Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kun aletaan esittää tekosyitä sille, että ollaan läskejä tai esitetään otsikonmukaisesti kuinka hienoa on olla lihava kun se voi pelastaa hengen.
Tosin jos joku tykkää olla läski olkoot sitä.
Sen sijaan olin kiinnostunut ainoastaan tulehdusproteiineista ja rasvaprosentista + rasvan laadusta, ei ole eka kerta kun tuosta on tullut mainintaa.
Probleemana on se, että tuolla rasvakudoksella on kyky tuottaa monenlaisia tulehdusta edistäviä tekijöitä. Jos läskiä on paljon (erityisesti sitä viskeraalista), se johtaa elimistössä krooniseen tulehdustilaan, mikä edelleen on yhteydessä diabeteksen, sydäntautien yms puhkeamiseen.
Tästä syystä odotankin mielenkiinnolla lopullista julkaisua ja sitä, ovatko tuollaiset spekuloinnit menneet läpi vertaisarvioinnista.
luuviulut valittaa
Mutta vakavasti, eikö tällaisia "uutisia" voisi vaan ignorata?
Suosittelen pysymään reilusti alle 15% rasvoissa sillä läskeihin kertyy raskasmetalleja ja kaikkea paskaa joka aiheuttaa kehoon kroonista tulehdusta.
Minä olen kuvitellut, että läski nimenomaan on puskuri mm. raskasmetalleja vastaan. On joku paikka mihin laittaa myrkyt varastoon, ettei tarvitse ottaa koko latausta kerralla käsittelyyn. Ainakin ennen on juurikin tämän vuoksi sanottu ettei raskaana olevien kannata laihduttaa. Paletaani varmaan tietää onko väitteessä perää ja kerrotaanko tuota vielä.
Raskasmetallit ja esim. rasvaliukoiset ympäristömyrkyt kyllä voivat kertyä rasvakudokseen. Se johtuu läskin heikosta verenkierrosta ja alhaisesta metaboliasta. Tämä ei kuitenkaan tietääkseni ole mikään hyödyllinen "puskurimekanismi" vaan lähinnä ongelma.