Tulehdus kyynärtaipeessa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joopasen joo.. vaiva pahentunut. Olen treenannut mutta kevyemmin ja vamman ehdoilla. Alkaa pahasti näytöstää että pitäisi pitää totaalinen treenitauko, tosin ajatus tauosta vituttaa. Kuinkahan pitkä tauko tulee olemaan? Ja varmaan pitäisi käydä lekurilla tai jossain jotta parantuisi? Vetää kyllä kyyniseksi tämmöinen pitkä kipuilu :(

Mulla taitaa olla sama vaiva :(
Tosi raivostuttavaa.. Lekurille pitäis vissiin mennä, mutta eikös sieltä neuvota lepoa, kylmää ja tulehduskipulääkkeitä?

Oletteko venytelleet kipeää kättä? Itse en oo nyt kauheesti uskaltanut, kun tuntuu, että kipu vaan yltyy. Pitäiskö kivusta huolimatta vaan yrittää?

ihan persiistä :itku:

Nyt on vasta muutamia lepopäiviä.. mutta käsi tuntuu paremmalta. Olen kyllä antanut tehohoitoa koko viikonlopun, kylmägeeli pussilla olen hautonut 10 min pätkiä useita kertoja päivässä. Nyt voi joku guru/asiantuntija kommentoida että onko hoito ok?

Nyt on vasta muutamia lepopäiviä.. mutta käsi tuntuu paremmalta. Olen kyllä antanut tehohoitoa koko viikonlopun, kylmägeeli pussilla olen hautonut 10 min pätkiä useita kertoja päivässä. Nyt voi joku guru/asiantuntija kommentoida että onko hoito ok?

Ai lepo ja kylmä? On ok.

Jo pienikin treenitauko tuntuu helpottavan kipua.. Varmaan treenitaukoa kannattaa pitää viikkoja.. mutta missähän vaiheessa uskaltaisi aloittaa pienen rasituksen? Onko tähän mitään yleisviisasta vastausta?

Tervehdys, veikkaanpa että vika olisi ranteen puolella, ranne on niin sanotusti lukossa."hermot on puristuksissa" Olen näitä muutaman kerran nähnyt ja kuntoon laittanut. Kannattaa mennä lähimmälle osteopaatille. ;)

Kuinkas olette saaneet kätenne kuntoon?

Pidin rannekivun takia treenitaukoa viikon ja maanantaina tein selän ja hauikset ja normaalisti pystyi muuten tekemään mutta treenin lopussa alkoi hieman vihoitella mutta treeni meni kuitenkin loppuun ja kipu oli pientä.
Tänään sitten rinta, olka, ojentaja treeni ja treenin alusta asti kipu alkoi ja kasvoi treenin loppua kohden niin kovaksi että treeni oli jätettävä kesken ja salilta lähdettyäni matkalla kipu aina vain voimistui. Pari tuntia treenin jälkeen vasemmassa kädessä kipu kadonnut lähes kokonaan ja oikeassa myös pienentynyt.
Onkohan hyötyä vai haittaa venyttelystä, kun tuntuis että kipu katoaa/vähentyy joksikin aikaa venytyksen jälkeen mutta palaa kuitenkin? Kannattaako venyttää?

Olipa hassu juttu, sillä aloitin punttitouhut taas vuoden alusta.. pitkäään tauon jälkeen. Kaikki on mennyt mukavasti, kevään, kesän ja alkusyksyn.. kunnes tuli kipu kyynärtaipeeseen, molemmissa käsissä. Muistelin että sama koettu joskus aiemmin ja aloitin omat "hoidot": taukoa, burana-kuuria sekä kylmägeelipussi mukaan. Sitten netin ääreen hakemaan lisää hoito ohjeita, ja kuinka ollakaan.. törmään ensimmäisenä omaan tekstiini eli tähän ketjuun, n. 5-6 vuoden takaa. Nyt teen niinkuin tein silloinkin näemmä - jätin kylmästi treenit tauolle, ja aktiiviset itsehoidot kehiin. Katsotaan nyt mitä tästä tulee..

Nyt löyty aika pitkälle samaa vaivaa mitä itellä ollu jo yli kuukauden. Mitään muita neuvoja vaivan parantamiseen kun kylmägeelit ja hauis/leuanveto treenien poisjättäminen? Toi kortisonipiikki vähän arveluttaa. Duuni on sen tyyppistä että täyslepoa pitemmäksi aikaa tolle on ihan mahdotonta saada ennen kesälomia. Sinällään kipu ei oo duunissa paha mutta kyllä se siellä jatkuvasti vähän tuntuu ja varmasti rasittaa tota tulehdusta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä myös ollut samanlaista vaivaa oikeassa kyynärtaipeessa. Oireita ollut nyt jo toista vuotta. Viime kesänä lääkäri totesi että hauiksen jänne tulehtunut, joten pidin sitten treenaamisesta taukoa jonkun kuukauden ja oireet hävisi suurimmaksi osin. Sitten aloitin treenaamisen varovasti ja vähän aikaa näytti menevän hyvin kunnes nyt taas käsi on oireillut, mutta vähän erilailla kuin ennen. Nyt sitten vihdoin sain lähetteen röntgeniin, ultraan ja verikokeisiin. Tänään kävin kuulemassa lääkäriltä että hauiksen jänteessä on pitkäaikaista rasitusvammaa ja tälle ei voi tehdä mitään muutakuin lepoa. En tajunnut siinä kysyä että olisikohan kortisonipiikki voinut auttaa tähän? Käsi kestää kyllä kevyen treenaamisen ja kivut eivät ole läheskään samaa luokkaa kuin viime kesänä tulehduksen aikaan. Vähän jäi mietityttämään että eikö tälle nyt mitään muta olisi tehtävissiä muutakuin pitkä lepo. Lääkäri vielä varoitteli että jänne voi mennä poikki jos sitä nyt kovaa rasitetaan.. Myös lihasentsyymitasot olivat koholla. Tällähetkellä on tullut treenattua kyllä aivan käden ehdoilla ja rajoilla.

Pieni päivitys näin jälkikäteen: lyhyesti kaikki kunnossa, ja olen voinut treenata ihan reippaasti.

Lyhyesti asiat mitkä todennäköisesti auttoivat:

- treenin rauhoittaminen kipuilu/tulehdusvaiheessa
- pohdin mitkä liikkeet mahdollisesti aiheuttivat ongelman: omalta kohdalta päädyin siihen että leuanveto vastaotteella ei sovi minulle, teen nykyään myötäotteella
- fysioterapeutti ohjeisti muutamia venytyksiä, joita tuli tehtyä silloin kun oli "lievä kivun tunne" taipeessa
- otin käyttöön kurkumakapselit + helvetin jytkyn oloisen linimentin (ayurveda, intialainen luonnonlääketiede tms. sain tuttavalta)
- aloitin treenin maltillisesti ja nousujohteisesti. Nyt olen vetänyt useamman kuukauden ihan täpöillä, nou problem.

Nonniin! Herätellääs vanhaa ketjua, koska täällä nyt hauiksen jänne ilmeisesti kipuilee.

Eli kotireenari täällä, terve!

Olen vetänyt semmoisen 3-4 x 3 kerran viikossa (tai enemmän, jos menee) sarjoja kehonpaino leukaa myötäotteella (kämmenet itseen päin) jo pari-kolme vuotta. Joskus 2016 ennen isompia tulevaivoja meni 5x3 puhtaasti ja hyvältä näytti tulevaisuus muutenkin, kun pystyi kävelemään monen kilometrin lenkkejä. Nyt vas akilles aina ärtyy, vaikka viimeisimmässä magneetissakaan ei näkynyt mitään hälyttävää ja lekurin mukaan tendinoosi on hyvällä tolalla, jänteet ohentuneet huomattavasti. Haluaisin treenata leukojakin enempiki, mutta kun ei saa aikaiseksi, mutta ehkä vielä joskus menen salille niin tulisi enemmän tehtyä.

Elikkäs kaikki meni ihan kohtuullisesti joskus vain pelkästä terveestä lihaskivusta nauttien ehkä helmikuulle, mutta sitten alkoi oikeassa kyynärtaipeessa siinä leukan ala-asennossa laskeutuessa tuntua itaraa. Kun lähti tankolta pois niin vähän piti ulko-ovea varovasti vetää kiinni, ei ollut vielä kipua vaan semmoista inhottavaa tunnetta. Mutta päätin piettää silloin 2 viikon tauon, ettei kehittyisi just kipua.

Nooh, sene jälkkeen muutin tuon leuanvedon vain eksentriseksi, eli että menen jakkaralta sinne ylös räpiköimään ja sitten laskeudun hitaasti 10 sekuntia alas pysähdellen välillä. Aloitin 3x10 sekunnilla x 4:llä ja pääsin 5x10 sekuntiin x 4:ään viikkojen kuluessa. Tää jarruttava liike, muuten alkoi tuntua hyvällä tavalla lihaksissa! Tein tätä kaksi kertaa viikossa. Mahtavasti kädet jopa tärräs treenin jälkeen ja hengästyi ihan eri tavalla. Siis tämän vinkin kattelin suomalaisesta youtube-liikunta kanavasta. Että saisi tehtyä oikeesti niitä leukoja enemmän eikä vain muutamaa, niin kuin mulla oli junnannut vuosia kehitys paikallaan.

Mutta sitten kävi niin, että oikea hauis/kyynärtaive tulikin nytten sitten oikeesti kipeäksi. Olen nyt pitänyt taukoa treenistä kokonaan jo kohta kaksi viikkoa. Ja huomaan, miten tärkeää se lopulta on ollut minun mielenterveydelle, vaikka niitä pystypunnuja + leukatreenejä on alavartalopainotteisen jumpan lisäksi ollutkin vain 1-2 kertaa viikossa. Silti.

Tää hauis/kyynärtaivekipu on jo tässä kahden viikon aikana muuttanut muotoaansa. Aluksi se oli semmoista kolottavaa yöllä nukkumista heikentävää kohtuu vähäistä aaltoilua. Sitten tuo junnaava kipu on aika lailla jäänyt pois, nyt on jäljellä semmoinen arvaamaton vihlailu ja nipistely. Myös olkapää on tullut vaihtelevasti kipeeksi. Tosin olkapäät on olleet aikaa todella kipeät, mutta ne parantuivat aikanaan just näillä pystäreillä ja leukoilla. Eli kaippa se on siis nyt tuo koko hauissysteemi nyt ärtynyt, kun kipua tuntuu miten sattuu kyynärtaipeessa ja olkapäässä! :(

Tärkein kysymys kuuluu, mitenhän kauan tätä tarvii sinnitellä, ja kun jo narukäsi valmiiksi olen, niin kovin pitkä tauko treeneissä näkyy jo varmaan arkijaksamisessa. Nyt alkaa jo olla vähän päänsärkyä ja tiedän kokemuksesta ja joskus olleesta muutamien viikkojen tauosta, että se voi kehittyä aivan järkyttäväksi, ettei pysty edes nukkumaan. Lisäksi mulla jo nyt välillä huimaa ja niskakipua alkaa olla. Tuo vähäinenkin jumppa on selvästi pitänyt hartioitani jollakin lailla vetreänä. Arkielämä on muuten 95-prosenttisesti koneella istumista. Toki yritän 3-4 kertaa viikossa polkea 30 min kuntsikalla, oikealla pyörällä, hiihtää sekä kävellä sen, kuin akilles antaa myöden. Eniten rasitusta (ja seur. yönä parempaa unta!) aerobisen kannalta olen saanut hiihtämällä, mutta nyt sekään ei taida onnistua kun tuli tää hauisongelma.

Ja siis vielä varmuuden vuoksi, tähän astin ylävartalon jumppa on ollut kokonaisuudessaan suurin piirtein:

1. Kuntopyörä 10 min
  2. Lämmittelyä kepillä ja 2 kg:n käsipainoilla
  3. Pystypunnerrus 13x3, 5 kg kp
  4. Olankohotus 13x3
  5. Hauiskääntö 10x2
  6. Leuanveto eksentrisesti 6x10 sek pysähdellen x 2
  7. Etunojapunnerrus 15x2 (muutaman sentin liike vain, kun kyynärpäät ei omalla painolla punnerrusta, nekin olisi hyvä saada joskus kuntoutettua)
  8. Leuanveto eksentrisesti 4-6x10 sek pysähdellen x 2

Voiko tuota nyt jo alkaa kuntouttamaa remmejä vetelemällä tai 2 kilon käsipainolla jtn liikkeitä vaikka liikkeet aivan vähän tuntuisi? Vai pitääkö oottaa treenaamatta niin kauan, että kipua ei tunnu enää yhtään?

Jos voi, niin voitko laittaa tähän nousujohteisen kuntoutusohjelman? En ole vielä menossa salille, vaikka tiedän että siellä olisi ylätaljaa ja vaikka mitä vemputinta, mutta on mulla täällä kotona erilaisia muutamien kilojen kummareita, joita vois käyttää. Toki tarvitessa voisi hankkia sen paksun kummarin, jonka voisi lyödä kiinni vaikka sinne leuanvetotankoon ja kepin avulla vedellä sitä kuin ylätaljaa. Mutta voiko vielä tätä kuntouttaa vai pitääkö odotella niin kauan, ettei tunnu enää mitään siellä kyynärtaipeessa?

Back
Ylös Bottom