Tulehtunut hauisjänne?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Randol
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sama vaiva tässä varmaan 4kk jo ollu. Hauikset kivasti kutistunut kun ei mitään treeniä pysty niille tekemään ja oikeestaan sama selän kanssa, vaikka mavea pystyykin treenailemaan. Aika pienelle alueelle keskitynyt kipu koska koukistava liike on ainot joka sattuu. Penkit, ranskalaiset+muut ojentajaliikeet, mavet, jalat tms pystyy treenaileen ilman pienintäkään kipua. Oon miettiny että kortisonipiikki ois ainot ja viimenen vaihtoehto mutta koitetaan nyt tota osteopaattia kun tuskin siitä mitään haittaakaan on.

Sama vaiva tässä varmaan 4kk jo ollu. Hauikset kivasti kutistunut kun ei mitään treeniä pysty niille tekemään ja oikeestaan sama selän kanssa, vaikka mavea pystyykin treenailemaan. Aika pienelle alueelle keskitynyt kipu koska koukistava liike on ainot joka sattuu. Penkit, ranskalaiset+muut ojentajaliikeet, mavet, jalat tms pystyy treenaileen ilman pienintäkään kipua. Oon miettiny että kortisonipiikki ois ainot ja viimenen vaihtoehto mutta koitetaan nyt tota osteopaattia kun tuskin siitä mitään haittaakaan on.

Täällä sama kohtalo vaivannu kesäkuusta lähtien ja oireet täysin samat, jopa selälle alataljan ja kulmasoudunkin pystyy tekemään täysin ilman kipua.
Ensin syötiin buranaa urakalla, sitten pronaxia ja seuraavaks vielä kuukaus arcoxiaa ja ei poistu mokoma vaiva millään.
Nyt on kerran viikossa fysioterapiaa, sisältää hierontaa ja välillä laitetaan kineesioteippausta ym.
Kyllä tässä käden muoto rupeaa muuttumaan aika ojentajapainotteiseks

Onko kellään ollut sillein,että haukkarissa jotain tulehusta/ylirasitusta ja sitten säteilee olkapäähän? mulle eilen fysioterapeutti sano,että olkapään pitäis olla kunnossa, että haukkari tuntuu oudon jäykälle? mutta varsinaisesti mikään haukkariliike ei oo sattunu. Kyllä sitten vituttaakin. Taidan kokeilla tota kaljan juonnin parantavaa vaikutusta.

Ja ite alotin tiistaina ottaa tota msn jauhetta tosin tabletteina. saapa nähä auttaako.

Palatakseni noihin omiin oireisiin niin niistähän selvittiin... Alkuun meni kipulääkkeitä ja voiteita, MSM sisältävää kylmägeeliä jatkuvalla syötöllä, kylmähoitoa ja treenejäki kevensin. Todellinen apu tuli vasta siitä, että venytteli forkut sormi kerrallaan joka päivä ja varsinki treenien jälkeen pariin otteeseen läpi. Ennenkin aina hauikset ja forkut venyttelin, mutta en tehnyt sitä "sormi kerrallaan". Sitten kun alkoi sormi kerrallaan venyttelemään huomasi kuinka helvetin kipeät juuri etu- ja keskisormea venyttäessä forkkujen lihat oli. Tuo sama kipu säteili ja tuntu sitten varsinki hauiksen ja forkun ulommassa osassa, kiinnityskohdissa ja jopa olkapäässä asti.

Eli venyttelin forkut kahteen otteeseen 30-60s venytyksillä venyttämällä yhdestä sormesta kerrallaan. Myös kulmia venytyksille vaihtelin ja kahteen kertaan ventytykset läpi joka kerta jne. Tämä oli se käännekohta kun käpälät alkoi paranemaan ja kivut ovat nyt pysynyeet poissa yli 6kk kun on jatkanut noita venyttelyjä aina jokaisen treenin jälkeen kotona. Aikaahan tuossa menee kaikilla joilla vielä 10 sormea jäljellä mutta ainakin itselleni tämä toi avun ja tämä nyt on helppo suorittaa samalla ku makkaa sohvalla ja kattoo vaikka elokuvaa :)

Onko kellään ollut sillein,että haukkarissa jotain tulehusta/ylirasitusta ja sitten säteilee olkapäähän? mulle eilen fysioterapeutti sano,että olkapään pitäis olla kunnossa, että haukkari tuntuu oudon jäykälle? mutta varsinaisesti mikään haukkariliike ei oo sattunu. Kyllä sitten vituttaakin. Taidan kokeilla tota kaljan juonnin parantavaa vaikutusta.

Ja ite alotin tiistaina ottaa tota msn jauhetta tosin tabletteina. saapa nähä auttaako.

säteileehän tuo! mulla oli pari vuotta sitten hauiksen pitkän pään jänteen tulehdus :( koko oikee olkapää turpos muutaman sentin vasenta korkeemmaksi mm . olin kuukauden saikulla ja pirun kipeetä teki kun fysioterapiassa alettiin kättä kuntouttamaan...

Minkälaisia liikkeitä teitte ja mitä ohjeita antaisit? ite joudun vielä työni puolesta nostelemaan ja aika ikävää aikaa ollu tässä tämä viikko.Mulle se fysioterapeutti ei antanu oikeestaan mitää ohjeita.. vähä jäi sellanen paskanmaku suuhu. Mullakin oli joku ihme möykky olkapäässä jonka hieroja sai vissii vähä poistettua tai jotain..

Kipu lähti pitkäaikaisen flunssan aikana pois ja normaaliksi.. nyt muutamia kertoja käynyt puntilla taas ja ruppee jonkunlaista kipua olemaa olkapää seudulla.. hohhoijjaa.... Mitähän vittua tälle kädelle tekis..? onko tuossa kainalon yläpuolella joku hermo, kun siellä on sellainen kipukohta kun painan sinne pikkusormiloisillani..

Onko tähän kenelläkään uusia kokemuksia? Itselläni on nyt ollut pitkän pään hauisjänne tulehtunut ainakin huhtikuusta saakka, tosin ihan alussa "kipu" (ehkä ennemminkin tuntemus) oli tosi pientä. Melko äkkiä kuitenkin paheni ja ensin lopetin hauiksen treenaamisen ja sitten otti jo olkapääliikkeissäkin vastaan. Kesäkuussa lopetin koko yläkropan treenaamisen, koska kaikessa tuntuu. Tyhmintä on se, ettei kukaan ottanut tätä vakavasti (paras kommentti yhdeltä lääkäriltä oli se, että "ei se ainakaan tenniskyynärpää ole" ja sitten kiitos ja hei). Tulehduskipulääkkeet eivät auttaneet.

Itse googlettamalla ja etsimällä pääsin onneksi jäljille ja näillä main satuin olemaan Puolassa ja kävin ultraäänessä ja urheiluklinikalla. Hauiksen distaalijänteen tulehdus.

Suomessa 30v. urheilijoita hoitanut lääkäri laittoi heti kortisonia, menin ja suostuin kun en oikein paremmastakaan tiennyt. Ei oikein auttanut, seuraavalla kerralla totesi, että ei ollut laittanut piikkiä ihan alas asti, että ehkä siksi ei tepsinyt. No laitettiin piikkiä myös lähemmäs taivetta. Tuntui auttavan vähäsen, mutta kevyt treenin koittaminen toi kivut takaisin. Nyt kolottaakin sitten lähestulkoon koko ajan.

Mitä olen lueskellut, niin samaa rataa tuntuu menevän. Yksi suosittelee toista ja toinen toista. Puolassa lekuri sanoi, että menee poikki jos jatkat rasittamista. Suomessa nauroi, että ei se nyt poikki mene (en tarkoita, että treenaisin lujaa, sitten varmaan kai menisikin). Netissä luki, että jos kroonisesti tulehtunut, menee helposti poikki. Mikähän on sitten kroonisesti tulehtunut? Lienee jo kohdallani kyseessä, kun lääkärikin totesi että aika kauan on jo ollut. Ja hänen urallaan kuitenkin kuulemma harvinainen vaiva (rivien välistä ymmärsin että varsinkin naisella) ja että leikkauspöydälle ei ole lähettänyt ketään.

En kuitenkaan haluaisi ottaa kolmatta kortisonipiikkiä ottaen huomioon miten vähän aiemmat ovat auttaneet. Kaveri suositteli akupunktiota ja sinne olenkin nyt menossa. Pitäisi olla positiivisella mielellä, mutta en usko on apua.

Fysioterapeutin kanssa käydään läpi koko ryhtiä uudestaan sekä sitä myöden tekniikoita, jotka tuntuu uuden ryhdin myötä tosi vaikeilta. Tietenkään 100% vaikea sanoa jälkikäteen mikä vikana, mutta kaikki viittaa sinne, että on juostu ennen kuin on opittu kävelemään. Mun syvät vatsalihakset on olemattomat ja yläselässä liian vähän lihaksia sekä olkapäät kääntyneet eteen jolloin ryhti on ihan päin peetä (vaikkei sitä sivullinen huomaa, kukaan 'tavis' ei ymmärrä miten mulla vois olla huono ryhti). Tämä oli hyvä artikkeli, huono ryhti aiheuttaa mm. jännetulehduksia. Syvät lihakset vaativat löytämistä | Hyvä Elämä | Kaleva.fi

Sitä nyt korjataan, mutta usein harmittaa. Otin personal trainerin sitä varten, etten tee mitään väärin (kun en kerran itse tiedä, aloittelija olin), mutta kropan alkukartoitus jäi fysioterapeutin mukaan tekemättä ja tässä tulos. Lähdettiin vaan kylmiltään vetämään kovaa treeniä eikä seurantaa ollut siinä mielessä, että tuliko matkan varrella lihasepätasapainoja jne. Mulla toki konttorityö, mikä osaltaan saattaa aiheuttaa olkapäiden eteenpäin kääntymistä mutta sikspä juuri ne ois kannattanut tsekata alussa.

Suosittelen muuten lämpimästi jokaiselle kokemani jälkeen. Itse maksoin 45 euroa tunnista, se olisi ollut pieni hinta tähän verrattuna mitä nyt on. Tai oikeastaan kun ostin pt-paketin, siihen olisi kuulunut sisältyä moinen.

Paikantuuko kipu pelkästään hauiksen distaaliseen jänteeseen/ sen kiinnittymiskohtaan? Vai onko laajemmallakin alueella kipua kyynärtaipeessa? Kyllähän tuo jo magneetilla kannattaisi kuvantaa. Näkisi jänteen tilanteen ja näkee onko kipualueella mitään muuta patologista.

Kyllä kipu on aika pienellä alueella, ei ainakaan muualla kyynärtaipeessa. Kipu on ihan keskellä hauista ja siitä alaspäin vähäsen. Kävin tänään akupunktiossa ja sain venyttelyohjeet, hauiksen jomotus loppui toistaiseksi siihen. En silti vielä innostu liikaa, krooniseksihan tämä jo on kuulemma muuttunut. Työterveyslääkärin mukaan näitä ei leikata ollenkaan ellei jänne mene suoranaisesti poikki, mutta jälleen ristiriidassa muun saamani infon kanssa. Kuten todettu, ota näistä selvää. Tämän päiväinen fyssari totesi, että hauis on saanut liian raskaan taakan kun lapatuki on puuttunut. Olen siis treenannut täysin ilman lapatukea, eikä kukaan sitä ole huomannut. Että valkatkaapa pt:nne huolella...tosin niin minäkin luulin tehneeni. Paljon on opittu kantapään kautta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tulin päivittämään tilannetta, josko jollekin joskus olisi apua, jos sama vaiva iskee. Akupunktio ei auttanut, ensin tuntui siltä ekan kerran jälkeen, mutta ei. Sitten saman fyssarin kanssa kokeiltiin ultraäänihoitoa sekä melko raakaa hauiksen "hierontaa" (hänen sanojensa mukaan laitettiin jännetulehdusta takaisin akuuttiin tilaan) ja heti tuntui paremmalta. Sitä on nyt takana nelisen kertaa ja kivut on poissa, melkein täysin. En siltikään tiedä tilannetta, eli lähetettä johonkin kuvaukseen odoteltaisiin. Siihen on lääkäri ensi viikolla. Fyssarilta sain luvan kevyesti harjoittaa hauista, mutta en ole sinne asti päässyt sitkeän köhimisen vuoksi. Mutta ehkä vähän valoa tunnelin päässä.

Sama vaiva oli ja kävin käsiortopedillä yksityisellä, joka kielsi lukkopainin ja hauiksen rasittamisen kolmeksi kuukaudeksi. Sanoi myös että kortisoni aivan turhaa tähän vaivaan mulle, kipu häviää mutta ei vaiva, joten voi katketa koko jänne, 6 kuukautta meni että parantui täysin. Nytten jos alkaa pienikin kipuilu annan kyllä käden levätä tarpeeksi kauan.

Latest posts

Back
Ylös Bottom