Työhaastattelukutsu

Ikä
46
Osaako kukaan neuvoa...?

Eli tilanne on seuraavanlainen: laitoin työpaikkahakemuksen unelmieni työpaikkaan n. pari viikkoa sitten. Hakuaika päättyi viikko sitten perjantaina eli 31.10. Pari viime päivää olenkin sit sinkoillut katosta lattiaan ja päinvastoin odotellessani puhelinsoittoa ja haastattelukutsua kyseisestä työpaikasta.

Kysymys kuuluu: puranko hyperaktiivista olotilaani vain ja ainoastaan rautaan mahdollista yhteydenottoa odotellessa, vai voinko soittaa kyseisen paikan rekrytointi-ihmiselle esimerkiks alkuviikosta ja varovasti tiedustella käsittelyaikataulua...?

Tiedän, että hakemuksia on tullut heille varmasti iso määrä ja käsittely vie aikaa, mutta kun mä sitävastoin en kestäis odottaa! :) Apua!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo soitat vaan perään. Et anna kun kiinnostuneen ja positiivisen mielikuvan. Tosin jos ilmoituksessa kielletään kyselyt niin ei sitten tietenkään. Toisaalta kolikolla on myös toinen puoli. jos sinne kymmeniä ihmisiä soittaa niin V-käyrä nousee takuulla tällä soittojen kohteella. Se taas ei ole sinun vikasi eli ala terrorisoimaan vaan.:thumbs:

Mun mielestä sun kannattaisi soittaa ensi viikolla ja kysyä minkälainen on käsittelyaikataulu. Tällä tavalla osoitat aktiivisuuttasi ja voipi olla että se huomataan siellä työpaikassa.

Turha on sinkoilla ees ja taas (itsekin olen siihen syyllistynyt) ja tuhlata energiaa moiseen. Parempaakin käyttöä kun sille on.

Tsemppiä! :thumbs:

Toivottavasti pääset sinne, jos kerta tiedät sen olevan sun unelmaduunisi. Kerro sitten miten kävi. :)

Mielestäni voit soittaa ja kysyä esim. miten ja millä aikataululla hakuprosessi etenee tai vaikkapa tarkistaa onko hakemuksesi tullut perille. Jos tuossa vaiheessa vastapuoli ottaa hakemuksesi esille ja katselee sitä ja onnistut samalla antamaan itsestäsi positiivisen kuvan niin mahikset päästä haastatteluun paranevat huomattavasti. Voit tuoda itsestäsi puhelimessa hyviä puolia esille, mikäli et ole sitä vielä tehnyt, mutta kehu itseäsi maltilla.

Ja onnea haastatteluun! :thumbs:

Jännitetään yhdessä!

Persikka, mulla sama homma eli hain duunia, jonka hakuaika meni umpeen 31.10. Toivottavasti ei kisata samasta paikasta... Mutta mulla ei ole vielä mitään hätiä, tässä ollaan jo vaihdettu työpaikkoja sen verran useasti, että tiedän ton prosessin yleensä kestävän. Pari viikkoa menee kepeästi ennen kuin itse alan huolestumaan.

Yks paska juttu noissa haastatteluissa on että sanovat ottavansa kaikille yhteyttä, mutta noin 90% ilmoittavat vain pelkästään paikan saanneille. En nyt haluiais mitenkään latistaa sun fiiliksia. mutmut. :) Aika yleensä se on vaan niin että jos ei mitään kuulu niin joku muu on vienyt paikan. :itku:

ÄLÄ soittele vaan mene paikalle.

Tapaa johtaja viittä vaille kolme. Luo sihteeriin James Bond-yhteys tullessasi ja sovi treffit.

Kaada itsellesi kahvia kysymättä. Älä ota kuitenkaan keksejä ellei ne ole dominoja.

Esiinny johtajan vanhana armeijakaverina tai ornitologiseuran aktiivijäsenenä.

Kerro ainakin yksi sovinistivitsi ja yksi golfkasku. Älä kerro raumalla asuvasta reumatädistäsi.

Kehu johtajan kiesiä ja näpsäkkää sihteeriä. Älä mainitse sanaa "rullatuoli" tässä yhteydessä.

Vähättele muita hakijoita ja ylistä hakemaasi paskaduuniasi. Muistuta myös että olet joskus tehnyt vastaavia hommia vietnamin sodassa.

--

Toimii taatusti ellet nyt sitten satu hakemaan pakkotoiston moderaattorin virkaa

:david:

Anekdootti tämäkin:

Olin ollu Nokian työhaastattelussa, ja tästä parisen viikkoa eteenpäin ollessani treenaamassa tuli puhelu. Ihmettelin suihkun jälkeen, että mikä helvetin numero tämä on, ja säikähin ihan prklsti 07-suuntaa. Kuvittelin, että mulle on soittanu vähintäänki Supo tai vastaava. Sitten kun samasta numerosta tuli puhelu, mietin, että uskallanko vastata. Kannatti vastata. :)

Originally posted by ketjupökäle
ÄLÄ soittele vaan mene paikalle.

Tapaa johtaja viittä vaille kolme. Luo sihteeriin James Bond-yhteys tullessasi ja sovi treffit.

Kaada itsellesi kahvia kysymättä. Älä ota kuitenkaan keksejä ellei ne ole dominoja.

Esiinny johtajan vanhana armeijakaverina tai ornitologiseuran aktiivijäsenenä.

Kerro ainakin yksi sovinistivitsi ja yksi golfkasku. Älä kerro raumalla asuvasta reumatädistäsi.

Kehu johtajan kiesiä ja näpsäkkää sihteeriä. Älä mainitse sanaa "rullatuoli" tässä yhteydessä.

Vähättele muita hakijoita ja ylistä hakemaasi paskaduuniasi. Muistuta myös että olet joskus tehnyt vastaavia hommia vietnamin sodassa.

--

Toimii taatusti ellet nyt sitten satu hakemaan pakkotoiston moderaattorin virkaa

:david:

:D :D :D :D :D :D :D :D hhehhehhehheehh

Olen joutunut palkkaamaan neljä kaveria nyt kuluneen neljän kuukauden aikana. Ja voin kertoa mitä itse olen oppinut.

Jos laitat hakemuksen, soita.

Jos on mahdollisuus soittaa tai laittaa hakemus. Soita eläkä laita hakemusta, ellei ne pakota (huono merkki). Hakemuksella voi vaikuttaa ihmisiin vain vähän. Puhelimella vähän enemmän ja kasvotusten sitten paljon.

Eli soita ja buukkaa itselles tapaaminen = haastattelu.

Ennen kuin soitat, niin perehdy siihen, millaista kaveria ne on hakemassa ja mitään paikkaa täyttämässä.
Sitten kaivat itsestäs kaikki siihen paikkaan viittaavatki asiat esille ja valmistaudut kertomaan niistä. Jos vain omaat kokemusta, niin se on valttia.
Asenteesta kerro myös paljon.

Minusta on turhaa, jos joku soittaa ja kyselee vain hakemusten käsittelyä. Itse ainakin tykkään niistä työnhakijoista, jotka on tosissaan työnhaun kanssa ja yrittää päästä näyttämään naamaansa mulle mandollisimman nopeasti.

Ja vielä vinkki haastatteluun. Elä puhu palkasta missään vaiheessa. Venytä sitä mahdollisimman pitkään. Jos mahdollista kerro palkkatoivomuksesi vasta sitten, kun olet saanut paikan. Saat ylivertaisen neuvotteluaseman. Näin saat palkkaa paljo enemmän, kuin jos aluksi tyydyt johonkin. Koska jos ne ovat jo luvanneet paikan sinulle, homma ei jää kiinni enää pienestä palkankorotuksesta.
Toki voi olla niin, että palkkataso on jo etukäteen laadittu ja sitä ei muuteta.

Tsemiä :thumbs:

Mun kokemus on opettanut, että jos paikan saa niin yleensä siitä kyllä ilmoitetaan aika pian.

Viimeisimmän työhaastattelun jälkeen sanoivat, että "joo, meillä menee vielä pari viikkoa ennen ku kaikki on haastateltu ja sit vasta ruvetaan tekeen päätöksiä".

20 min tämän jälkeen ne sitten soittivat mulle ja kysyivät, josko voin tulla huomenna allekirjoittamaan sopimuksen.

:D

Minä en olisi varma kannattaako mennä soittamatta kyselemään johtajalta. Yleensä tapaamisiin sovitaan aika joka tapausessa etukäteen. Jos paikan päälle marssii, niin tapaaminen kestää yleensä kuemmin kuin käsittely aikataulun kysyminen ja ei johtajalla välttämättä ole aikaa ja silloin olet häiriöksi. Joten soittaminen on mielestäni parempi vaihtoehto.

Kiitos neuvoista!

Hommahan meni niin, että soitin heti ilmoituksen julkaisua seuraavana päivänä kyselläkseni lisää paikasta. Seuraavana päivänä saivat sit hakemukseni postissa.

Hakemukseen pyydettiin palkkatoivetta, mutten usko sen liiemmin vaikuttavan todelliseen palkkaan, sillä valittu henkilö saanee saman palkan kuin muutkin kyseistä työtä tekevät.

Mielestäni olen tähän mennessä tehnyt parhaani: soittamani puhelu ei ollut ainoastaan omia kysymyksiäni, vaan ujutin väliin sopivassa suhteessa hieman tietoja itsestänikin, hakemus hieman standardista poikkeava, cv:ssä kuva... lisäksi aiemmat kokemukseni jne. olisivat oman käsitykseni mukaan just sopiva pohja tälle työlle.

Kommenttienne rohkaisemana taidan soittaa sinne alkuviikosta ja toivoa, etteivät he ärsyynny "ahdistelusta". Tosiasia on, että olen erittäin kiinnostunut paikasta, enkä usko aktiivisuuden olevan ainakaan haitaksi... Tiedä häntä sitten! :)

Soita ihmeessä - osoittaa että olet todella kiinnostunut ja aktiivinen. Kumpikaan noista ominaisuuksista ei ole huono juttu duunipaikan saamisen kannalta.

Persikka, kannattaa soittaa. Se ainakin ilmaisee sun kiinnostuksen..

Tsemppiä, kyllä sä sen homman saat :)

:offtopic:
Kun sitten työhaastattelussa haastattelija kysyy että käytätkö alkoholia niin siihen on paras vastaus että: joo kyllä mä pari olutta voin ottaa kun fillarilla tulin:D

Sitten jos olet jossain kyselemässä duunia ja siellä esim. vastaavat tyyliin että: voi voi kun meillä ei nyt oikein ole töitä tarjota niin vastaus jolla jäät työnantajan mieleen on: kyllä teillä aina sen verran töitä on tarjota mitä mä teen:D

Jossain paikoissa tuntuu olevan tapana,että ne ketkä ottavat hakemuksen jälkeen yhteyttä, pyydetään automaattisesti haastatteluun ja sitä hakemusta ruvetaan vasta sitten edes kunnolla katsomaan. Tottakai suuret yritykset,jotka rekrytoivat paljon toimivat eri tavalla,mutta pienemmissä tuntuu olevan vallalla tuo toinen.

Originally posted by Pain
Mun kokemus on opettanut, että jos paikan saa niin yleensä siitä kyllä ilmoitetaan aika pian.
Viimeisimmän työhaastattelun jälkeen sanoivat, että "joo, meillä menee vielä pari viikkoa ennen ku kaikki on haastateltu ja sit vasta ruvetaan tekeen päätöksiä".
20 min tämän jälkeen ne sitten soittivat mulle ja kysyivät, josko voin tulla huomenna allekirjoittamaan sopimuksen.
Mulla nyt ei ole paljon kokemusta tästä. (Tämä on eka oikea työ opiskelun jälkeen.) Mutta, mulle kävi lähes samalla lailla: Kävin keskiviikkona klo 10 aamulla työhaastattelussa, ja kysyin lopuksi kysyin että koska mahdollisesti saa tietää valinnasta. Lupasivat ottaa yhteyttä perjantaina iltapäivällä. Noh, mentiin kaupan kautta anoppilaan, kello oli vähän yli kaks keskiviikkona, ja kännykkä soi. :D Tuleva pomo soitti ja kysyi että olisinko vielä kiinnostunut tulemaan töihin ? Tottakai, ei mun mielihalut ~4 tunnissa mihinkään ollut ehtiny muuttua. "Voitko aloittaa maanantaina yhdeksältä, kirjoitetaan sopimus jms ?" No Tottakai ! Puhelun jälkeen mä vain seisoin kännykkä kädessä ja nikottelin että "Mä pääsin sinne!" Onneksi ei oltu kaupassa enää siinä vaiheessa, olis ollu muilla asiakkailla näkemistä kun meikäläisen jännitys-hermostus-odotus purkaantui ilon kyynelinä. Nyt oli vain anoppi ja ukko näkemässä. Töissä nyt kohta kolme vuotta joista kaks vakipaikalla. Viihtynyt oon erittäin hyvin.

Tsemppiä ja jaksamista vastausta odottelevalle Persikalle.
Samaa mieltä olen, koita vain soittaa, ja tiedustella hakemuksen käsittelyn tilannetta. Antaa positiivisen ja kiinnostuneen mielikuvan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom