Tulehdus viisaudenhampaassa ja antibiootti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SannaK
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Voisin tietenkin soittaa päivystävälle hammaslääkärille, mutta varmaan täältäkin palstalta jokunen asiantuntija löytyy... Kiitoksia heille jo etukäteen!

Eli alaviisaudenhampaan ien vaivaa taas. Viimeksi viikko sitten lopetin V-pen kuurin samaan vaivaan, ja vasta juhannusviikolle on aika hampaan poistoon. Muut viisauden hampaat onkin jo poistettu.

Minulla olisi lääkekaapissa Doximycin-kuuri, keuhkoputkentulehduksen varalta sain ja kun sitä ei sitten tullutkaan niin mietin, kannattaako tuota popsia tähän hammasvaivaan vai kärttää uudet penisiliinit hammaslääkäriltä.

Ja loppuun vielä netistä löytämäni sepustus tästä viisaudenhammas-vaivasta kaikille vaivaisille tai muuten kiinnostuneille. Sivun osoite http://www.kandidaattikustannus.fi/tf/ch09/ch09_01.html

Pericoronitis

Puhkeamassa olevan alaviisaudenhampaan kruunun ympäristössä esiintyvän tulehduksen aiheuttaa laajassa ientaskussa hyvin viihtyvä ja lisääntyvä mikrobisto tai yläleuan samanpuoleisen viisaudenhampaan kudoksia vaurioittava vaikutus.

Puhkeavan hampaan kruunun ympärillä oleva pehmytosa on punoittava, turvonnut ja erittäin arka kosketukselle, minkä seurauksena potilaalla on nielemisvaikeus, trismus, kuume ja foetor ex ore (pahanhajuinen hengitys). Alueelliset leuanalusimusolmukkeet ovat turvonneet ja aristavat.

Hoito

Hoitona voivat tulla kysymykseen:

1. konservatiivinen menetelmä (yleiskunnon kohottaminen, hyvä suuhygienia, klooriheksidiini-jodoformitamponaatio, antibiootit ja analgeetit)

2. hammasta peittävän pehmytosan inkiisio (sekä 1. kohdassa mainitut toimenpiteet)

3. hampaan poisto (tavallisimmin operatiivisesti) akuutin vaiheen jälkeen (antibioottisuoja) ja

4. traumatisoivan yläviisaudenhampaan poisto.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luultavasti vaikutuskirjonsa puolesta Doximycin kelpaisi, mutta jos puhelimella saat hammaslääkärin kiinni niin kysyisin kyllä häneltä. Kun ei noiden suussa jököttävien bakteerien resistenssitilanteista ole ainakaan mulla tietoa.

Edit: Varsinkin kun kyseessä on jo uusiutunut(/parantumatta jäänyt?) infektio, niin kysyisin h-lääkäriltä, josko tarvii jotain anaerobi-bakteereihin tehoavaa ab-kuuria.

Edit nro 2: Mitä äkkiä terveysportin kautta löysin, niin ensilinjan hoitoon ei tuota Doximyciniä suositella hammasinfektioihin..

Suosittelen hoitoa numero 3 yksityisellä heti antibioottikuurin jälkeen (kuten tuossa alkup. tekstissäkin sanotaan). Jos arvauskeskukseen joutuu odottelemaan, voi tulla kaikin tavoin vaikeampi hoito (pitkäkestoinen ja kivulias), kuin jos toimii nopeasti.

Itellä on ollut n. 10 vuotta viimeinen viisuri alhaalla jäljellä. Ei ole ollut mitään ongelmia ja muutamakin hampilekuri on ihmetellyt, miten onkin niin hyvässä kunnossa. Ehkä siksi, koska olen pirun neuroottinen hammashygienian suhteen ja kiinnitän erityistä huomiota ko viisuriin, koska se on niin takana ja hieman hankala putsata.

