tuleva koulu..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Senttu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ajatukset alkaa jo pyörimään elokuulle kun aloitan jälleen opiskelun. Nyt kun tässä vapaa vuotta viettäessä on ruokavalioon tullut muutosta, niin mitenhän sit pitäs käyttäytyä koulussa ruoan suhteen?
nykyisin kun en ole paljoa syöny esim tavallista makaronia, perunaakin hyvin vähän, ja lihakin on lähinnä ollut broileria, kalkkunaa tai kalaa, joskus toki possuakin, mutta noin yleensä olen ollut tosi tarkkana nykyisin ettei mitä sattuu rasvaisia eväitä tuu laitettuu suuhun ja turhat sokerit pois ja sitä rataa.. raejuustoa ja kasvikset kuuluvat joka ateriaani.
Miten muut opiskelevat, syöttekö ihan vaan sitä mitä koulussa on tarjolla?
Niin ja aloitan lähihoitaja opiskelut tampereen sosiaali ja terveysalan opistolla, onko kellekkään tuttu paikka??

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Syön mitä on tarjolla. Iso kasa salaattia, sitten harkinnan mukaan niitä muita aineksia. Tietysti on jo aikaisemmin tsekattu tarvitseeko ottaa jotain lisukkeita mukaan. Jos ruokalistalla on vaikka perunavelli, otan ison salaatin ja syön vaikkapa raejuuston ja banaanin tms. siinä kaverina. Aika köyhää, mutta so not.

Riippuu ihan älyttömästi koulusta. Maksullisessa opiskelijaruokalassa on usein monia eri vaihtoehtoja ja saa ottaa vähän mitä haluaa. Opiskelupaikkani kampusalueella on ainakin viisi eri ruokalaa ja tsekkaan tarjonnan etukäteen esmes kännykällä, että tietää mihinpäin kannattaa suunnata. Yleensä syön paljon salaattia, kanaa tai kalaa, vähän lisukehiilaria ja maitoa.

Pitkinä päivinä otan jotain välipalaa mukaan kotoolta tai haen tauolla kaupasta.

Olen kyllä kuullut, että monissa opinahjoissa on ruokailu on järjestetty samaan tyyliin kuin peruskoulussa, eli yksi ruokala, yksi lämminruokavaihtoehto (tällöin ruokailu on usein myös ilmainen). Sillon joutuu kyllä varmasti enemmän kikkailemaan.

Riippuu ihan älyttömästi koulusta. Maksullisessa opiskelijaruokalassa on usein monia eri vaihtoehtoja ja saa ottaa vähän mitä haluaa. Opiskelupaikkani kampusalueella on ainakin viisi eri ruokalaa

Meillä myös juuri näin. Ja jokaisessa ruokalassa on 2-4 eri ruokaa tarjolla joka päivä, plus monenlaista salaattia, joten valinnanvaraa löytyy ja nirppanokkaprinsessakin pysyy tyytyväisenä. :D Toki ruokaloiden välillä on eroja esim. kuinka paljon lihaa liharuuissa oikeasti on. Välipalaa saa lähikaupasta tarpeen mukaan. :)

Meillä myös juuri näin. Ja jokaisessa ruokalassa on 2-4 eri ruokaa tarjolla joka päivä, plus monenlaista salaattia, joten valinnanvaraa löytyy ja nirppanokkaprinsessakin pysyy tyytyväisenä. :D Toki ruokaloiden välillä on eroja esim. kuinka paljon lihaa liharuuissa oikeasti on. Välipalaa saa lähikaupasta tarpeen mukaan. :)

Ja jos päivän ruokalista on todella luokaton ja "liharuoat" tuppaavat olemaan lähinnä vettä / kastiketta, oman eväsrasian voi ottaa ja syödä siitä.

Ite syön töissä aina eväät, saan paremman protsku / hiilarisuhteen. Meidän lähiruokala on vitsi.

Onnistuukohan tuo eväiden otto kouluun mukaan, mietin että millane olis semmonen eväs millä jaksaa kenties pitkän koulupäivän ja että se sit säilyis, ku ei varmaan pahemmi ole koulussa mitää jääkaappia saatika mikroa missä lämmitellä ruokaa..

Onnistuukohan tuo eväiden otto kouluun mukaan, mietin että millane olis semmonen eväs millä jaksaa kenties pitkän koulupäivän ja että se sit säilyis, ku ei varmaan pahemmi ole koulussa mitää jääkaappia saatika mikroa missä lämmitellä ruokaa..

Esim. proteiinisheikki(+öljy) ja hedelmiä

dorkempi sanoi:
Esim. proteiinisheikki(+öljy) ja hedelmiä

Tai sitten prodedrinksun tilalle purkki tunaa. Joku pastasalaattityyppinen ratkaisu vois myös toimia, kun tunan lisää vasta myöhemmin, syöntivaiheessa.

Zone-sarja -42%
Kyllä esim. paistettu kana säilyy ihan hyvin repussa jonkun 8 h. Ainakin mulla, tai sit mä en vaan huomaa eroa ja saa oireita :D Maitotuotteet onkin sitten vähän kinkkisempiä, jos ei ole kylmälaukkua tms.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Samaa mietin itekin kun koulu alkaa pitkästä aikaa. En tiedä pitääkö sitä raahata omat eväät päivittäin mukana, vai millasia ne koulu sapuskat sitten on, vaikka sehän nyt on selvää, että joka tapauksessa ruokaa pitää olla repussa välipaloja varten. Saa taas opiskelukaverit ihmeteltävää kun Sunilla reppu täynnä raejuustoa ja banaaneita :evil:

Joo mullaki kyllä ehottomasti pitää välipalat ottaa mukaan. Menee varmaan aika paljon sellasella kuviolla että aamulla kouluun ja sit iltapäivällä salille aina koulun jälkeen niin pakko olla semmoset eväät että jaksaa! Mutta sittenpä näkee elokuus ku pääsee kouluun että millaista sapuskaa siel on tarjolla..

Silloin harvoin, kun tulee opiskelijaruokalassa syötyä, valitsen tarkkaan missä syön. Protskulähdettä pitää olla tarpeeksi. Esim. lihakastikkeesta valikoin surutta ison kasan lihapaloja muutaman perunan päälle, ja iso kasa salaattia viereen + ruisleipäpala. Joskus on ollut jopa raejuustoa salaatin joukossa (ja mä tietenkin kahmin sitä ihan hillittömästi :)). Mitään lasagneja sun muita on ihan turha syödä, oli ne sitten miten kanaruokia tahansa. Niistä ei ikinä löydä muutamaa kananpalaa enempää ja rasvaakin on varmaan ihan kivasti...Kun joskus olisikin kananrintafileitä tarjolla :kuola: Kalaa tosin tulee mahd. usein siellä syötyä, kun kotona sitä tulee niin harvoin tehtyä.

edit. +joskus tulee palanen vaaleaa leipääkin syötyä :nolo:, kun en sitä ikinä kotiin osta

välil sitä miettiii onko liian ehdoton ku kouluruuat ei oikeen mee mielellään alas..kysees on kuitenki sellane ajankohta jollon on viel tärkeetä syyä hyvin..
mul on kans vähä mietinnän alla mitäs sitä nyt tekee ku kouluun teen comebackia..omia safkoja kuitenkin hankala raahailla ilman kannettavaa jääkaappia ja mikrookaan ei koulussa oo käytössä..ehkä kunnon eväsleivät säilyis ihan hyvin..lisä paineita tuottaa koulukavereitten suhtautuminen ja tulee olo et on jotenki selitysvelvollinen mitä ei tosiaan oo..
samalla ittee häiritsee että onko tää taas jotain syömishäiriön oireilua ku ei mielellään söis kouluruokaa kuten muutki..

Niin, tai mun mielest se on ehkä ärsyttävintä että toiset alkaa kuvittelee että on joku syömishäiriöinen ku katsoo tarkemmi mitä syö ja sit saa olla vakuuttelemassa ettei mistää semmosest ole kyse! On jo nimittäin joillekki lähipiirissä jo joutunu selittää useampaan kertaa..
no toivottavasti sieltä koulust löytys joku saman henkinen tai muuten ymmärtäväistä porukkaa, niin mä kyl pääsen opiskelee noin 4 vuotta nuorempien kaa..

Opiskelijaelämä alkaa olla loppusuoralla :) opiskeluiden alkuvaiheessa kävin koulussa syömässä. Tarjolla oli paria laatua ja salaatteja. Tuli syötyä liikaa, varsinkinkin kun ateria pääasiassa hiilareita ja olo oli aina huono. Mulla on ollu sikäli hyvä, että oon pystyny käymään kotona syömässä, kun asun lähellä :) Tai sitten eväät mukana. Esim riisin voi syödä kylmänä kaataa joukkoon purkin tonnikalaa ja lisukkeeksi salaattia. Muina eväinä sitten hedelmää, protsku-juomaa ym. kyllähän noi eväät säilyy jokusen tunnin esim niin, että ottaa laukkuun kylmäkallen :) ja kaupasta voi hakea välipalaa kuten rahkaa ja raejuustoa. Ei toi eväiden laahailu mukavaa ole, mutta tietää mitä syö ja paljonko...

Kyllä mä väittäisin, että se ruokavalio (nyt ei siis puhuta mistään dieeteistä) kaatuu johonkin muuhun, kuin siihen kouluruokaan. Kukin tietysti tyylillään, mutta mun mielestä ei ole mitään järkeä ottaa hirveää stressiä yhdestä lounaasta. Kuitenkin päivän mittaan tulee muita sapuskoja niin monta, että helposti pystyy kompensoimaan huonot ravintoainesuhteet. Opiskelijoilla on vielä etuna niin äärettömän halpa ruoka, että ihmettelen jos jollain opiskelijalla on varaa jättää väliin (ehkä rahaa tulee ovista ja ikkunoista). Työpaikkaruokalat tietty asia erikseen, niissä saattaa olla ruuat ja hinnat ihan mitä vaan.

Joo rahaa ei varmasti ole ylimääräisiä ku opiskelut alkaa. Ja oon käsittäny että siel lähihoitaja koulus sais ihan ilmaisen aterian niin onhan se nyt melkonen säästö, eihän siellä ole pakko kaikkea ruokaa syödä mitä tarjoo, varmasti sieltä ainaki näkkärin ja salaatin saa!
Toivottavasti on sit hyvä ruokala koulussani, innolla odotan että pääsis jo kouluun ja tutustumaan mitä siellä sit tarjotaan.

Välillä tuntuu että vois alkaa tääkin mimmi kantamaan kouluun omat eväät.. Kasvissyöjä + keliaakikko kun oon niin jää turhan usein salaatti + peruna -yhdistelmäksi ne lounaat :( Ylipäätään ne koulun kasvissafkat on melko köyhiä, ei melkein koskaan mitään papuja/soijaa messissä eli käytännössä ei proteiinia melkein ollenkaan. ja sitten kun ois jotain herkumpaa ruokaa niin sit en usein voi keliakian takia syödä sitä :( Oman erityisannoksen saaminen on niin työn ja tuskan takana etten jaksa enää sitä hommaa.

Itse roudailin ton viime vuoden loppuajan (ku aloin tosissani kiinnittää huomioo ruokaan) raejuustoa ruokalaan, ja kyllähän sitä sai oudoksuvia katseita mut ei pidä ottaa vakavasti vaan.. otin siis ison kasan salaattia, yleensä ruisleivän ja si tarjolla olevaa "proteiinin lähdettä", joka yleensä on jotakin kastikkeessa/perunalaatikossa olevaa kanaa tai lihaa. Joskus sentään oli ihan paljasta lohta, ui mitä onnen päiviä!

mutta nyt kun olen koko kesän tosiaan saanut syödä juuri niinkun haluan, koska käyn töissä, ei paluu kouluruokailuun hirveästi innosta, vaikka kunnioitan todella paljon Suomessa olevaa ilmaista kouluruokaa! No, ehkäpä jatkan tuota raejuuston raahaamista mukanani! niin ja mulla on ainakin ollu rahkaaki ihan surutta lämpimässä useita tunteja eikä oo pahaks mennyt!

Jos tarkkailee ruokavaliotaan niin muut ihmiset melkein heti kait ajattelee että jaa tuokin laihduttaa mutta antaa niiden luulla, vaikka mä syön siks niin että kasvasin! :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom