TV1 klo 19:00 15.4. Prisma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NiTe
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Kimppu

katukuva yliopistolla ja keskikaupungilla ei eroa merkittavalla tavalla hesan katukuvasta.

Olin kanssa pari kesää sitten kesän USA:ssa töissä. Katukuvassa porukka oli todellakin yhtä paksua kuin suomessa. Katselkaa suomessa ensikerralla kun lähdette kaupungille ihmisiä "sillä silmällä".

Ainoa ero oli että siellä oli muutamia niitä super-läskejä. Siellä ne uimarannalla muiden joukossa ottivat aurinkoa, näytti oikeesti kuin valaat olisivat tulleet rantaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä kun muistelee omaa lapsuuttaan, niin kyllä minä ainakin lähin riemusta kiljuen jumppaharkkoihin ja harkkojen päätteeksi illalla piti vielä hyppiä pihalla hyppynarua tai twistiä tyttöjen kanssa. Nykyajan lapset opetetaan siihen tietokoneella ja play stationilla pelaamiseen...mikäs sen mukavampaa kuin samalla siinä napostella sipsejä ja muita herkkuja...

Anyway toi jenkkilän homma alkaa olla jo tosi huolestuttavaa, koska aikuiset ja lapset alkaa olla jo sellasia norsun kokoisia, joiden rasvaprosentti kipuaa jo 50 %:iin (vai jopa korkeammallekin?) Itse oon kans joskus katsonut jonkun dokkarin ko. aiheesta ja en oikein tienny pitäskö itkee vai nauraa !? Lapset sai hikisesti laihdutettua muutaman kilon läskiä pois ja leiriltä kotiuduttuaan kotona odotti hirveet celebrationit...oli herkkuja tarjolla! Perhe juhli herkuttelemalla sitä, että ylilihava lapsukainen on palannut kotiin läskileiriltä...! Huvittavintahan tässä on se, että vanhemmat ilmoittamat ovat lapsensa leirille ja maksamat koko lystin. Se ei muistaakseni tosiaankaan ollut mitään halpaa hommaa, oisko vanhaa rahaa useita tuhansia markkoja!

Minä ainakin pidän huolen siitä, että omat lapseni harrastavat liikuntaa ja syövät terveellisesti! (niin sitten kunhan niitä siunaantuu :D )

Kyllä ylipaino kertoo hyvästä elintasosta - ainakin Suomessa. Työkaveri kasvatteli maahaansa 15 kiloa n. puolentoista vuoden aikana. Laskeskeltiin, että sen kasvattaminen hyvällä ruoalla ja paremmalla juomalla maksoi n. 20 000 euroa. Sehän tekee 1333 euroa per kilo. :eek:

Sitä paitsi kivikova kaljamaha on todellinen miehisyyden merkki. Vanhan savo-karjalaisen sanonnan mukaan iso naula tarvitsee ison vasaran. :D

Pe 18.4 klo 11:05 TV1 (Uusinta)

Tuossa seurattiin lähinnä kolmen lapsen/nuoren elämää.
Daniel, 10 vuotta, 95 kiloa. Sai apua erilaisten terapeuttien kautta, eli oppi syömään ja liikkumaan oikein.
Barnabyn mittoja en muista. Kävi "läskileirillä", sai vyötäröltä senttejä pois mutta kiloja lisää.
Cari, 16 vuotta, 118 kiloa. Mahanpienennysleikkaus, jossa mahaa pienennettiin 95%. Operaation jälkeen sai melkein anoreksian.
Hieman oli järkyttävää katsottavaa kun 10-vuotias lapsi hautoo itsemurhaa.

Kannattaa katsoa tuo, jos ei pysty niin ottaapi nauhalle.

TV1, Pe 18.4, klo 11:05

Originally posted by fitnesspimu
Tässä kun muistelee omaa lapsuuttaan, niin kyllä minä ainakin lähin riemusta kiljuen jumppaharkkoihin ja harkkojen päätteeksi illalla piti vielä hyppiä pihalla hyppynarua tai twistiä tyttöjen kanssa.

Niinpä, hyvä kun maltettiin välillä syömässä käydä, ja illalla ei olisi millään maltettu lopettaa. On muuten monta kertaa puhuttu kavereiden kanssa, että jestas sentään sitä on ollut hyvässä kunnossa kakarana! :eek:

Kyllä tuli itsellekin oikein paha olo, kun sitä eilistä dokkaria katsoin, varsinkin sen 16-vuotiaan mimmin kohdalla. Kiva loppuelämä edessä sen vatsalaukunpienennysleikkauksen jälkeen... :(

Mulla on ollut pitkään fetissinä masentavat dokkarit, mutta enpä tiedä uskallanko katsoa tuota uusintaa. Voisi tulla niin paljon kiroilua, saarnausta, paasausta (vaahto suusta tyrskien) ja muuta älämölöä, ettei sitä kukaan jaksaisi kuunnella. Olen pe sukuloimassa, joten iisisti pitäisi ottaa :D

Lasten lihavuus = vanhempiensa vika. Aikuisten lihavuus = ko aikuisten itsensä vika. Lapsena/nuorena sitä syö, mitä vanhemmat kaupasta ruokapöytään kantavat, mutta aikuisena on kaikki mahdollisuudet hankkia ensin asiallista tietoa painonhallinnasta (vaikka sekin voi olla metrin paksuisen kaupallisen paskan alla) ja sitten toteuttaa se. Olen tod. tyytyväinen siitä, että äitini syötti minut aina kohtuullisen terveellisesti ja siitä, että myös pikkuveljeni on syötetty hyvin ja terveellisesti.

Jos/kun minusta tulee joskus SPI (Siveä Perheen Isä), niin on 100% varma, että limsaa, sipsejä eikä ranskanpottuja syödä meidän perheessä ikinä, jäätelöä ja leivonnaisia harvoin ja karkkia VAIN karkkipäivänä. Liikuntaa tietysti kohtuullisesti. Lajilla ei väliä, voi olla vaikka sitä pihalla telmimistä (eli ei tartte olla jotain hienoa ja ohjattua tyyliin baletti tai jääkiekko), kunhan liikkuvat. Isin kanssa voivat kersat sitten pikkuhiljaa joskus ylä-asteiässä rueta halutessaan punttiakin heivaamaan. ;)

Lysenkopa

Originally posted by Dragon
Aaah... selvensi. Kalpenin jo kauhusta, kun ajattelin kaikkea tuota vielä olemassa olevaa Lamarckismin määrää.

Tuoreempi esimerkki on neuvostoaikojen lysenkolaisuus. Siinä hankittujen ominaisuuksien väitettiin periytyvän jälkeläisille. Kiistely siitä, peukaloivatko tuloksia Lysenkon oppilaat ja assistentit vai äijä itse, jatkuu edelleen.

Sitten kun mimulla on kersoja, niin pidän varmasti niiden elämäntavat kurissa! Suunitelmissa on toteuttaa Richard Sandrakin vanhempien hyväksi havaittua mallia:rolleyes:

Originally posted by Iivili

Lasten lihavuus = vanhempiensa vika. Aikuisten lihavuus = ko aikuisten itsensä vika.
Sori, mutta tuo matemaattinen yhtälö ei pidä paikkaansa, vaan:

Lasten lihavuus = vanhempiensa vika.
Yleensä totta. Kyseessä on todennäköisesti monisolulihavuus eli hyperplasia. Rasvasolujen määrä lisääntyy vain lapsilla.

Aikuisten lihavuus = ko aikuisten itsensä vika tai vanhempiensa vika .
Jos on lapsena joutunut vastuuttomien vanhempien syöttämäksi, niin on voinut saada tuollaisen monisolulihavuuden. Jos lihoo vasta vanhana, niin kyseessä on suurisolulihavuus eli hypertrofia.

Tuosta lapsena saadusta rasvasolumäärästä joutuu pitämään sitten koko loppuikänsä kiinni ja monisolulihavuus on paljon vaikeampi hallittava kuin suurisolulihavuus. Tämän vuoksi vastuuttomat vanhemmat voivat syöttää pikkulapsilleen koko loppuelämän mittaisen riesan.

Originally posted by -ö-
Aikuisten lihavuus = ko aikuisten itsensä vika tai vanhempiensa vika .
Tuosta lapsena saadusta rasvasolumäärästä joutuu pitämään sitten koko loppuikänsä kiinni ja monisolulihavuus on paljon vaikeampi hallittava kuin suurisolulihavuus

Ok, hyvä tarkennus. Noinhan se menee. Ehkä sen voisi kirjoittaa:
aikuisten lihavuus = ko aikuisten itsensä sekä heidän vanhempiensa vika.

Korostaisin kumminkin aikuisten kohdalla tuota "monisolulihavuus on paljon vaikeampi hallittava" -kohtaa. Vaikeampi, mutta ei todellakaan mahdotonta. Lihavuuteen voi AINA vaikuttaa ruokavaliolla ja liikunnalla. Jopa joku valas (200-300kg tms.) voinee periaatteessa jotain vesijumppaa harrastaa -> nivelensä eivät muuta kestä. Toki järkevää olisi ensin moisten vuorien tiputtaa painoa edes jonnekin 100-150kg:n paikkeille, jotta omin voimin (ehkä) pääsisi sinne vesijumppaan.

Toi lapsille roskaruoan ja sokerimössöjen syöttäminen on ehkä länsimaiden suurin tragedia juuri -ö-:n mainitsemasta syystä. Moni kamppailee läskien kanssa lopun ikäänsä sitten :(

VilleO: eipä mustavalkoisteta suotta. Ei ole olemassa VAIN Sandrakin perheen tyyli vs. täydellinen leväperäisyys -> pitsat, hampparit, karkit, limsa, sipsit yms. jokapäiväistä kamaa. Noiden kahden ääripään väliin mahtuu aika paljon ns. maalaisjärjellä toteutettua kasvatusta ja peruskotiruokaa (eli harmaan sävyjä), joilla lapset pysyvät kohtuullisen terveinä ja hyväkuntoisina.

Hmmm. tästä voisinkin heittää esimerkin siskoni 3 vuotiaasta pojasto, joka on kookas ja tukavakin ikäisekseen! Valehtelematta voin sanoa, että on 5 vuotiata lapiasia, jotka näyttävät pieniltä tuon sankarin vieressä
Olen siskolleni tolkuttanut, ettei syöttäsi sitä niin runsaasti ja aine miekäläisen luokse kun se tulee käymään heitän lasiin rasvatonta maitoa ja mitään makkaraa en anna herran nopostella huvin vuoksi niinkuin kotonaan saa tehdä...
Mutta tosiasia on sekin, että toi lapsi haluaa syödä! se käy kiljumaan ja valittamaan jos ei saa ruokaa ja lapio syödessäänkin varmaan usemman potaatin huiviinsa kuin meikäläinen...
Geeneissäkin varmaan jotakin kun pojan isän elopaino on siinä 120 kiloa ja pituuttakin lähemmäs 2 metriä...
Mutta en voi mitään, sääliksi mun käy tota poikaa, jos se ajetaan kärsimään tuosta ylipainoisuudestaan loppuelämänsä...
Taidanpa ottaa mun luokse sen pariksi kuukaudeksi vähän opettelemaan syömään oikein ja terveellisesti! :evil:

Ryback: tottakai muksun pitääkin antaa syödä, ongelmahan onkin huonot syömistottumukset, eli ei ruoan määrä ole oleellinen vaan laatu.
Muakin hieman häiritsee kotona kun lapset vetää melkosen paskaa safkaa, makkaraa, ranskanleipää, kermakastikkeita ja voita, punaista maitoa ja cokista ja sen sellasta. Mutta samalla tavalla on meillä aina syöty. Ei noi syömistavat kyllä ainakaan meille kotoonta muuttaneille ole jäänyt. Vanhin broidi on aina ollut saatanan kuiva, mulla taas löytyy sellasta vaikeaa peruslöysää alavatsan seudulta muttei tässäkään nyt mitään läskejä tietenkään olla. Mutta olisi tietenkin reilua vanhemmilta antaa hyvät lähtökohdat terveellisiin elämäntapoihin, kyllähän muksut ehtivät jo hyvin lihota ennenkuin (tai jos koskaan) alkavat itse noita juttuja kelaamaan.

VilleO: eipä mustavalkoisteta suotta. Ei ole olemassa VAIN Sandrakin perheen tyyli vs. täydellinen leväperäisyys -> pitsat, hampparit, karkit, limsa, sipsit yms. jokapäiväistä kamaa. Noiden kahden ääripään väliin mahtuu aika paljon ns. maalaisjärjellä toteutettua kasvatusta ja peruskotiruokaa (eli harmaan sävyjä), joilla lapset pysyvät kohtuullisen terveinä ja hyväkuntoisina.

Juu ymmärsin pointtisi oikein hyvin. Tuo nyt oli vaan sellainen "heitto".:kippis1:

Re: Lysenkopa

Originally posted by Salidyykkari
Tuoreempi esimerkki on neuvostoaikojen lysenkolaisuus. Siinä hankittujen ominaisuuksien väitettiin periytyvän jälkeläisille. Kiistely siitä, peukaloivatko tuloksia Lysenkon oppilaat ja assistentit vai äijä itse, jatkuu edelleen.

Joo muistan hyvin tämän jutun. :lol2: Kommunistinen puolue oli hyvin tyytyväinen Lysenkon visioihin luoda mittaamaton hyvä viljavaranto juuri hankittujen ominaisuuksien periytymisen kautta. Jostain käsittämättömästä syystä kaveri sitten epäonnistui ja homma unohtui nopeasti.

Pirun jenkit, vittu että on tyhmää porukkaa... porukat lähettää sen barnabyn 5 viikon leirille ja kuvittelee sen laihtuvan hurjasti... olivat pettyneitä kun se ei ollu laihtunu mutta kumminkin senttejä oli lähtenyt vyötäröltä pois. Ois sen porukoiden ehkä kannattanut vähän aikasemmin kattoa mitä se lapsena oikein söi.
Se Danielkin mitä se sanoi syöneensä aamupalalla sipsipussin siis kelatkaa SIPSIPUSSIN minkälaiset vanhemmat antaa syö sipsejä aamupalaksi. Pikkasen kävi sääliksi kun näki 10 v pojan puhuvan itsemurhasta ja se sanoi lisäksi, että sen isä kutsuu sitä palloksi ja että se ei haluis olla kuin normaali kokoinen. Mutta aika paljon voi vaikuttaa vanhemmat siihen mitä lapsi syö.

ravintokulttuuri toimii nykypäivänä muutenkin aika käymistilassa. yhä enemmän esiintyy ääripäitä ja normaalit ruokailutottumukset alkavat jäädä yhä tuntemattomammiksi.

kuten aikaisemmin on jo esille tullut, jenkkien elintarvikepuodit koostuvat hyvin erityyppisistä tuotteista kun täällä meillä pohjolassa. en silti sanoisi että täälläkään kaikki olisi aivan kunnossa, mutta tietous on kyllä toden totta hyvin huonoa. ja vanhempien on hyvin vaikea asettaa lastansa dietille, koska kuten tiedämme, monet kotikonstit eivät toimi aina kuten toivoisi.

varmasti myös usealla jenkeissä, kuten meilläkin täällä kotimaassa on jos jonkinmoisia ongelmia syömisen kautta, vaikka ei ehkä aina todettua. se, joka on niistä ongelmista pysynyt visusti irti, saa olla itseensä todella tyytyväinen.

:)

Originally posted by rocket
kuten aikaisemmin on jo esille tullut, jenkkien elintarvikepuodit koostuvat hyvin erityyppisistä tuotteista kun täällä meillä pohjolassa.

Näin. Pariltakin vuoden (tai pitempään) jenkeissä asuneelta opikelijakaverilta olen kuullut, että jenkeissä joutuu oikein näkemään vaivaa ja etsimään esim. tav. kaurahiutaleita isommastakin marketista. Hyllyt notkuvat näitä Lassista ja Leevistäkin tunnettuja Sugar Coated Chocolate Bombs -tyylisiä muroja, mutta terveellistä ja (Suomessa) tavallista sekä jopa halpaa evästä on suorastaan vaikea löytää ja se on kallista.

Silti varmasti suurin osa vanhemmista _pystyisi_ syöttämään lapsiaan paljon järkevämmin, jos olisi sekä viitseliäisyyttä että tietoa asioista edes vähänkin. Vaikka ipana/t kuinka mankuisivat päivittäin sipsejä, karkkeja, limsaa, hamppareita yms. scheissee, niin aina voi sanoa "Ei." ja olla ostamatta niitä.

Näin. Pariltakin vuoden (tai pitempään) jenkeissä asuneelta opikelijakaverilta olen kuullut, että jenkeissä joutuu oikein näkemään vaivaa ja etsimään esim. tav. kaurahiutaleita isommastakin marketista. Hyllyt notkuvat näitä Lassista ja Leevistäkin tunnettuja Sugar Coated Chocolate Bombs -tyylisiä muroja, mutta terveellistä ja (Suomessa) tavallista sekä jopa halpaa evästä on suorastaan vaikea löytää ja se on kallista.

Silti varmasti suurin osa vanhemmista _pystyisi_ syöttämään lapsiaan paljon järkevämmin, jos olisi sekä viitseliäisyyttä että tietoa asioista edes vähänkin. Vaikka ipana/t kuinka mankuisivat päivittäin sipsejä, karkkeja, limsaa, hamppareita yms. scheissee, niin aina voi sanoa "Ei." ja olla ostamatta niitä.

Ranskassa muutamaan otteeseen asuneena tulin todellakin huomaaman saman jutun. Kaupoissa on noin 30 lajiketta erilaisia "mousse au chocolat" -tyyppisiä kerma-kaloripommeja, vaaleaa leipää eri muodoissaan, keksejä "osta 3 maksa 2" -tyyliin ja muutenkin ainakin keksit ja karkit oli jonkin verran halvempia kuin Suomessa. Okei, löytyihän sieltä rasvatonta jogurttia jne., mutta just noita kaurahiutaleita metsästin kauan (ja niistäkin tuli liisteripuuroa yök). Ranskalainen lounas oli usein yliopistolla a) pizzaa, b) lihaa, paneroitua kalaa/kanaa + öljyssä lilluvia kasviksia ja riisiä tai c) ranskiksia ja hampurilainen. Työssäkäyvät näyttivät hakevan lounastauolla joko täytetyn patongin tai jonkun uunituoreen makean paistoksen.

Mutta - ranskalaiset ovat silti hoikahko kansa. Vaikea uskoa, että he olisivat yleisesti valistuneempia ravitsemuksellisesti, koska siellä keksejäkin myytiin sellasilla teksteillä pakettien kyljissä kuin "kalsiumin ja c-vitamiinin lähde tms." :rolleyes: Ero on varmasti siinä kulttuurissa, Ranskassa kyllä syödään hyvin (tai no, mielipiteitä on monia...), mutta todella vähän ja vain 3-4 kertaa päivässä. Paljon syöminen on jotenkin "epänaisellista" tai "hävettävää", sellanen olo mulle siellä ainakin tuli.

No, enpä tiedä oliko tässä joku pointti, mut tuli vaan mieleen verrata jenkkejä ja ranskalaisia... :)

Niin ja siihen uusintaan koskien lihavuutta: voi argh sentään! Pisti vihaksi monta kertaa... "että toi meiän poika on niin lihava ettei se voi liikkua, ja koska se ei voi liikkua, ei se myöskään voi laihtua" :curs: Justiinsa... ja miten pieni osa sillä liikunnalla todellisuudessa olikaan...

Nimim. "Mun mielestä paras vihannes on kanankoipi" :rolleyes:

Mitäs tosta dokkarista, katsoin itsekin sitä vähän. Ihan normaaleja leppoisia vähän pulleita ihmisiä, vähän niinkuin buddhalaisia munkkeja. Vanhemmat näyttivät ihan älykkäiltä ja tuskin se niiden syy kokonaan oli. Nyky-yhteiskunta vaan repii niin ressiä aina kaikesta. Enemmän kannattaisi olla huolestuneita siitä että sellainen ilmiö, että 16 v tyyppi pääsee väkisin leikkaukseen pääsee tapahtumaan.

Originally posted by Persikka
Mutta - ranskalaiset ovat silti hoikahko kansa. Vaikea uskoa, että he olisivat yleisesti valistuneempia ravitsemuksellisesti, koska siellä keksejäkin myytiin sellasilla teksteillä pakettien kyljissä kuin "kalsiumin ja c-vitamiinin lähde tms." :rolleyes: Ero on varmasti siinä kulttuurissa, Ranskassa kyllä syödään hyvin (tai no, mielipiteitä on monia...), mutta todella vähän ja vain 3-4 kertaa päivässä. Paljon syöminen on jotenkin "epänaisellista" tai "hävettävää", sellanen olo mulle siellä ainakin tuli.

Ja kun lisätään tähän vielä se fakta, että ranskalaiset syövät paljon lihaa ja tyydyttyneitä rasvoja (rasvaisia juustoja, naudanlihaa, voita, kermaa...) ja juovat paljon viinejä (ja tupakoivat), mutta sydäntautikuolleisuus Ranskassa on maailman alhaisimpia, päästäänkiin ilmiöön nimeltä ranskalainen paradoksi. Ehkäpä Atkinsin dieetti patonkipalalla ja punaviinilasilla höystettynä on sittenkin avain pitkään ikään..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom