Työsuhdeauton hyvät ja huonot puolet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xjussix
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
28.11.2002
Viestejä
287
Ikä
45
Mitäs mieltä Pakkiksen autoihmiset ovat työsuhdeauton järkevyydestä? Ellen nyt ihan väärin ole ymmärtänyt, niin käsittääkseni ollaan aika plusmiinusnolla-tyyppisessä tilanteessa, ostaa auton sitten itse taikka ottaa sen autoedun. Vai? Missä tilanteissa (vapaa) autoetu on teidän mielestänne järkevä?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
xjussix sanoi:
Mitäs mieltä Pakkiksen autoihmiset ovat työsuhdeauton järkevyydestä? Ellen nyt ihan väärin ole ymmärtänyt, niin käsittääkseni ollaan aika plusmiinusnolla-tyyppisessä tilanteessa, ostaa auton sitten itse taikka ottaa sen autoedun. Vai? Missä tilanteissa (vapaa) autoetu on teidän mielestänne järkevä?

Itsellä vapaa autoetu ja plussaksi olen kokenut, ei tarvi maksaa bensoja, vakuutuksia, arvonalenemista, renkaita yms. 510 € autoetu vie karkeasti laskettuna mun palkasta 150 €, mikä menee jo helposti bensoihin kuussa. Auto on aina kohtuu uusi. Jos tulee isompaakin remonttia, ei ole omista rahoista pois.
Tietenkään ei koskaan ole sitten "omaa" autoa, mutta en ole sen kokenut haittaavan mitenkään. Elikkä niin kauan kuin on mahdollista työsuhdeautolla ajaa, niin valitsen sen.
Jos lasketaan taas karkeasti ostat nyt 30 000 € auton ja myyt sen kolmen vuoden päästä, sen arvo on yleensä puoliutunut, elikkä 15 000€ on netto ostohinta 15000/36=417 €. Eli 417 €/kk, plus bensat ja vakuutukset. Mutta sulla on tietysti se 15 000€ vielä jäljellä siinä vaiheessa. Tossa kannattaa vähän laskeskella kauanko aiot autoa pitää ja paljonko ajat jne.
 
Joo noita voi pyöritellä ja laskeskella jne. Jos on varaa ostaa nk. hyvä auto joka säilyttää arvonsa, vaikkapa joku saksalainen turbodiesel, voi olla hyvinkin kannattavaa ottaa halvalla rahoituksella oma auto, saati sitten jos on käteistä laittaa siihen saman tien.

Sitten on nämä: paljonko omaa ajoa, paljonko työajoa, jne jne. Eli millaisen autoedun ottaa jos ottaa jne. Jos tulee paljon työajoa, oma auto voi olla hedelmällinen, koska ne km-korvaukset ovat varsin kohtuullisia, jopa nykyisillä bensan hinnoilla.

Itse olen laiska enkä ole laskeskellut näitä tarkkaan, nykyinen 700+e vapaan edun autoni ei ole kovin edullinen ratkaisu verrattuna tiettyihin muihin vaihtoehtoihin. Arvostan kuitenkin sitä, että kun autoon tulee vika, vien sen huoltoon ja otan sijaisauton alle. En maksa siitä mitään. Kun tankkaan, en maksa siitä. Kun pitää vaihtaa renkaat, vien sen taas huoltoon, enkä maksa siitäkään ja renkaat on säilytyksessä, eli ei tarvitse pitää niitä kotinurkissa pyörimässä. Tällaisia pieniä ja suuria helppouksia.
Eli laiskoille paskoille vapaa autoetu on yleensä melkoisen hyvä ratkaisu jos ei ole ihan siitä viimeisestä satasesta välttämättä kiinni se budjetti. Tai sanotaan kauniimmin: arvostaa mukavuutta.
 
Octaviaa olen tässä katsellut, mahdollisesti sitä RS:ää.
Itseä miellyttää juurikin tuo S225T:n mainitsema helppous, jonka vapaa autoetu tuo tullessaan. Työajoa ei tule todellakaan paljon, joten km-korvaukset eivät omalla autolla ajettaessa tulisi olemaan millään tavalla merkitseviä.
Tilanne on kuitenkin vähän kuin vertaisi vuokra-asumista omistusasunnossa asumiseen. Vuokralla asuminen on helppoa ja vaivatonta, mutta ne vuokrarahat menevät tavallaan kankkulaan kaivoon. Asuntolaina taasen lyhenee jatkuvasti ja jossain vaiheessa toivottavasti koko asunto on oma..Vaikea päättää, ei voi muuta sanoa. Pitää nyt ensin vähän selvitellä tätä budjettiasiaa ja laskeskella ennen minkään päätösten tekoa.
 
Zone-sarja -42%
xjussix sanoi:
Tilanne on kuitenkin vähän kuin vertaisi vuokra-asumista omistusasunnossa asumiseen. Vuokralla asuminen on helppoa ja vaivatonta, mutta ne vuokrarahat menevät tavallaan kankkulaan kaivoon. Asuntolaina taasen lyhenee jatkuvasti ja jossain vaiheessa toivottavasti koko asunto on oma.

Mielestäni kyseessä kaksi täysin eria asiaa. Asuntosäästämisessä sijoitat rahojasi kohteeseen, joka kaikella todennäköisyydellä kasvattaa arvoaan. Autokauppa taas yleisesti ottaen on maailman huonoimpia investointeja. Pidät autoa kolme vuotta, ja voit olla varma, että arvo myydessä on jotain aivan muuta kuin ostaessasi auton.

Henk.koht. olen ehdottomasti autoedun (vapaan) kannalla. Omalla kohdallani kyse on myös kustannussäästöstä, mutta ennen kaikkea käytön helppous ja vaivattomuus ovat aivan toisella tasolla kuin oman auton kohdalla. Ottaisin työsuhdeauton, vaikka se olisi jonkun euron kalliimpikin kuin oman pitäminen...
 
EJS sanoi:
Mielestäni kyseessä kaksi täysin eria asiaa. Asuntosäästämisessä sijoitat rahojasi kohteeseen, joka kaikella todennäköisyydellä kasvattaa arvoaan. Autokauppa taas yleisesti ottaen on maailman huonoimpia investointeja. Pidät autoa kolme vuotta, ja voit olla varma, että arvo myydessä on jotain aivan muuta kuin ostaessasi auton.
Totta, autosta ei saa koskaan takaisin rahojaan, ei vaikka myisit samointein liikkeen pihassa. Tosin asunnossakin on korot jos lainalla ottaa. 200 tonnin lainassa 20 vuotisena on homona korkoa, joten saa arvo nousta rajusti, jotta sen koron kattaa. Tossakin on kyllä korkovähennykset verotuksessa yms.
 
EJS sanoi:
Mielestäni kyseessä kaksi täysin eria asiaa. Asuntosäästämisessä sijoitat rahojasi kohteeseen, joka kaikella todennäköisyydellä kasvattaa arvoaan. Autokauppa taas yleisesti ottaen on maailman huonoimpia investointeja. Pidät autoa kolme vuotta, ja voit olla varma, että arvo myydessä on jotain aivan muuta kuin ostaessasi auton.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Itse harkitsin työsuhdeautoa, mutta päädyin ostamaan oman. 800+ euron autoedun auto olisi tullut firmalle + minulle maksamaan yhteensä n. 1300 euroa/kk kolmen vuoden sopimuksella. Nyt maksan omaa 800 euroa/kk ja saan sen omaksi 4 vuodessa. Sovin asian työnantajan kanssa ja junailimme asian ja palkan niin, että se olisi kokonaisedullisin.

Edit: eli kyseessä oli vapaan autoedun leasing-auto. Muistakaa se, että autosta ei saa mitään takaisin leasingin päätyttyä ja työnantaja sekä auton saanut joutuu maksamaan tuosta autoedusta myös palkansivukulut leasing maksun päälle.
 
Mike sanoi:
Totta, autosta ei saa koskaan takaisin rahojaan, ei vaikka myisit samointein liikkeen pihassa.

Tarkotat varmaan tuliterää kaaraa. Se nyt on vaan tyhmää ostaa liian uutta. 1-3 vuotta vanhassakin säästää jo sievoisesti ja viat on tiedossa. Tosin jonkunhan ne täytyy uutenakin ostaa ;)
 
sporteme sanoi:
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Itse harkitsin työsuhdeautoa, mutta päädyin ostamaan oman. 800+ euron autoedun auto olisi tullut firmalle + minulle maksamaan yhteensä n. 1300 euroa/kk kolmen vuoden sopimuksella. Nyt maksan omaa 800 euroa/kk ja saan sen omaksi 4 vuodessa. Sovin asian työnantajan kanssa ja junailimme asian ja palkan niin, että se olisi kokonaisedullisin.

Edit: eli kyseessä oli vapaan autoedun leasing-auto. Muistakaa se, että autosta ei saa mitään takaisin leasingin päätyttyä ja työnantaja sekä auton saanut joutuu maksamaan tuosta autoedusta myös palkansivukulut leasing maksun päälle.

Puhut nyt eri asiasta. Vertaat auton oston kannattavuutta leasingiin, kun mun pointtini oli, että auton ostoa ei voi verrata asunnon ostoon arvonnousumielessä. Got the point?
Totta kai leasingin kannattavuus on tapaus- ja yrityskohtainen. Henk.koht mielipiteeni leasingin vaivattomuudesta tuli esille jo edellisessä viestissäni.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
EJS sanoi:
Mielestäni kyseessä kaksi täysin eria asiaa. Asuntosäästämisessä sijoitat rahojasi kohteeseen, joka kaikella todennäköisyydellä kasvattaa arvoaan. Autokauppa taas yleisesti ottaen on maailman huonoimpia investointeja. Pidät autoa kolme vuotta, ja voit olla varma, että arvo myydessä on jotain aivan muuta kuin ostaessasi auton.

Henk.koht. olen ehdottomasti autoedun (vapaan) kannalla. Omalla kohdallani kyse on myös kustannussäästöstä, mutta ennen kaikkea käytön helppous ja vaivattomuus ovat aivan toisella tasolla kuin oman auton kohdalla. Ottaisin työsuhdeauton, vaikka se olisi jonkun euron kalliimpikin kuin oman pitäminen...

Joo tuo on tottakai totta, esimerkki oli vähän huono myönnettäköön. Pointti kai tuli kuitenkin selväksi. Oli miten oli, itse alan hiljalleen kallistua työsuhdeauton puolelle, kiitoksia mielipiteistä kovasti! :)
 
Eli eikö autoetu lasketa palkan päälle jolloin myös veroprosentti nousee. Eli esim. palkka 2500 vero vaikka 30% ---> 2500 vero 750 €

palkka 2500+ autoetu 700 = 3200 35% ---> vero 1120

Tuossa 700 € autoetu tulisi maksamaan 1120 - 750 = 370 € :(

Voin olla väärässä toki, en niin tarkkaan ole noihin juttuihin perehtyny. :nolo:

Noi prosentit oli vaan arvioita.
 
Maha sanoi:
Jos autoetu tulee palkan päälle niin kannattaa.
Jos se tulee osana palkkaa, niin ei kannata.

Autoetu on aina osa palkkaa, käänsit sen miten vain. Se, että leasingkulua ei vähennetä nettopalkasta, ei muuta asiaa mitenkään. Jos et usko, mieti asiaa työnantajan kulujen kannalta.
[Rautalanka] jos työnantaja tarjoaa auton "palkan päälle", on sillä maksukykyä ja halua isompaan palkkaankin[/Rautalanka].

.,.
 
Meikäläisille kävi nyt silleen, että verottajalta ilmestyi kotiin kysely ajetuista kilometreistä...mitä helv:eek: No, pikkaisen surffailtuani olen nyt saanut selville, että ilmeisesti (kyseessä käyttöetu) yli 18t:n kilsan ajoista VOI (miksi verottajankin pitää ilmaista asia niin ..kelin epämääräisestI) koitua lisäveroa....Ollaanko me tyhmiä, kun ei ko. asiasta olla ees kuultu, vaan luultu että ainoa vero liittyen tuohon pidätetään jo palkasta...? Onko se järjestäen yli tuon 18t km (siis yksityisautoilua) vai mikä tuo verottajan mainitsema VOI meinaa?? Pärstäkerrointako?:wall:
 
Meikäläisille kävi nyt silleen, että verottajalta ilmestyi kotiin kysely ajetuista kilometreistä...mitä helv:eek: No, pikkaisen surffailtuani olen nyt saanut selville, että ilmeisesti (kyseessä käyttöetu) yli 18t:n kilsan ajoista VOI (miksi verottajankin pitää ilmaista asia niin ..kelin epämääräisestI) koitua lisäveroa....Ollaanko me tyhmiä, kun ei ko. asiasta olla ees kuultu, vaan luultu että ainoa vero liittyen tuohon pidätetään jo palkasta...? Onko se järjestäen yli tuon 18t km (siis yksityisautoilua) vai mikä tuo verottajan mainitsema VOI meinaa?? Pärstäkerrointako?:wall:


Ei ole kauhean yleisesti tiedossa, satuile sinne kaikenlaisia asiakaskäyntejä työmatkalla jne, niin et joudu ylimääräisiä maksamaan

EDIT: Yleensä verottaja tuota kysyy, jos laskee, että jo pelkät työmatkat tuo sulla lähes täyteen tuon 18tkm
 

Suositut

Back
Ylös Bottom