Tutkimus: Ylipaino voi pelastaa henkesi

Kun aletaan esittää tekosyitä sille, että ollaan läskejä tai esitetään otsikonmukaisesti kuinka hienoa on olla lihava kun se voi pelastaa hengen.

Tosin jos joku tykkää olla läski olkoot sitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun aletaan esittää tekosyitä sille, että ollaan läskejä tai esitetään otsikonmukaisesti kuinka hienoa on olla lihava kun se voi pelastaa hengen.

Tosin jos joku tykkää olla läski olkoot sitä.

Ei siitä kukaan tykkää, usko pois. Mutta kun itsekuria ei löydy niin on pakko koettaa olla sinut itsensä kanssa.

Sellainen juttu tuli vielä mieleen että tuossa itse tutkimuksessahan ei ollut mitään vikaa. Oikeastaan koko havainto on lääketieteellisessä mielessä todella mielenkiintoinen! Joku juttu näyttäisi suojelevan ylipainoisia ihmisiä noiden ARDS/RI-tapausten suhteen ja vaikka syy olisikin parempi tarkkailu, siitä on otettava opiksi.

Ongelma on Hesarin typerä otsikointi, joka ihan taatusti aiheuttaa tuota mainittua "Jee, nyt saa olla luvalla läski ku se voi pelastaa hengen"-ajattelua.

Sen sijaan olin kiinnostunut ainoastaan tulehdusproteiineista ja rasvaprosentista + rasvan laadusta, ei ole eka kerta kun tuosta on tullut mainintaa.

Tutkijan johtopäätös tulehdusproteiineista on minun mutuni mukaan todella outo, sillä on olemassa paljon näyttöä päinvastaisesta. Rasvakudosta ei nykyään pidetä enää pelkästään passiivisena energiavarastona vaan se on yksi aktiivinen "elin" siinä missä maksa, sydän ja muut sisälmyksetkin. Probleemana on se, että tuolla rasvakudoksella on kyky tuottaa monenlaisia tulehdusta edistäviä tekijöitä. Jos läskiä on paljon (erityisesti sitä viskeraalista), se johtaa elimistössä krooniseen tulehdustilaan, mikä edelleen on yhteydessä diabeteksen, sydäntautien yms puhkeamiseen.

Tästä syystä odotankin mielenkiinnolla lopullista julkaisua ja sitä, ovatko tuollaiset spekuloinnit menneet läpi vertaisarvioinnista.

Probleemana on se, että tuolla rasvakudoksella on kyky tuottaa monenlaisia tulehdusta edistäviä tekijöitä. Jos läskiä on paljon (erityisesti sitä viskeraalista), se johtaa elimistössä krooniseen tulehdustilaan, mikä edelleen on yhteydessä diabeteksen, sydäntautien yms puhkeamiseen.

Tästä syystä odotankin mielenkiinnolla lopullista julkaisua ja sitä, ovatko tuollaiset spekuloinnit menneet läpi vertaisarvioinnista.

Joo, tää on hyvä. Viskeraalinen läski on ehdottomasti pahasta jos se jää pitkäksi aikaa muhimaan. Vatsamakkarat ja erityisesti ruskea rasva niskassa on kuitenkin eri juttu. Termogeneesi on avainsana. Elimistö tottuu käyttämään sitä makroa mitä se saa parhaiten, jos rasvaa on käytettävissä, sitä myös palaa aika hurjaa vauhtia kun elimistö tottuu siihen. Jos rasvaa taas ei oo ja hiilareita on niin mm. maksan entsyymien expressiot mukautuvat hiilari -> rasva synteesiin, tää jää sitten päälle pitkäksi aikaa. Insuliini on myös avaintekijä.
Pakkiksella tuskin on ketään niin lusmuja etteikö sitä energiaa kuluis treeneissä joten nää jutut ei tietenkään päde sohvaperunoihin.
Noiden "väärien" kasvirasvojen ja erityisesti margariinien epäillään nostavan tulehdustasoja ja jotenkin saastuttavan rasvakudosta, tarkasta mekanismista ei oo tietoa.
Joka tapauksessa koko aihe on hirveän monimutkainen eikä mulla mitään lopullista totuutta oo.

luuviulut valittaa :hyper:

Mutta vakavasti, eikö tällaisia "uutisia" voisi vaan ignorata? :)

Luulen että osa valittavasti on sinua paljonkin lihaksikkaampia en mene itsestäni sanomaan vaan yleisesti eli rasvaton ei ole aina pelkkää luuta ja nahkaa ;)

Läskeillä on yleensä myös enemmän lihasta läskin kehonsa liikuttamista varten. Lihaksista saadaan taas tuiki tarpeellisia aminohappoja pahan päivän varalle(, josta on tutkitusti hyötyä paremman toipumisen kannalta). Tottakai myös läskiä tarvitaan, mutta itse juttu oli aikamoista jossittelua. Suosittelen pysymään reilusti alle 15% rasvoissa sillä läskeihin kertyy raskasmetalleja ja kaikkea paskaa joka aiheuttaa kehoon kroonista tulehdusta.

Kun tuota nyt ei ole tähän laiteltu, niin miehillä terve rasvaprosentti on 10-20, naisilla 18-28 tai 20-30 vähän lähteestä riippuen. Lihavuutta mitenkään puollustelematta, kuntoilematon luuviulu on suuremmassa terveysriskissä kuin hieman ylipainoinen kuntoileva henkilö. Tosiaan paino sanalla hieman, rasva% 40+ ei nyt kannata hyppiä tasajalkaa onnesta siellä :P

Suosittelen pysymään reilusti alle 15% rasvoissa sillä läskeihin kertyy raskasmetalleja ja kaikkea paskaa joka aiheuttaa kehoon kroonista tulehdusta.

Minä olen kuvitellut, että läski nimenomaan on puskuri mm. raskasmetalleja vastaan. On joku paikka mihin laittaa myrkyt varastoon, ettei tarvitse ottaa koko latausta kerralla käsittelyyn. Ainakin ennen on juurikin tämän vuoksi sanottu ettei raskaana olevien kannata laihduttaa. Paletaani varmaan tietää onko väitteessä perää ja kerrotaanko tuota vielä.

Traanihan voi joka tapauksessa pelastaa hengen jos sammuu hankeen, läski lämmittää. Toinen mikä tulee mieleen on onnettomuudet, kai se viskeraalinen rasva samalla vähän iskuilta suojaa ympäröimiään sisuskaluja.

Minä olen kuvitellut, että läski nimenomaan on puskuri mm. raskasmetalleja vastaan. On joku paikka mihin laittaa myrkyt varastoon, ettei tarvitse ottaa koko latausta kerralla käsittelyyn. Ainakin ennen on juurikin tämän vuoksi sanottu ettei raskaana olevien kannata laihduttaa. Paletaani varmaan tietää onko väitteessä perää ja kerrotaanko tuota vielä.

Raskasmetallit ja esim. rasvaliukoiset ympäristömyrkyt kyllä voivat kertyä rasvakudokseen. Se johtuu läskin heikosta verenkierrosta ja alhaisesta metaboliasta. Tämä ei kuitenkaan tietääkseni ole mikään hyödyllinen "puskurimekanismi" vaan lähinnä ongelma. Kyllä se kroppa poistelee myrkyt sitä mukaa kun pystyy, ilman että niitä on tarvetta jättää läskin sekaan talteen.

Yritin hieman tutkiskella tuota raskaushommaa, enkä pikaisella silmäyksellä löytänyt mainintaa raskasmetalleista. Äidin ylipaino on melkoinen ongelma ja altistaa keskenmenoille, sikiövaurioille, raskausdiabetekselle ja vaikka mille. Käytännön syistä laihduttamiseen kannustetaan kuitenkin jo raskauden suunnitteluvaiheessa. Jos äiti on paksuna ja ylipainoinen, hänen kalorinsaantiaan kyllä pyritään jonkin verran rajoittamaan mutta samaan aikaan kaikkien mahdollisten ravinteiden saanti on erityisen tärkeää.

Joku lääkärihän tämänkin tietäis paremmin.

Hankala sanoa mitään optimaalista rasvaprosenttia kun se riippuu niin monesta tekijästä. Yläraja saisi luultavasti olla lähempänä 15 kun 20 ja järkevä alaraja menee ehkä siellä 7-8% pinnassa. And I base this purely on mutu.

Raskasmetallit ja esim. rasvaliukoiset ympäristömyrkyt kyllä voivat kertyä rasvakudokseen. Se johtuu läskin heikosta verenkierrosta ja alhaisesta metaboliasta. Tämä ei kuitenkaan tietääkseni ole mikään hyödyllinen "puskurimekanismi" vaan lähinnä ongelma.

Dammit. Keksittävä uusia tekosyitä.

(Mutta kiitos kumminkin, opin taas jotain.)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom