Tuskaa tuskaa EN LAIHDU!! (enkä "kapene")

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amira
  • Aloitettu Aloitettu
Muista lisäravinteet (palauttava juoma), lisää proteiinia ja tuoretta kasvista hiilarien (leivän/mehukeiton) tilalle...ja iltateen (tietty ilman sokeria ;)) lisäksi söisin vaikka itse tehtyä marja-rahkaa :)

Muista myös, että edellisen päivän ravinto vaikuttaa seuraavan päivän treeniin!
Voisikohan näinä ohjauspäivinä painottaa hiilihydraatin määriä vähän enemmän (sekä ennen sitä ensimmäistä ohj-pv:ää..en oikein tiedä!? Sitten kun liikut omiasi, voisi hiilareita taas pikkusen vähentää..

Kyllä täällä luulis muutamia olevan, jotka työkseen ohjaa ja osaavat neuvoa paremmin... :)

Aineenvaihduntaa voi kokeilla myös buustata esim. vihreällä teellä, jota litkii pitkin päivää. Vedenjuontia se ei kuitenkaan korvaa.

Tavallisella ihmisellä kalorivaihtelua tulee aika luonnostaan, ellei orjallisesti seuraa "ruokalistaa". Itse oon taas parin kilon kiristelykuurilla (aika mones kerta, painoluokkalaji joten välillä vaan tarttee pudottaa vähän painoa...) enkä edes laske kaloreita enkä kauheasti stressaa muutenkaan. Samoilla hyväksi koetuilla jutuilla mennään ku ennenkin: herkut ja iltahiilarit poispois. Treenipäivinä syön enemmän hiilareita (ennen ja jälkeen treenin, muutoin välipala vähähiilarinen esim. rahkaa ja päivällisellä enää ehkä 1-2 leipää maks.) ja kerran viikossa herkkupäivä (viime lauantaina meni pari riviä suklaata).

Omat vähähiilariset iltapalat:
-voinokareessa paistettuja munia, paljaaltaan (kuka tykkää mistäkin...) tai joukossa esim. sipulia, fetaa tai makkaraa.
-keitettyjä valkuaisia
-marjasosetta ja valkuaisvaahtoa
-rahkaa ja marjoja (jos on iso nälkä, lisäksi leipä)
-iso salaatti fetalla ja oliiviöljyllä

kiitos vastauksista!

nestettä juon ja paljon, vettä tulee litkittyä päivässä useita litroja. Tavoitteena olisi siis pysyvästi tiputtaa ihan muutama kilo rasvaa. Lihaksista haluaisin pitää kiinni :)

Ihan hyvä pointti oli tuo kovatehoinen liikunta. Minulla on nimittäin aivan posketon nälkä aina spinnien jälkeen. Sitä hieman lieventää jos mukana tunnilla on jotain energiajuomaa. Jos syön vain kevyesti iltatuntien jälkeen, on aamulla niin kamala nälkä, että on melkein pakko syödä tupla-aamiainen. Ja juuri niinkuin Pikkupaholainen totesi heikentää seuraavan päivän suoritusta. Kerran meinasin pyörtyä, kun olin parina edellisenä päivänä tiukasti pitänyt kiinni kalorimääristä.

Lenkkeilisin/kävelisin mieleläni aamulla, mutta ilman mitään ruokaa ulos lähteminen ei vain luonnistu, tuuperrun samantien :)

äh, tuntuu hieman tuhhauttavalta. millä kalorimäärillä itse yleensä diettaatte?
Tuota kalorivaihtelua voisi kokeilla. Vedätekö rytmillä joka toinen päivä enemmän vai millaista sykliä suositte?

Syön paljon proteiinia, yritän joka aterialla.

Kaikki on toki suhteellista, mutta ei tuossa ole proteiinia erityisen paljoa. Lounaalla ja päivällisellä ok, aamupalalla kohtalaisesti mutta muuten näyttää aika heikolta. Välipaloilla ja iltapalalla protskua ei ole juuri lainkaan, ellet sitten kasaa kinkkua yli sataa grammaa leipien päälle. Ja tosiaan hyviä rasvoja on vähän, kuten Sabi jo totesikin.

Edit. PikkuPaholainenhan jo mainitsikin proteiinin lisäämisen, mutta menkööt nyt kertauksen vuoksi.

Ihan hyvä pointti oli tuo kovatehoinen liikunta. Minulla on nimittäin aivan posketon nälkä aina spinnien jälkeen. Sitä hieman lieventää jos mukana tunnilla on jotain energiajuomaa. Jos syön vain kevyesti iltatuntien jälkeen, on aamulla niin kamala nälkä, että on melkein pakko syödä tupla-aamiainen. Ja juuri niinkuin Pikkupaholainen totesi heikentää seuraavan päivän suoritusta. Kerran meinasin pyörtyä, kun olin parina edellisenä päivänä tiukasti pitänyt kiinni kalorimääristä.

äh, tuntuu hieman tuhhauttavalta. millä kalorimäärillä itse yleensä diettaatte?
Tuota kalorivaihtelua voisi kokeilla. Vedätekö rytmillä joka toinen päivä enemmän vai millaista sykliä suositte?

Mä syklittäisin niin, että spinnipäivinä et ois kauheastikaan miinuksilla, koska hillitön nälkä on dieetillä pahin vihollinen, jota pitäisi yrittää välttää. Ennen spinniä hyvä välipala ja jälkeen palkkari ja ruokaa. Iltapala sitten taas vhh. Muina päivinä sitten tiukempaa linjaa kaloreiden ja hiilareiden kanssa.

Mä luulen, että mun kalorit on jotain 1700-1800kcal. En tiiä, mun aivoja ei oo ohjelmoitu arvioimaan kaloreita, mutta tuon verran suunnilleen on tullut, kun joskus oon laskenut tiukisteluruokia. Tuskin paljon alle, koska paino näyttää putoavan mukavasti vähän rennomminkin (1,8kg/ 1,5 viikkoa, alkupainossa oli vissiin jonkun verran nesteitä). Ja painoa on 58+.

Mää teen niin, että treenipäivinä syön treenien kuluttaman kalorimäärän enemmän kuin lepopäivinä. Tulee luonnollista vaihtelua, kun treenitkin vaihtelee. Eli kun normaalisti dieettaan 2000kcal/vrk, niin kahden treenin päivinä (sali+lenkki) syön ~2400 tuntumassa, pelkkinä salipäivinä treenistä riippuen 2100-2200 ja pelkkää lenkkeilyä sisältävänä päivänä voi mennä taas treeneistä riippuen 2300-2500. Jos yritän pitää tasaisen kalorimäärän niin koko homma tyssää ekan kolmen päivän jälkeen. Viime syksynä laskin viikoittain kalorikeskiarvoja tarkasti muutaman viikon ajan ja se pysyi koko seuranta-ajan (5 viikkoa) 2200kcal/vrk, vaikka treenit vaihteli ja lepopäivien määrä vaihteli niin lopulta noin tasainen tulos tuli kuitenkin. Paino putosi silloin 4kg/kk, sen jälkeen en oo jaksanu niin tarkkaan katsoakaan (paitsi nyt kuluvan viikon oon jaksanu olla säntillinen ja paino putoaa yhtä kovaa vauhtia taas).

Edit: huomautan vielä, että treenin kuluttama määrä ei ole se luku, jonka sykemittari antaa, sillä se (yleensä) sisältää peruskulutuksen, joka on jo laskettu mukaan peruspäiväkulutukseen, vaikka ei liikkuisi ollenkaan. Eli sykemittaria jos käyttää niin siitä kulutuslukemasta kannattaa vähentää peruskulutuksen osuus, jotta ei syö liikaa. Siis tarkoitus on syödä ylimääräistä vain sen YLIMÄÄRÄISEN kulutuksen verran. Vittu tätä on vaikee muuten selittää. Tajusko kukaan :confused: :D Tai voisko joku muotoilla tän paremmin :D

thanks again !

olen aina luullut syöväni paljon proteiinia, sillä en ikinä esim valitse lihatonta lounasvaihtoehtoa jne. päivällisestä sen verran et meillä makaroonilaatikko tehdä kolminkertaisella jauhelihamäärällä normaaliin varrattuna :) mutta täytyykin alkaa lisäilemään sitä välipaloille. Tuntuu vaan että heti pamahtaa niin täyteen, mutta ehkä se onkin juuri se idea :)

ravoista. siis eikö muka riitä, jos normaaliruuan lisäksi lisään salaattikatikkeen lisäksi vielä n. ruokalusikallisen öljyä salaatin päälle? ja puurossa ja eväsleivissäni on aina margariinia?
Kyllähän nyt perus makaroonilaatikossa on rasvaa ja samoin jauhelihakastikeessa?

anix: tajusin hyvin pointtisi ! ja se onkin hyvä, sillä on ajatellut asiaa tähän asti ihan päin vastoin, että "hyödynnän" treenimääräni ja otan miinukset niistä ja sitten ei haittaa jos viikonloppuna syö vaikka ravintolassa jonkun illan tai muuten lipsuilee. Muutenkin viikonloppuaamiaiseni tuppaavat olemaan hieman runsaampia, kun on enemmän aikaa :)

taidankin kääntää kelkkaa ja alkaa syömään enemmän spinningarkena ja olla tarkkana viikonloppuisin.

..ja sellainen kysymys vielä, että mitä söisitte spinnien jälkeen kun ne loppuvat vasta 19.30 illalla (menen yleensä nukkumaan jo klo22) ?

ja miten jakaa kalorit päivälle kun spinnit alkaa 17.30 ?

Siis kyllä normaaliruoasta ja makaronilaatikosta varmasti saakin sitä rasvaa, mutta tarkoitinkin tuota hyvää rasvaprofiilia myös. Kevytkeiju leivän päällä ei tietääkseni paljon siihen auta, sillä leivän päällä rasvaa on (yleensä) aika niukasti. Levitteidenkin rasvakoostumuksia kannattaa tutkia. Käsittääkseni Becel on ainakin melko hyvä (?).

Oletko laskenut koskaan miten makroravinteet ym. yleensä jakautuvat päivän aikana? Ja mikä on esim. rasvan osuus siitä? Olisi helpompi sanoa saatko tarpeeksi :). Eikö sellainen suositus ainakin ole hyvä että 1g per painokilo?

aamu:
klo8
40g kaurahiutaleita, 10g kevyt keiju 40%, 100g raejuustoa, maitokahvi

klo10
2 ruispalaa, keittokinkkua, hieman kevyt keijua 40% ja salaattia ja kurkkua

klo12
lasi maitoa, pastaa puolet lautasesta, 2 kauhallista jauhelihakastiketta, paljon salaattia ja salaatinkastiketta, lisään yleensä myös ripauksen öljyä salaatin päälle, ruisleipä +margariini. (perusopiskelijalounas)

klo15
lasi mehukeittoa

salitreeni 40min
spinningohjaus

klo 18
makaroonilaatikkoa melkein kokonainen lautanen.

klo20
teetä ja maitoa

ja löytyisikö mimmeiltä vinkkejä spinnien vetämisen jaksamiseen, jos haluaa samalla hiukan kiristellä?
5 tuntia sijoittuvat kolmelle peräkkäiselle päivälle.

..ja sellainen kysymys vielä, että mitä söisitte spinnien jälkeen kun ne loppuvat vasta 19.30 illalla (menen yleensä nukkumaan jo klo22) ?

ja miten jakaa kalorit päivälle kun spinnit alkaa 17.30 ?

Jos haluat vinkkejä, tai mahdollisia neuvoja, joita voisit noudattaa niin tekisin itse sinun tilanteessasi (yllä olevan ruokailun mukaan) seuraavasti:

-Runsaampi aamiainen (enempi puuroa ja raejuustoa)
-Aamupäivän välipala pois, jos syöt lounaan kuitenkin 4 tuntia aamupalan jälkeen
-Iltapäivän välipala hieman reilumpi kuin mehukeittoa eli sen kanssa esim. rahkaa ja hedelmä tai vaihtoehtoisesti ne aamupäivän pari leipäpalaa (oletus, ettet mene liikkumaan ihan heti tämän aterian jälkeen)
-Päivällisenä kunnon päivällinen mutta ehkä voisit syödä sitä laatikkoa vaikka puoli lautasellista ja toinen puolikas kasviksia TAI itse saattaisin tehdä niin, että jaan tuon iltaruoan kalorit kahteen pienempään ateriaan, joista 1. olisi palautusateria liikunnoista ja 2. iltapala. Makaroonilaatikkoakin voit syödä toisella aterialla mutta vähemmän.

Ja kyllä mäkin hieman muuttelisin päivän aktiivsuustason mukaan ruoan koostumusta (ravinnejakaumaa) ja luonnollisesti energiamäärää. Hiilarit kannattanee ajoittaa siihen treenin yhteyteen jos nyt haluaa kiristellä. Muutoin voisi kokeilla hiukan vähempi hiilarista jos paino ei tunnu muuten tippuvan. Yleensä hiilareiden vähentämisellä dieetillä on se etu, ettei tule niin helposti nälkä mutta kalorit pysyy suht hanskassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom