Onko tähän kenelläkään uusia kokemuksia? Itselläni on nyt ollut pitkän pään hauisjänne tulehtunut ainakin huhtikuusta saakka, tosin ihan alussa "kipu" (ehkä ennemminkin tuntemus) oli tosi pientä. Melko äkkiä kuitenkin paheni ja ensin lopetin hauiksen treenaamisen ja sitten otti jo olkapääliikkeissäkin vastaan. Kesäkuussa lopetin koko yläkropan treenaamisen, koska kaikessa tuntuu. Tyhmintä on se, ettei kukaan ottanut tätä vakavasti (paras kommentti yhdeltä lääkäriltä oli se, että "ei se ainakaan tenniskyynärpää ole" ja sitten kiitos ja hei). Tulehduskipulääkkeet eivät auttaneet.
Itse googlettamalla ja etsimällä pääsin onneksi jäljille ja näillä main satuin olemaan Puolassa ja kävin ultraäänessä ja urheiluklinikalla. Hauiksen distaalijänteen tulehdus.
Suomessa 30v. urheilijoita hoitanut lääkäri laittoi heti kortisonia, menin ja suostuin kun en oikein paremmastakaan tiennyt. Ei oikein auttanut, seuraavalla kerralla totesi, että ei ollut laittanut piikkiä ihan alas asti, että ehkä siksi ei tepsinyt. No laitettiin piikkiä myös lähemmäs taivetta. Tuntui auttavan vähäsen, mutta kevyt treenin koittaminen toi kivut takaisin. Nyt kolottaakin sitten lähestulkoon koko ajan.
Mitä olen lueskellut, niin samaa rataa tuntuu menevän. Yksi suosittelee toista ja toinen toista. Puolassa lekuri sanoi, että menee poikki jos jatkat rasittamista. Suomessa nauroi, että ei se nyt poikki mene (en tarkoita, että treenaisin lujaa, sitten varmaan kai menisikin). Netissä luki, että jos kroonisesti tulehtunut, menee helposti poikki. Mikähän on sitten kroonisesti tulehtunut? Lienee jo kohdallani kyseessä, kun lääkärikin totesi että aika kauan on jo ollut. Ja hänen urallaan kuitenkin kuulemma harvinainen vaiva (rivien välistä ymmärsin että varsinkin naisella) ja että leikkauspöydälle ei ole lähettänyt ketään.
En kuitenkaan haluaisi ottaa kolmatta kortisonipiikkiä ottaen huomioon miten vähän aiemmat ovat auttaneet. Kaveri suositteli akupunktiota ja sinne olenkin nyt menossa. Pitäisi olla positiivisella mielellä, mutta en usko on apua.
Fysioterapeutin kanssa käydään läpi koko ryhtiä uudestaan sekä sitä myöden tekniikoita, jotka tuntuu uuden ryhdin myötä tosi vaikeilta. Tietenkään 100% vaikea sanoa jälkikäteen mikä vikana, mutta kaikki viittaa sinne, että on juostu ennen kuin on opittu kävelemään. Mun syvät vatsalihakset on olemattomat ja yläselässä liian vähän lihaksia sekä olkapäät kääntyneet eteen jolloin ryhti on ihan päin peetä (vaikkei sitä sivullinen huomaa, kukaan 'tavis' ei ymmärrä miten mulla vois olla huono ryhti). Tämä oli hyvä artikkeli, huono ryhti aiheuttaa mm. jännetulehduksia.
Syvät lihakset vaativat löytämistä | Hyvä Elämä | Kaleva.fi
Sitä nyt korjataan, mutta usein harmittaa. Otin personal trainerin sitä varten, etten tee mitään väärin (kun en kerran itse tiedä, aloittelija olin), mutta kropan alkukartoitus jäi fysioterapeutin mukaan tekemättä ja tässä tulos. Lähdettiin vaan kylmiltään vetämään kovaa treeniä eikä seurantaa ollut siinä mielessä, että tuliko matkan varrella lihasepätasapainoja jne. Mulla toki konttorityö, mikä osaltaan saattaa aiheuttaa olkapäiden eteenpäin kääntymistä mutta sikspä juuri ne ois kannattanut tsekata alussa.
Suosittelen muuten lämpimästi jokaiselle kokemani jälkeen. Itse maksoin 45 euroa tunnista, se olisi ollut pieni hinta tähän verrattuna mitä nyt on. Tai oikeastaan kun ostin pt-paketin, siihen olisi kuulunut sisältyä moinen.