Turvallisuusalalle soveltuvat kamppailulajit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H.C
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Entinen jouluni on naiskyttä 168 cm/55 kg ja ihan hyvin on pärjännyt. Tosin myöntää, että häviää aina ukoille väännössä, mutta verbaaliset ominaisuudet korvaa hyvin. Ja Suomessa kuulemma toimii aika hyvin virkapuvun suoja ja kukaan ei saa pisteitä kertomalla löylyttäneensä naista....... ei edes 50 v. ostarin juoppokunkku ;-)

~Proxi~ sanoi:
Tarvitseeko poliisi työssään kuin muutaman hallinta otteen?

Onko toi vitsi? Tarvitseeko taksinkuljettaja auton alleen vai riittääkö pelkkä polkupyörä? ;)

En taksikuskeista tiedä, mutta eiköhän poliiseille ole kuitenkin tärkeintä että on olemassa yhteisesti sovitut muutamat liikkeet, jotka kaikki hallitsee. Niitä ei varmasti tarvitse olla montaa, parityöskentelynä poliisi on yleensä vahvoilla koska asiakkaita on useimmiten vain yksi kerrallaan niputettavana.

Jos henkilöä viedään molemmista käsistä yhtä aikaa maahan, ja molemmat tietää mitä tekee, niin ei siinä asiakkaalle ole juuri muuta kuin hopeaa tarjolla. Pääasia on, että molemmat tekee samaa asiaa (ettei toinen soutaa, toinen huopaa).

Tiukempiin tilanteisiin löytyy Suomalaisella poliisilla kohtuullinen välineistö sitten varustevyöltä.

Maahanviennin jälkeen jalkalukotus on aika kova juttu jos sen osaa. Reidellä saa niputettua ja väännettyä aika hyvällä voimalla, ja yläkropan voi pitää täysin vapaana seuraavaa vastustajaa varten.

Ohut sanoi:
Maahanviennin jälkeen jalkalukotus on aika kova juttu jos sen osaa. Reidellä saa niputettua ja väännettyä aika hyvällä voimalla, ja yläkropan voi pitää täysin vapaana seuraavaa vastustajaa varten.

No sillä lailla. Siinäpä sitä on yläkroppa sitten aivan täysin valmis torjumaan potkut ja lyönnit, varsinkin takaapäin. Äkkiseltään veikkaisin, että maahanviennin perusidea poliisityössä on se, että asiakkaan saa helpommin hallintaan ja rautoihin. Ei siihen jäädä ninjailemaan mitään...

Jalkalukko on muutenkin melkolailla turha ja maahan ei todellakaan kannata jäädä jos vastustajia on useampia. Tämän tietää jokainen kamppailulajeja harrastanut.

Sumu sanoi:
No sillä lailla. Siinäpä sitä on yläkroppa sitten aivan täysin valmis torjumaan potkut ja lyönnit, varsinkin takaapäin. Äkkiseltään veikkaisin, että maahanviennin perusidea poliisityössä on se, että asiakkaan saa helpommin hallintaan ja rautoihin. Ei siihen jäädä ninjailemaan mitään...

Jalkalukko on muutenkin melkolailla turha ja maahan ei todellakaan kannata jäädä jos vastustajia on useampia. Tämän tietää jokainen kamppailulajeja harrastanut.

Ei jalkalukoissa mitään vikaa ole jos voi 100% luottaa siihen että kyseessä on 1vs1 tilanne. Muualla kun kehässä taas joutuu (tai ainakin pitäisi) aina odottaa vähintään sitä +1:stä, jolloin tuo toisen kaverin pitäminen jalkalukossa on huono paikka olla.

Eli niinkuin sumu totesikin : Alasvienti --> raudat. Leffoissa sitten on nuo code of honor jutut että tilanne on aina (rakkauden)sotureiden välinen 1vs1 taistelu ;) vähän niinku mulla ja Winsulla yleensä on, winstrol on jet li ja mä oon jackie chan. Valitettavasti kadulla homma ei toimi niin.

Chd sanoi:
Ei jalkalukoissa mitään vikaa ole jos voi 100% luottaa siihen että kyseessä on 1vs1 tilanne. Muualla kun kehässä taas joutuu (tai ainakin pitäisi) aina odottaa vähintään sitä +1:stä, jolloin tuo toisen kaverin pitäminen jalkalukossa on huono paikka olla.

Eli niinkuin sumu totesikin : Alasvienti --> raudat. Leffoissa sitten on nuo code of honor jutut että tilanne on aina (rakkauden)sotureiden välinen 1vs1 taistelu ;) vähän niinku mulla ja Winsulla yleensä on, winstrol on jet li ja mä oon jackie chan. Valitettavasti kadulla homma ei toimi niin.

Jalkalukko on varmasti kiva liike, mutta tosiaan, ei toimi kadulla. +1 säännön huomioon ottaminen pelastaa oman nahkan, ei siis kannata nysvätä siellä maassa enempää kuin on pakko. Jalkalukosta käsien hallitseminen ja raudoittaminen voi olla ajoittain vaikeaa, itse pitäisin järkevämpänä muita tekniikoita...

Olen miettinyt miten naispoliisit pärjäävät tekniikoillaan? Vai onko heidän vahva valttinsa sosiaaliset taidot. Olen joskus lukenut miten naispoliisit saavat vaikean tilanteen rauhoittumaan, koska eivät herätä argessioita, kuten miespoliisit.
On siellä vshvojakin naisia esim. Taina Uppa. Mutta keskimäärin toki heikompia. Pari toimintaahan tuo pääasiassa suomessabon, kahta naista et samassa partiossa näe. Siihen muitakin syitä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Defendo ja painilajit; esim nyppäys ja ristiotteet jos löytyvät lajista isossa roolissa niin ollaan aika lähellä oikeaa lajia.

Defendo ja painilajit; esim nyppäys ja ristiotteet jos löytyvät lajista isossa roolissa niin ollaan aika lähellä oikeaa lajia.
Nyppäys oli ainakin meidän kreikkalais-roomalaisen painin harkoissa yleisin liike 🙂 Nopea oppia ja tehoaa tavan pulliaisiin pommin varmasti. Judon osoto-gari ( tai joku sen muunnos) näyttää olevan poliiseilla aika perus maahanvienti keino mitä olen nähnyt livenä ja videoilta.

Osoto gari on kyllä osaamattoman tekemänä parhaimpia polven paskojia.

MODE: Ketjun otsikko vaihdettu paremmaksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Osoto gari on kyllä osaamattoman tekemänä parhaimpia polven paskojia.

MODE: Ketjun otsikko vaihdettu paremmaksi.

Samaa mieltä, pokan polvi kiertää aika helposti tossa. Eikös toi kuitenki oo ihan hyväksytty ja käytössä oleva voimankäyttötekniikka?

Kun ottaa huomioon suomen lain ja ennen kaikkea sen tulkinnan, niin eikö se poka kande pistää maahan mahollisimman hallitusti, eikä esim heittää?

Vittumaista se yksin tietty on koittaa ketään painaa tontiin silleen ettei satu. Porukalla jo helpompaa.

Kun ottaa huomioon suomen lain ja ennen kaikkea sen tulkinnan, niin eikö se poka kande pistää maahan mahollisimman hallitusti, eikä esim heittää?

Vittumaista se yksin tietty on koittaa ketään painaa tontiin silleen ettei satu. Porukalla jo helpompaa.
Juuri näin. Voimankäyttötilanteissa tehdyt heitot ja väärät tekniikat ovat jo tuoneet useita tuomioita niin järkkäreille, vartijoille, kuin poliiseillekin. Vaatimus osaamisesta on suhteellisen kova ja hyvä niin.
Kaikista aihetta sivuavista lajeista on varmasti hyötyä ammatilliseen osaamiseen ja tilanteissa pärjäämiseen, mutta lajitekniikat on myös tajuttava pitää erillään voimankäytöstä, mikäli ne eivät mahdu ns. virallisten tekniikoiden raameihin.

En laskisi portsareita viranomaisiksi. Lajivalintaa tärkeämpää olisi tuoda psykologiset testit pakolliseksi vaatimukseksi ja senkin jälkeen tehdä seurantaa.

Oikeista viranomaisista, kuten poliiseista puhuessa, parasta olisi että itse poliisikoulutuksen yhteydessä opetettaisiin ne sopivat tekniikat. Muuten käy jollekin huonosti.

MODE: Otsikkoa muokattu niin että se kattaa myös yksityisen turvallisuusalan. Aiheet lienee järkevää pitää samassa ketjussa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jalkalukko on varmasti kiva liike, mutta tosiaan, ei toimi kadulla. +1 säännön huomioon ottaminen pelastaa oman nahkan, ei siis kannata nysvätä siellä maassa enempää kuin on pakko. Jalkalukosta käsien hallitseminen ja raudoittaminen voi olla ajoittain vaikeaa, itse pitäisin järkevämpänä muita tekniikoita...
Esim. vastaan pistävän raudoittaminen lähtökohtaisesti tapahtuu maassa. Jalkalukkoja on monenlaisia ja yksi niistä on mielestäni tehokkain tapa laittaa täysillä vastaan taisteleva ukko rautoihin. Ei oo raudoittaminenkaan mikään ihan simppeli juttu ilman kunnollista tekniikkaa, kun vahva ukko alkaa tosissaan laittaa vastaan.

Yleisesti aiheeseen: Mitä on omia tuttuja poliisihommissa, niin kyllä sielläkin vääntötilanteissa on tupannut parhaiten pärjäämään juuri ne, ketkä omalla vapaa-ajallaan (jo ennen poliisikoulua) harjoittelevat esim. krekopainia, judoa, BJJ:ta tjms. Siihen on sitten aika helppo omaksua poliisien omista koulutuksissa puhtaita "poliisiotteita", kun ihmisen hallinta ja kontrollointi on valmiiksi hallussa ja osaa seisoa omilla jaloillaan, vaikka isompikin ukko kävisi päälle. Varmaan juuri joku viranomaisille suunnattu Krav Maga tai Defendo toimii oikein hyvin myös. Niissäkin on valtavasti hyötyä jos on esim. paini- tai judotaustaa
Mikään yksittäinen hallintaote tai ninjatemppu ei toimi, jos ei osaa painimisen perusteita ollenkaan. Niitä ei opita missään "silloin tällöin vkl-kursseilla".

Sitten kun ei osata, niin saamme nauttia näistä virolainen torikauppias vs Suomen poliisi -videoista, jossa pamppujen kanssa huiskitaan ja kaasutkin meni väärille silmille. Viisi ukkoahan siellä taisi lopulta olla tämän torikauppiaan päällä ja pari oli vielä siinä sivussa ohjeistamassa, ennen kuin ukko saatiin lopulta aisoihin.

Puhejudohan on paras tapa hoitaa tilanteet, silloin kun se on mahdollista, mutta läheskään aina se ei ole ratkaisu.
Ihan yhtälailla aikanaan portsarihommissa 90% tilanteista tai lähinnä alkavista tilanteista hoitui puhumalla. Sitten kun menet tilanteeseen jossa on täysi turpaanlyöntikilpailu jo käynnissä ja tuopit lentelee yms. niin aika vähiin jää puheen vaikutus, vaikka olisi kuinka nokkela sanaseppo.

Back
Ylös Bottom