Työsuhdeauto hankinnassa, vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hauki69
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Postataas tähän ketjuun kun otsikko sopii.
Eli työsuhdeauto on hakusessa, vapaalla autoedulla.
Max 800€/kk.

Vaatimuksia:
-Farkku
-Diesel
-Automaatti
-Riittävästi tilaa kuskin paikalla (pituutta kuskilla liki 2 metriä)

Vinkkejä pakkiksen goljateilta, Kiitos.
Itseäni kutkuttelee Audi A4 1.9TDI, mutta toivon ehdotuksia.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Postaan kans tänne vaikka menee vähän off topic, mutta itse puntaroin saman asian kimpussa keväällä ja päädyin ostamaan pari vuotta käytetyn CR-V:n.

Mutta päädyin siis ostamaan oman lainarahalla. Miksi mielestänne ennemmin työsuhdeauto kuin oma. Siis jos työnantaja ei ehdottomasti vaadi. Kertokaa perusteluja, ehkä otan vielä työsuhde auton kun vain kerrotte miksi?
 
Quottaa S225t:tä tuolta toisesta threadista.

Itse olen laiska enkä ole laskeskellut näitä tarkkaan, nykyinen 700+e vapaan edun autoni ei ole kovin edullinen ratkaisu verrattuna tiettyihin muihin vaihtoehtoihin. Arvostan kuitenkin sitä, että kun autoon tulee vika, vien sen huoltoon ja otan sijaisauton alle. En maksa siitä mitään. Kun tankkaan, en maksa siitä. Kun pitää vaihtaa renkaat, vien sen taas huoltoon, enkä maksa siitäkään ja renkaat on säilytyksessä, eli ei tarvitse pitää niitä kotinurkissa pyörimässä. Tällaisia pieniä ja suuria helppouksia.
Eli laiskoille paskoille vapaa autoetu on yleensä melkoisen hyvä ratkaisu jos ei ole ihan siitä viimeisestä satasesta välttämättä kiinni se budjetti. Tai sanotaan kauniimmin: arvostaa mukavuutta.


Oma työnantajani tarjosi myös km-korvauksia, mutta oman näkemykseni mukaan minun täytyisi hankkia arvonsa paremmin säilyttävä auto kuin mitä nykyinen on, jotta tämä vaihtoehto olisi kannattava.
 
Postataas tähän ketjuun kun otsikko sopii.
Eli työsuhdeauto on hakusessa, vapaalla autoedulla.
Max 800€/kk.

Vaatimuksia:
-Farkku
-Diesel
-Automaatti
-Riittävästi tilaa kuskin paikalla (pituutta kuskilla liki 2 metriä)

Vinkkejä pakkiksen goljateilta, Kiitos.
Itseäni kutkuttelee Audi A4 1.9TDI, mutta toivon ehdotuksia.

Omani täyttää vaatimukset, siis CR-V, paitsi ei ole diesel. Toki sen sellaisenakin saa, en kyllä oo varma rittääkö 800€/kk.

Itse arvioin asiaa pohtiessani voittavani kun ostin oman, koska en aja paljon yli 20tkm/vuosi.
 
Zone-sarja -42%
Postataas tähän ketjuun kun otsikko sopii.
Eli työsuhdeauto on hakusessa, vapaalla autoedulla.
Max 800€/kk.

Vaatimuksia:
-Farkku
-Diesel
-Automaatti
-Riittävästi tilaa kuskin paikalla (pituutta kuskilla liki 2 metriä)

Vinkkejä pakkiksen goljateilta, Kiitos.
Itseäni kutkuttelee Audi A4 1.9TDI, mutta toivon ehdotuksia.

Kun viimeksi katselin ja koeajoin autoja juurikin työsuhdeautoksi niin päädyttiin GTS Vectraan. Koeajettiin A4 Audiakin mutta, koska hinta oli sen verran korkea niin ei olisi kummoista Audia saatu ja Audin vaakakupissa painoi ainoastaan merkki niin päädyttiin Vectraan. Suurin ero autojen välillä oli, että samalla rahalla sai enemmän varusteluja Vectraan. En nyt muista mikä oli se autoedun arvo ja ADL otti siitä vielä omansa välistä joten sillä rahalla olisi saanut karvalakki mallin Audin. Audi oli todella mielestäni todella lähellä Skodaa paitsi, että Skodassa oli sisämelu hieman kovempaa (en sano tätä dissatakseni Audia vaan siksi, että Skoda tuntui olevan ihan hyvä auto sekin). Katsastas toi farkku Vectra, on ajettavuudeltaan pirun hyvä ja helvetin iso, että tilaa pitäisi kuskilla olla.

Edit: nopeasti vilkaisemmalla huomasin, että Vectran sais 150 hp dieselissä melko kevyesti tuohon 800€/kk ja audissa taisi olla tuossa ilmoittamassasi koneversiossa 115 hp. Varmaan mukavampi ois ajaa tehokkaammalla mutta varmasti molemmilla pärjää.
 
Postaan kans tänne vaikka menee vähän off topic, mutta itse puntaroin saman asian kimpussa keväällä ja päädyin ostamaan pari vuotta käytetyn CR-V:n.

Mutta päädyin siis ostamaan oman lainarahalla. Miksi mielestänne ennemmin työsuhdeauto kuin oma. Siis jos työnantaja ei ehdottomasti vaadi. Kertokaa perusteluja, ehkä otan vielä työsuhde auton kun vain kerrotte miksi?

Tuossa aikoinaan (3 v sitten) laskeskelin näitä asioita. Jotenkin koko homma kääntyi nurinkuriseksi kun omia ajoja oli todella vähän per vuosi ja suurin osa työajoa.

Jos ajoi paljon omaa ajoa kannatti olla autoetu, mutta jos ylivoimaisesti suurimmasta osasta kilometrejä saat kilometrikorvauksen kannattaa olla oma auto.

Näin myös totesi SMKJ tutkimuksessaan. Käytännössä autoedusta ja vapaasta autoedusta ei hyödy työnantaja eikä työntekijä. Rahoitusyhtiö, autoliike ja ennenkaikkea verottaja ovat ne jotka hyötyvät. Tutkimukset julkaistiin SMKJ:n jäsenlehdessä muutama vuosi takaperin.

Ja omalla kohdallani kyllä laskelmat osuivat nappiin. Ostin 3 vuotta sitten V40 Volvon (viimeisiä myytyjä) ja maksoin km-korvauksilla sen pois 2,5 vuoden kohdalla. KM-korvauksista maksettiin toki myös polttoaineet ja vakuutukset.

Toinen merkittävä etu omassa autossa on tarvittaessa nopea mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa...
 
Kia Sportagea olen päässyt jonkin verran ajelemaan.

-Muovinen tunnelma, mutta kaikki toimii "järkevästi"
-Oikeasti tilava. Takapenkille mahtuu pidempikin ihminen ilman änkeämistä. Perhekäyttöön mahtava.
-Neliveto on talvella herkkua!
-Bensan/dieselin kulutus kohtuullista.
 
Toi Kiahan oli varsin hyvännäköinen peli. Täytyy lisätä koeajolistaan.

Laskeskelin tossa omien ajojen kilometrit vuoden ajalta ja totesin että niitä oli hieman vähemmän kuin työajoakin tullee olemaan. Eli noin 25 000km.
Ja mun laskujen mukaan (jotka voi olla kyllä pahasti pielessä) ei noilla kilometreillä kannata omaa auto pistää likoon.
Mielipiteitä?
Tai parempia laskelmia.. ;)
 
Kia Sportagea olen päässyt jonkin verran ajelemaan.

Kian nelilovinen automaatti on kyllä aika hirveä. Eikä tuo ajettavuuskaan ollu mitenkään herkkua. Tuo tietenkin on mielipide asia.

Oma pikalaskelma skodasta(2.0 tdi dgs-farkku) nyt kun arvonalennuskin on selvillä(eli oman arvo tippui n. 9snt/km). Ajoin nykyisellä vajaan satkun ja väliraha olisi ollu vajaa kymppi uuteen samoilla varusteilla. 2000 webasto tietenkin vaikuttaa tuohon negatiivisesti, mutta kokonaisuutena pidän välirahaa kohtuu pienenä.

25000 km x0,43=10750

Arvonalennus (uudesta autosta 35090(hinnassa ei mukana varusteita, mutta tuohon hintaan saa varmasti tingittyä 2.renkaat, metallivärin ja lokin) 15%) =5263
Verot+vak. maksut n. 1464
Huollot+renkaat n. 500
polttoaineet n. 1500
yht. n. 8700

Kuukaudessa:
osamaksu 550 (440 arvonalennus+osarinkorot)
löpöt+muut maksut 290

yht 840-km korvaus 895= +55 euroa kk.

Tuo siis uudesta autosta. 2. vuoden arvonalennus on noin 3000 e sinun kilometreillä joten silloin jäädään jo pärjyylle reilusti. Tietenkään ei kannata hankkia citroen C5:sta uutena kun arvo puolittuu kolmessa vuodessa. Käytettynä taas ei niin valtavan huono idea.

Uuden auton hankinnasta tekee pahasti miinusmerkkisen suuri investointi varusteisiin. Esim. 320d bemuun jos lappaa 16000 euroa varusteisiin(m-paketti+webasto+xenonit jne), niin ne voi suoraan laskea pois jälleenmyyntihinnasta parin vuoden päästä. +normaaliarvonalennus. Parhaiten arvonsa pitänee karvalakki avensis, siihen ei tosin saa automaattia dieseliin. Ite päädyin skodaan juuri halpojen varusteiden takia=pienempi arvonalennus(käytännössä yhtä pieni kuin käytetyllä diesel-bmw:llä, mutta takuu ratkaisi tuon taistelun).

Käytetyssä autossa "kate on parempi". Jos ostat kympillä pirssin ja ajelet sillä 3 vuotta voit viedä sen suoraan prässiin ja pääset silti plussalle. Ellei tuona aikana ilmene valtavia korjauksia.

Työsuhdeauton mukava puoli on että uskaltaa valita vaikka Citroen C5:n, ei tarvi välittää arvonalennuksista. Ja tietenkin jos autovero laskee niin silloin leasing-auto miestä hymyilyttää. :D
 
Ja tietenkin jos autovero laskee niin silloin leasing-auto miestä hymyilyttää. :D

En tunne leasereiden sopimustekstiä, kun en ole sellaisia sopimuksia tehnyt. Mutta jos autovero tippuu (tuskin tippuu) niin tippuuko sitten myös leasing maksu vai maksatko sitten sopimuksen loppuun asti "vanhaa" kallista hintaa.

Toisaalta jos oman auton jälleenmyyntiarvo tippuisi autoveron muutoksen takia, niin eikö silloin myös vastaavan uuden hinta tipu samassa suhteessa, jolloin väliraha säilyy suht. samana. Käytännössä käytettyjen lisääntynyt tarjonta saattaisi laske niiden hintaa uusia enemmän, ehkä.

Eli jos veron muutosta odottaa niin kannattaa ajaa polkupyörällä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toisaalta jos oman auton jälleenmyyntiarvo tippuisi autoveron muutoksen takia, niin eikö silloin myös vastaavan uuden hinta tipu samassa suhteessa, jolloin väliraha säilyy suht. samana. Käytännössä käytettyjen lisääntynyt tarjonta saattaisi laske niiden hintaa uusia enemmän, ehkä.

Eli jos veron muutosta odottaa niin kannattaa ajaa polkupyörällä.

Omassa postissa tuo verojuttu oli vitsi, mutta jos se oikeasti putoaa niin kyllä minua vituttaa ihan lahjakkaasti. Tällä hetkellä rahoitus on plussalla nipin napin seuraavan auton käsirahan verran, miinukselle mentäisiin kirkkaasti jos autojen hinnat putoais yli 30%.

Onpahan paljon tuttuja joilla rahoitusvelka ja autonarvo ovat kutakuinkin tasan, osalla jopa enemmän velkaa kuin auton tämän hetkinen arvo. Tietenkin jos auto on maksettu, niin mikäs siinä sitten. Ja taitaisinpa minäkin ensimmäisen shokin jälkeen lähteä audi-kauppaan jos veroromahdus tapahtuisi. :D
 
autoveroonhan ei puututa, siitähän on ollut juttua jo mediassa . verotus muuttuu päästöjen mukaan verotettavaksi seuraavan 3vuoden aikana. ei ne tuu tohon auton hankinta veroon puuttumaan koskaan(ellei joku eu laki pakota siihen) ja jos tuleekin niin jostain ne se hinnan repii takas korkojen kanssa. suht paljon ajavana toivon että kaikki pysyisi ennallaan, koska jos auton hankinta hintaa lasketaan, niin on aivan varmaa että käyttöä tullaan verottamaan silloin tosi rajusti. ei valtio niin tyhmä ole että luopuisi hyvästä raha sammosta noin vain ilman vasta toimia
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom