Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla oli aikoinaa ensiautona tollanen Focus. Samalla koneella mut farkku. Rullasin sillä opiskellessa varmaan 25tkm per vuos. Hiton hyvä ajaa. Pysty pappamainen ajoasento, eli mulle helvetin hyvä. Pommin varma (mun yksilö), halpa huoltaa, ei paljoo kuluttanu. Hyvin veti maantietä. Ovet ruostu. Korjattiin takuuseen.
Sittemmin ollut uusia hienoja tdi pdf scs fis dsg 125kw autoja. Aivan paskoja. Todella hienoja ajaa, mut koskaan tienny lähtikö aamulla käyntiin. Varsinkaan pakkasella. Vaikka olis kuinka hyvä auto ajaa, mikään ei vitutan niin paljoa kuin työaamuna avainta vääntäessä kuuluu pelkkää naksutusta tai jurnutusta. Sitten korjailet niitä 1000e/suutin ym. Mieluummin luotettava yaris kuin epäluotettava avensis
Pointti avauspostille: En suosittele dieseleitä, enkä ranskalaisia/italialaisia koppiautoja. Perus pirssi ford/toyo/nissan. Hyvällä tuurilla vuotuisella hinnalla halpaa ja luotettavaa ajoa. Huonolla tuurilla jatkuvasti korjattavana. Vanhoja romuja kun on kaikki vaihtoehdot. Mutta todennäköisyys onnistua on parempi
Hyvin tarkennettu pointti kyllä, ensin kehut jonkun vanhan Focuksen maasta taivaaseen ja sitten pointti oli että älä osta dieseliä. :D
Mä ajelin tuollaisella viisi vuotta ja se oli helposti paras auto ikinä. Koko aikana en muuta tehnyt kuin laitoin bensaa tankkiin ja vaihdoin välillä öljyt. Ei koskaan mitään vikaa ja yleensä autoissa nopeasti kuluvat raidetangon päätkin kestää varmaan jonkun kolme miljoonaa. Odotin milloin ne alkaa kolista, mutta sitä päivää ei ikinä tullut. Vituttaa kun menin myymään, mutta tarvitsin dieselin työmatka-ajoon. Corsa D. Se onkin sitten ollut ihan kamala pommi. Sillä rahalla mitä tuohon paskaan on mennyt ja tulee vielä menemään, olisin ajellut Astralla työmatka-ajoa noin kymmentuhatta vuotta.Oma suositukseni olisi Opel Astra G. Merkkinä vähän arvostettu, mutta tekniikka on kestävää ja hyvä ajotuntuma. Äänieristys voisi olla parempi, mutta ei se nyt ihan surkea kuitenkaan ole. Huollot on edullisia ja vakuutukset keskiluokkaa.
No Tinkauksella oli tiukka säästölinja, siksi Yaris, eli pikkukinneri. Ite olisin laittanut C sarjan Mercedes-Benzin tai vaikka Volvo S80:n tuommoiseen matka-ajoon, niin tai Opel Vectran tai Astran dieselillä. Mutta tosiasia on, että mitä isompi auto, sitä isommat kulut. Renkaat, vakuutukset jne., kaikki maksaa enemmän. Jos on nuuka, niin parempi vetää sillä pikkukinnerillä vain suosiolla. Aikanaan oli työkaverina opettaja, joka oli ajanut pienellä dieselautolla jo vuosia +100km suuntaansa työmatkaa. Silloin hänellä oli uudenkarhea Renault Clio. Nää on näitä, että mitä ite kukin painottaa ja minkä verran mihinkin voi tai haluaa pistää rahaa.
Työmatka on yhteensä 60km. Siksi ei liene tarvetta "isoon laivaan", mitä ikinä sillä tarkoitatkaan.
Edit. Henkkakin osaa näköjään lukea ja ehti ennemmin
Joku 2003+ Peugeot 307 jossa vähän kesmeettisia vaurioita irtoaa 2000€ pintaan. Mukava ajaa, ja kilsojakaan ei välttämättä ole 200tkm +/-. Kunhan jakopää on tehty ja leimaa on riittävästi niin painelee vain menemään. Toki aina kannattaa huomioida että kaikennäköistä kuluvaa osaa menee koko ajan ja jos on itse kätilö autojen kanssa tai ei lähistöltä löydy jotain ammattikoulua jossa huollattaa niin kyllä sen 500€+ saa lähes kaikissa autoissa (merkistä riippumatta) varata vuodessa huoltoihin.
Kyllä se muuten pojat vituttaa päästellä 60 kilsaakin motaria jollain meluisalla pikkukopilla. Kokemusta on. Eihän sitä nyt suoraan voida vetää johtopäätöstä, että suurempi auto on parempi, mutta kyllä se hyvin usein on. Joku vanha volvo voisi olla siedettävä.
Vanhemmissa Stiloissa on aivan kamala ohjaus. Talvella kun päästeli sellaisella menemään, niin todella tunsi elävänsä kun luuli kuolevansa. Nähtävästi sitä ohjausta rukattiin jossain vaiheessa paremmaksi, mutta vuosimallista ei ole tietoa.
Edit. Tuosta Toyota. Meluisa tämäkin, mutta ei sentään yaris
Toyota Avensis 2.0D4D Sol 4d , RAHOITUKSEN KÄSIRAHA ALKAEN 0 % Porrasperä 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto
ovet ruostu alareunasta
Kyllä siihen ajomukavuuteenkin kannattaa panostaa, joten ihan pienellä autolla en ajelisi työmatkaa motarilla. Pienissä autoissa kun on useimmiten huonot äänieristykset, mutta eipä isoissakaan aina ole hyvät.
Kerran tuollaisella Avensiksella ajaneena en voi käsittää kuka sellaisen haluaisi? Ei mitään ajotuntumaa aivan kuin olisi vaahtokarkilla ajanut.
Oma suositukseni olisi Opel Astra G. Merkkinä vähän arvostettu, mutta tekniikka on kestävää ja hyvä ajotuntuma. Äänieristys voisi olla parempi, mutta ei se nyt ihan surkea kuitenkaan ole. Huollot on edullisia ja vakuutukset keskiluokkaa.
Joko tredin avaaja on auton hankkinut?
Itse jouduin "väliaikaiseksi" autoksi hankkimaan 13-vuotiaan bensa-Volvon. Melkein osuu tuohon hintahaarukkaan. Plussaa on iso koko/tila, erittäin hyvä ajettavuus, todella hiljainen, hyvät varusteet, turvallinen. Miinusta tuossa iässä jo väkisin ilmaantuvat pikkuviat, kulutus saattaa olla isohkoa, ja se näkyy lompakossakin, kun kilsoja tulee vuodessa 50 000.
Samalla rahalla saisi paljon uudemman Yariksen, pienemmillä kilsoilla, vähemmillä varusteilla, isommalla metelillä, huonommilla ajo-ominaisuuksilla, huonomalla turvallisuudella...
Ei kaikkia pikkuautoja silti kannata tyrmätä. Esim. ranskikset ei Suomessa arvoaan säilytä. Mitään järkiperustetta tuohon ei silti välttämättä ole. Hieman kärjistäen Japaniassa ei osata tehdä autoa, jolla on hyvä ajaa pitkää matkaa, Ranskassa osataan. Ihan omaan kokemukseen perustuen Jariksella motarin innittäminen 60 km päivässä on ihan perseestä. Esim. Cliolla se saattaa olla ihan ok, Lagunalla varmasti kelvollista menoa. Molempia saa varusteltuina tuohon hintaluokkaan, ja ovat myös turvallisempia kuin esim. se Yaris.
Pitkään ajoin myös vanhalla Passatilla. Sekin oli hyvä ajaa, ilmeisesti turvallinen, ei hullun kallis ylläpitää, kelvolliset ajo-ominaisuudet ja riittävästi varusteita.
Joku mainitsi liikkeestä ostamisen/virhevastuun jonkinlaisena valttina autoa ostaessa. Ei taida päteä enää tässä hintaluokassa.
Jos ajaa vuodessa 50 000 ja ostaa bensan, menettää valitusoikeuden kulutuksesta :D
Esim. Cliolla se saattaa olla ihan ok,
Sen jälkeen en ole kulutusta niin pitänyt ostokriteerinä.