Turvatyynyistä tietäviä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
1 000
Joo, elikkäs kävi semmonen juttu tuossa perjantaina, että tuli avokin auto ajettua lunastukseen.
Ajonopeus arviolta 80-90km/h, kurvissa loppu pito ja sitten mentiin. Autosta joko puhkesi rengas, tai sitten se tippui asfaltin reunalta vähän ravin puolelle, jonka jälkeen alkaa hillitön ratin pyöritys. Ensiksi näytti siltä että pysyy tiellä, sitten samassa auto osuu puuhun, siitä kimpoaa kiveen ja lopuksi isoon tukkipinoon.
Tässä vaiheessa auton pyörät oli taivasta kohti ja minä ylösalasin autossa. Pääsin vielä itse autosta pihalle ja pyysin lähitalon asukasta soittamaan ambulanssin.
Missään vaiheessa ei mennyt taju, vaikka kiertäjäkalvasin on vissiin total paskana, selkälihakset on osittain repeytyneet irti ruodosta ja ruodossa on todennäköisesti hiusmurtumia mitkä eivät vielä näy röntgenissä, sekä muut pikku nirhaumat jne...
Lähdin sairaalasta vielä samana iltana pois, vaikka eivät meinanneet päästää...

Sitten itse asiaan: minkä helvetin takia autosta laukesi VAIN sivuturvatyynyt, eikä kumpikaan etuturvatyynyistä?
Jotenkin tuntuu että tollasessa tilanteessa kuulus laueta kaikki turvatyynyt.
Jos noista turvatyynyistä löytyy vikaa, saanko tästä hyvästä jotain kipurahoja tms?Luulen että en olisi ihan näin heikossa hapessa jos myös etuturvatyynyt ois lauennu.
Kyseinen auto oli siis -98 Nissan Primera 2.0TDI farkku.

Ilmeisesti kannattaa ottaa ensimmäiseksi yhteyttä paikkakunnan Nissan myyjälle/korjaamolle ja alkaa sieltä kysellä asiaa...?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Eikös turvatyynyt laukea itsenäisesti eli auton keulaan olisi pitäny kohdistua riittävän suuri voima, jotta etuturvatyynyt olisivat lauenneet.
 
Unohtu todellakin mainita että varsinkin apupuskin puoleinen keula on ihan reilusti läjässä, sekä katon takaosa on siirtynyt 20-30cm alasuuntaan...
Kattelin siinä "varikolla" muita autoja, ja niissä oli paljon piemempiä vaurioita ja silti tyynyt lauenneet.
 
iskun suunta vaikuttaa tyynyjen laukeamiseen. jokin voimajakauma siinä oli että 60%(tjsp) iskun voimasta täytyy tulla etusuunnasta jotta etutyynyt laukeavat.

eli keula voi silti hyvin olla rutussa eikä tyynyt ole lauenneet, esim jos törmäyshetkellä auton liike ei ole ollut suoraan eteenpäin vaan on menty enemmän tai vähemmän sivusuunnassa ja isku osunut nokan reunaan niin hyvin mahdollista tyynyjen laukeamattomuus.

minähän näistä en mitään tiedä, parhaimmat vastaukset varmasti saat maahantuojalta/tutkimuksesta jos/kun purkavat tietokoneen datan.
 
Telkkarista tuli juttua ihan parisen viikkoa sitten, että tuon airbagin pystyy "purkamaan" vain tehtaalla. Eli sinne jää johonkin muistiin mitä on, tai tässä tilasteessa ei ole tapahtunut.
 
Andree sanoi:
Telkkarista tuli juttua ihan parisen viikkoa sitten, että tuon airbagin pystyy "purkamaan" vain tehtaalla. Eli sinne jää johonkin muistiin mitä on, tai tässä tilasteessa ei ole tapahtunut.

meinaat varmasti auton tietokonetta. tämäkin riippuu merkistä, mallista ja maahantuojasta... mutta juu, 98 nissanista varmasti löytyy koneelta lokit mitä on tapahtunut ja mitä ei, onko kyseessä ollut tekninen vika vai eikö etutyynyn ole edes ollut tarkoitus laueta.

eli huomenna puhelin käteen ja maahantuojalle soitto, varmasti hoitavat tietokoneesta tiedot tapahtumista ulos.
 
Zone-sarja -42%
Tietääkseni auton (etu)turvatyyny laukeaa, kun tulee tarpeeksi hidastuvuutta. Jos siis hakkaa vaikka lekan kanssa auton nokan pari metriä sisään niin tyyny ei laukea.

Paha tuosta sun kuvauksesta sanoa, että tuliko "pituussuuntaista" hidastuvuutta tarpeeksi...ilmeisesti ei. Paljos muuten oli nopeusrajoitus tuossa kohdassa jossa homma lähti lapasesta? Entä millainen oli keli?
 
Nopeusrajoitus oli 80km/h ja keli oli niin hyvä kun vaan voi olla. Tosin aurinko saatto ehkä häikästä jonkin verran. Ihan tarkkaan ei muista kaikkea, sen verta nopeesti tapahtu koko episodi.Joutuu varmaan käymään kolaripaikalla muistin virkistykseksi...
Jos en olis ollu vöissä, en tässä kirjottelis. Enkä kuulemma kirjottelis ilman sitä tukkipinoakaan(auto olis ilman sitä lähteny pyörimään pellolle).
Yleensä mulla on koira aina mukana, kun liikun tien päällä, onneks jätin tällä kertaa pois kyydistä, meinaan takakontti pieneni aikas tyylikkäästi...

Selkä on edelleen niin kipee, että sängystä nouseminen ei meinaa onnistua millään, ja joutuu keksimään vaikka mitä että pääsee ylös.
 
Andree sanoi:
Selkä on edelleen niin kipee, että sängystä nouseminen ei meinaa onnistua millään, ja joutuu keksimään vaikka mitä että pääsee ylös.
Multa leikattiin umpisuoli tuossa talvella(10cm viilto vatsalihasten läpi) ja en pystynyt käyttämään vatsalihaksia ylös nousemiseen yhtään. Sairaalassa mulle neuvottiin menemään kyljelleen ja siitä jalkojen painolla nostaa itsensä ylös. Tosin voi olla tilanne hiukan eri sinulla kun on selässä häikkää.

Koita jaksella, kyllä se selkäkin kohta parantuu.:thumbs:
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Exän autiosta puhkesi kuljettajan turvatyyny kun exä pamautti rattia kovasti nyrkillä. (?!) Ne anturithan on siellä keulassa, tyynyn ei pitäisi laueta jos iskua sinne ei tule.

e. Voimia ja jaksamista Andreelle, voin vain kuvitella mikä rysäys onnettomuutesi on ollut!
 
Sinttu sanoi:
Exän autiosta puhkesi kuljettajan turvatyyny kun exä pamautti rattia kovasti nyrkillä. (?!) Ne anturithan on siellä keulassa, tyynyn ei pitäisi laueta jos iskua sinne ei tule.
Ei ne missään keulassa ole. Tai riippuu varmaan autosta aika pitkälle. Autossa on siis kiihtyvyysanturi (tai useampi) jokka kertoo turvatyynylle kiihtyvyysarvoja. Jos arvo ylittyy, laukeaa turvatyyny. Siis etu-, sivu- ym. turvatyynyille on omat anturinsa jotka mittaa sen suuntaista kiihtyvyyttä johon ne on asetettu. Siellä ei siis ole mitään ihme nappia mikä aktivoituu kun keula rypistyy. Kuten Integrandi sanoi, saa sitä nokkaa hakata vaikka lekalla, eikä mitään tapahdu. Ja anturit saattavat sijaita vaikka takalaatikossa. Sillä ei ole merkitystä missä ne on. Usein autoissa taitaa olla ainakin pari anturia yhdelle tyynylle, jolloin vaikkapa vika anturissa ei laukaise tyynyä, vaan siihen tarvitaan signaali kummaltakin anturilta.

Tossa sun kertomassa tapauksessa kyse on jostain ihan muusta kuin antureista. Liian kova isku rattiin on vain yksinkertaisesti laukaissut turvatyynyn mekanismin, siis sen räjähdyspanoksen joka siellä on.
 
Powerhousu sanoi:
Ei ne missään keulassa ole. Tai riippuu varmaan autosta aika pitkälle.
Siellähän ne keulassa nimenomaan etutyynyjen anturit usein ovat. Mistäkö tiedän? Nenu on bägiä joskus koskettanut, ja tuli tutkittua asiaa ja kyseisiä antureita omissa pikku kätösissä pyöriteltyä.
 
foobari sanoi:
Siellähän ne keulassa nimenomaan etutyynyjen anturit usein ovat. Mistäkö tiedän? Nenu on bägiä joskus koskettanut, ja tuli tutkittua asiaa ja kyseisiä antureita omissa pikku kätösissä pyöriteltyä.
Tarkoitus oli lähinnä liioitella sitä asiaa, että turvatyyny ei toimi sillä tavalla kuin moni luulee sen toimivan. Eli potkaiset puskuriin ja turvatyyny laukeaa. Se anturi saa siis olla missä vaan, eikä sen tarvitse olla siellä nokassa.
 
Andree sanoi:
Olis kuviakin mitä laittaa, mutta ei pysty kun en oo vippi...

http://www.imageshack.us/

ja sitten
tagien väliin kuvan osoite
 
Powerhousu sanoi:
Tarkoitus oli lähinnä liioitella sitä asiaa, että turvatyyny ei toimi sillä tavalla kuin moni luulee sen toimivan. Eli potkaiset puskuriin ja turvatyyny laukeaa. Se anturi saa siis olla missä vaan, eikä sen tarvitse olla siellä nokassa.
Anturit muuten voivat olla myös muodonmuutossensoreita, ei siis vain pelkästään kiihtyvyysantureita.

"The current side airbag sensors are either deformation or acceleration oriented. Both methods have their advantages and disadvantages"

"The crash is recognized by a simple switch that closes when the car body is deformed beyond a certain degree"

Lisää vaikka googlella: airbag sensor deformation
 
Andree sanoi:
Testataas uudestaan

http://img221.imageshack.us/my.php?image=vasenkylki5qt.png

http://img105.imageshack.us/my.php?image=kylki1xj.png

http://img85.imageshack.us/my.php?image=edest2co.png

No nyt taitaa toimia. Siitä jokainen miettiköön oisko niitten turvatyynyjen laueta vai ei...

PS.Tuo taustalla oleva naisihminen ei todellakaan ole mun akka, eikä edes mun mutsi=)

Ei toi nyt musta ainakaan näytä siltä, että bägien olisi välttämättä pitänyt laueta. Aika sivustahan nuo iskut on tullut, auto ei pituussuunnassa ole edes lyhentynyt yhtään.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom