Tuskaa tuskaa EN LAIHDU!! (enkä "kapene")

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amira
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt on ongelma joka raastaa hermoja. Olen 32v 173cm ja tämän aamun paino 66.2kg. Tiedän etten ole ylipainoinen, mutta rasva on kerääntynyt lähinnä takamukseen ja reisiin, jotka ovat suorastaan ÄLLÖTTÄVÄT!! Viime kesän lopussa painoin 68kg. Olen tehny kovasti töitä viime syksystä lähtien saadakseni persusta ja jalkoja pienemmiksi.

Olen aina liikkunut paljon ja käynyt salillakin mutta viime syksynä aloin liikkua enemmän ja säännöllisemmin: 3x/vko salilla (2-jakoisella) ja aerobista 3-5x/vko ”kesäkeleillä” lähinnä juoksua, nyt talvella myös runsaasti hiihtoa. Joskus parikin treeniä päivässä. Lisäksi rukkasin ruokavaliota terveellisemmäksi. Keskivertopäivä on tällä hetkellä seuraavanlainen:

n. klo 7.20
kaurapuuro (40g hiutaleita) + 50g marjoja + 10g becel pro active
70g raejuustoa
kalaöljykapselit

10.45
Kouluruoka (olen ope..) suurinpiirtein 500-600kcal

12.00
tee + keksi

Salipäivinä tässä välissä sali ja palkkari (n.120kcal)

n. 15.15 (salipäivinä 16.15)
Ehrman + mehukeitto + mysliä 10g
Ruisleipä kalkkunalla, juustolla)(9%) ja kasviksilla TAI pirkka-nuudelia TAI pinaattikeitto TAI n. kerran viikossa isompi ruoka

Lenkkipäivinä tässä välissä noin tunnin juoksu tai hiihto.

Jos nälkä, kasviksia, esim. kaali-porkkanaraastetta ja vähän kastiketta
Becel pro active -juoma

20.30
Kevytjogurttia 2dl + mysliä 10g
Jos kova nälkä tai jos pää muuten pettää, lisäksi hapankorppu tms.

Tiedän että esim hyviä rasvoja ja proteiinia saan aika vähän, mutta en uskalla lisätä niitä..
Kaloreita yritän kovasti laskea ja keskivertopäivänä saan niitä laskujeni mukaan n. 1600.
Lauantaisin on karkkipäivä ja silloin karkkia menee PALJON (jopa 500g...).
Becel pro-activet kolesterolin vuoksi (viime keväänä 5).

Syksyn aikana sain painon 63:een. Helmikuu oli kuitenkin hieman lepsumpi ja sorruin herkkuihin ja paino nousi takaisin 66 ja siinä ollaan. Eniten ihmetyttää se, että juuri mitään en ole muuttanut verrattuna syksyyn jolloin laihduin. Paino nousi eikä enää laske. Ilmeisesti teen jotein väärin, mutta mitä? Syönkä vieläkin liikaa? Vai liian vähän? Treenaanko liian vähän? Vai onko tuo lauantai tuhoisa? Söin kyllä syksylläkin ainakin melkein yhtä paljon karkkia...

Voisiko joku ystävällinen mimmi auttaa. Tuntuu niin turhalta kun tekee kovasti töitä eikä mitään tapahdu.

Ai niin unohdin yhden tärkeän asian. Ruuansulatukseni toimii mielestäni ihan hyvin, mutta vatsani on lähes koko ajan turvoksissa. Kun olen syönyt, se on kuin jalkapallo. Kun minulla on nälkä, se on kuin jalkapallo! Ainoastaan lenkin jälkeen vatsa tuntuu normaalilta. Minulla ei vatsalihasten päällä ole hirveästi rasvaa, mutta vatsa pömpöttää lähes koko ajan. Mistä se voi johtua ja mikä auttaisi?

Syvät vatsalihakset heikossa kunnossa saavat vatsan pömpöttämään, mutta jos se on selvästi turvoksissa niin syy lienee ravinnossa. Omalta kohdaltani mystiset turvotukset hävisivät kun karsin hiilareita. Mitenkään orjallista vhh:ta en noudata, mutta useimmiten alle 100g päivässä tulee syötyä.

En tiedä auttaisiko tämä sinulle, mutta kannattaa ainakin kokeilla. Rasvaa voisit lisätä kyllä ihan huoletta.

Aika pienillä kaloreilla menet liikuntamääriin nähden. Mä ehdottaisin seuraavaa:

-pieni proteiinipitoinen välipala ennen punttia
-lenkin jälkeen esim. tonnarikalasalaatti tms. ruuan tapainen
-tukevampi proteiinipitoinen iltapala, josta karsit hiilarit hiiteen ja lisäät rasvoja

500g karkkia tekee noin 1750 kcal eli aivan turhan paljon. Kuudelle normipäivälle jaettuna se lisää sun päivittäistä kalorimäärääsi noin 290 kcal/päivä eli et sä suinkaan syö 1600kcal/ päivässä vaan lähemmäksi 1900kcal. Kannattaa seurata kalorimääriä siis myös pidemmällä ajanjaksolla.

Lähes kaikissa kevyt-tuotteissa oleva aspartaami voi turvottaa, ruisleipä, kaalit... Näin ihan ruokavalion puolesta. Uni on tärkeää sekä syvien vatsalihasten kunto.

Kiitos nopeista vastauksista. Toden totta, Pikku Paholainen, tuo aspartaamihan se saattaa olla!! Käytän makeutusainetta nimittäin melko paljon esim. rahkassa. Syviä vatsalihaksia teen kyllä salilla joka toisen treenin yhteydessä (lähinnä lankku-liikkeen avulla). Nukun paljon ja hyvin :).

assis, asiaa joka sana, kiitos!

vatsan turvotus voi myös tulla jos syöt liian paljon kerralla. erityisesti jotkut kypsentämättömät vihannekset/hedelmät saavat vatsan turpoamaan. itsellä omenat. ja joo roudaa toi 500g karkkipussi helvettiin sillä et tee mitään. syö sen tilalta vaikka jäätelöä jos jotain ns herkkua on pakko vetää. lue toi herkutteluun liittyvä thread missä puhutaan mimmien herkuttelusta jos siitä haluat tietää lisää. hiilareiden karsimisesta joku jo mainitsikin tuolla. mitä jos kokeilisit aamu/ilta/välipalaksi smoothieta? hyviä ohjeita löytyy varmasti ympäri pakkotoistoa, esim ravinto-osion välipala ohjeet :) erittäin makea smoothie (huom makeutusaineella makeutettu ja vaikkapa marjoilla tai hedelmillä+jogurtilla) syö sitä päivittäistä makean himoa alkuun, jolloin rupeat myös huomaamaan kuinka ei enää tee edes mieli sitä karkkipussia ;) tarkkaile Glykeemistä indeksiä noissa ruokailuissasi sillä se on monessa tapauksessa ollut estävä tekijä laihtumisen kannalta. mainitsen näistä sentakia koska ko henkilö haluaa nimenomaan laihtua.. mimmit monesti kiistelee näistä sallituista ruoista ja makeisista. mutta nämä neuvot nimenomaan laihtumiseen..

vielä yksi vinkki tuli mieleen. muistathan juoda tarpeeksi vettä? ;)

Joillekin tuo herkkupäivä ei välttämättä vaan sovi. Toisaalta voisit ajatella pitäväsi herkkupäivän vain joka toinen viikko ja katsoa miten se vaikuttaa. Oletko kokeillut syödä silloin jotain muuta kuin karkkia? Esim. edellämainittua jäätelöä tai jotain muuta 'täyttävämpää' tavaraa. Itse en ikinä ostaa pelkkää hiilaripommia (eli jotain rasvattomia irttareita ym. jotka on pelkkää sokeria) niitä tulee vedettyä PALJON enemmän kuin esim. jäätelöä tai suklaata. Itsellä menee herkkupäivänä normiruokien ohella yleensä 1 annos kermajäätelöä ja tyyliin 100g pähkinä-suklaa sekoitusta. Ja enempää ei tee edes mieli. Herkkupäivä ei vaikuta minulla ainakaan negatiivisesti, pikemminkin auttaa aineenvaihduntaa.

Vaikutat myös olevan hieman eksyksissä noiden rasvan ja proteiinin suhteen, sillä juuri ne ovat niitä tärkeitä aineita elimistölle! Hiilarit ovat ne joista kannattaa ensimmäiseksi alkaa karsimaan, jos pitää valita niiden ja rasva ja proteiinin väliltä. Hiilareitakaan ei silti tarvitse karsia nollaan. Minusta paras malli on 30 prodea/ 40 hiilareita/30 rasvaa. Ja noita voi tietekin ihan pikkuisen viilaillakin.

Panosta myös arkipäivien ruokailuun. Jätä turhat leivät ja keksit pois ja ota tilalle rahkaa ja hedelmiä ja vaikka pähkinöitä! Rauhassa vaan kokeilemaan mikä sopii juuri sinulle.

irtokarkit on tosiaan paha, koska niitä pystyy syömään paljon, kun on eri makuja ja makuaisti ei kyllästy. 500g per viikko on kyllä todella paljon karkkia. pidätkö suklaasta? sitä en ainakaan itse pysty syömään yli 100g kerralla ja siinä on n. 500kcal. eli olisi huikea parannus tuohon liki kahteentuhanteen, mikä tulee irtokarkeista. tai sitten yksinkertaisesti käyttää tahdonvoimaa ja ostaa pienemmän irtokarkkipussin. vaikka aluksi 500g-> 400g ja siitä sitten vähentäen sinne 200-300g tienoille.

ja joo roudaa toi 500g karkkipussi helvettiin sillä et tee mitään.

Kyllä!

mitä jos kokeilisit aamu/ilta/välipalaksi smoothieta? hyviä ohjeita löytyy varmasti ympäri pakkotoistoa, esim ravinto-osion välipala ohjeet :) erittäin makea smoothie (huom makeutusaineella makeutettu ja vaikkapa marjoilla tai hedelmillä+jogurtilla) syö sitä päivittäistä makean himoa alkuun, jolloin rupeat myös huomaamaan kuinka ei enää tee edes mieli sitä karkkipussia ;)
vielä yksi vinkki tuli mieleen. muistathan juoda tarpeeksi vettä? ;)

Smoothiet on TOSI HYVÄ IDEA..MUTTA.. Makeutusaineilla ei tee mitään muuta ku turruttaa ittensä juuri ylimääräiseen makeaan. (sit aineki tekee mieli karkkia yms) Et varmasti tarvitse enää lisä-makeutusta jos teet smoothien vaikka soijamaitoon (jossa siinä tavallisessa on jo sokeria)! Mansikka - banaani on aika toimiva combo, neutraali ja varmasti ihan tarpeeksi makea!
Joo, VESI!! :thumbs:
Mut tää on taas tää mun mielipide. Ittelle ei sovi oikein mikään keinotekoinen..ja jos kaupassa kattoo ni aika tosi monessa tuotteessa, varsinkin kevyt-tuotteessa on aspartaamia

mulla on hillinnyt omaa aiemmin jatkuvaa karkin mussuttamista se että yksinkertaisesti jätän sen suklaalevyn kauppaan ja ostan vaikka 1-2 pientä patukkaa tai irtokarkkien sijasta (niitä ei koskaan voi ottaa "sopivasti" tai vähän) ostan sen valmiin pikkupussin jossa n. 90 g karamellia.

Mä suosittelen kans lisäämään proteiinia. Liikut mielestä oikeinkin reippaasti mutta ilmeisesti syömispuoli tökkii. En tiedä onko liian vähän ravintoa tuohon liikkumiseen verrattuna jos parhaimmillaan kaksikin treeniä tulee päivässä, mielestäni on ja elimistö ei pysty sitä hyödyntämään jos vain 1600 kcal vedät. Itsellä jo peruskulutus, vaikken tekisi mitään on 1400 kcal.

: 3x/vko salilla (2-jakoisella) ja aerobista 3-5x/vko ”kesäkeleillä” lähinnä juoksua, nyt talvella myös runsaasti hiihtoa. Joskus parikin treeniä päivässä.

Itse olin aikaisemmin myös oikea karkkihiiri ja niitä irttareita kului... nyt oon löytänyt karkkihyllyiltä todellisen löydön :) saa nimittäin makeanhimon aina viikoksi katoamaan kun esim. lauantaina leffan yhteydessä pistelee pikkupussin menemään. Nimittäin siis uudet Nellie Dellies karkit. Kaloreita ei juuri ollenkaan, lisäksi ovat oikeasti hyviä!!! Kannattaa googletta, en viitsi laittaa suoraa linkkiä tähän.
Lisäksi pussit ovat sopivan pieniä.
Oon löytänyt ainakin ihan s-marketeista ja prismasta. :rock:

sori, jos vähän alkuperäisen aiheen vierestä....

tuo makeutusaineen käyttö tosiaan riippuu henkilöstä. mä en pärjäis ilman. tai no siis pärjäisin joo jos olis pakko mutta itse entisenä sokerihiirenä juuri makeutusaine pitää sokerihimot kurissa. :) tai jossain tapauksissa makeutusaineen korvaa funlight ;) edelliset kommentit kyllä niin totta. irttareita kun ostaa niin TOSI NOPEASTI menee se 100g täyteen... ei se kunnon sokeriaddiktin sokerihimoja saa sammutettua :(

Feven, minulla tuo vatsan turvotus ilmenee myös esimerkiksi kun on kova nälkä. Ja toki myös syönnin jälkeen. En juo vettä tarpeeksi. Tiedän sen. Minulla ei juuri koskaan ole jano ja saatan unohtaa juoda tunnin lenkin jälkeen... Juon ehkä pari kolme lasillista päivässä. En oikein tykkää vedestä ja juominen ilman janoa on vaan niin hemmetin vaikeaa! :curs:

Heh, kiitos hyvistä ohjeista karkin suhteen. Tuo 500g onkin kyllä ihan yletön määrä enkä joka lauantai syö niin paljoa. Jotenkin on vaan niin typerä että syö hulluna kun tietää että seuraavaa karkkipäivää pitää taas odottaa viikko :/. Pidän suklaasta tosi paljon ja se voisikin olla hyvä ajatus, joku suklaapatukka tai pari. Olen ollut usein karkkilakossa, enimmillään 10viikkoa eikä se mainittavasti ole painoon vaikuttanut vaikka olen yrittänyt huolehtia etten ota kaloreita muualta. Tammikuun ajan olin jopa kokonaan herkkulakossa (ei siis MITÄÄN herkkuun viittaavaakaan), mutta ilman tulosta. Tuskallista!!

no oletkos varma ettei se "näläntunne" ole esim närästystä tai juurikin vaikka nesteen puutetta :) mulla oli aikoinaan sama ongelma veden kanssa ja sentakia rupesin ostamaan mehutiivistettä. katsos voihan sitä tiivistettä lorauttaa vaikka ihan pienen määrän jolloin vesi ei enää maistu eimiltään vaan vaikkapa vadelmalta. nesteen juominen oikeasti vaikuttaa ja paljon tuohon turvotukseen.

huom. herkkulakko ei välttämättä ole se suurin tekijä siinä ettei tuloksia tullut, sillä edelleenkin se kokonaiskalorimäärä vaikuttaa ja kuitenkin tammikuu on vain 1kk --> tulokset eivät välttämättä ole niin näkyviä siinä ajassa. kärsivällisyyttä ja muistathan myös että kaikki lähtee susta itsestäs. kukaan ei pysty sun ihrakerroksia taikomaan pois vaan se vaatii työtä ja pienetkin muutokset vaikuttavat positiivisesti...

kukaan ei pysty sun ihrakerroksia taikomaan pois vaan se vaatii työtä ja pienetkin muutokset vaikuttavat positiivisesti...

Tuo nyt ainakin on niin totta..

Päätin tehdä seuraavia pikku muutoksia:

Syön proteiinipitoisen välipalan ennen kuntosalia.
Syön jotain (esim. juurikin tonnikalasalaattia) lenkin jälkeen.
Iltapala vähän tuhdimpi, ilman hiilaria ja pienellä rasvalisällä.
Makeutusaine pariks viikkoo pannaan kokonaan.
Lauantaisin maltillisemmin karkkia ja ei irtokarkkia.
YRITÄN juoda sitä fakin vettä enemmän... :rolleyes:

Näillä mennään ja katotaan tapahtuuko muuutosta ja jos niin mihin suuntaan.

sama ongelma

Mulla on ihan sama ongelma. Jopa about samat mitatkin vielä. pituutta 173 ja aamupainoa 67,5.

Olen pohtinut tota sopivaa kalorimäärää tämmöiselle rasvanpolttodieetille.
"Ongelma" vaan on se, että hommani on vetää 5 spinningtuntia viikossa, enkä selviydy urakasta ellen syö kunnolla. Tämä rajoittaa myös jalkatreenien tekemistä.

Käyn spinnien lisäksi 2-3 kertaa viikossa salilla lähinnä treenaamassa yläkroppaa ja vatsoja. Jalkoja en ole tehnyt moneen viikkoon. Lisäksi käyn mielelläni kävelyillä.

Ruokailuni on "Mitä söit tänään" palstan ohjeiden mukaan koostettu. Syön paljon proteiinia, yritän joka aterialla.

esim. päivä:

aamu:
klo8
40g kaurahiutaleita, 10g kevyt keiju 40%, 100g raejuustoa, maitokahvi

klo10
2 ruispalaa, keittokinkkua, hieman kevyt keijua 40% ja salaattia ja kurkkua

klo12
lasi maitoa, pastaa puolet lautasesta, 2 kauhallista jauhelihakastiketta, paljon salaattia ja salaatinkastiketta, lisään yleensä myös ripauksen öljyä salaatin päälle, ruisleipä +margariini. (perusopiskelijalounas)

klo15
lasi mehukeittoa

salitreeni 40min
spinningohjaus

klo 18
makaroonilaatikkoa melkein kokonainen lautanen.

klo20
teetä ja maitoa

onko ruokailussani jotain ihan pielessä?
koululounaissa on vaikea laskea kaloreita, mutta itse olen arvioinut päivieni sisältävän about 1800-2000 kaloria. Ja mitään herkkuja en syö, alkoholia tosin silloin tällöin ja välillä vaaleaa leipää ym..

ja löytyisikö mimmeiltä vinkkejä spinnien vetämisen jaksamiseen, jos haluaa samalla hiukan kiristellä?
5 tuntia sijoittuvat kolmelle peräkkäiselle päivälle.

Minusta näissä molemmissa tapauksissa ainakin hyvät rasvat jäävät päivittäisessä ruokailussa vähälle. Jotta keho olisi halukkaampi luopumaan ylimääräisistä rasvoistaan, täytyy sen myöskin saada niitä tarpeeksi että rasva-aineenvaihdunta toimii. Öljyjä ja pähkinöitä vaikka mukaan. Varsinkin illalla.

Kannattaa kokeilla myös kalorivaihteluja, ettei joka päivä syö sitä samaa määrää :). Välillä reippaammin ja välillä vähemmän.

oletan että nestepuoli on sinun kohdalla kunnossa joten jatketaan seuraavasti...
varsinaisesti sulla ei ole pielessä mitään mutta laihtumisessa ja lihomisessa on 80% tapauksista kiinni siitä paljonko se kokonaiskalorimäärä on. jos syöt muuten ok mutta sillointällöin menee päin persettä myös laihtuminen on hieman hankalempaa. toisilla asiaan vaikuttaa liikuntatapa. joillakin kovatehoinen liikunta ei auta pudotuksessa vaan matalasykkeinen liikunta esim juuri pitkät kävelylenkit aamutuimaan ovat se juttu. monesti kovatehoinen liikunta myös lisää ruokahalua jolloin huomaamatta syö kulutetut takaisin ja tulos on +-0. eli tarkista että jäät miinuskaloreille. myös ateriarytmi on tärkeä. pieniä aterioita useasti päivässä pitää aineenvaihdunnan liikkeessä. mites tuo 18 ruokailu, olisko vaikka mahdollista pienentää makaronilaatikon määrää ja sijoittaa tilalle rehuja? :)

lähdetään vaikka näillä. vielä kysymys tosta kiristelystä; ajattelitko ihan pysyvää tulosta vai "pientä kiristyskuuria" ? jos ajattelit sellaista pientä hassua kiristelyä niin unohda samantien koska sitten itkettää kun kiristely on ohi ja palaat normimittoihin. plus että aineenvaihdunta voi ruveta kiukuttelemaan jojo-efektin seurauksena. :)

noihin spinnausvinkkipyyntöihin joku viisaampi vastatkoon

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom