screwdriver sanoi:
En mä tiedä miksi sulle projektorin käyttö on sulle niin hankalaa. Kerran kun sen asentaa niin ei tosiaan tartte muuta kun nappia painaa. Miksi se on niin hankala käyttää? Meneekö sun 42" ruutu päälle ittestään? vaihtuuko siinä kanavat ittestään?
Luulen kirjoittajan tarkoittaneen sitä, että projektorin takia pitää huonetta pimentää, valot sammuttaa, ja koko huone käytännössä omistaa katselun ajaksi projektiolle. Television tapauksessa tämä ei ole niin kovin välttämätöntä - eikä ehkä projektorinkaan, jos on varaa sijoittaa älyttömän valotehon omaavaan tykkiin.
Tykin käyttö on myös kustannuksiltaan vähän toista luokkaa kuin television, televisioon ei tarvitse vaihtaa kuvaputkea parin tuhannen tunnin jälkeen, ja sähköäkin syövät vähän eri malliin. Harvassa tykissä on viritin, ja sitäkin harvemmassa kaiuttimet. En myöskään tiedä ainuttakaan televisiota, missä olisi tuuletin pitämässä meteliä, kuten lähes jokaisessa tykissä on.
Itse kyllä haluaisin videotykin, sillä käyttöprofiilini se sopisi erinomaisesti. Katson ainoastaan elokuvia, en koskaan, siis koskaan, televisio-ohjelmia; ja kun elokuvia katson, pimennän kyllä huoneen ihan televisiota käytettäessäkin. Televisiostani on poistettu viritin ja kaiuttimet, joten en menettäisi mitään hienouksia tykin myötä.
Vaikka videotykit tekevätkin kovasti tuloaan, ovat ne edelleen marginaalilaitteistoa, ja nykyisillä tekniikoilla eivät todellakaan se optimaalinen ratkaisu useimmille. Ehkä joskus tulevaisuudessa sitten - ehkä ei. Katseluetäisyys yksin rajoittaa käyttömahdollisuuksia jo kovasti, ja monesti 40" televisiokin alkaa olla liian suuri käyttökohteeseen.
Kannattaa siis valita laite käytön mukaan. Ei silti, kyllä minulla ainakin nousee vähän selkäkarvat pystyyn kun joku hehkuttaa kotiteatteriaan, jossa on 32" laajakuva-tv ja _ehkä_ jopa purkkisterot sisäänrakennetulla subwooferilla. Vähän sama kuin joku hehkuttaa bodaavansa, eli käyvänsä kerran viikossa tekemässä penkkiä ja hauista, mieluiten kotona jollain all-in-wonder tv-shop laitteella.
Nimimerkillä en ole hifisti, en omista tykkiä, eikä kehonrakennuksestakaan voi oikein samana päivänä puhua.