Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Kysymys kuuluukin, että miksi? Se on äärimmäisen epäkäytännöllistä.

Mulla ainakin on vasemmassa kädessä selkästi huonompi kestävyys, en jaksa pitää sitä yhtä kauaa korvalla.

edit. mulla on myös aina mp3-soitin päällä, jos puhelin soi otan toisen kuulokkeen pois, yleensä oikean, samalla kun kaivan laukusta puhelinta (oikealla kädellä, kun siinä on parempi sihti).

Ultimecia: -Mahtanee olla pitkiä puheluita jos käden kestävyys tulee puheluita rajoittavaksi tekijäksi?

"Mulla ainakin on vasemmassa kädessä selkästi huonompi kestävyys, en jaksa pitää sitä yhtä kauaa korvalla."

Ultimecia: -Mahtanee olla pitkiä puheluita jos käden kestävyys tulee puheluita rajoittavaksi tekijäksi?

"Mulla ainakin on vasemmassa kädessä selkästi huonompi kestävyys, en jaksa pitää sitä yhtä kauaa korvalla."

No varmaan arvasitkin, että kaikki puhelut eivät ole pitkiä ja silloin ei ehkä tule kiinnitettyä huomiota siihen, kummalla kädellä vastaa. Tämän lisäksi lienee ilmeistä, että kättä voi myös vaihtaa kesken puhelun eikä hassusta huomautuksestasi huolimatta puheluita rajoita käden mahdollinen puutuminen.

Hain tähän vastausta ja löysin tämän:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=551&posting=22000000019980607

Aloituspostin linkki ei toimi enää, enkä löytänyt virallista tietoa GSM-verkon siirtoviiveestä. Ihan maalaisjärjellä GSM-yhteys on aina lankaverkkoa hitaampi, koska jokaisessa välipisteessä tapahtuu datan purkua, pakkausta, varmistamista, sunmuuta joka lisää siirtoviivettä. Ihan tarkasti homma menee siis arpajaislain piiriin, kuten keskustelussa mainitaan tuolla suomi24:ssä. Jos kuitenkin siirtoviive on huomattavasti ihmisen reaktioaikaa pienempi, niin sen ei pitäisi vaikuttaa voittajan valintaan. Faktaa tarvisi siirtoviiveistä...

Kiitos paljon vastauksesta. Täytyy tutkata paremmin tuota juttua tuosta antamastasi linkistä. :hyvä:

Edit: Raskolnikov kun kuitenkin tarttuu siihen, että kädellä ei puhuta, vaan sillä pidetään puhelinta johon puhutaan, niin anna sitten tulla samanlaista tekstiä kuin aiemminkin

Voin toki esittää vaatimattoman näkemykseni todellisuuden todellisesta tilasta mieltäsi kaihertavan puhelinongelman suhteen. Hyvä hoksaus muuten tuo että kädellä ei puhuta, paitsi jos on Stephen Hawking ja joutuu näppäilemään puheensa jonkinlaiseen syntetisaattoriin. Toimiikohan sama periaate muuten kuuroilla/mykillä? Entä kädettömät kuuromykät, tekstiviestinkin joutuu näppäilemään varpailla. Epäilemättä tällaiset henkilöt kuuluvat handsfreetä käyttävien ja vasenkätisten kanssa siihen 20% joka ei puhu puhelimeen oikealla kädellä, vaikka ei huomioitaisi että kädellä ei voi puhua puhelimeen.

Irc-galleriassa oli taannoin gallup jossa kysyttiin kummalla kädellä puhut puhelimeen. 80% vastasi puhuvansa oikealla kädellä. Vastaajia on 62000, joten otanta on varmasti tarpeaksi suuri, että voidaan sanoa suunnilleen 80% väestöstä puhuvan oikealla kädellä puhelimeen.

Ellen myöhemmin tulisi lopputulokseen joka on erimieltä siitä, että puhelinta kannattaa pidellä vasemmalla kädellä, voisin kritisoida tutkimuksen alkulähdettä. Oikealla kädellä puhelinta käyttävien sekopäiseen harhaisuuteen viittaa nimen omaan se seikka, että oikeakätiset vastaajat ovat vastanneet irc-gallerian gallupiin. Kukaan joka käyttää tai lukee irc-galleriaa, tai tietää irc-gallerian internet osoitteen, ei ole täysijärkinen. Tämä voi siis toimia argumentaationa vasemmankädenkäyttöoikeuden puolesta. Mutta seuraavassa en ota huomioon sitä faktaa, että irc-galleristit olisivat hyödyllisimpiä keskitysleirin keskuslämmitysratkaisuina, heti feisbuukkaajien ja maispeissaajien edellä.

Kysymys kuuluukin, että miksi? Se on äärimmäisen epäkäytännöllistä. Selvästi suurin osa väestöstä on kuitenkin oikeakätisiä, joten puhelimeen puhumisen aikana on aika hankala tehdä mitään kun pitääkin käyttää vasenta kättä. Kirjoittamisen ajaksikin täytyisi puhelinta pitää olkapäällä. Menee hankalaksi. Itse joskus pikkupoikana pidin myös puhelinta oikeassa kädessä, mutta totuttelin aika pian käyttämään vasenta, koska se helpottaa aika paljon. Eikö ihmiset oikeasti ajattele tällaisia asioita, vaan pitäytyy vanhoissa tavoissa? Ihme porukkaa.

Katson että perustat kysymyksesi "miksi" siihen argumenttiin, että puhuminen oikealla kädellä on äärimmäisen epäkäytännöllistä. Tämä on se ajatuksenjuoksu, joka poikkeaa polulta, menee metsään, törmää puuhun, ja pyörii tajuttomana laskuojaan. Toisin kuin eräät muut foorumilaiset:

Taidan alkaa "puhelimenkäpistelykädellä" itsekin, mutta vaihdan kyllä sujuvasti toiselle puolelle jos tarvitsee kirjoittaa jotain.

et ole onnistunt täydellistämään sitä monimutkaista prosessia, joka tunnetaan puhelimen siirtämisenä kädestä "oikea" käteen "vasen".

Itse en puhu puhelimeen ollenkaan. Se on saatanasta ja keksintö ainoastaan suuria puhelinlaskuja varten.

e. hiukan korjailua

Lakkaa syyttämästä. Kyllä nyt yhdyssanat täytyy osata ilmankin jatkuvaa äidinkielen opetusta.

Enkä lakkaa, sillä mun koulussa on ihan oikeasti panostettu tosi vähän suomen kielen opetukseen. Käyn siis koulua englanniksi ja puhun/kirjoitan 80% pelkkää englantia, joten onko ihmekään jos suomi on jäänyt vähän taka-alalle... Tosin kyllähän ne täytyisi osata silti, mutta ilman kertausta ne unohtuvat tosi helposti (esim. joku "muun muassa" on ihan älyttömän vaikea muistaa).

Kun laittaa perunan sokeriliuokseen, sen massa & tilavuus pienenevät. Miksi? Johtuuko se siitä, että solussa on isompi vesipitoisuus kuin ulkopuolella ja näin ollen vettä lähtee solusta?

missähän on vika ku melkein aina ku sivua vaihtaa (netti joutuu ruksuttamaan) niin tulee teksti "yhteyden aikakatkaisu". sit ku kokeilee uudestaan niin taas toimii...

Kun laittaa perunan sokeriliuokseen, sen massa & tilavuus pienenevät. Miksi? Johtuuko se siitä, että solussa on isompi vesipitoisuus kuin ulkopuolella ja näin ollen vettä lähtee solusta?

Jep. Kyseessä on ilmiö nimeltä osmoosi.

Jos tarkkoja ollaan, kyse ei ole vesipitoisuudesta vaan liuenneen aineen potentiaalista :) Eli tässä tapauksessa sokerin.

Jep. Kyseessä on ilmiö nimeltä osmoosi.

Jos tarkkoja ollaan, kyse ei ole vesipitoisuudesta vaan liuenneen aineen potentiaalista :) Eli tässä tapauksessa sokerin.

Aineen potentiaali = concentration gradient ? Käytetty sokeriliuos oli 1M, olisiko vettä lähtenyt enemmän jos se olisi ollut vahvempaa?

Kirjoittelen bilsan labraraporttia :jahas:

Aineen potentiaali = concentration gradient ? Käytetty sokeriliuos oli 1M, olisiko vettä lähtenyt enemmän jos se olisi ollut vahvempaa?

Kirjoittelen bilsan labraraporttia :jahas:

Lyhyesti: Kyllä (jälkimmäiseen kysymykseen)

Luulen, ettei biologiassa kannata lähteä liikaa perehtymään tuohon potentiaaliin. Sillä on merkitystä lähinnä fysikaalis-kemiallisissa laskutoimituksissa. Heitin sen lähinnä nörttiyttäni :)

Tärkeintä tuossa on, että osmoosin ajava voima on osmoottinen paine, joka puolestaan riippuu siitä puoliläpäisevän kalvon (tässä tapauksessa perunan sisällä ja ulkopuolella) molemmilla puolilla vallitsevasta sokeripitoisuuksien erosta. Eli juuri niinkuin sanoit, concentration gradient. Mitä suurempi tuo gradientti on, sitä voimakkaampi osmoottinen paine ja sitä myötä suurempi veden siirtyminen.

Ei taida olla ihan jokapäiväistä Suomessa, mutta syytteen oikeuden halventamisesta siinä voi saada. Eli kyllä se siinä mielessä voi olla laitonta. Mutta riippuu tietysti vähän siitäkin että ootko kummassakaan etupenkissä pelipaikoilla vai takarivissä vain katsojana:D

Millä saisi oksennustahran parhaiten lähtemään patjan päällisestä. Pesin päällisen jo kerran koneessa 40 asteessa tahra sisäänpäin käännettynä, muttei oikeen tuottanut tulosta.

voidaan sanoa suunnilleen 80% väestöstä puhuvan oikealla kädellä puhelimeen. Kysymys kuuluukin, että miksi? Se on äärimmäisen epäkäytännöllistä.
Tottumus tietenkin ja se tosiasia että suurella osalla väestöstä motoriikka on sitä luokkaa että vasurilla kädessä pysyy ainoastaan... :rolleyes:

Tällainen hölmö kysymys, että mistä nettikaupasta vaatteita olette ostaneet!?
Koot saisi olla XL -XXL asti joita siellä kaupassa myydään.
Itse olen etsinyt, mutta kun ei ole osunut kohdalle muita kun nää perinteiset wrangen tyyppiset ja sitten extremevideo...
Ja kun noista saksan kokoluokistakaan ei tiedä, niin ei uskalla sieltä tilailla!?

Tällainen hölmö kysymys, että mistä nettikaupasta vaatteita olette ostaneet!?
Koot saisi olla XL -XXL asti joita siellä kaupassa myydään.
Itse olen etsinyt, mutta kun ei ole osunut kohdalle muita kun nää perinteiset wrangen tyyppiset ja sitten extremevideo...
Ja kun noista saksan kokoluokistakaan ei tiedä, niin ei uskalla sieltä tilailla!?
Minkälaisia vaatteita olisit tilaamassa? Itse ainakin oon tilannut Saksasta vaatteita ja ne on ollut aivan normaaleilla S - XL-luokituksilla.

Suomessa nettikauppapuoli vaatetusalalla on aika heikkoa,mutta muualta löytyy ihan hyviä mestoja kuten esim.
http://www.planet-sports.de
http://www.dress-for-less.com
http://www.zoovillage.com

Jatkokysymys: miksi käden ja/tai korvan vaihto on joillekin niin hankalaa? Jatkuvasti näkee kun puhelinta pidetään sitten vasemmalla kädellä oikealla korvalla jos pitää kirjoittaa tai vaihtaa vaikka vaihdetta. Pahimmat teiden sankarit yrittävät jopa vaihtaa vasemmalla kädellä, kun alkuasennosta ei ole vara antaa periksi.

-k
Tähän haluaisin itsekin jotain selvyyttä. Meneekö näillä ihmisillä aivoissa jotkin piuhat sillä tavalla puutteellisesti, että ei kertakaikkiaan pysty ymmärtämään vasemmalla korvalla kuulemaansa, vai mistä on kyse? :wtf: Siis onhan se oikeasti ihan vitun oudon näköistä, kun esim. pidetään puhelinta vasemmalla kädellä oikealla korvalla! Joko siten, että käsi menee rinnan yli ristiin, tai pahimmassa tapauksessa PÄÄN YLI!

Nyt joku pakkiksen käyttäjäpsykologian tai neuropsykologian tai minkälie asiantuntija selvittäköön tämän ihmiskuntaa vaivaavan mysteerin. Tai Raskolnikov.

Edit: tai jos joku pakkiksella tunnustaa kuuluvansa tähän vasemmalla-kädellä-oikealla-korvalla-puhelimen-pitäjien joukkoon, niin selittäköön, mikä ajaa ihmisen tällaisiin tekoihin!

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom