Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Lue se suoraan AKEn sivuilta, niin ei tartte täällä arvailla:

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoainemaksu/

Lainaus:
"Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen – esimerkiksi kevyen polttoöljyn – käyttäminen ajoneuvossa on kiellettyä. Polttoainemaksu kannetaan tällaisen polttoaineen käytön estämiseksi. Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen käytöstä on ilmoitettava Ajoneuvohallintokeskukselle ja maksettava polttoainemaksu, jonka suuruus on autoilla 330 – 1 500 euroa/päivä ja muilla ajoneuvoilla 100 – 670 euroa/päivä."

Ei sanota erikseen mitään ajoneuvon tyypistä, vaan "polttoöljyn käyttö ajoneuvossa on kielletty". Jos nyt oletetaan, että mopoauto ei ole yllä mainittu auto, on polttoainemaksu muilta ajoneuvoilta silti vähintään 100e/pvä, joka siis narahdettaessa maksetaan korotettuna oletuspäiviltä.

Tuo polttoainemaksu on maksu, jonka maksaisit laillisesta löpöllä ajamisesta. Saa aika pirusti rallata, että säästöä tulee 100 euroa päivässä, jolla siis pääsee vasta omilleen. Olettaen, että mopoautolla se maksu olisi tuo alin.

-k

Danke!
Eipä silti, aika epätodennäköistä olisi narahtaa mopoautolla dieselistä.
TOSIN sillä kulutuksella ei kyllä kannata lähteä ottamaan riskiäkään.

Omakotitaloissahan on lämminvesivaraajat. Eilen mulle kuitenkin selvisi, että myös kerrostaloissa vesi lämmitetään ilmeisesti itse (lämmityskustannuksista osa menee veden lämmitykseen). Miten tämä tapahtuu, kun eihän kerrostaloissa ole mitään lämminvesisäiliöitä?
Onhan siellä..? Ei nyt asunnon puolella, mutta jossain kuitenkin sellainen iso?

Onhan siellä..? Ei nyt asunnon puolella, mutta jossain kuitenkin sellainen iso?

Useimmiten varmaan ei.

Kaukolämpötaloissa on lämmönvaihdin, joka hoitaa kaukolämpövedestä talon kiertoon sekä patterilämmön, että lämpimän käyttöveden. Siinä ei ole mitään mainittavaa varaajaa, vaan siirto tapahtuu "lennosta". Itse rakkinekin on yllättävän pieni (neljän asunnon puisessa pienkerrostalossa huomattavasti pienempi kuin sen paikalla aiemmin ollut öljykattila).

Öljylämmitystalossa voi olla varaaja, mutta riittävän tehokkaalla lämmityskattilalla se vesi kyllä lämpenee yhtälailla lennossa kuin vaihtimellakin. Kattila itsessään sisältää "pienen varaajan", jossa jatkuvasti kuumana olevan veden läpi lämmitettävä vesi kuljetetaan kuparikierukassa.

Sähkölämmityskerrostalosta en ole ikinä kuullut, mutta sellaisessa melko varmasti olisi iso varaaja jossain jemmassa.

-k

Nyt kun olemus on painon pudotuksen myötä sopivasti parantunut, niin voisi hankkia uuden passin ja ajokortin. Se taas tarkoittaa uuteen isoveli-valvoo-biometriseen passiin kelpaavan valokuvan hankkimista. Itse en yritäkään sählätä sellaista, kun nuo säännöt näyttävät niin järkyttäviltä kaikkine valaistus- ja asentomääräyksineen.

Onko siis kenelläkään kokemuksia, missä liikkeessä Tampereella sellainen kannattaa ottaa - mielellään niin ettei passhakemus tule takaisin sääntöjä rikkovan kuvan vuoksi. :)

oisko jollain heittää jotain linkkiä missä vois opiskella enkkua netissä?

Nyt kun olemus on painon pudotuksen myötä sopivasti parantunut, niin voisi hankkia uuden passin ja ajokortin. Se taas tarkoittaa uuteen isoveli-valvoo-biometriseen passiin kelpaavan valokuvan hankkimista. Itse en yritäkään sählätä sellaista, kun nuo säännöt näyttävät niin järkyttäviltä kaikkine valaistus- ja asentomääräyksineen.

Onko siis kenelläkään kokemuksia, missä liikkeessä Tampereella sellainen kannattaa ottaa - mielellään niin ettei passhakemus tule takaisin sääntöjä rikkovan kuvan vuoksi. :)

Siis menet vaan johonkin passikuvia ottavaan liikkeeseen. Ne ottaa passikuvia työkseen, ja varmaan tietävät ja osaavat nuo "uudet" määräykset. Ei tuo nyt mitään elämää suurempaa puuhastelua sentään ole.

Miksi kaikki haluaa ymmärtää kaiken aina tahallaan väärin?

Koska tahattomasti haluaminen on itsensä poissulkeva käsite, jos/kun haluaminen käsitetään aktiiviseksi toiminnaksi.

Nyt nopeasti vastaus kysymykseen:

Näkyykö viestikentän teksti normaalisti kaikilla paperitiliotteilla mikäli ei ole viitenumeroa merkitty?

Mistä saisi tilattua näitä bodareiden kilpailuvärejä halvalla? Ja tarttuuko ne helposti jos sen päälle laittaa esimerkiksi t-paidan?

Se on hauskaa. Yleensä ihmiset provosoituu siitä ja provosoiminenhan on kivaa!

Yleensä kylläkin sanon että "kyllä mä oikeesti ymmärsin mitä sä tarkotit hihii" kun olen vähän saanut kiusata.

Lauloin toissailtana singstaria avokin kanssa. En oo koskaan ennen laulanut ja tällä kertaa jopa meni huutamiseksi välillä. Samana iltana alkoi lievä kurkkukipu ja jatkuu koko ajan. Johtuuko kurkkukipu laulamisesta?

Kaukolämpötaloissa on lämmönvaihdin, joka hoitaa kaukolämpövedestä talon kiertoon sekä patterilämmön, että lämpimän käyttöveden. Siinä ei ole mitään mainittavaa varaajaa, vaan siirto tapahtuu "lennosta".

Eli joku hökötys jossain muuttaa kylmän tuloveden lämpimäksi sitä mukaa, kun lämmintä vettä kulutetaan? Wau. Tää vois mennä blondiosastolle, mutta mä ennen luulin, että kaupunkien vesijohtoverkossa kiertää sekä kylmää että kuumaa vettä. :rolleyes: Iskä meinas kuolla nauruun, kun mökki liitettiin vesijohtoverkkoon ja mä ihmettelin, kun hanasta ei tulekaan lämmintä vettä (mökillä ei siis ole varaajaa). Kyllä, olen asunut kerrostalossa koko ikäni. :lol2:

Kuinka syvälle maanomistaja maata omistaa?
Tuskin itse omistusoikeutta on säännelty. Eli niin syvälle, kun pystyy kaivamaan tai tulee kiinalaiset vastaan. Toinen asia ovat rakennusluvat ja kaavoitukset. Käsittääkseni kaavassa on määritelty kuinka syvälle/korkealle voi mennä ja kuinka monta neliömetriä tontilla on rakennusoikeutta. Kaivokseen tarvitsee erillisen luvan.

Back
Ylös Bottom