Tulehdus, iskiashermon ärtyminen vai joku muu (reisi-pakara)?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on esiintynyt noin noin 1,5 kuukauden ajan jonkinlaista "kipua" oikeassa jalassa pakaran ja polven välillä.

Alkuun toi homma tuli esille siten, että aina silloin kun mä tein jotain fyysistä jaloilla tai heti sen jälkeen, tuli tohon takareiden alueelle pystysuunnassa sellainen "tunne", että siellä on ikään kuin jänne tai joku muu ärtynyt polvitaipeen ja pakaran alaosan välillä. Mitään voimakasta ja varsinaista kipua en kuitenkaan ole jalassa kokenut.

Nyt samassa jalassa on ollut ehkä vuorokauden polvitaipeen, reiden ja koko pakaran alueella alaselkään saakka sellainen leposäryn tyyppinen tunne. Se ei ole kauhean kivulias, mutta on olemassa koko ajan. Se ei ole sellaista vihlovaa kipua, pikemminkin jomotusta.

Olen yrittänyt venytellä ja pakaran sekä reiden aluetta on myös hierottu pariin otteeseen nyt lähiaikoina. Venyttelin jalkoja viimeksi eilen, mutta jostain syystä minusta tuntuu ettei se tehnyt jalalle hyvää. Lisäksi eräs puolituttu OMT-fysioterapeutti vähän rusautteli rinta- ja lantiorangan aluetta sekä veti jalkoja viime viikolla.

Myönnettäköön, että venyttelen liian harvoin ja lihakset ovat kireät. Varsinkin alaselkä on kireä oikealta puolelta samoin kuin pakara (piriformis) ja reidet. Lisäksi mulla saattaa olla oikeassa jalassa jonkun verran ylipronaatiota ja penikat vaivaavat toisinaan. Alaselässä on notkoa ja varsinkin rintarangan alueella on aika paljon yliliikkuvuutta, joka aiheuttaa fasettilukkoja. Noidannuolia mulle tulee myös aina toisinaan.

Itse veikkaisin jalassa jonkinlaista tulehdusta esim. jossain reisilihaksen tai vastaavan kiinnityskohdassa tai että iskiashermo on jotenkin ärtynyt.

Onko tällainen vaiva kellekään tuttu ja mitä muuta tähän voisi keksiä hoitokeinoksi, kuin levon? Ilmeisesti venyttely ja hieronta voisi olla hyväksi, mikäli jalassa ei ole tulehdusta.

Vähän epämääräinen kuvaus jomotuksen sijainnista mut ITB syndrooma ois mun veikkaus. Foam rollerilla hoidettavissa.

Jomotus tuntuu tällä hetkellä koko ajan (myös levossa) koko reidessä takana ja pakarassa aina alaselkään saakka, jos sitä voi jomotukseksi kutsua. Se on kuitenkin ehkä kuvaavin sana.

Ennen tätä leposärkyä "ärtymistyyppinen kipu" tuntui pelkästään takareidessä pystysuunnassa "viivamaisena" siinä keskellä alkaen polvitaipeesta ja päättyen siihen pakaran alaosaan fyysisen rasituksen aikana tai sen jälkeen

Tuntuuko pelkästään toisen puolen pakaras ja reides? Mulla itellä on nyt 4 kuukautta ollu sama homma. Kaikki lähti selkäkivusta mikä tuli kyykyn jälkeen, mutta nyt kipu tuntuu PELKÄSTÄÄN vasemman puolen pakarassa ja takareidessä. Onko sulla kipeä se ihan koko ajan vai paheneeko jos istut pitkiä aikoja tai vastaavaa? Mulla ei salilla tunnu mitää mut ja töiski aika vähä, mut sitte iltasin ja aamusin ku on ollu paikoillaan kauan, nii tuntuu ja lujaa. Mullaki on notkoselkä ja oon huono venyttelemään. Tää postaus ei varmaa auttanu sua mitenkää mutta sulla on kohtalotoveri!

Juu, mulla tuntuu toi homma pelkästään oikealla puolella. Mitään selkää en ole satuttanut ja luulenkin, että toi kaikki on tosiaan lähtöisin reisi-pakara-alueelta - tai ainakin näin paikallistan itse asian. Toisaalta tiedän, että näissä jutuissa "kaikki vaikuttaa kaikkeen".

Alkuun homma paheni vain liikunnassa tai sen jälkeen. Nyt siinä on koko ajan se leposärky.

Ootko ottanu mitään tulehduskipulääkkeitä (tai muita lääkkeitä) ja onko niistä ollut hyötyä? Vaihtoehtoja tuonlaiseen vaivaan on aika monta ja niitä on mahdoton lähteä diagnosoimaan tutkimatta. Voi olla selästä (välilevyperäistä, muuta hermon ärsytys/pinnetilaa, yms..), voi olla myös pakaran alueen lihaksistosta (tosin leposärky yleensä ei viittaa siihen), lonkasta, SI-nivelen ongelmista, jne..... Vaihtoehtoja on todella monia ja ehdottomasti suosittelisin menemmään osaavalle fyssarille tutkituttamaan. Säteilykipu on sellainen oire, jota ei kannattaisi kovin kauan ihmetellä. Hyvä fyssari osaa antaa sopivat ohjeet, millä vaivaa voi helpottaa tai paranemista nopeuttaa.

Sano mun sanoneen, sua vaivaa välilevyn pullistuma. Mulla oli oireet alussa aika samanlaisia. Ikävä juttu.

Jos ja kun näin on, siitä saat elinikäisen kaverin, joka on välillä ärtsympi ja välillä vähemmän ärtsy. sen kanssa vaan täytyy tulla toimeen.

Sano mun sanoneen, sua vaivaa välilevyn pullistuma. Mulla oli oireet alussa aika samanlaisia. Ikävä juttu.

Jos ja kun näin on, siitä saat elinikäisen kaverin, joka on välillä ärtsympi ja välillä vähemmän ärtsy. sen kanssa vaan täytyy tulla toimeen.

Lisätäkseni tuohon (omasta kokemuksestani ja tulevan ammattini puolesta), parhaassa tapauksessa oikealla hoidolla ja treenillä siitä voi päästä myös eroon, eikä tartte kärsiä loppuelämää..

Lisätäkseni tuohon (omasta kokemuksestani ja tulevan ammattini puolesta), parhaassa tapauksessa oikealla hoidolla ja treenillä siitä voi päästä myös eroon, eikä tartte kärsiä loppuelämää..

Jos näin on niin hyvä on.

Mulla ei auttanut mikään, kaikkea koitettiin ja sakari Oravallakin käytiin monet kerrat,

Aineenvaihduntaongelmastahan siinä on perimmillään kyse? ja välilevyjen aineenvaihduntaa on vaikeata aktivoida?

Olenko oikeassa, tuleva doc?

Itse asiassa lääkäriä minusta ei ole tulossa :)
Välilevyjen aineenvaihduntaan voi hyvinkin vaikuttaa, monella tavalla. Ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla mitä kaikkea sulla on koitettu? Valitettavasti on aina tapauksia, joihin ei ehkä mikään auta, mutta valitettavan usein tuntuu siltä, että joku keino on jäänyt koittamatta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu, mulla tuntuu toi homma pelkästään oikealla puolella. Mitään selkää en ole satuttanut ja luulenkin, että toi kaikki on tosiaan lähtöisin reisi-pakara-alueelta - tai ainakin näin paikallistan itse asian. Toisaalta tiedän, että näissä jutuissa "kaikki vaikuttaa kaikkeen".

Alkuun homma paheni vain liikunnassa tai sen jälkeen. Nyt siinä on koko ajan se leposärky.

Yhdellä tutulla oli moisia vaivoja. Pystyi tekemään mavea aika pienillä ja kyykkyäkin tosi huonosti. Hieromalla taisi mennä pois kokonaan mutta aikansa otti. Se tulehdus pois eka arcoxialla tai jollakin, muistaakseni tämä naisihminenkin popsi jonkinasteisen kuurin.

Hermosärky ei aina johdu välilevyvammasta. Mahdollisuuksia on monia.

En toki väitä ettei voisi johtua myös siitä.

En tiedä mistä johtuu, mutta tänään ei ole ollut tota leposärkyä. Käyn tiistaina juttelemassa lääkärin kanssa. Katsotaan miten homma etenee.

Onko tälläsiin iskias, välilevy jne selkävaivoihin yleensäkki arvostettu ortopedi oikea lääkäri? Ite oon varannu nimittäin hyvälle ortopedille ajan. Olisko pitäny varata fysiatrille?

Outoa, mulla on esiintynyt samanlaista pientä vihlovaa jomotusta liiallisen venyttelyn takia nyt pari kk. Alkaa helpottamaan jo kun on vaan venytellyt. Takareisi pakaran yläosasta nimenomaan tuonne polvitaipeeseen asti tuli vihlovaksi/jomottavaksi ja tönköksi kun alotin rankemman venyttelyn, ja varsinkin esim. juoksun tai luistelun jälkeen takareisi oli melko jumissa ja jomotus oli voimakkaampi.

Itsellä tunne oli/on samankaltainen mikä tulee pohkeisiin kun istuu lattialla jalat yhdessä suorana eteenpäin ja vetää kylmiltään selkä suorana varpaita itseä kohti käsillä.

Jos on venyttelemättä paripvää niin jomotus katoaa kokonaan.

merkkari: -Harvemmin kukaan liikaa venyttelee, mutta sitäkin useammin väärin.

Venytys voi olla joko liian voimakasta, kohdistua muualle kuin olisi ollut tarkoitus (esim. lihas --> neuraalikudos)tai venyttelet jo valmiiksi ylivenyneenä olevaa lihasta, vaikka venytys tuollaisia tapauksissa pitäisi kohdistaa sinne vastavaikuttajalihaksiin. Näin niinkuin vain esimerkkinä miten voi venytellä "väärin".

Anonymity: -Aloitiko mitään utta harrastusta tai tuliko arjen toimintoihin isompia muutoksia samoihin aikoihin tai jonkun aikaa sitä aikaisemmin kuin oireet alkoivat tuntumaan?

Tuollainen pieni "outo tunne" joka muuttuu pitempään tunnuttuaan jo leposäryksi, viittaa mun makuun ennemminkin jonnin sortin lihasperäiseltä rasitus vaivalta kuin vaikkapa nyt aiemmin ehdotellulta välilevyn pullistumalta.

Mulla on vastaavaa, mutta vasemmassa jalassa ja aivan suoraan kytköksissä pitkiin päiviin toimistolla ja etenkin kokouksiin, joissa ei voi istua tai nousta ja liikkua haluamallaan tavalla. Hieronnasta tai venyttelystä ei tunnu olevan ainakaan välitöntä apua, vaikka kokonaisuudessa varmasti ovatkin tärkeitä.

Onko tälläsiin iskias, välilevy jne selkävaivoihin yleensäkki arvostettu ortopedi oikea lääkäri? Ite oon varannu nimittäin hyvälle ortopedille ajan. Olisko pitäny varata fysiatrille?
Tämä on ehkä vain oma mielipiteeni, mutta ortopedi ei ehkä ole se ensimmäinen ja paras vaihtoehto. Hyvä ortopedi osaa kyllä ehdottomasti tutkia, mutta ortopedien hoito keskittyy nimenomaan operoimiseen. Fysiatri osaa aivan varmasti tutkia ja lähtökohtana on taas päinvastainen, eli jos millään mahdollista, mieluummin kuntoutus välttäen veitsen terää ja tässä seuraava kohde, johon fysiatri potilaan lähettää on fysioterapeutti. ELI itse suosittelen joko fysiatria tai hyvää (esim OMT-, McKenzie- tai Maitland-menetelmiin perehtynyttä) fysioterapeuttia.

Merkkari: kuten jo risumies vastauksessaan otti esille, todennäköisesti venytellessä (liian kovaa tai liian pitkäkestoisesti) venytys kohdistuu nimenomaan hermokudokseen. Testaa mieluummin kevyttä pumppaavaa venyttelyä seuraavilla kerroilla niin, että pidät venytyksen VAIN pari sekuntia ja rentoutat (toistat pumppauksen esim. 10x). Venytys ei myöskään saisi tuntua repivältä, vaan lähinnä siihen kireyden tunteeseen asti, ja sen jälkeen vapautus. Katso mitä vaikutusta sillä on.

Ultimecia: Testaapa jos pitkään istuessa välillä nouset ylös ja teet pienen taaksetaivutuksen, muutamia kertoja (tai jos ei voi nousta seisomaan, oikaise selkää ja etenkin lannerankaa mahd paljon istuessa). Samoin kevyet pumppaavat lyhyet venytykset saattavat olla ok, mutta en taas suosittele pitkiä venytyksiä!

Merkkari: kuten jo risumies vastauksessaan otti esille, todennäköisesti venytellessä (liian kovaa tai liian pitkäkestoisesti) venytys kohdistuu nimenomaan hermokudokseen. Testaa mieluummin kevyttä pumppaavaa venyttelyä seuraavilla kerroilla niin, että pidät venytyksen VAIN pari sekuntia ja rentoutat (toistat pumppauksen esim. 10x). Venytys ei myöskään saisi tuntua repivältä, vaan lähinnä siihen kireyden tunteeseen asti, ja sen jälkeen vapautus. Katso mitä vaikutusta sillä on.

Tästä on juuri nimenomaan kyse omalla kohdalla. Alussa tein suht pitkiä (60-120sek) venytyksiä jotka usein jopa sattuivat. Nyttemmin olen tehnyt juuri pumppaavia lyhyempiä venytyksiä, enkä läheskään niin väkivalloin venytä itseäni. Plus se että olen enemmän ja enemmän siirtynyt aktiivisen venyttelyn pariin.

Itse asiassa lääkäriä minusta ei ole tulossa :)
Välilevyjen aineenvaihduntaan voi hyvinkin vaikuttaa, monella tavalla. Ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla mitä kaikkea sulla on koitettu? Valitettavasti on aina tapauksia, joihin ei ehkä mikään auta, mutta valitettavan usein tuntuu siltä, että joku keino on jäänyt koittamatta.

Pahinta mun tapauksessa oli todella ahdas selkäydinkanava.

Ja suvussa periytyvä huonoselkäisyys. Ekat iskiassärkyoireet tulivat jo 15 vuotiaana.

Latest posts

Back
Ylös Bottom