työntävät/vetävät, mites jalat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TilDaa
  • Aloitettu Aloitettu
miten treenaatte jalat työntävät/vetävät -jaollisessa ohjelmassa? miten palaudutte? meneekö jalat kehityksessäyläkroppaa edelle tällä jaolla?
vai oisko järkeä tehdä jaloille vähemmän sarjoja jotta ne palautuu paremmin?

tällasen ohjelman väsäsin yhtäkkiä itelle, muta ylläolevia kysymyksiä jäin miettiin.. nää liikkeet ei oo järjestyksessä välttämättä. pääliikkeitä teen yleensä 5 sarjaa, apuliikkeitä 2-4.

työntävät:
penkki
pystäri
pään päältä punnerrus
flyes
viparit sivulle
kyykky
reisiojennus

vetävät:
mave
vaakasoutu
hauis tangolla
yläveto tms takaolkapääliike
hyvää huomenta
reisikoukistus
pohkeet

Neljä liikettä jaloille ja kahdeksan yläkropalle. Ei oo pelkoa että jalat menee tolla systeemillä edelle ainakaan jollet ole joku luonnon oikku.

Muutenkin jättäisin kaksijakosessa noi räpellysliikkeet pois ja keskittyisin isompiin ja kokonaisvaltaisempiin liikkeisiin ainoastaan. Tarkoitan siis noita reisiojennuksia, flyessejä, facepulleja yms. Kyllä se patti kasvaa isoilla perusliikkeilläkin mikäli kokonaisuus salilla ja sen ulkopuolella on kuosissa.

Ite tekisin 2-jakoisen vähän eri tyylillä.

Oon testannu yläkroppa/alakroppa-jaon sekä vetävät/työntävät, mutta molemmat on omalla tavallaan perseestä. Ensinmainitussa tulee väkisin aika monta liikettä yläkerran päivälle ja vikat vitkutukset menee nollatehoilla, tokassa joutuu vetämään ja kyykkäämään perättäisinä päivinä ja oon niin vitun taukki, että vedän alakerran ihan tukkoon liian isoilla kuormilla.

Nykyään jakaisin treenit 2-jakoisella karusti yläkerran työntävät/yläkerran vetävät ja jalat.

Tyyliin:

A)
Penavariaatio
Pystärivariaatio tai toinen penavariaatio
Ranskis
Jotain sivuolkapelleilyä

B)
Kyykkyvariaatio
Vetovariaatio
Leuanvetovariaatio
Leveetä soutua
Jotain hauispelleilyä jos kiinnostaa

Vatsoja joka reenin loppuun.

Tarviiko yksittäisten treenien olla jaollisia millään? Siinä öbaut viikon treenikierrossa kun vaan yhteensä tulee sopivasti kaikkea tarvittavaa, niin that's it?

Tarviiko yksittäisten treenien olla jaollisia millään? Siinä öbaut viikon treenikierrossa kun vaan yhteensä tulee sopivasti kaikkea tarvittavaa, niin that's it?
No ei mun mielestä kyllä tarvii. Ite teen nykyään pari liikettä per päivä ja treenit joka päivä. Hemmetin hyvin toimii, paremmin kuin mikään aiempi kokeilu.

Mulla on taas käytössä aikalailla samalle yläkroppa-/alakroppa rungolle kasattu 2-jakoinen jolla olen vuosien varrella tehnyt (minun väsyneellä mittapuulla) hyvää tulosta.

Yläkroppa A)

Penkki jalat ilmassa 3x4->6x6
Pystypunnerrus 2x8-10 (semikevyt)
Penkkivariaatio 2x6-8 (semikevyt)
Alatalja 3-5x5-15
Face-Pull 3-5x10-20
Hauista, kiertäjiä, dippejä...mitä ikinä huvittaakaan jos huvittaa, tässä ei siis pakko tehdä mitään

Alakroppa A)

Kyykky 3x4->6x6
Kyykkyvariaatio 2x6-8 (semikevyt)
Maastanostovariaatio 2x8-10 (semikevyt)
Leuat myötäotteella 3-5x
Vatsa 3-5x

Yläkroppa B)

Pystypunnerrus 3x4->6x6
Penkki jalat ilmassa 2x8-10 (semikevyt)
Pystypunnerrusvariaatio 2x6-8 (semikevyt)
Alatalja 3-5x5-15
Face-Pull 3-5x10-20
Sama homma kun yläkroppa A

Alakroppa B)

Maastanosto 3x4->6x6 idealla, volyymi vähän pienempi kuin kyykyssä ja penkissä
Kyykky 2x8-10 (semikevyt)
Jalkaprässi-/Jullevariaatio 3-5x10-20
Leuat vastaotteella 3-5x
Vatsa 3-5x

En viitsinyt listata spesifisiä variaatioita joita käytän koska ne ovat omia preferenssejäni jotka tukevat minun tavoitteitani. Yläkroppatreeneissä voi vaihdella työntävää/vetävää liikettä jos haluaa, itse tykkään tehdä yllämainitulla tavalla. Leuoissa välillä lisäpainoja, yleensä ei. Vatsaliikkeen toistot riippuu täysin liikkeestä.

Tämä ei tietenkään vastannut yhteenkään kysymykseen mutta mulla on tylsää.

No ei mun mielestä kyllä tarvii. Ite teen nykyään pari liikettä per päivä ja treenit joka päivä. Hemmetin hyvin toimii, paremmin kuin mikään aiempi kokeilu.

Mä teen nyt joka toinen päivä. Tänään trab bar, RDL ja puolikas leuanvetotreeni. Sopi swengiin, ei tarttenu lähteä himasta. Ylihuomenna enempi työntäviä mutta kuitenkin teen koneessa 3-4 sarjaa horisontaalivetoja. En jaksa miettiä onko nää jollain jaollisia, ei taida olla...

Tämmöselle perheelliselle aloittelijalle tuntuu sopivan 1-jakoinen 3krt/vko hyvin.
Koko kroppa kerralla-treeni sopii mun mentaliteettiin hienosti. Jalatkin saa tehdä kolmasti viikossa. (y)

Ite jättäisin noi reidenvatulointiliikkeet pois ja tekisin vain niitä isoja perusliikkeitä. Niistä jalat tykkää. Ainakin mun kanankoivet.

Samoin jos tykkää vääntää jotain muutakin kun punttia.
Mulle riittää puntin lisäks 6km(suuntaansa)työmatkat fillarilla ympäri vuoden. Saa samalla sopivat palauttavat. Paskalla talvikelillä toikin tuntuu joskus jo olevan liikaa.:whistle:

Tämmöselle perheelliselle aloittelijalle tuntuu sopivan 1-jakoinen 3krt/vko hyvin.
Koko kroppa kerralla-treeni sopii mun mentaliteettiin hienosti. Jalatkin saa tehdä kolmasti viikossa. (y)

Ite jättäisin noi reidenvatulointiliikkeet pois ja tekisin vain niitä isoja perusliikkeitä. Niistä jalat tykkää. Ainakin mun kanankoivet.
Jos ne on kanankoivet niin taidat tehdä jotain väärin koska treeni ei ole purrut :D

No toi mun vastaus oli ironiaa, vai miksi sitä kutsuisi.:whistle:
Uskon treenaavani riittävän oikein omiin tarkoitusperiini, tekniikkakin kohta varmaan sinnepäin. Kovasti ainakin opetellaan.
Harjoituspainotkin on kasvaneet jatkuvasti.

Onhan siinä yksilöllisiä eroja mitkä lihakset kehittyvät muita paremmin. Ei ole välttämättä pelkästä "väärästä" treenistä kiinni. Itsellä esim. kädet ovat dominoineet kroppaa koko treeni uran. Suht sama miten niitä treenannut. Pohkeita taas ei ole ollut koskaan, vaikka ne ovat olleet koko treeni uran "erityis seurannassa". Sekä reisistä lähtee massa ja voima todella nopeasti jos ei treenaa.

Back
Ylös Bottom