Tuli leffojen kotona katsomisesta "hieman" mukavampaa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kolme viikkoa ollut tykki talossa, tuumakoko kasvoi 25" -> 90" . Ei harmita mikään muu kuin se, että menee turhan paljon aikaa leffojen katsomiseen. No kai se tästä jossain välissä tasottuu...

Suosittelen harkitsemaan tykkiä uutta telkkaria harkitseville.

Pitääkin hommata sähköllä liikuteltava punainen esirippu tähän 28" Bekon eteen! Todella käytännöllistä. :zzzz:

Kyllähän ne jenkit säätää mutta ei tässä valittamista ole sängyllä makoillessakaan katsoessani leffaa 28" 16:9 tellusta kun ruutu on silmistä 180cm päässä.

Kunhan on itse omaan settiinsä tyytyväinen niin hyvä tulee. Itse ostin halvan ja paskan 32" laajakuvan kun edellinen 28" 4:3 sanoi itsensä irti. Panan PT-AE700E maksaa 1500-2000e joten ei vaan rahat riitä :(
Siihen pitäisi vielä hankkia hyvä kangas ja verhot jotka pitäisivät varmasti valon kämpän ulkopuolella. Äänet tykittää ihan siedettävästi vaikkakin himottaisi vaihtaa Audiopron 10" subi SVS:n johonkin malleista:

http://www.svsubwoofers.com/subs_pci_20-39.htm

(Juttua subista suomeksi: http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=24143 )

Raha jarruttaa omalla kohdalla, mutta suht tyytyväinen tällä hetkellä. Ei mikään kotiteatteriviritys pelasta jos elokuva itse on täyttä p**kaa :curs:

kiewi sanoi:
Oon joo nähny. Mun mielestä tarpeeksi hyvä kuva. Toinen pointtini oli se, että kun kuitenkin jo melkein samankokoisen kuvaputkinäytön omistaa niin säästäisi rahansa myöhempään. Kolmen vuoden päästä gigantti ei myy enää yhtäkään kuvaputkitöllöä.

Lievästi provo olin anyway ekassa postissa. Pahoittelut siitä. 32" tuumaa on varmastikkin riittävästi kun ei kato kaukaa.

Niin tai jos hommaa kiikarit? OK, olkoon nyt sitten tämä saivartelu...

Ja kuvasuhteesta: Entä jos on töllössä digi-viritin tai vaikkapa erillinen digiboxi?
- Ei tarvi vastata.

Ja selvennykseksi: Itse katselen TV-ohjelmat 32" TV:stä ja leffat tykiltä.

kiewi sanoi:
Oon joo nähny. Mun mielestä tarpeeksi hyvä kuva. Toinen pointtini oli se, että kun kuitenkin jo melkein samankokoisen kuvaputkinäytön omistaa niin säästäisi rahansa myöhempään. Kolmen vuoden päästä gigantti ei myy enää yhtäkään kuvaputkitöllöä.

Lievästi provo olin anyway ekassa postissa. Pahoittelut siitä. 32" tuumaa on varmastikkin riittävästi kun ei kato kaukaa.

Harvalla ns. tavallisella tallaajalla on niin iso olohuone, että esim. 42" Plasma tv:tä pystyisi katsomaan TARPEEKSI kaukaa :)

Esim. omaan olohuoneeseen tuo 32" on ehdoton maksimi, kun alkuun jopa sen kanssa tuntui, että tv on liian lähellä.
Niin ja alkuperäinen pointtihan tuossa oli, että kun oman tv:n kuvakoko kasvoi sen about 10 tuumaa niin kyllähän sen jo huomaa :)

Televisio on tällä hetkellä surkein elementti "kotiteatterissani" Sen virkaa hoitaa 25-tuumainen 4:3 Philips. Kunnon töllön osto edellyttäisi myös kirjahyllyn vaihtoa. Muuten löytyy:

-Yamaha DSP-A5
-Pioneer DV-535 (modattuna)
-5 x Kef Cresta 2 (ja luonnollisesti kunnon jalustat neljälle niistä)

Äänentoisto riittää minulle pieneen kerrostalokaksioon. Subbaria tekisi kyllä mieli ja ajatuksissa on ollut rakentaa Audiokit Sub XP-2 200 W.

Laitteisto on siis aika vanhaa, mutta ei hyvin toimivaa viitsi näillä rahoilla päivittää. Tiukalla budjetillahan tuo on kasattu.

kiewi sanoi:
En ole hifisti.

Niin, lähes kaikilla jotka tällä hetkellä töllöö ostavat, omistavat jo jonkun 28-29 tuumasen. Idioottimaista laittaa tonni muutamaan tuumaan. 32" tuumasessa laajakuvassa melkein kaikki tv-lähetykset (vanha kuvasuhde) on ihan samankokosia kun 28".

Projektori on eri asia. Se ei korvaa telkkaria hankalan käytettävyyden takia.

En mä tiedä miksi sulle projektorin käyttö on sulle niin hankalaa. Kerran kun sen asentaa niin ei tosiaan tartte muuta kun nappia painaa. Miksi se on niin hankala käyttää? Meneekö sun 42" ruutu päälle ittestään? vaihtuuko siinä kanavat ittestään?
Ja tuollainen tonni lisä niin saat pari tuumaa lisää ajattelu ei jaksa kaikkia kiinnostaa. Tonni on kuitenki aika paljon rahaa joillekkin. Ja jos sillä tonnilla haluaisi enemmän vastinetta rahalle niin ostaisin suoraan sen projektorin, siinä on takuuvarmasti iso kuva ja voidaan puhua jo kotiteatterista.
Nyt puhuttiin sitä paitsi leffoja katselusta joten itse kyllä katson DVD-leffat sellaisessa kotiteatterissa jossa on vaikka sitten se 'pieni' 32" ruutu ja kunnon kaiuttimet ympärillä, kuin jostain 42" ruudusta ilman kaiuttimia tai jotkut muovipurkit näön vuoksi ympärillä.

El Capo sanoi:
Juuuurrri niiiin- NOT!
Käytettävyyshän määritelläänkin napin painamisen helppoudella.

No kerro missä tarttet apua? Se menee siitä ON/OFF napista päälle ja sinne suntaan katsotaan, missä kuva on.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
screwdriver sanoi:
En mä tiedä miksi sulle projektorin käyttö on sulle niin hankalaa. Kerran kun sen asentaa niin ei tosiaan tartte muuta kun nappia painaa. Miksi se on niin hankala käyttää? Meneekö sun 42" ruutu päälle ittestään? vaihtuuko siinä kanavat ittestään?

Luulen kirjoittajan tarkoittaneen sitä, että projektorin takia pitää huonetta pimentää, valot sammuttaa, ja koko huone käytännössä omistaa katselun ajaksi projektiolle. Television tapauksessa tämä ei ole niin kovin välttämätöntä - eikä ehkä projektorinkaan, jos on varaa sijoittaa älyttömän valotehon omaavaan tykkiin.

Tykin käyttö on myös kustannuksiltaan vähän toista luokkaa kuin television, televisioon ei tarvitse vaihtaa kuvaputkea parin tuhannen tunnin jälkeen, ja sähköäkin syövät vähän eri malliin. Harvassa tykissä on viritin, ja sitäkin harvemmassa kaiuttimet. En myöskään tiedä ainuttakaan televisiota, missä olisi tuuletin pitämässä meteliä, kuten lähes jokaisessa tykissä on.

Itse kyllä haluaisin videotykin, sillä käyttöprofiilini se sopisi erinomaisesti. Katson ainoastaan elokuvia, en koskaan, siis koskaan, televisio-ohjelmia; ja kun elokuvia katson, pimennän kyllä huoneen ihan televisiota käytettäessäkin. Televisiostani on poistettu viritin ja kaiuttimet, joten en menettäisi mitään hienouksia tykin myötä.

Vaikka videotykit tekevätkin kovasti tuloaan, ovat ne edelleen marginaalilaitteistoa, ja nykyisillä tekniikoilla eivät todellakaan se optimaalinen ratkaisu useimmille. Ehkä joskus tulevaisuudessa sitten - ehkä ei. Katseluetäisyys yksin rajoittaa käyttömahdollisuuksia jo kovasti, ja monesti 40" televisiokin alkaa olla liian suuri käyttökohteeseen.

Kannattaa siis valita laite käytön mukaan. Ei silti, kyllä minulla ainakin nousee vähän selkäkarvat pystyyn kun joku hehkuttaa kotiteatteriaan, jossa on 32" laajakuva-tv ja _ehkä_ jopa purkkisterot sisäänrakennetulla subwooferilla. Vähän sama kuin joku hehkuttaa bodaavansa, eli käyvänsä kerran viikossa tekemässä penkkiä ja hauista, mieluiten kotona jollain all-in-wonder tv-shop laitteella.

Nimimerkillä en ole hifisti, en omista tykkiä, eikä kehonrakennuksestakaan voi oikein samana päivänä puhua.

kiewi sanoi:
Mää en oikein ymmärrä teitä 32" tellun ostajia kun 42" plasman/projektion saa laittamalla toisen tonnin lisää...ja hinnat tippuu kokoajan. Eikö kandeis kärvistellä ja säästää vähän lisää eikä sijoittaa rahojaan vanhaan vitun painavaan tekniikkaan ja säälittävän kokoiseen (32") kuvaan.

En tiedä minkä hintainen tuo 32" telkku on ollut tai minkähintaisesta plasmatelkusta puhut, mutta sellainen halpisplasmatelkku ei ole kuvanlaadultaan niin hyvä, että sellainen kannattaisi ostaa.

Itse hifimessuilla kyseltiin ihan sikana plasmatelkuista ja lcd-telkuista ja katseltiin niitä kuvanlaatueroja ja aikamoista eroa löytyy.

Että ehkä kuitenkin iso, ruma mötikkä, jossa on tosi hyvä kuva.

Se on sit ihan eri tarina, jos halvimmassa plasmatelkussakin on parempi kuva kuin mainitussa 32" laajakuvatelkussa. Siinä tapauksessa perun sanani ja muutan Timbuktuun.

Hippa sanoi:
En tiedä minkä hintainen tuo 32" telkku on ollut tai minkähintaisesta plasmatelkusta puhut, mutta sellainen halpisplasmatelkku ei ole kuvanlaadultaan niin hyvä, että sellainen kannattaisi ostaa.

Itse hifimessuilla kyseltiin ihan sikana plasmatelkuista ja lcd-telkuista ja katseltiin niitä kuvanlaatueroja ja aikamoista eroa löytyy.

Että ehkä kuitenkin iso, ruma mötikkä, jossa on tosi hyvä kuva.

Se on sit ihan eri tarina, jos halvimmassa plasmatelkussakin on parempi kuva kuin mainitussa 32" laajakuvatelkussa. Siinä tapauksessa perun sanani ja muutan Timbuktuun.

Hinta vertailua:
Tuo ostamani Sonyn 32" laajakuva maksoi jalustoineen 1290€
Se mainitsemani hyvällä kuvan laadulla varustettu Sonyn 42" Plasma maksaa samassa liikkeessä 3950€.
Oman laskupääni mukaan tuossa on hintaeroa enemmän kuin 1000€...

edit: ja tuo ostamani 32" laajakuva ei ole sieltä huonoimmasta päästä, eli kuva on todellakin hyvä :)

edit2: samasta liikkeestä olisi saanut LG:n 42" plasman parilla tuhannella, mutta kuvan laadussa ei sitten enää ole juurikaan kehumista...

training_day sanoi:
Hinta vertailua:
Tuo ostamani Sonyn 32" laajakuva maksoi jalustoineen 1290€
Se mainitsemani hyvällä kuvan laadulla varustettu Sonyn 42" Plasma maksaa samassa liikkeessä 3950€.
Oman laskupääni mukaan tuossa on hintaeroa enemmän kuin 1000€...

edit: ja tuo ostamani 32" laajakuva ei ole sieltä huonoimmasta päästä, eli kuva on todellakin hyvä :)

edit2: samasta liikkeestä olisi saanut LG:n 42" plasman parilla tuhannella, mutta kuvan laadussa ei sitten enää ole juurikaan kehumista...

Juuri näin oletinkin olevan :)

...Huh, ei tarvi lähteä Timbuktuun ;)

Turhaan otin kierroksia tästä asiata, mutta jokainen saa ostaa mitä haluaa :)
Ei 32" töllön osto silti ole huono sijoitus. Suurimalle osalle se on täysin riittävä leffojen katseluun. Itsellänäkin on sellainen olohuoneessa.
Monihan katselee leffansa joltain PC:tä ;)
Ja sitten jos haluaa katsella leffoja nautinnolla niin on projektori. Tosin sain sen perintönä joten vaikea sanoa, olisinko ostanut sellaisen.
Mulle on tuo Hifi ollut pitkään jo 'harrastus'. Nuorenpana homma meni vähän yli ja nyt ollaan sitten enemmän rauhoituttu sen suhteen.

Moni muuten pitää sitä telkkua aivan liian alhaalla, eli telkun alareuna on jossain 35-40 korkeudella. Muuttaa leffatunnelmaa ja 'kuvan kokoa' huomattavasti kun nostaa ruutua joku 20-25 ylöspäin. Pätee ainakin mulle, jolla on tavallisilla istuinkorkeudella oleva sohva ja pituutta keskiverrosti.

screwdriver sanoi:
...
...

No höh, väitätkö että mun 19" monitori ja koneeseen kytketty mankka eivät tarjoa mahtavaa kotiteatterielämystä :rolleyes:

screwdriver sanoi:
Moni muuten pitää sitä telkkua aivan liian alhaalla, eli telkun alareuna on jossain 35-40 korkeudella. Muuttaa leffatunnelmaa ja 'kuvan kokoa' huomattavasti kun nostaa ruutua joku 20-25 ylöspäin. Pätee ainakin mulle, jolla on tavallisilla istuinkorkeudella oleva sohva ja pituutta keskiverrosti.

Mulla on nykyään aika alhaalla töllö, joka on mun mielestä mukavampi kuin korkealla oleva, niskalle parempi ja rennompi kattoa. Sama on monitoreissa, nykyään töissä upotettuna alas pöytään, jolloin ei niska yms väsy yhtään kun katsoo sitä. En sitten tiedä jos jotain tunnelmaa toisi enemmän jos on korkeella, omasta mielestäni jossain 65cm korkeudella oleva töllön alareuna olisi jotenkin aivan liian korkealla. Kai se on aika paljon mihin on tottunut.

Mulla on tykki, joka heittää jotain 131 tuuman kuvaa.
Sitten tietenkin 5.1 äänentoisto.
Ja lisäksi vielä mikseri, jotta karaokekin onnistuu loistavasti.

Elokuvissa käyn sitten n. yhden kerran vuodessa..

Ikinä en enään osta normitöllötintä olkkariin...makkarissa se saa vielä kelvata.

screwdriver sanoi:
Turhaan otin kierroksia tästä asiata, mutta jokainen saa ostaa mitä haluaa :)
Ei 32" töllön osto silti ole huono sijoitus. Suurimalle osalle se on täysin riittävä leffojen katseluun. Itsellänäkin on sellainen olohuoneessa.
Ja sitten jos haluaa katsella leffoja nautinnolla niin on projektori. Tosin sain sen perintönä joten vaikea sanoa, olisinko ostanut sellaisen.
Mulle on tuo Hifi ollut pitkään jo 'harrastus'. Nuorenpana homma meni vähän yli ja nyt ollaan sitten enemmän rauhoituttu sen suhteen.

Se tuossa on yksi mukava juttu, että tv:seen kuuluva jalusta nostaa sen jonkin verran korkeammalle kuin mihin olen aiemmin tottunut, joten se tuo myös oman lisänsä parempaan katseluun.

Silloin kun haluan todella nauttia leffateatteritunnelmasta, menenkin sitten ihan oikeaan sellaiseen, tulee yleensä käytyä 1-2krt/kuukausi :D

Iso kolmiputkinen huipputykki on paras vaihtoehto, mutta ovat kalliita. Käyttömukavuus on sama, mitä televisiossa -pimentäminen ja käyttöikä sama kun töllön kuvaputkissa, eli väh 10000 tuntia.

Loppujenlopuksi se absoluuttinen hyvä kuva unohtuu aika pian. Mulla on keittiössä Grundigin 28" ja hyvin tulee toimeen + tykki olohuoneessa, joka on joka päivä ainakin tunnin päällä ja välillä läpi yötkin.

Ja omat hankinnat on aina itsensä omia valintoja. Yks mun kaveri haukkui minua tämän näppäimistön ostosta. Mä käytän itse tätä tietokonetta 99% ajasta, joten miksi kuuntelisin muita? :david:

Suositut

Back
Ylös Bottom