Tupakoinnin ja liikunnan linkittäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vilu
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvä nyrkkisääntö on ettei röökiä puoltatuntia ennen eikä jälkeen treenin.
Nikotooni riippuvuushan on ihan helvetillinen risti kannettavana, ainakin allekirjoittaneella. Luin jostain että psyykkinen riippuvuus on samaa luokkaa heroiiniriippuvuuden kanssa. Itse olen kohta 17 vuotta polttanut, tähän on onneksi kuulunut muutamia jopa yli 1/2v. jaksoja ilman mitään nikotiinivalmistetta . Nuuskan avulla olen pisimmät tauot saavuttanut. Ensin siirtymällä röökistä nuuskaan ja siitä purkkaa, se on kätevää kun voi laittaa sen purkan tuonne nuuskakoloon. Joo-o, rupee oleen sen verran kauan tuota paskaa hengitettyä, että rupee kehkosyöpä yms. aidosti huolestuttamaan. Loppuun vielä hieman lohdutusta, seitsemäs vuosi on kuulemma sellainen jolloin ratkeaa helposti , en tiedä miksi juuri seitsemäs mutta sekin on tutkittujuttu, ja kertoo paljon riippuvuuden kovuudesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä poltin n.4 vuoden ajan ~10 tupakkaa päivässä. Määrällisesti ei kovin paljon, mutta koin/koen silti olevani nikotiinikoukussa. Luin vastikään Allen Carrin kirjan (saa muuten ladattua englanniksi netistä) ja sen jälkeen olen kiinnittänyt entistä enemmän huomiota fyysiseen riippuvuuteen sen sijaan että ajattelisin tupakointia "tapana" tai nautintona. Carr tekee hyvän pointin sanoessaan, että yksikään tupakoitsija ei varmasti nauttinut ensimmäisestä tupakastaan ja addiktion syntyminen vaati itseasiassa paljon töitä.

Olen ollut nyt ilman tupakkaa 5 päivää ja vaikka olen kipeä, huomaan silti eron mm. siinä, miten paljon helpompi nyt on hengittää. Myös yskä on vähentynyt radikaalisti eikä se ole enää laatua "tukehdu tai oksenna" eikä se tule monta minuuttia kestävinä kohtauksina. Oikeastaan yskä on melkein kokonaan hävinnyt. Urheilua en ole vielä päässyt koittamaan sitkeän kipeilyn takia, mutta uskon sen sujuvan paljon paremmin kuin ennen. Harrastan enimmäkseen uintia ja juoksua ja erityisesti juoksussa on ollut tosi turhauttavaa kun tuntuu koko ajan, että keuhkot eivät yksinkertaisesti kestä ja happi loppuu.

Olen aiemmin yrittänyt lopettaa ja kestänyt ehkä päivän tai pari ja tupakka on ollut koko ajan mielessä. Nyt en jostain syystä edes ajattele asiaa enkä ole kokenut tätä mitenkään vaikeaksi, vaikka kaapissa on tupakkaa ja vähän aikaa sitten olin ulkona tupakoivien ystävieni kanssa. En anna kaikkea kunniaa Carrin kirjalle (vaikka se hyvä olikin), koska lopetin jo ennen sen lukemista, mutta se ehdottomasti avasi silmiä. Tupakka ei ole mikään nautinto, se on addiktio.

polttanut nyt 8 vuotta putkeen ja tuossa pari viikkoa sitten yhtäkkiä kiinnostus ja halu polttaa väheni,ei maistunut niin "hyvälle" kuin ennen ja heti ensimmäisenä mietin jos joku salaa lisää näitä nykyajan lääkkeitä mun ruokaan ja vie mun tupakanhimon :D

no nyt on 8päivää lakkoa takana eikä vielä suurempia ongelmia muuta kuin täyttävän ruokailun jälkeen olis kova halu mennä vetämään keuhkot täyteen savua,varsinkin töissä kun kuskina toimin..niin paljon luppoaikaa pitkillä ajoilla että normaalisti siinä aika tiuhaan polttelis,nyt vain pitää muistuttaa itseänsä "no pistät röökin suuhun,3min ja se on palanut mitäs sitten?" ja sillä ajatuksella taas jaksaa hetken :D

vielä ei oo tullut kokeiltua kuinka pitkälle jaksaa juosta,mutta toivottavasti ero on positiivisen huikea :P eniten odottaa että lihaskasvu ja treeni rupeaa rullaamaan vielä paremmin

13 vuotiaasta tähän päivään olen polttanut, eli 7.5v.. Monia kertoja olen yrittänyt lopettaa, huonolla menestksellä.. pisin aika ilman tupakkaa 4päivää, johtuen kovasta kuumeesta. Pitäisi varmaan itsekkin hakea tuo resepti, jos sen avulla ainakin irti pääsisi. Viimeise 4-5 vuotta ihan ketjussa, noin 20-30 savuketta/päivä olen polttanut ja sen kyllä huomaa sit lenkillä/muussa liikunnassa, kun keuhkoihin ihan rehellisesti koskee ja tuntiin lenkiltä tullessa ei uskalla polttaa:D Silloin on tullut monesti vannottua lopettamisen nimeen, mutta kuinka ollakkaan jo 2 tunnin päästä on savuke huulessa, kun ei enää keuhkoja ahdista.. On kyllä itsellä tosi paha riippuvuus, ihan ahdistaa, kun ajattelee..

13 vuotiaasta tähän päivään olen polttanut, eli 7.5v.. Monia kertoja olen yrittänyt lopettaa, huonolla menestksellä.. pisin aika ilman tupakkaa 4päivää, johtuen kovasta kuumeesta. Pitäisi varmaan itsekkin hakea tuo resepti, jos sen avulla ainakin irti pääsisi. Viimeise 4-5 vuotta ihan ketjussa, noin 20-30 savuketta/päivä olen polttanut ja sen kyllä huomaa sit lenkillä/muussa liikunnassa, kun keuhkoihin ihan rehellisesti koskee ja tuntiin lenkiltä tullessa ei uskalla polttaa:D Silloin on tullut monesti vannottua lopettamisen nimeen, mutta kuinka ollakkaan jo 2 tunnin päästä on savuke huulessa, kun ei enää keuhkoja ahdista.. On kyllä itsellä tosi paha riippuvuus, ihan ahdistaa, kun ajattelee..

Ei muuta kuin Champixia kehiin. Itse lopetin champixilla INTISSÄ, eli se todellakin toimii. 20-40 spaddua meni päivässä.

Itse siirryin n. kk sitten sähköröökin polttamiseen, korvaa täysin röökinpolton ja on monilta osin helpompaa/mukavampaa, joten paluuta oikeaan sauhutteluun ei ole. Sähköröökissä nikotiini on imeytetty nesteeseen joka sitten höyrystetään jolloin tervaa ja häkää ei ole -> ei vaikuta hapenottokykyyn eikä haittaa aerobista liikuntaa. Ainoa vaiva noissa on että ne joutuu tilaamaan UK:sta. Lisätietoja aiheesta löytyy esim. www.e-savuke.com

nyt on tupakkalakko alkanu mullakin.11 vuotta on tullu poltettua ja kerran on ollu viikko taukoa.nuuskalla ajattelin korvata alkuun ja sen jälkeen siirtyä purkkaan ja sit lopettaa sen kaikkien nikotiinituotteiden käytön.en tiedä onko asioilla mitään yhteyttä mut on ollu siitä lähtien vittumainen tupakkayskä kun markkinoille laskettiin nämä itsestään sammuvat tupakit..

Hyvä nyrkkisääntö on ettei röökiä puoltatuntia ennen eikä jälkeen treenin.

Tästä ollaan saatu hieman huvituksen aihetta koska itse (ja valmentaja) toimii täysin päinvastoin. Mä poltan savukkeen ennen treeniä salin pihalla, ja salin jälkeenkin. Viimeksi just naureskelin kun valmentajan kanssa lähdettiin salilta pois ja pihalla laitettiin samantien savukkeet tulille, todettiin että onhan se palautus hoidettava ;) Sellaisen huomion myös tein että valkulla on myös salilla nuuskat huulessa, tosin en tiedä onko oman treeninsä ajan mutta ainakin kun mä treenaan :lol2:

Onhan se tupakointi varmaan tyhmää ja voi heikentää ties mitä, mutta itse en ole huomannut yhtään negatiivista puolta mitä tulee urheiluun. Olin itseasiassa aikoinaan 5 vuotta tupakoimatta, ja tein tietoisen valinnan aloittaa tupakoiminen uudelleen kun päätin aloittaa kovan dieetin. Ja se kyllä auttoi, tupakointi vähentää aika paljonkin nälän tunnetta ja sitä myöten buustasi diettausta. Mitään ongelmia aerobisen kanssakaan ei ole tullut, en sitten tiedä johtuuko siitä kun poltan kevyimpiä savukkeita mitä markkinoilla on. Ehkä jonkun punaisen röökin polttajilla on enemmän keuhkot karstassa?

Röökiä tuli poltettuu muutama vuosi. Nyt ollu täysin polttamatta yli kuukauden, tosin nuuskaa menny sopivasti. Alkaa vituttamaan suunnattomasti tämä köhä mikä alkoi muutaman päivän päästä lopetettuani. Etenki aamusin kurkku aivan sekasin ja limaa tulee hemmetisti. Tähän asti ajatellu vaan, että kyllä tupakasta johtuvan yskän kanssa voi treenata normaalisti, mutta nyt on alkanut mietityttämään, onko tämä ollut fiksua? Alkanu tulee vähän flunssanen olo, kun treenannu normaalisti. Ei silti millään jaksais tämän takia vaan maata himassa, kun ei tiedä yhtään kauan kestää ja kestänyt jo muutamia viikkoja. Voiko tupakkayskän kanssa reenata ihan normaalisti, vai venata että oireet loppuu?

Röökiä tuli poltettuu muutama vuosi. Nyt ollu täysin polttamatta yli kuukauden, tosin nuuskaa menny sopivasti. Alkaa vituttamaan suunnattomasti tämä köhä mikä alkoi muutaman päivän päästä lopetettuani. Etenki aamusin kurkku aivan sekasin ja limaa tulee hemmetisti. Tähän asti ajatellu vaan, että kyllä tupakasta johtuvan yskän kanssa voi treenata normaalisti, mutta nyt on alkanut mietityttämään, onko tämä ollut fiksua? Alkanu tulee vähän flunssanen olo, kun treenannu normaalisti. Ei silti millään jaksais tämän takia vaan maata himassa, kun ei tiedä yhtään kauan kestää ja kestänyt jo muutamia viikkoja. Voiko tupakkayskän kanssa reenata ihan normaalisti, vai venata että oireet loppuu?

Jännä homma... mä oon polttanut 22v ja välillä oon yrittänyt lopettaa ni mul on vaan limaa tullut mut ei yskää.Ei kai nyt mikään yskä estä treenaamasta.Ei ku treenaat vaan ja anna liman lentää pois keuhkoista! Mä nautin röökistä liikaa lopettaakseni vaik olen yrittänyt pelotella itteäni keuhkoahtaumalla ja syövällä, mut stemppiä lopettamiseen sillä kannattaa lopettaa viel ku se on helpompaa! Mitä kauemmin poltat sitä vaikeampaa se oon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom