Tyhjän päälle ulkomaille, miten ja minne ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja thyer
  • Aloitettu Aloitettu
En löytänyt vastaavaa ketjua, en edes hakukoneella. Tosin, olen aika heikko käyttämään sitä.

Minua on aina kiinnostanut ulkomaille lähteminen pidemmäksi aikaa (n. 6kk-1v). Minulla onkin haave, että 1,5 vuoden kuluttua elämäntilanteen salliessa lähtisin. Mutta en tiedä minne, enkä tiedä mitä siellä tekisin. Onko teistä kukaan siis lähtenyt ulkomaille ns. muuten vain ? Minulla siis ei ole aikomustakaan ulkomailla opiskella. Minulla ei myöskään ole koulutusta mihinkään yksittäiseen ammattiin, joten työharjoitteluun lähteminenkään ei ole sinällänsä vaihtoehto. Yritän säästää rahaa, ja ajatus olisi että ulkomailla voisi sitten jotain duunia yrittää etsiä.

Onko kenelläkään kokemusta siis tällaisesta ? :) Onkohan kyseessä taloudellinen itsemurha, jos sitä duunia ei välttämättä saa. Onko tällainen edes järkevää, vai pitäisikö vain tyytyä varailemaan viikon-parin lomamatkoja silloin tällöin ? Haluaisin lähteä esimerkiksi siksi, että saisin perspektiiviä toisenlaiseen kulttuuriin. Olen myös jostain syystä halunnut asua aina ulkomailla, ei sitä asiaa voi oikein selittää. Näen tämän mahdollisena itselleni vain mainitsemanani ajankohtana, ja haluaisin ottaa siitä mahdollisuudesta kaiken irti. Ja siis ulkomailla asumisen ajattelin toteuttaa yksin tai yhdessä ystävän kanssa. Eniten kiinnostaa Englanti tai Sveitsi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole itse ollut.

Noista maista tulee kuitemkin mieleen au-pair paikat. Minkä ikäinen olet ja kiinnostaako muksujen hoito ja taloudenpito? Tai jos laskettelu on hyvin hallussa, niin sitten hiihtopummiksi Sveitsiin :) Ulkomaillahan voi varmaan tehdä helposti m,yös tarjoilijan ja siivoojan hommia. En sitten tiedä, löytyisikö tyvoimatoimistosta myös jotain työpaikkoja ulkomaille. Ja oliko jotenkin niin, että EU-maissa sai olla työttömänä työnhakijana kolmisen kuukautta, jona aikana on mahdollisuus saada työttömyyskorvausta? Tai sitten hakeudut jonkun matkatoimiston matkaopaskoulutukseen.

Mulla on yksi naispuolinen tuttu, joka matkusti aikoinaan junalla Kiinaan ja sieltä eteenpäin. Hän oleskeli reissun aikana ainakin Balilla sekä Australiassa. Muistini mukaan hän työskenteli ainakin jossain pesulassa, kalastuslaivalla sekä taisi tehdä tarjoilijan hommiakin.

Tolla reissulla hän tutustui ihmisiin ja kun hän oli palannut jo takaisin Suomeen, pyysi eräs tällainen naispuolinen tuttu häntä Englantiin tarjoilijaksi, jonne hänellä oli tarkoitus lähteäkin. Homma kaatui kuitenkin siihen, että eräs amerikkalainen mies, jonka hän oli tavannut Balilla, tuli käymään Suomessa hänen luonaan ja pyysi häntä muuttamaan Jenkkeihin. No, tämä kaveri muutti tämän miehen luokse New Jerseyhin ja on asunut siellä aina 90-luvun lopulta alkaen. Nyt heillä on kaksi lasta. Kaveri työskentelee käsitykseni mukaan tarjoilijana siellä.

Au pairina työskentely on myös yksi vaihtoehto, joskaan ei mieluisin. Ei innostaisi nimittäin sitoa itseensä vieraaseen perheeseen ja kotiin, "normaali" työnteko kiinnostaisi enemmän. Duuni tarjoilijana esim kuulostaa oikein hyvältä :) Sveitsissä olen pari kertaa käynyt laskettelemassa, siitä itseasiassa rakkaus koko maahan lähtikin. Olen myös opiskellut saksaa, joten kielellisestikin voisin pärjätä ihan hyvin. Pitää kyllä tulevaisuudessa käydä työvoimatoimistossa vähän kyselemässä ja ottaa paremmin selvää näistä työasioista, kiitos vinkeistä ! :)

Englannista saa ainakin suht helposti ravintoladuunia. Palkka vaan on aika paska ja Lontoossa varsinkin kulut ovat suuret. Mutta jos tanne haluaa tulla, se hoituu tosi helposti.

Ma lahdin valivuoden aikana Amsterdamiin ja viihdyin siella puolisen vuotta. Sain duunipaikan hostellista kaverin kautta jo Suomesta kasin (kaveri oli ollut samassa mestassa ja suositteli mua sinne), joten heti kun tyopaikka varmistui, pakkasin laukkuni ja lahdin. Ei siina mitaan sen kummempia ongelmia ikina ollut.

Ei tallasia juttuja kannata sen enempaa miettia, senkus lahtee vaan. Duunia saa aina jos osaa englantia ja on hyva tyyppi.

Duuni tarjoilijana esim kuulostaa oikein hyvältä :)
Tämmöinen pieni sivuhuomautus ihan nopeasti: ne hommat eivät ole mitään rakettitiedettä, mutta niissäkin on yllättävän paljon liikkuvia osia, ja olisi hyvä tietää edes pikkasen, mitä tekee. Muuten se helposti kaatuu omaan mahdottomuuteensa, jos perinteisen arjen hulinan keskellä kaikki pitäisi opetella alusta alkaen. Ainakin, jos meinaa, että siitä maksetaan vielä palkkaa. Kotimaiset työharjoittelijatkin ovat osa melkoisen kuutamolla, kun ne lyödään hommiin, ja ne ovat sentään lukeneet aiheesta kurssitolkulla.

Plokkariksi, eli keräämään laseja ja tiskaamaan, pääsee varmaan jo nätillä naamalla, ja kyllä noi hommat oppii semmonen sopivan terävä ja sopivalla asenteella varustettu tyyppi nopsaan, mutta ei ehkä kannata ihan sillä mentaliteetilla lähteä, että lähtee ulkomaille ja kävelee tarjoilijan hommiin.

Ravintolahommia ilmeisesti saa suht iisisti ulkomailta, kuten Alyssa kirjoittelee. Mulla on muutama tuttu käynyt Espanjassa ja Australiassa vähän aikaa reissaamassa, ja rahoittaneet elämistä rafladuunilla, mutta kaikilla niillä on ollut pitkä työhistoria alalta kotimaassa.

Jos olisin samassa tilanteessa, niin lähtisin ehdottomasti kauemmaksi sellaiseen maahan, että täällä kerätyt säästöt riittää mukavaan elämiseen. Ketjun aloittaja poimi nyt asumiskustannuksiltaan yhdet kalleimmista maista (Sveitsi ja UK). Eikä noissa nyt niin erilainen kulttuuri ole. Kauempana niillä säästöillä elää ilman että tarvii jossain pubijuottolassa yöt juottaa suomalaisia turisteja nälkäpalkalla.

Jeah...säästöjä vähän ja jonnekkin ambolandiaan. Kyllä on tarjottu duunia joskus muinoin thamaassa ja ihmettelin miksi. Länkkäri tarjoilijat jossain aasiassa on ihan syvältä anaalista. Joku paikan omistaja nyt on ihan ok, mutta pahempia esimekkejä on joku koh tao, vang vien laosissa. Siisti tunnelma kun jossain mestoissa ei näy yhtään pakallista...fuck that.

Ja oliko jotenkin niin, että EU-maissa sai olla työttömänä työnhakijana kolmisen kuukautta, jona aikana on mahdollisuus saada työttömyyskorvausta?
Oli.
Pitää vain kertoa täällä minne on menossa ja mennä ilmoittautumaan kohdemaassa / -kaupungissa paikalliseen työkkäriin työnhakijaksi.
Se oli joko 3kk tai 6kk jolta ajalta tota työttömyyskorvausta siellä sitten voi saada.

Jos tota tarjoilijan hommaa meinais tehdä, niin hyväksi avuksi voiisi olla se, että kokeilee duunia ensin täällä Suomessa jonkun vuokravälitysfirman kautta keikkalaisena. Tai siis aloittaa vaikka blokkarina (astioiden/tuoppien keräilijä) tai tiskarina.

Lähde ihmeessä ja äkkiä, varsinkin jos olet nuori. Kohta se on vaikeampaa, kun on puolisot ja lapset ja työpaikka. Harkitse ihmeessä Australiaakin, ois lämpöistä.

Oli.
Pitää vain kertoa täällä minne on menossa ja mennä ilmoittautumaan kohdemaassa / -kaupungissa paikalliseen työkkäriin työnhakijaksi.
Se oli joko 3kk tai 6kk jolta ajalta tota työttömyyskorvausta siellä sitten voi saada.

Toimiiko tuolla ulkomailla noi jutut ja esim. työttömyysavustuksen saaminen yhtä nopeasti kuin Suomessa vai onko kaikki hitaampaa ja byrokraattisempaa?

Entäs, jos olisi Suomessa oikeutettu saamaan ansiosidonnaista, niin maksetaanko sitä, jos ilmoittautuu ulkomailla työttömäksi työnhakijaksi?

Toimiiko tuolla ulkomailla noi jutut ja esim. työttömyysavustuksen saaminen yhtä nopeasti kuin Suomessa vai onko kaikki hitaampaa ja byrokraattisempaa?

Entäs, jos olisi Suomessa oikeutettu saamaan ansiosidonnaista, niin maksetaanko sitä, jos ilmoittautuu ulkomailla työttömäksi työnhakijaksi?

Käsittääkseni tuo maksetaan ihan Suomesta käsin. Ulkomailla ilmoittautuminen on vaan varmaan jonkinlainen kontrolli tuohon hommaan. Tieto ilmottautumisesta välitetään Suomeen ja sitten varmaan mennään entiseen malliin. Ihan normaalisti saa ansiosidonnaista jne..

Aikaahan omasta selvitystyöstä on pian 20v, mutta eipä tuo käsittääkseni ole muuttunut. Selvittelin tätä asiaa joskus lukion jälkeen, mutta ammatti piti olla, ihan suorilta ei vaaan voinut lähteä kuittamaan Alpeille kelan rahaa ja laskemaan :D. Piti ite tienata matkarahat. Kele.

Eu alueella on oikeus muistaakseni olla 3 kk työnhakijana saaden työttömyyskorvauksen kotimaasta. Ellei pykälät sitten ole muuttuneet.

Mä hankin kymmenen vuotta sitten mun ensimmäisen duunin englannista allianssin nuorisovaihdon kautta. http://www.nuorisovaihto.fi/hotellityo/

Tossa oli se etu tyhjän päälle lähtemiseen nähden, että kun tulin tänne, niin oli asunto ja työpaikka jo hankittuna. Molemmat olivat tosin aika perseestä, mutta oli paljon helpompi lähteä niitä sitten paikan päällä vaihtamaan, kun oli vakaa pohja minkä päälle rakentaa, ja säännölliset tulot. Ravintolatyötkin saattavat ilman kokemusta olla vähän hankalasti saatavilla, ainakin meidän ravintolaan tulee joka päivä useita hakijoita, joista melkein kaikilla on vuosien kokemus.

Jos on menossa ulkomaille "vain" 6 kk - 12 kk niin varmaan käytännössä duuni pitäisi löytää Suomesta käsin ennen lähtöä. Tuo on kuitenkin niin lyhyt aika loppujen lopuksi että jos haluaa tehdä muutakin kuin etsiä koko ajan sitä duunia ja järjestellä elämää niin kaiken pitäisi olla melko valmiina.

Itse olen Tsekkien Brnossa toissa talla hetkella, IT alan hommissa. Itsellani on paljon tyokokemusta, mutta taalta kylla loytyy paljon ihan asiakaspalveluduuneja skandeille (varsinkin jos puhut myos Ruotsia tai Saksaa) joissa ei IT osaamista tarvita, tai hommaan koulutetaan.

e. Brno on hyva mesta tulla vuodeksi, koska taalla on tosi paljon opiskelijoita ja IT alan firmoja (mm. Ibarilla on 3000 tyontekijaa taalla jne). Eli loytyy hitosti ihmisia joilla on sama tilanne, mulla on ollut taalla paljon enemman sosiaalista elamaa kun suomessa. :D Jos tykkaa ulkona kayda, niin oikeasti joka paivalle on jotain.

Sveitsi on hieno paikka, mutta tarviit työluvan jotta voit työskennellä siellä. Se ei aina ole ihan helppo homma...

Aijaa, tätä en tiennytkään.

Ja kiitos kaikille vinkeistä ja vihjeistä, ilolla olen niitä vastaan ottanut :) Kyllä se alkaa siltä vaikuttaa, että työpaikka tosiaan pitäisi ennen lähtöä olla, kaikin puolin helpompi niin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom