Tumma vs. vaalea leipä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Siima
  • Aloitettu Aloitettu
Eli leipänä syön melkein pelkästään Vaasan ruispaloja...
Kuitenkin ruisleipä on alkanut maistua yhä enemmän paskalta, joten mitä vaaleaa leipää olisi hyvä syödä. Syöttekö jotain esim. täysjyväsämpylöitä tms. Mitkä on terveellisimpiä "pullasämpylöitä". Vissiin täysjyvää pitäis olla?

Tuntuu, että ruisleipää arvostetaan Suomessa liikaakin, kun sitä muualla ei saada ja silti löytyy varmasti terveellisiäkin leipiä...

t: Turo&Tero

Itse vedän real:n täysjyvää. Ihan kohtalaista. Se riippuu myös paljon sun muusta ruokavaliosta ja siitä, että mitä haet sillä ruokavaliolla....jos on yleensäkään mitään varsinaista ruokavaliota.

Originally posted by Siima
Tuntuu, että ruisleipää arvostetaan Suomessa liikaakin, kun sitä muualla ei saada ja silti löytyy varmasti terveellisiäkin leipiä...

on se musta ainakin ihan helvetin hyvää..muut vaan ei ymmärrä:rolleyes: nyyh ;-((

Voihan sitä välillä vaaleaa leipää syödä! vältä illalla kuitenkin mussuttamasta paljoa..itse ainakin syön sillontällön vaaleaakin leipää. Tosin silloinkin juuri jotkut täysjyvä tuotteet ovat "parempia".. eiköhän se merkkaa enemmän mitä mätät leivän päälle! ruisleipäkään ei ole terveellistä sentin voi, juusto, makkara kerroksilla...:rolleyes:

Käsittääkseni vaalean ja tumman leivän erona on nimenomaan leivässä olavan hiilarin GI-arvo, ts. se, kuinka nopeasti hiilari potkii. Vaaleassa leivässä (vehnäleivässä) GI-arvot ovat huomattavasti korkeampia kuin ruisleivässä, eli vaalea leipä nostaa insutasoja huomattavasti enemmän ja lihottaa näin ollen enemmän. Kannattaa kuitenkin huomata, että vaikka leipä myydään ruisleipänä, siinä todennäköisesti on joukossa myös vehnäjauhoja, itse en tiedä kuin muutaman oikeasti aidon markkinoilla olevan ruisleivän. Itse syön oikeastaan vain ja ainoastaan tummaa leipää, osittain em. syistä, osittain siksi, että se vaan on niin helvetin hyvää.

Korjatkaa ja tarkentakaa ihmeessä!

Jep, näinhän se menee, kuten juha340 totesikin. Jos pilkkua haluaa viilata, niin tumma leipä on parasta juuri aamulla ja illalla nautittuna, koska sen hiilarit on pitempiaikaisia, ja vaaleaa leipää voi sit mussuttaa vaikka treenin jälkeisessä ruoassa, niin saa ne hyödyt nopeammin irti. Mun mielestä on mukava syödä kumpaakin tuotetta...

Back
Ylös Bottom