Mun on vaikea sanoa, oliko Vorum vai Jess and The Ancient Ones Tuskan 2012 paras makuuni. Molemmat olivat todella vaikuttavia ja vieläpä mulle sopivaa musaa soittavia bändejä. Vieläkin ihmettelen, miten Ahvenanmaan leppoisasta auvolasta voi ulostautua noin raakaa ja hyvää kuolometallia soittava bändi (Vorum siis) ja vielä vetävät uskottavasti. Kipaleet ovat loistavia, nippanappa täysikäiset heput soittavat tiukasti ja kehivät keikalla just sopivan tylyä meininkiä. Näin! Siinä vanhakin vertyy ja ilahtuu, kun huomaa, että nykynuoretkin ymmärtävät hyvän kuolometallin päälle ja vieläpä tekevät sitä itse jopa paremmin, kuin esikuvansa takavuosilta.
Overkill oli ihan ylivoimaisesti myönteisin yllätys, veti ehkä jopa Exodusta paremman keikan, tai no ainakin yhtä hyvän. On tosi piristävää havaita, että tuommoiset noin 50v ukot ovat noin hyvässä kunnossa, vetävät räväkän rässikeikan täysillä ja hyvin. Exoduksen keikan aikana hilluin muuten mosh pitissä ekan kerran noin kahteenkymmeneen vuoteen!

Olipas vapauttava elämys sekin, mutta tietenkin tämmöistä raihnaista vanhaa jäärää rupesi huolestuttamaan alustana toimivat rikkinäiset ja rosoiset betonilevyt, että entä jos kaadun ja hajotan siloposki peipifeisnaamani.
Demigod oli myös myönteinen ylläri. Tiesin, että karu kuolometallinsa iskee mulle, mutta noin kova keikkakunto oli yllätys. Niinno Demigodin riveissä taisi soittaa kolme heppua Torture Killeristä, mikä pienentää kovan keikkakunnon yllätyksellisyyttä. Torture Killer :haart: Insomnium oli myös vielä parempi, mitä odotin ja se pitää päästä näkemään omalle keikalleen mahd. pian, tykkäsin kovasti tämmöisestä lyhyemmästä festarivedostakin. Winterwolfkin veti paremman keikan, kuin aiemmin Tampereen Dog's Homessa näkemäni. Moisia kuolometallikonkareita kohtaan mulla oli korkeat odotuksetkin, mutta äijät kyllä täyttivät ne.
Mitä viereiseltä nurmikon peittämältä anniskelualueelta pystin kuulemaan ja vähän näkemäänkin, niin Battle Beast vaikutti myös hyvältä livenä, vaikka en soittamastaan musiikkilajista perusta.