Tulehdus, iskiashermon ärtyminen vai joku muu (reisi-pakara)?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuollainen pieni "outo tunne" joka muuttuu pitempään tunnuttuaan jo leposäryksi, viittaa mun makuun ennemminkin jonnin sortin lihasperäiseltä rasitus vaivalta kuin vaikkapa nyt aiemmin ehdotellulta välilevyn pullistumalta.

Tuo oli ainakin omalla kohdalla se syy ja lopulta lihas/hermo oli tulehtunut. Siinä sitten syötiin tulehduskipulääkkeet ja kuurin jälkeen mentiin hierojalle avattavaksi. Lääkäri ei ainakaan selässä mitään vikaa löytänyt eikä siellä missään vaiheessa mitään kipuakaan ollut. Homma alkoi tosiaan hitaasti pienenä jomotuksena, treenin jälkeisenä arkuutena ja lopulta oli sitä luokkaa, että alue meni tunnottomaksi pitemmän paineen aikana ja paineen lakatessa läpi kulki sitten kunnon kipuaallot. Liikunta aina helpotti kipua, mutta lihaksen jäähtyessä se oli sitten taas huomattavasti kipeämpi.

Anonymity: -Aloitiko mitään utta harrastusta tai tuliko arjen toimintoihin isompia muutoksia samoihin aikoihin tai jonkun aikaa sitä aikaisemmin kuin oireet alkoivat tuntumaan?

En aloittanut.

Päivitystä...

Kävin tänään kuumakivihierotuttamassa jalat (sunnuntana hierottiin selkä ja pakarat). Hieronta teki hyvää, mutta nyt tuntuu vähän siltä, että tuo leposärky nostaisi taas päätään. Tästä pitää vetää ilmeisesti johtopäätös, että vaikka minä pidin hieronnasta, jalka ei pitänyt. Viittaiskohan toi siihen, että joku o tossa jalassa tulehtunut?

Ennen hierontaa jalka ei särkenyt ollenkaan, vaikka istuin päivän töissä välillä toki liikkuen.

Ja jos jossain vaiheessa venyttelisi, niin oisko sellainen venytystyyli hyvä, että ekaksi vähän venyttäisi kevyesti, sitten jännittäisi venytettävän lihaksen ja sit lihaksen rentouttamisen jälkeen venyttäisi sitä uudestaan? En nyt muista millä nmellä tätä venytystekniikkaa kutsutaan.

Kävin tänään kuumakivihierotuttamassa jalat (sunnuntana hierottiin selkä ja pakarat). Hieronta teki hyvää, mutta nyt tuntuu vähän siltä, että tuo leposärky nostaisi taas päätään. Tästä pitää vetää ilmeisesti johtopäätös, että vaikka minä pidin hieronnasta, jalka ei pitänyt. Viittaiskohan toi siihen, että joku o tossa jalassa tulehtunut?

Ennen hierontaa jalka ei särkenyt ollenkaan, vaikka istuin päivän töissä välillä toki liikkuen.

Ja jos jossain vaiheessa venyttelisi, niin oisko sellainen venytystyyli hyvä, että ekaksi vähän venyttäisi kevyesti, sitten jännittäisi venytettävän lihaksen ja sit lihaksen rentouttamisen jälkeen venyttäisi sitä uudestaan? En nyt muista millä nmellä tätä venytystekniikkaa kutsutaan.

Vaikea sanoa mikä sitä on lähtenyt ärsyttämään. Riippuu paljon siitäkin mitä ja millä tavalla selässä ja pakarassa on hierottu. Kuumakivihieronnasta tai sen vaikutuksista ei ole kokemusta eikä tietoakaan.. Periaatteessa jos lämpö kovasti suoraan pahentaa kipua, se saattaisi viitata tulehdukseen.. Toisaalta vaikea sanoa onko se juuri se, joka siinä pahensi tilannetta, vai onko se monen asian summa.

Jos selässä toisaalta on esim. suojajännityksiä ja niitä on käsitelty, ja jos hermokudos on ärtynyt se saattaa lihasten rentoutuessa ärtyä..
Tuo jännitys-rentoutus-menetelmä saattaa olla ihan hyvä, mutta ensin kävisin ja suosittelen ehdottomasti fysiatrin/fysioterapeutin luona käymistä, jolloin saisit varmistuksen mikä oikeastaan on vaivan alkuperä. Sen mukana saisit hyvät ohjeet mitä sen kanssa voi tehdä ja mitä ei kannata.

Näkemättä ja tutkimatta on todella hankala tässä tapauksessa lähteä arvuuttelemaan, ja kun on säteilyoireista (mahdollisesti) kyse, lähtisin tutkituttamaan joka tapauksessa.

Anonymity: kuvauksesi kaikkineen sopii muhun. Mulla on ollut aika samanlaista vaivaa enemmän ja vähemmän koko vuoden. Se alkoi siihen aikaan, kun hankin itelleni sellaiset tukipohjalliset. Itsellä kanssa molemmat kaaret jaloissa laskeutuneet ja siten ylipronaatiota. Myöskin löytyy notkoselkä, liian liikkuva ranka joka silti on myös tietyistä kohdin aika jumissa.

Olen siis ite diagnosoinut asian johtuneen korjautuneesta virheasennosta: kroppa oli tottunut väärään asentoon ja korjattu asento nyt siis aiheutti kropan ärtymistä. Alkuun vaiva ei ollut suuri, enkä siksi sille mitään tehnyt.

Nyt syksyllä kun on tullut harrastettua paljon punttia ja lajille tyypillistä juoksua, jalka on ärtynyt ärtymistään. Ensin se siis tuntui sellaisena vihlontana takareiden ulkosivussa, sittemin alkoi vetämään myös pohkeeseen ja pohkeessa on esiintynyt myös hermosärkyä levossa. Hakeuduin tossa joku aika sitten OMT fysioterapeutille.

Fyssari tossa totesi, että vaiva johtuu mitä ilmeisimmin pakaran aiheuttamasta puristuksesta iskiakseen. Pakaran käsittely on myös vähän helpottanut vaivaa, hoito on kesken. Kuitenkin fyssari sanoi, et missään nimessä ei sais nyt venyttää selkää eikä takareisiä/pakaroita. Kun se hermo on ottanut kipeetä, lihakset vetää vaan kireemmälle suojellakseen sitä hermoa. Ja se venyttely vaan pahentaa asiaa (olen huomannut tämän myös ite).

Tämmöisiä kokemuksia mulla.

Kiitos vastauksista. Jouduin perumaan lääkärin työkiireiden takia, mutta täytyy tilata uusi aika.

Kaiken tämän lisäksi mulla iski tänään vielä noidannuoli ja nyt olen kävellyt tämän päivän etukumarassa.

mulla auttaa kun menee melkein tälläiseen asentoon
300px-TFA_0322.jpg
mutta jalat hieman levällään ja varovasti kääntää polvea sisäänpäin.

Latest posts

Back
Ylös Bottom