Niin ja toki kannattaa järkätä juuri tuohon sopiva antibiootti lekurilta, eikä syödä johonkin muuhun tautiin määrättyä lääkettä.

Voi vitun vittu. Tämä on aivan off topic mutta onko hammaslääkärille viisaudenhampaan poistoon noin pitkä jono??? Mulla on tasan 1 päivä päästä poistamaan omani kesäkuun alkupuolella enkä ole varannut aikaa vielä.. yksityiselle sitten varmaan.

Oikeastaan menen sitten samantien kun täältä loppuu ti pyhät, vaikken TOD luota ulkomaisiin lekureihin tms. Turhaan odottelen jos se on todella huono juttu että ien on epätyytyväinen uuteen hapaaseen.

Onnea sulle SannaK ongelman hoitoon!

Ite oon joskus saanut viisaudenhampaan tulehdukseen antibiootti kuurin ja syötyäni sen hammas tulehtui uudestaan ja vasta silloin se poistettiin (tulehtuneena). Mitenkään liioittelematta niin siihen iskettiin 6 piikkiä ja silti ei puudutus kunnolla toiminut. Ihan mutuilen mutta tulehtunut kudos/hammas ei puudu hyvin?? ...Ärsyttäviä tollaiset jonot, kyllä pitäisi saada hoitoa ajallaan.

Yksityiselle mars! Siellä laitetaan puudutustakin huolella, kun jokainen ampulli maksaa erikseen :) Kelan korvausten jälkeen maksettavaa toki jää, mutta hyvä palvelu ja nopeasti saatavat ajat on IMO rahan arvoista. Itse hoidatin hampaat kuntoon yksityisellä tuossa jokunen vuosi takaperin. Hoitojakso sisälsi paikkauksia ja kaikkien neljän viisaudenhampaan poiston.

SannaK sanoi:
Hoitona voivat tulla kysymykseen:

3. hampaan poisto (tavallisimmin operatiivisesti) akuutin vaiheen jälkeen (antibioottisuoja)

Minulle on tehty kahden alaviisaudenhampaan poisto ja kannatti ehdottomasti. Miksi pitäisi pitää toistuvia ientulehduksia kun viisaudenhampaiden poistamisella pääsee kerta heitolla eroon tällaisesta vaivasta?

Operaatio ei kestä pitkään. Suusta kuuluu jonkun verran rutinaa kun hammasta poistetaan. Pienet kolot jäävät muistuttamaan siitä paikasta jossa viisaudenhammas sijaitsi. :)

vihjettä miehille ja naisille kun menevät armeijaan niin poistattavat siellä kaikki viisurit pois säästyy aika paljon massia ja vaivaa kun siellä tehdään ilmaiseksi se. multa otettiin tilkassa kaikki 4kpl kerralla pois. eikä ole sen jälkeen mikään vaivannut! suosittelen.

Käykää yksityisellä poistattamassa viisurinne. Tuli mulla jopa halvemmaksi mitä arvauskeskuksessa ravaaminen. Poistaminen ei ole yksityiselläkään kallis toimenpide.

Joo jos vielä tarvitsee kyseiseen operaatioon mennä, niin yksityiselle puolelle menen.
nimimerkillä: yhtä viisaudenhammasta poistettiin kunnallisella puolella 1.5 tuntia ja tuska oli... mieleenpainuva

Jeps, kiitos vinkeistä. Tuo antibiootin sopivuus oli se ongelma, mihin kaipasin vastausta. Erityiskumarrus ja kiitos TJJ:lle :worship:

Hammasasioissa olen itse saanut erinomaista palvelua sekä YHTS:llä ja kunnallisella (Nuottasaaren hammashoitola). Aina olen saanut särkyajan samalle päivälle ja hampaiden valkaisusta lähtien kaikki palvelut. (Aivan harmittaa että valmistuin, sillä YTHS:lle jäi maailman mukavin ja paras hammaslääkäri :itku: )

Nuottasaaressa minulta on poistettu kaksi viisaria, toisen ien oli jatkuvasti tulehtunut ja toinen taas tulehdutti vastahampaansa. YTHS:llä on suukirugi poistanut yhden täysin oireettoman viisarin ja olisi samalla käynnillä poistanut tämän nyt vaivaavan MUTTA kun en itse halunnut... :jahas: Se nimittäin on ollut osittain puhjennut jo usean vuoden ajan eikä tähän mennessä ole aiheuttanut mitään harmi.

Antibioottikuuri on pakko ottaa ensi hätään, tulehtunutta hammasta ne eivät poista. Lisäksi osittain puhjennut hammas poistetaan leikkaamalla, minkä vuoksi eivät sitä Nuottasaaressa tee, vaan aika annettiin Aapistielle hammaspolille. Mielestäni jonotusaika juhannusviikolle on hyvin kohtuullinen, koska hammas on kuitenkin ollut oireeton vuosia.

Minulla on kai immuunipuolustus jollakin tapaa heikentynyt... nyt tämä hammas toistamiseen kuukauden sisällä, lisäksi kaksi viruksen aiheuttamaa flunssaa ja kurkkutulehdusta kuukauden sisällä. Meinaa vissiin kunto loppua
:D

Yksityiselle hammaslääkärille en nyt tässä vaiheessa lähde, ei sieltäkään muuta irtoa kuin antibiootti tähän hätään ja sen voin yhtä hyvin hakea huomenna ilmaiseksi Nuottasaaresta. Sanoivat edellisellä kerralla että tulla vain koputtamaan oveen, ei tarvitse varata aikaa. (Kaiken muun sairaanhoidon osalta olenkin sitten yksityisen vakkarikävijä - minulla on siarauskuluvakuutus ilman omavastuuta joten mikä ettei. Tutkossa minulla on "oma" yleislääkäri, on mukava kun ei tarvitse joka kerta erikseen selostaa kaikkia treenaamisia ynnämuita uudestaan ja uudestaan)

:offtopic: Vinkki homeopaatilta toistuviin virusinfektioihin: Auringonhattu-uute (kauppanimeltään esim. Echinaforce). Kuulemma parempi ja edullisempi kuin oliivinlehti- tai greipinsiemenuute.

Kävin tänä aamuna hammaslääkärissä ja määräsi antibioottikuurin. Armeijassa poistivat ylhäältä viisaudenhampaat, mutta alhaalta eivät ruvenneet poistamaan kun eivät olleet vielä kunnolla esillä tjsp. Nyt vasen alapuoli on helvetin kipeä ja toivottavasti antiobiootti auttaa. Lääkäri kyllä siihen malliin puhu, että antibiootti auttaisi ja jos vielä lisää temppuilee niin sitten poistetaan. Syöminen on vain vähän hankalaa kun suu on niin arka :)

PRIEST sanoi:
vihjettä miehille ja naisille kun menevät armeijaan niin poistattavat siellä kaikki viisurit pois säästyy aika paljon massia ja vaivaa kun siellä tehdään ilmaiseksi se. multa otettiin tilkassa kaikki 4kpl kerralla pois. eikä ole sen jälkeen mikään vaivannut! suosittelen.

Eikä tietenkään unohdeta kotihoitoa, jota saa 1/hammas ;)

Jonny sanoi:
Kävin tänä aamuna hammaslääkärissä ja määräsi antibioottikuurin. Armeijassa poistivat ylhäältä viisaudenhampaat, mutta alhaalta eivät ruvenneet poistamaan kun eivät olleet vielä kunnolla esillä tjsp. Nyt vasen alapuoli on helvetin kipeä ja toivottavasti antiobiootti auttaa. Lääkäri kyllä siihen malliin puhu, että antibiootti auttaisi ja jos vielä lisää temppuilee niin sitten poistetaan. Syöminen on vain vähän hankalaa kun suu on niin arka :)

Tulehduskipulääkettä vaan kunnon annoksella, jos maha kestää. Ja muistetaan ottaa se V-Pen tyhjään mahaan (jos siis v-penisilliinistä on kyse tällä kertaa). Toipumisia. :thumbs:

Jonny sanoi:

Kyllähän ne antibiootit ja tulehduskipulääkkeet auttaa, mutta yleensä vaiva toistuu, ennemmin tai myöhemmin. Kuten alun perin kerroin, minulla oli oikea alaviisuri kipeänä kaksi vuotta sitten ==> poistettiin ylhäältä vastahammas, kun ei ollut oireileva hammas kokonaan puhjennut. Sitten kahden vuoden päästä, eli nyt keväällä, alkoi taas tulla tulehdusoireita ==> antibiootit ==> viikon päästä taas uudelleen kipeäksi, ja tällä kertaa lääkitsin Echinaforcella (paikallisesti + sisäisesti). Muuten auttoi.

No, ennen juhannusta pääsin hampaasta lopullisesti eroon :rock: Tosin oli todella inhottava toimenpide kun hammasta pilkottiin ja ientä piti leikata ja ommella. Tikit poistettiin eilen ja jomotuskin alkaa hellittää. Kolme 800mg Buranaa on mennyt kuitenkin melkein päivittäin, nyt alkaa jo yksi riittää. :kippis1:

Eilen kävin hakemassa antibiootit kun vasen yläviisuri tulehtunut. Oikealta puolelta on poistettu molemmat samalla kertaa, toimenpide kesti siitä kun eka piikki lyötiin siihen kun molemmat leegot oli irti joku 5-10min,ja ei mitään kipua.Toivon mukaan sam homma toisella puolella kun elokuussa irrotetaan toinen leikkaamalla ja toinen vetämällä(2 edellistä irrotettiin molemmat vetämällä). Maksu on kohtuullinen:antibiootit,tarkastus,röngten+tulevat hampaan irroitukset n.320e mistä kela maksaa ehkä 50 bäkkiin, kallista yksityisellä mutta saapahan ainakin tosiaan hyvää palvelua ja nopeasti.

oikeelta lähti ylhäältä ja alhaalta noin 2 tuntia sitte, repimällä ottivat ja kesti ehkä puol tuntia vastaan otolta maksun suoritukseen :D ja irtosi kuulemma helposti, nyt ei vielä tunnu miltään ku meni 7 ampullia puudutus juttua mut katellaa tos illemmal :D

Iteltä vietiin tossa nelisen tuntia sitten ylhäältä viisaudenhammas. Ite hampaan irrotus kesti kesti varmaan semmosen 25s, mutta sitten saikin pitää tuppoa suussa seuraavan 20min.
Yllättävän kivuton operaatio, ainut mikä tuntui ollenkaan, oli puudutuspiikin laitto.
Outoo oli se, etten saanut mitään lääkettä tulehdukseen tai mitään kipulääkettä (en kyllä tiedä tarvitseekohan tän jälkeen mitään, kun kerran kyseessä oli vaan hampaan veto)

Yleensä nuo kipulääkkeet menee niin, että normaalissa hampaan poistossa riittää käsikauppalääkkeet eli 400mg Burana yms. Siinä vaiheessa kun ientä lähetään avaamaan sekä luuta poraamaan, niin kannattaa jo laittaa vähän vahvempaa kipulääkettä kuurina. Yleensä 800mg Buranaa 3x/vrk.

Perus perikoroniittiin laitetaan pelkkä penisilliini ja särkylääke. Jos se ei auta ja hammasta ei vielä voi poistaa, niin heitetään antibiootiksi klindamysiiniä tai kombinoidaan penisilliinin mukaan metronidatsoli.

Tämä nyt TJJ:llekki tiedoksi, jos vastaanotolle tulee joskus hammaspotilaita. :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom