Työttömänä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PekkaS
  • Aloitettu Aloitettu
Itse kun pidin välivuoden opiskelujen jälkeen ja olin työttömänä niin enpä tehnyt oikeestaan muuta kuin pelannu pokeria netissä melkeinpä koko ajan ja tuli matkusteltuakin jonkun verran. Viihteellä tuli oltu ihan liikaa ja usein arkisinkin ja minkäänlaisia normaalielämän rytmejä ei ollut ollenkaan. Leffoja ja sarjoja katsoin myös monta tuntia päivässä. Harrastuksiin pysty käyttää enemmän aikaa ja kavereita pysty näkemään melkein joka päivä. En tosiaan tehnyt mitään älyttömän isoja voittoja pokerin kautta ja mielenkiinto siihen loppuikin jossakin vaiheessa melkeinpä totaalisesti ainakin nettipelaamiseen.

Jos olisin nytten työttömänä niin alottaisin nettipokerin peluun uudestaan pienemmistä tasoista luultavasti ja käyttäsin aikaa enemmän pelin opiskeluun ja muuttaisin Suomesta ainakin hetkeksi pois. Opettelisin kokkaamaan enemmän terveellisiä ruokia ja kävisin lenkillä ja uimassa useita kertoja viikossa. Opiskelisin jotakin uutta kieltä myös. Tällä hetkellä pieni haave ois asustella jossakin ulkomailla ilman duunia ja tienata elanto muutamilla klikkauksilla läppärin ääressä käyttämättä aikaa siihen paljoa.

Muistan, sen kun pokerin peluusta ei tullut enään niin rahaa, eikä ollut motivaatiota pelata pienempiä tasoja niin pelaaminen loppui aikalailla siihen. Olin muutaman kuukauden pelaamatta ja rahaakaan ei ollut niin paljoa, että pystyi törsäilemään ja tekemään mitä milloinkin tykkäsi.. Se aika oli aikalailla perseestä. Ei ollut mitään tekemistä siinä ja monet kaverit ovat päivisin töissä, tai koulussa.. Ilman rahaa ja jonkunlaista "työntekoa", tai täyspäivästä opiskelua itseltäni hajoaisi nuppi jo vähän ajan kuluttua siihen, ettei ole mitään järkevää tekemistä. Varsinkin Suomessa talviaikaan..:wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen ollut puoli vuotta työttömänä. Eipä sitä paljoa muuta tarvittu kuin pari helvetin hyvää peliä boxille, niin kyllähän se aika siinä kului. Toki salilla tuli käytyä aavistuksen verran ahkerammin.

Se, että lähtee sovittuun aikaan sovittuun paikkaan, saa käyttää niitä AIVOJA kunnolla johonkin "haastavampaan".

Just tän takia kyllä pikku "loma" maistuiskin itelle. Kun ei nykyinen duuni tarjoa enään mitään muuta, kun sitä rutiinia. Mitään haastetta ei enään ole. Muutama kaveri kanssa hajoilee tän saman ongelman kanssa. Ja mistään liukuhihnaduunista ei siis ole kyse, vaan perus AMK-tasoisesta valkokaulusduunista.

Tosin uuden duunin haku mahdollisesti korjaisi tilanteen, ainakin väliaikaisesti. Mutta kun on niin perkeleen laiska....

Perkele ku sais tehdä vaan kuustuntista päivää... Ottaisin sen 25% tiputuksen liksaankin kiljuen, jos tälläinen tsänssi tulis. Ja ei, mulla ei oo hyvä palkka.

Perkele ku sais tehdä vaan kuustuntista päivää... Ottaisin sen 25% tiputuksen liksaankin kiljuen, jos tälläinen tsänssi tulis. Ja ei, mulla ei oo hyvä palkka.

Ei kuudessa tunnissa kerkeä istumaan vielä tarpeeksi edes kahvilla :D Nimim. vanhassa duunissa 4-5h kahvitaukoa ja nykyisessä noin 3 <3

E: ja aiheeseen. Kerkesin olla työttömänä jonkun aikaa, kun otin lopputilin. Aika meni mukavasti pelaillen, treenatessa ja luin myös päivästä 5-8 tuntia :E

Olin 2009 aikalailla työttömänä koko vuoden. Oli yrittäjänä helvetin hiljasta. IT-alan monttu vuosi. Loppu vuodesta menin sitten palkkahommiin jo. Kaikki meni, niin kauan hyvin, kun oli rahaa. Oli toisaalta hyvä välivuosi kaikesta paskasta. Tosin työtaidot rapistu. Kuntoki rapistu, kun ei oikein treenaaminen motivoinnu. Dokattua tuli ja kessi siinä kyytipoikana. Lottovoiton, jos sais, niin voi jestas minkälainen sika musta tulis. Parempi, että on duunia pidemmän päälle.

ite oon ollu sen noin 5 vuotta työttömänä, koskaa uraputkessa olla oltukaa. ja kyllä se on sanottava että aika vittua tämä on. illat tuntuu usein olevan aamuja, viinaa menee, kämpän siivoan ehkä 3 kertaa vuodessa, syrjäytyminen on jo tapahtunu, mitää ei saa aikaiseksi, ei mitää. pitäis soittaa työkkäriinki mutta siihenki tässä 2-3 viikkoa valmistauduttu johtuu se soittamattomuus kyl lähinnä siitä että en oo hereillä silloinku sinne voi soittaa.

vittuakaa kyl saa aikaiseksi, ja vituttaa sekä ahdistaa kokoajan, huumeita, viinaa, rikollisuutta. no eipä tässä kohta tulee linnaa niin pääseepähän selvinpäinkäytävään sosiaaliseen kanssakäymiseen kiinni.

ja näin pitkään työttömänä ollessa on kyllä kieltämättä vituttanu jokakerta lukea huutavasta työvoimapulasta, etsiny töitä kyllä ja työhaastatteluis pörrätty mutta eipä sitä näköjään töihin oteta, henkilöstövuokrausfirmat ei anna duunia rikosrekisterin takia, muut ei anna töitä pitkän ajan työttömyyden sekä koulutuksen puutteen takia. ja mikäs siinä, haet töihin varastolle niin siinä on sua vastaan paikasta kilpailemassa varmaan 10 sähköinsinööriä, 5 kvanttifysiikan tohtoria, 50 rakennusmiestä joilla myös lvi-alan koulutus ja 20 vuotta työkokemusta varastohommista. ja siihen päälle vielä 100 kappaletta random ammatinomistajia ja työmuurhaisia.

työttömyys on aika saatanasta, itse päätyny sellaiseen ratkaisuun että alan opiskelemaan seuraavat 10 vuotta, vois ehkä saada töitäki sitte joskus.

Itse oon ollut nyt tammikuusta asti sairaslomalla! Täytyy kyllä sanoa että aivan perseestä on tämäkin saikun takia niin paljon kieltoja jotta mitään ei saa oikein tehdä rahaa tulee kelalta rontii 1000€ vähemmän kuussa mitä normaalisti ja on omistusasunto autolainaa yms. saikulle kun jäin oli noin 5k€ jemmassa pahan päivän varalle ja nyt rupee nekin olemaan käytetty ihan yleiseen elämiseen laskuihin yms. onneksi pääsee takas arkeen näillä näkymin heinäkuussa! sitä odotan kun spurgu alkon aukeemista, tää on ollut niin perseestä hengata himassa juuri mihkään ei voi liikkua lenkillä saa käydä mutta ei liian pitkään eikä raskasta puntti kielletty kokonaan kesäkuun loppuun asti niin ei voi paljoa kuntoillakkaan onneksi pääsen uudelleen koulutusohjelmaan kun vanhaan ammattiin en enää sovellu terveyden takia.. Ainoa mikä mietityttää on se kun ennen ollut reisuhommissa ja nähnyt maiseman vaihtuvan niin nyt joutuu menemään toimistoon nököttämään saa nähdä hajoaako pää siellä, alkuun varmasti tuntuu hyvältä mutta pidemmällä aika välillä voi alkaa puuduttamaan samat seinät ja naamat!!!

Jos alkaa työttömyys sylettämään ja haluais päästä takaisin edes ihmisten ilmoille, niin nykyäänhän voi alkaa opiskelemaan työkkärin tuella. Sais sen ammatin, pääsis taas ihmisten ilmoille, tutustuu mahdollisiin työnantajiin jne. jne. jne. Jos duuni löytyy kesken opintojen, on niiden keskeyttäminen käsittääkseni mahdollista.

Hae pussikaljaa Siwasta ja tapaile kavereita. Lyhyt aika tuo heinäkuuhun asti on.

Itseä kannattaa myös sivistää. Auttaa sitten työnhaussa, kun armeija on ohi

Työttömäksi jäämässä, kuten moni Suomalainen. Miten järjestän n. 7000e lainan maksamisen pankille, kun rahat ei riitä?
Laskin, että tuloja kassasta 1050 + asumistuki 200 = 1250/kk.
Vuokra 815/kk (ei mahdollisuutta saada halvempaa asuntoa, jonossa viidettä vuotta...)
Velat 300e/kk
+muut (kännykkä, netti jne.)

Aikaa miettiä n. puoli vuotta. Työkokemusta löytyy, mutta nyt silläkään ei saa töitä.

Kannattaisiko sopia pankin kanssa, että maksan vain korkoja, jos passaa, mitä muuta?

Itse opiskelen lomalla. Jos kuuluu liittoon niin siitä saa vähän ylimäärästä kun hakeutuu työvoimapoliittiseen koulutukseen, tai anoo luvan että saa opiskella ansiosidonnaisella(olikohan työhallinnosta vai mistä?).

Työttömäksi jäämässä, kuten moni Suomalainen. Miten järjestän n. 7000e lainan maksamisen pankille, kun rahat ei riitä?
Laskin, että tuloja kassasta 1050 + asumistuki 200 = 1250/kk.
Vuokra 815/kk (ei mahdollisuutta saada halvempaa asuntoa, jonossa viidettä vuotta...)
Velat 300e/kk
+muut (kännykkä, netti jne.)

Aikaa miettiä n. puoli vuotta. Työkokemusta löytyy, mutta nyt silläkään ei saa töitä.

Kannattaisiko sopia pankin kanssa, että maksan vain korkoja, jos passaa, mitä muuta?

Pankkien ym. kanssa kannattaa aina sopia jos tuntuu että ei pysty maksamaan. Yleensä joustavat noissa tilanteissa hyvin ja kertovat vielä kuinka hyvä oli että soitit. Nyt kun korot on alhaalla niin ei häviä edes pahasti vaikka makselis pelkkiä korkoja.

Suosittelen sullekkin katsomaan TE-palveluiden sivuilta jonkun koulutuksen. Pelkästään koulussa käymisestä saa kuukaudessa 180e verotonta ylläpitokorvausta. Tuosta ylläpitokorvauksesta sitten puolet on määritetty kattamaan matkakuluja, eli verotukseen pystyy laittamaan matkakulut - omavastuu(650e) - 4,5e/pv.

Eli jos saat kassasta 1050e/kk esim. 16veroprosentilla, saat koulutuksessa 1190e + 180e = 1380e/kk.

Noiden koulutusten päätavoite on yleensä työllistää suoraan, eli hyvällä lykyllä pääset sitä kautta suoraan töihinkin. Itse opiskelen juuri putkimieheksi, ja viimekin kurssilta kuulemma aika iso osa lähtenyt suoraan töihin.

Kyllä tuossa asuminen vie liian ison osan tuloista. Ikävää, mutta totta. verot tuloista on varmaan jo laskettu pois? Niitä ei ainakaan sovi unohtaa, joskaan paljoa ei mene mutta eipä ole paljosta ottaa.

Pankin kanssa juttelemaan, mutta kyllä mä koittaisin tiputtaa vuokrakuluja ainakin sen 200€ vaikka joutuis sitten tinkaamaan sijainnista/koosta.

Ja yksi mitä kannattaa samantien tehdä on laskea veroprosentti liiton rahoille. Työvoimapoliittisen koulutuksen kanssa nettotulot pitäis pyöriä hyvin lähellä palkkatöistä saatua.

Täältä voit helposti laskea noita:

https://ytk.fi/jasenpalvelut/paivarahalaskuri

E:

Taidat olla kaupungin kämppäjonossa? Ootko selannut vaihtoilmotuksia? Niitä kannattaa myös painostaa siellä ja lähettää viestiä että oikeasti tarvitsee halvempaa asuntoa ym..

Halvempi kämppä löytyisi, mutta sitten tulisi maksettavaksi muuttokulut ja takuuvuokra, millä sen maksaa.. luottokortilla?
Noh. kohta kaikki ulosotossa ja sen jälkeen ei tarvitse mennä töihin. Töitä ei ole, vaikka haluaisi työskennellä..

Halvempi kämppä löytyisi, mutta sitten tulisi maksettavaksi muuttokulut ja takuuvuokra, millä sen maksaa.. luottokortilla?
Noh. kohta kaikki ulosotossa ja sen jälkeen ei tarvitse mennä töihin. Töitä ei ole, vaikka haluaisi työskennellä..
Muuttokulut? Paljonkos ne nyt on, pakettiauto ja pitsat kavereille. Sain käsityksen, että sulla ois vielä puoleksi vuodeksi töitä... voisko lainaa lyhentää nyt vähän ripeämmin ja mahdollisesti vaikka muuttaakin, että sais sen pakun ja pitsojen muutaman kympin kulut katettua.

Eihän työttömyyttä voi kenellekkään suositella.
Itsellä hajoaa kuuppa alta viikossa lomilla jos jää viettämään aikaa omalle asuinseudulleen. Silloin kun ollaan lomilla niin tekemistä pitää keksiä ja mielellään nähdä, viettää aikaa uusissa ympäristöissä.
Mulla on useampi tuttava pitkäaikaistyöttömänä ja ei heidän elämässään kyllä paljon kehumista ole.
Heidän elämänsä on pitkälti itsensä viihdyttämistä (kalja/huumeet/pelit/netti) ja ajan tappamista. Kovasti miettivät silloin tällöin mitä sitä alkaisi tekemään, mutta kun sossusta saa just sen verran rahaa että tulee toimeen niin mitäs sitä nyt töitä/opiskelua alkaa tekemään. 3 kpl näitä pitkäaikaistyöttömiä tulee mieleen ja jotenkin helvetin vaikea nähdä niitä työelämässä.

Kaippa tuo vähän riippuu ihmisestä hajooko kuuppa vai ei työttömänä.

Itsellä on myöskin niin paljon puuhaa, että en ymmärrä miten kävin 2.5v töissä ja koulussa samaan aikaan. Nyt kun ei riitä aika enään edes omiin hommiin. No ei, tuo rutistus tuli mentyä niin että kotona nukuttiin ei muuta. Nykyään jää aikaa jo muuhunkin. Ainoa mitä kaipaa arjesta on rytmi, kun ei ole pakko herätä aamulla aikasin. Mutta senkin saa keksimällä aamuiks jotain sovittua.

Keksikää ihmiset puuhaa ja tehkää sitä mistä tykkäätte! Mulla ainakin kaikenlaisia elektroniikkaan liittyviä projekteja jäänyt keseken. Tallissa lojuneet 2 perämoottoria korjattu ja huollettu. Kylppäri seuraavaks rempan alle, kun ehtii :D

Edit: Jos elämä on itsensäviihdyttämistä päihteillä ja netillä joka päivä. Ei se työ sitä asennetta muuta. Se työ tuo 8h päivään tekemistä ja taas otetaan vkl kaljaa ja surffataan netissä. Eiköhän kaikki oo itsestä kiinni. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom