Tuleva jääkäri?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja normi
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs täytän puolen vuoden päästä 16. Olen vuoden jo haaveillut laskuvarjojääkäreihin pääsemisestä ja olen alkanut jo nyt harjoittelemaan sitä varten , sillä haluan päästä mahdollisimman huippu kuntoon :) . Millä saisin mahdollisimman hyvän kunnon itselleni ja millä pärjään siellä testeissä ? Käyn 3 kertaa viikossa salilla. Pitäisikö salikertoja vähentää ja lisätä enemmän juoksemista tms. ? Käyn 2-3 kertaa viikossa 8km lenkin heittämässä. Lukio alkaa kesän jälkeen ja silloinkin pitäisi pystyä pitämään kuntoa yllä . Joten. Miten pystyn siihen ja minkälaisilla harjotteilla kannattaisi alkaa yrittämään ? Olisiko ehkä jokin kamppailulaji ? Vai entäpä nyrkkeily, auttaako kuntonyrkkeily paljonkin kuntoon ? Auttakaa jos vain viitsitte sillä olen hyvä sietämään kipua ja jaksan painaa töitä enkä valita vaikka sattuu ja hikeä lentää :kuola: :itku: :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juoksu, hiihto ja uinti. Niitä kovaa seuraavat 2 - 3 vuotta, niin eiköhän se siitä. Pääkopan pitää olla sitten kanssa kunnossa kestääkseen vitutusta ja vilutusta. Puntteja voit nostella, mutta kauheata hyötyä siitä ei ole "jääkäri"urallesi. Kerkeät tahkoamaan rautaa vielä sen armyn jälkeenkin.

Tota tota. Sulla on niihin testeihin aikaa reilu 2 ja puol vuotta. Otahan nyt ihan löysin rantein. Liikut vaan monipuolisesti, etkä ajattele niitä testejä yhtään. Saattaa mennä helposti överiks henkisesti, jos nyt jo rupeet niitä ajattelemaan. Onhan sitä mukava olla kunnossa, mutta turha tuosta on mitään elämän kysymystä tehä. Sittenkun ootkin keuhkokuumeessa testien aikaan tai jokin urheiluvamma. Se on vaan varusmiespalvelus.

EDIT: Ja tuoltahan löytyy jo yksi laskuvarjojääkäriksi 2005 threadi. Tämän olisi voinut ihan hyvin heittää sinne sekaan.

Tape sanoi:
Juoksu, hiihto ja uinti. Niitä kovaa seuraavat 2 - 3 vuotta, niin eiköhän se siitä. Pääkopan pitää olla sitten kanssa kunnossa kestääkseen vitutusta ja vilutusta. Puntteja voit nostella, mutta kauheata hyötyä siitä ei ole "jääkäri"urallesi. Kerkeät tahkoamaan rautaa vielä sen armyn jälkeenkin.

Samaa mieltä pitkälti, aerobinen harjoittelu kunniaan. Itse palveluksen kannalta olisin kuitenkin kokenut voimaharjoittelustakin olevan hieman hyötyä. Suoritin varusmiespalvelukseni sissi/tiedustelukomppaniassa, jossa koulutus on melko samankaltaista laskuvarjojääkäreiden kanssa, vaikkakin menomme olikin varmasti pykälää tai kahta löysempää.
Astuessani palveukseen painoin 70 kiloa. Pidempään harjoitukseen lähdettäessä rinkan paino saatto olla puolet elopainostani, ja tuo paino selässä tuli parhaimillaan/pahimmillaan edettyä vuorokausi yhtäjaksoisesti ilman pidempiä taukoja (ruokatauot toki). Vaikka kuntoa riittii, niin eteneminen muuttui hankalaksi tukilihaksiston väsyessä. Uskoisin, että aikaisempi kyykääminen/maastavetäminen olisi auttanut jaksamaan paremmin. Sen sijaan vahvasta rinnasta tai suurista hauiksista ei olisi ollut suurempaa hyötyä.

normi sanoi:
Elikkäs täytän puolen vuoden päästä 16. Olen vuoden jo haaveillut laskuvarjojääkäreihin pääsemisestä ja olen alkanut jo nyt harjoittelemaan sitä varten , sillä haluan päästä mahdollisimman huippu kuntoon :) . Millä saisin mahdollisimman hyvän kunnon itselleni ja millä pärjään siellä testeissä ? Käyn 3 kertaa viikossa salilla. Pitäisikö salikertoja vähentää ja lisätä enemmän juoksemista tms. ? Käyn 2-3 kertaa viikossa 8km lenkin heittämässä. Lukio alkaa kesän jälkeen ja silloinkin pitäisi pystyä pitämään kuntoa yllä . Joten. Miten pystyn siihen ja minkälaisilla harjotteilla kannattaisi alkaa yrittämään ? Olisiko ehkä jokin kamppailulaji ? Vai entäpä nyrkkeily, auttaako kuntonyrkkeily paljonkin kuntoon ? Auttakaa jos vain viitsitte sillä olen hyvä sietämään kipua ja jaksan painaa töitä enkä valita vaikka sattuu ja hikeä lentää :kuola: :itku: :)
Itekki jo vajaan vuoden tost laskuvarjojääkäri jutusta "haaveillu" ja sen kautta tänne pakkikselle eksyinki. Mitenkään erikoisemmin en ole treenaillu ja täälläki käydään kolmesti viikossa salilla, (kesällä tulee ikävä kyllä taukoa :( ) Nyt vaan hankitaan sitä peruskuntoa ja yritetään nostaa sitä coopperia kolmeen tonniin ja muutenki totutella treenaamiseen. Sitt lähempänän testejä eli viimeistään ens kesänä alotetaan ankara treeni. :whip:

Oinasmie sanoi:
Itekki jo vajaan vuoden tost laskuvarjojääkäri jutusta "haaveillu" ja sen kautta tänne pakkikselle eksyinki. Mitenkään erikoisemmin en ole treenaillu ja täälläki käydään kolmesti viikossa salilla, (kesällä tulee ikävä kyllä taukoa :( ) Nyt vaan hankitaan sitä peruskuntoa ja yritetään nostaa sitä coopperia kolmeen tonniin ja muutenki totutella treenaamiseen. Sitt lähempänän testejä eli viimeistään ens kesänä alotetaan ankara treeni. :whip:

Kivaa nähdä että muutkin ovat innostuneet laskuvarjojääkäreistä kuin minä :) :thumbs: .
Miten muuten aiot harjoitella kuntoa ja kestävyyttä ? Hmm... auttaisikohan jos menisin johonkin kuntonyrkkeilyyn tai kamppailulajiin? Missäpäin asut muuten ?

:offtopic: Kannattaa nyt kuitenkin pitää mielessä, että fyysinen osuus on vain osa testeistä (psykologiset taitaa karsia suhteellisesti enemmän porukasta). Voi vähän hajottaa, jos treenaa testit mielessä pari vuotta ja sitten tippuu nuppitestien takia. Ja ne kysymykset ei ole vain luokkaa "haluaisitko olla kukkakauppias" ja "pelkäätkö verta".

Toisekseen, nämä harjoittelemiseen liittyvät asiat on jauhetty useampaan otteeseen "laskuvarjojääkäriksi 2004" -ketjussa.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=10659&highlight=laskuvarjoj%E4%E4k%E4riksi
ton treadin oon aikani kuluksi joskus lukenu, siin on aika paljon tietoa tuost hommast. Ite oon ajatellu ett treenaisin tän kesän näin: 1-2 lenkkiä viikos toinen ois lyhempi matka melko kovalla sykkeellä, ja toinen ois pitempi matka pienemmällä sykkeellä, tällä pyrin nostaan sen coopperin 2800 --- > 3000 tähän tulee viel lisäksi salibändy treeni 2-3 krt viikos (jos jaksaa) ja puntti. Sitt kesän jälkeen punttia enemmän ja yritän ylläpitää sen hankkiman kolmen tonnin kunnon :D. Nois testeistäki oon sen verran katellu ett nuo lihaskuntotestit menis jo nyt aika varmaan täysillä pointseillä läpi ett niistä ei tarvii suurempaa stressiä ottaa. Tosin ens kesä sitt veetään TODELLA lujaa lujasti :wall:

ps. Kittilässä asustelen

Juoksu + hiihto = tarjolla yhteensä 30 pistettä. Siinä ei paljon juhlita, jos on lihaskunnosta täydet pisteet. Eli meinaan, että lihaskunnot pitää olla kondiksessa, mutta kestävyyslajit ratkasee.

Kyllä se on hyvä että jo ajoissa rupeaa valmistautumaan testeihin, 2,5 vuotta menee niin ettet huomaakkaan. Ja sillähän nimenomaan pitäisi välttyä kaikenlaisilta urheiluvammoilta kun ajoissa lähtee harjoitteleen, eikä vasta muutamaa kuukautta aikaisemmin. Ja jos nyt niin käy että et pääsekkään laskuvarjojääkäriksi niin onhan niitä muitakin hyviä paikkoja suorittaa varusmiespalvelus ja särmätä ittensä RUK:iin tai ainaki kessun jämät ittelensä. Ja hyvästä kunnosta on myös paljon muutakin hyötyä, ja voi myös tulevaisuudessa suunnitella semmoista alaa missä on vaatimuksena hyvä peruskunto, esim. poliisi ja puolustusvoimien hommat noi nyt jotakin mainitakseni. Eli ei se treeni hukkaan mee vaikka psykologisten takia tippuisikin laskuvarjojääkäreistä.

PuJo sanoi:
Juoksu + hiihto = tarjolla yhteensä 30 pistettä. Siinä ei paljon juhlita, jos on lihaskunnosta täydet pisteet. Eli meinaan, että lihaskunnot pitää olla kondiksessa, mutta kestävyyslajit ratkasee.
Ei juhlita ei, meinasinki vain ettei niistä tarvi stressiä ottaa ja voi todellakin kunnolla keskittyä juuri hiihtoon ja coopperiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom