Työmatka-auto max.2500€

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mpj
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Volvo v70 jos ajomukavuus ja turvallisuus vaikuttaa päätökseen. Polttoaineen kulutus sitten hieman isompi kuin pienimmissä kotteroissa.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla oli aikoinaa ensiautona tollanen Focus. Samalla koneella mut farkku. Rullasin sillä opiskellessa varmaan 25tkm per vuos. Hiton hyvä ajaa. Pysty pappamainen ajoasento, eli mulle helvetin hyvä. Pommin varma (mun yksilö), halpa huoltaa, ei paljoo kuluttanu. Hyvin veti maantietä. Ovet ruostu. Korjattiin takuuseen.

Sittemmin ollut uusia hienoja tdi pdf scs fis dsg 125kw autoja. Aivan paskoja. Todella hienoja ajaa, mut koskaan tienny lähtikö aamulla käyntiin. Varsinkaan pakkasella. Vaikka olis kuinka hyvä auto ajaa, mikään ei vitutan niin paljoa kuin työaamuna avainta vääntäessä kuuluu pelkkää naksutusta tai jurnutusta. Sitten korjailet niitä 1000e/suutin ym. Mieluummin luotettava yaris kuin epäluotettava avensis

Pointti avauspostille: En suosittele dieseleitä, enkä ranskalaisia/italialaisia koppiautoja. Perus pirssi ford/toyo/nissan. Hyvällä tuurilla vuotuisella hinnalla halpaa ja luotettavaa ajoa. Huonolla tuurilla jatkuvasti korjattavana. Vanhoja romuja kun on kaikki vaihtoehdot. Mutta todennäköisyys onnistua on parempi:)

Hyvin tarkennettu pointti kyllä, ensin kehut jonkun vanhan Focuksen maasta taivaaseen ja sitten pointti oli että älä osta dieseliä. :D
 
Zone-sarja -42%
Hyvin tarkennettu pointti kyllä, ensin kehut jonkun vanhan Focuksen maasta taivaaseen ja sitten pointti oli että älä osta dieseliä. :D

Kyllä. Näin aamuisin ei tiedä mitä itsellä päässä liikkuu :D Sormet ja ajatus ei synkkaa.

Mutta joo, mun focus oli saatanan hyvä. Ehkä oli yksilö. Ei mitenkään verrattavissa premium-autoihin. Mutta ostaisin edelleen halpisautoks vastaavan, missä toimivuus kaiketin on tärkein ominaisuus. Vai miks muuten etsiä 2,5k autoa jos eka huolto ottaa saman hinnan. Mulla kaikki dieselit ollu vitun paskoja. Ehkä yksilöitä nekin. Ja nyt ajelen perus bensa-autoilla. Ihan vaan toimivuuden vuoks.
 
Oma suositukseni olisi Opel Astra G. Merkkinä vähän arvostettu, mutta tekniikka on kestävää ja hyvä ajotuntuma. Äänieristys voisi olla parempi, mutta ei se nyt ihan surkea kuitenkaan ole. Huollot on edullisia ja vakuutukset keskiluokkaa.
Mä ajelin tuollaisella viisi vuotta ja se oli helposti paras auto ikinä. Koko aikana en muuta tehnyt kuin laitoin bensaa tankkiin ja vaihdoin välillä öljyt. Ei koskaan mitään vikaa ja yleensä autoissa nopeasti kuluvat raidetangon päätkin kestää varmaan jonkun kolme miljoonaa. Odotin milloin ne alkaa kolista, mutta sitä päivää ei ikinä tullut. Vituttaa kun menin myymään, mutta tarvitsin dieselin työmatka-ajoon. Corsa D. Se onkin sitten ollut ihan kamala pommi. Sillä rahalla mitä tuohon paskaan on mennyt ja tulee vielä menemään, olisin ajellut Astralla työmatka-ajoa noin kymmentuhatta vuotta.
 
Unohtaisin noilla ajomäärilläkin pikkuautot tyystin. Enkä muutenkaan sen enempää arvuuttelisi että minkä autonvalmistajan mikäkin malli olisi optimaalisin 2500€ budjetilla. Toki karsintaa saa ja pitääkin tehdä omien ja ehkä muiden mielipiteiden ja kokemusten perusteella. Varsinainen valinta kuitenkin pitäisi tehdä ajamalla motarilla kunnon lenkki, huoltohistorian tarkastamisella ja jos kaikki vaikuttaa siinä vaiheessa hyvältä, vielä autotohtori ennen kauppojen tekemistä. Mitä takuuseen tulee niin jonkinlainen lainsääteinen 6kk virhevastuu näissäkin on, mutta kuluvaa osaa et todennäköisesti tule saamaan myyjän maksettavaksi, jos vaikka 3kk päästä pitää vaihtaa kuluneet jarrupalat. Takuu koskee lähinnä voimansiirtoa, moottorivikoja yms.

Toyotat, Opelit, Nissanit ja Mazda tuossa listassa varmaan potentiaalisia vaihtoehtoja (ehkei kuitenkaan sitä 440tkm ajettua toyotaa?). VAG-autoja sinun listassa ei näytä skoda feliciaa lukuunottamatta olevan, ehkä myös hyvä niin. Kuitenkin tuohon budjettiin löytyisi myös 300tkm+ ajettuja 1.9tdi koneella varustettuja autoja, esim. Volkswagen Golf 1.9 TDI PwD Firstline Variant REKISTERÖITY 2 HENGEN PAKETTIAUTOKSI TEKNIIKKA TÄYS KYMPPI Farmari 2001 - Vaihtoauto - Nettiauto. Tosin tuossakin huoltokirjasta otettujen kuvien perusteella huoltohistoriassa pieniä aukkoja ja jakopääremppa edessä n. 27km päästä. Ja tuo on Joensuussa niin taitaa olla liian kaukana haettavaksi? Joku muukin pakuksi rekattu diesel voisi olla edullinen, jos yksin ajelet. Pieni vero ja pieni kulutus.
 
No Tinkauksella oli tiukka säästölinja, siksi Yaris, eli pikkukinneri. Ite olisin laittanut C sarjan Mercedes-Benzin tai vaikka Volvo S80:n tuommoiseen matka-ajoon, niin tai Opel Vectran tai Astran dieselillä. Mutta tosiasia on, että mitä isompi auto, sitä isommat kulut. Renkaat, vakuutukset jne., kaikki maksaa enemmän. Jos on nuuka, niin parempi vetää sillä pikkukinnerillä vain suosiolla. Aikanaan oli työkaverina opettaja, joka oli ajanut pienellä dieselautolla jo vuosia +100km suuntaansa työmatkaa. Silloin hänellä oli uudenkarhea Renault Clio. Nää on näitä, että mitä ite kukin painottaa ja minkä verran mihinkin voi tai haluaa pistää rahaa.
 
Joku 2003+ Peugeot 307 jossa vähän kesmeettisia vaurioita irtoaa 2000€ pintaan. Mukava ajaa, ja kilsojakaan ei välttämättä ole 200tkm +/-. Kunhan jakopää on tehty ja leimaa on riittävästi niin painelee vain menemään. Toki aina kannattaa huomioida että kaikennäköistä kuluvaa osaa menee koko ajan ja jos on itse kätilö autojen kanssa tai ei lähistöltä löydy jotain ammattikoulua jossa huollattaa niin kyllä sen 500€+ saa lähes kaikissa autoissa (merkistä riippumatta) varata vuodessa huoltoihin.
 
Oma suositus: OSTA FORD FOCUS

Ajelin pitkään sellasella vm. 2000 1.6 litrasella bensa-Focuksella (hätspäkki). Oli todella varmatoiminen - lähti käyntiin aina missä vaan ja milloin vain. Lisäksi motarinopeuksissa vakaa, vaikka äänimaailma ei olekaan hiljaisimmasta päästä. Ajoin omallani Turku - Tampere -väliä kerran tai pari viikossa noin 3-4 vuoden ajan + päälle kaupunkiajot molemmissa kaupungeissa (en mä kauppaan nyt jaksa kävellä).

Todella aliarvostettuja nuo vanhemmat Focukset.
 
Itselläkin oli 2001 mallinen focus 1.6 bensakoneella. Pikkasen öljyä söi ja ovet ruostu alareunasta. Muuten kertakaikkisen varmatoiminen ja edullinen ylläpidettävä! Oli 87tkm-227tkm ja ruostehommien lisäksi koiranluut Ja etuvastuksen puhaltimelle vaihdoin tuona aikana kerran. Muuten mentiin öljynvaihdoilla ja jakohihnan (150tkm) vaihdoilla tuo reilu 7vuotta :D En saa tähän hätään mieleen oliko tuossa oikeasti muuta remppaa.. Lämmityslaitteen puhallin alkoi vinkumaan mutta siitäkin selvisi öljyllä

Mutta meluahan tuossa on riesaksi asti. AjettavuUs sen sijaan hyvä, ohjaus suorastaan loistava :)
 
No Tinkauksella oli tiukka säästölinja, siksi Yaris, eli pikkukinneri. Ite olisin laittanut C sarjan Mercedes-Benzin tai vaikka Volvo S80:n tuommoiseen matka-ajoon, niin tai Opel Vectran tai Astran dieselillä. Mutta tosiasia on, että mitä isompi auto, sitä isommat kulut. Renkaat, vakuutukset jne., kaikki maksaa enemmän. Jos on nuuka, niin parempi vetää sillä pikkukinnerillä vain suosiolla. Aikanaan oli työkaverina opettaja, joka oli ajanut pienellä dieselautolla jo vuosia +100km suuntaansa työmatkaa. Silloin hänellä oli uudenkarhea Renault Clio. Nää on näitä, että mitä ite kukin painottaa ja minkä verran mihinkin voi tai haluaa pistää rahaa.

Ei se aina ole niin suoraviivaista, esim. vanhoissa isoissa Volvoissa on hyvinkin halvat liikennevakuutukset ja mitään kaskoja tuon hintaisiin nyt on melko turhaa edes ottaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Työmatka on yhteensä 60km. Siksi ei liene tarvetta "isoon laivaan", mitä ikinä sillä tarkoitatkaan.

Edit. Henkkakin osaa näköjään lukea ja ehti ennemmin :)

Viittasin Iivilin 60km/suunta- kommenttiin. Laivalla tarkoitan esim Volvon S80.

- - - Updated - - -

Joku 2003+ Peugeot 307 jossa vähän kesmeettisia vaurioita irtoaa 2000€ pintaan. Mukava ajaa, ja kilsojakaan ei välttämättä ole 200tkm +/-. Kunhan jakopää on tehty ja leimaa on riittävästi niin painelee vain menemään. Toki aina kannattaa huomioida että kaikennäköistä kuluvaa osaa menee koko ajan ja jos on itse kätilö autojen kanssa tai ei lähistöltä löydy jotain ammattikoulua jossa huollattaa niin kyllä sen 500€+ saa lähes kaikissa autoissa (merkistä riippumatta) varata vuodessa huoltoihin.

No ei saatanassa ole hyvä ajaa. Meillä tollanen kakkosautona ja en poistu sillä taajamasta. Ja talvella saa nauttia monista ranskalaisista vioista, mitä ei onneksi kesällä ilmene.
 
Kyllä se muuten pojat vituttaa päästellä 60 kilsaakin motaria jollain meluisalla pikkukopilla. Kokemusta on. Eihän sitä nyt suoraan voida vetää johtopäätöstä, että suurempi auto on parempi, mutta kyllä se hyvin usein on. Joku vanha volvo voisi olla siedettävä.

Vanhemmissa Stiloissa on aivan kamala ohjaus. Talvella kun päästeli sellaisella menemään, niin todella tunsi elävänsä kun luuli kuolevansa. Nähtävästi sitä ohjausta rukattiin jossain vaiheessa paremmaksi, mutta vuosimallista ei ole tietoa.

Edit. Tuosta Toyota. Meluisa tämäkin, mutta ei sentään yaris

Toyota Avensis 2.0D4D Sol 4d , RAHOITUKSEN KÄSIRAHA ALKAEN 0 % Porrasperä 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ohan se Yaris vähän meluisa eikä pieni auto tietystikään oo niin vakaa ajettava kuin isomman akselivälin auto. Pienet vitutukset unohtuu kuitenkin joka kerta, kun käyn tankilla. Alle 50 egee täys tankki ja sillä ajaakin sit yli 800 kilsaa (tai oikeestaan lähemmäs tuhat, jos ajais tankin kokonaan tyhjäks). :D
 
ovet ruostu alareunasta

Toi on itse asiassa se yks asia, jonka suosittelen katsomaan, jos vanhempaa Focusta joku harkitsee. Nimittäin tyyppivikana se, että ovien alareunat + takaluukun alareuna tuppaavat ruostua.

Omassani oli nämä kohdat käsitelty / korjattu, kun auton ostin. Ja näin sain ajaa ihan ruosteettomia kilometreja itse :p
 
Kyllä siihen ajomukavuuteenkin kannattaa panostaa, joten ihan pienellä autolla en ajelisi työmatkaa motarilla. Pienissä autoissa kun on useimmiten huonot äänieristykset, mutta eipä isoissakaan aina ole hyvät.

Kerran tuollaisella Avensiksella ajaneena en voi käsittää kuka sellaisen haluaisi? Ei mitään ajotuntumaa aivan kuin olisi vaahtokarkilla ajanut.

Oma suositukseni olisi Opel Astra G. Merkkinä vähän arvostettu, mutta tekniikka on kestävää ja hyvä ajotuntuma. Äänieristys voisi olla parempi, mutta ei se nyt ihan surkea kuitenkaan ole. Huollot on edullisia ja vakuutukset keskiluokkaa.

Itse ostin tuommoisen 2000vm 2.0TD Avensiksen ja olen sillä nyt muutamassa kuukaudessa reilu 7tkm päästellyt menemään. En ole muuta tehnyt kuin tankannut ja kerran vaihdattanut öljyt. Ja pessyt. Lähtee tarvittaessa kylmänä käyntiin kovemmallakin pakkasella, en tarkoituksella ole testannut, mutta ainakaan -17 ei tuottanut ongelmia. Lämpenee testatusti -28 pakkasessa ilman mitään keulan peittelyitä ja pitää myös lämmöt yllä. Kulutus ollut 6-6.5 litraa sataselle, sen kummempia säästelemättä. Pakuksi rekisteröity joten halvat verot ja vakuutukset.

Edellinen auto oli pari vuotta vanha iso farmaridiesel kivoilla varusteilla. Eipä tuo kummoinen shokki ole sen jälkeen ollut, ihan yhtä hyvin tuollakin kulkee. Oli tarkoitus ostaa väliaikaiseksi autoksi, kunnes löydän sopivan auton, mutta tämä osoittuikin niin toimivaksi että ajellaan nyt tällä jonkin aikaa.
 
Joko tredin avaaja on auton hankkinut?

Itse jouduin "väliaikaiseksi" autoksi hankkimaan 13-vuotiaan bensa-Volvon. Melkein osuu tuohon hintahaarukkaan. Plussaa on iso koko/tila, erittäin hyvä ajettavuus, todella hiljainen, hyvät varusteet, turvallinen. Miinusta tuossa iässä jo väkisin ilmaantuvat pikkuviat, kulutus saattaa olla isohkoa, ja se näkyy lompakossakin, kun kilsoja tulee vuodessa 50 000.

Samalla rahalla saisi paljon uudemman Yariksen, pienemmillä kilsoilla, vähemmillä varusteilla, isommalla metelillä, huonommilla ajo-ominaisuuksilla, huonomalla turvallisuudella...

Ei kaikkia pikkuautoja silti kannata tyrmätä. Esim. ranskikset ei Suomessa arvoaan säilytä. Mitään järkiperustetta tuohon ei silti välttämättä ole. Hieman kärjistäen Japaniassa ei osata tehdä autoa, jolla on hyvä ajaa pitkää matkaa, Ranskassa osataan. Ihan omaan kokemukseen perustuen Jariksella motarin innittäminen 60 km päivässä on ihan perseestä. Esim. Cliolla se saattaa olla ihan ok, Lagunalla varmasti kelvollista menoa. Molempia saa varusteltuina tuohon hintaluokkaan, ja ovat myös turvallisempia kuin esim. se Yaris.

Pitkään ajoin myös vanhalla Passatilla. Sekin oli hyvä ajaa, ilmeisesti turvallinen, ei hullun kallis ylläpitää, kelvolliset ajo-ominaisuudet ja riittävästi varusteita.

Joku mainitsi liikkeestä ostamisen/virhevastuun jonkinlaisena valttina autoa ostaessa. Ei taida päteä enää tässä hintaluokassa.
 
Tänään muuten meidän Pösöstä meni pakoputki poikki. Noita varmasti menee joka autossa, eikä pakoputki välttämättä ole ranskalinen, mutta mun kohdalla ensimmäinen. Autoja ollut n. 20kpl.
 
Joko tredin avaaja on auton hankkinut?

Itse jouduin "väliaikaiseksi" autoksi hankkimaan 13-vuotiaan bensa-Volvon. Melkein osuu tuohon hintahaarukkaan. Plussaa on iso koko/tila, erittäin hyvä ajettavuus, todella hiljainen, hyvät varusteet, turvallinen. Miinusta tuossa iässä jo väkisin ilmaantuvat pikkuviat, kulutus saattaa olla isohkoa, ja se näkyy lompakossakin, kun kilsoja tulee vuodessa 50 000.

Samalla rahalla saisi paljon uudemman Yariksen, pienemmillä kilsoilla, vähemmillä varusteilla, isommalla metelillä, huonommilla ajo-ominaisuuksilla, huonomalla turvallisuudella...

Ei kaikkia pikkuautoja silti kannata tyrmätä. Esim. ranskikset ei Suomessa arvoaan säilytä. Mitään järkiperustetta tuohon ei silti välttämättä ole. Hieman kärjistäen Japaniassa ei osata tehdä autoa, jolla on hyvä ajaa pitkää matkaa, Ranskassa osataan. Ihan omaan kokemukseen perustuen Jariksella motarin innittäminen 60 km päivässä on ihan perseestä. Esim. Cliolla se saattaa olla ihan ok, Lagunalla varmasti kelvollista menoa. Molempia saa varusteltuina tuohon hintaluokkaan, ja ovat myös turvallisempia kuin esim. se Yaris.

Pitkään ajoin myös vanhalla Passatilla. Sekin oli hyvä ajaa, ilmeisesti turvallinen, ei hullun kallis ylläpitää, kelvolliset ajo-ominaisuudet ja riittävästi varusteita.

Joku mainitsi liikkeestä ostamisen/virhevastuun jonkinlaisena valttina autoa ostaessa. Ei taida päteä enää tässä hintaluokassa.

Jos ajaa vuodessa 50 000 ja ostaa bensan, menettää valitusoikeuden kulutuksesta :D
 
Jos ajaa vuodessa 50 000 ja ostaa bensan, menettää valitusoikeuden kulutuksesta :D

Mulla on vahva mututuntuma oman pienen otannan kautta, että ne vaparibensat on huomattavasti nykyisiä turbodieseleitä luotettavampia. Kun kohdalle sattuu yksi turboremppa, vähän suutinremppaa ym. niin saakin sahata kauan, että diesel on kannattavampi. Lämpeneminenkin tuntuu olevan arvoitus. Omistin muutaman vuoden w203 200cdi:n. Se raha mikä sen paskan korjaamiseen meni, ei todellakaan tullut polttoainekuluissa takaisin. Sen jälkeen en ole kulutusta niin pitänyt ostokriteerinä. Ostan alle 10k€ autoja ja ajoa on vuodessa noin 20-30tkm per auto.
 
Esim. Cliolla se saattaa olla ihan ok,

Kerran olen ajanut kaverin cliolla 1,5h motaria, olikohan vuosimalli jotain 96, yllätyin kuinka jämäkkä ja hyvä oli ajaa 100km/h vauhdissakin.

Sen jälkeen en ole kulutusta niin pitänyt ostokriteerinä.

Tätä itsekin miettinyt, mitä väliä jos joku eco greenline EGR DSG DPF WTF moottori kuluttaa 3.5 litraa löpöä satasella jos joutuu tekemään monen tonnin remppoja. Itse pidän omaksi huviksi excel kirjanpitoa autoni kuluista kokonaisuutena, eli polttoaineet, huollot, renkaat, vakuutukset ja verot. Siitä näkee hyvin paljonko maksaa auton pito per kk tai per kilometri. Toki polttoaineen kulutus vaikuttaa, mutta jos se nyt on reilu 5l/100km dieseliä niin se on tarpeeksi vähän jos auto muuten kulkee vielä toistaiseksi öljynvaihdoilla ja kuluvien osien vaihtamisilla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom