli kyse sitten tv-ruudusta tai tietokoneesta, ovat erityisen herkkiä kolhuille. Kuolleita pikseleitä saa aikaan melkein luunapilla. On erikseen näitä iskunkestäviksi panssaroituja ruutuja, mutta ne maksavat enemmän. Taitaa esim. tv-puolella olla tällä hetkellä tarjolla vain parilla merkillä (ainakin Panasonic mainosti viime vuonna jotain uutta malliaan "Wiin ohjainkapulan kestävänä" mallina :D )

Back
Ylös Bottom