Treeniohjelman parannusta aloittelijalle?

wannabetuner

Banned
Eli olen 23v jannu ja olen elämäni harrastanut liikuntaa.
Lenkkeilyä, salibandya ja vapaaotteluakin olen harrastanut mutta nyt kun syksyllä muutimme emännän kanssa uudelle paikkakunnalle niin meni kaikki kuviot uusiksi ja on hieman liikunta jäänyt vähemmälle.
Nyt kuitenkin kun on uudesta kämpästä punttis 500m päässä niin en kehtaa olla käymättä mutta tarvitsisin hieman neuvoja koskien treeniäni.
Olen pääasiassa tehnyt 4-5 krt/vk:
- Hauiskääntöä tangolla 3x10 maksimipainoilla,
- Ojentajia olen tehnyt (en tiedä mikä koneen nimi on, sellainen vaijerihärveli josta vedetään vain suoraan alaspäin) samalla tavalla 3x10 maksimipainoilla,
- Rintaa sekalaisesti sillä mikä vapaana on, joskus ihan penkillä millä milloinkin (pieniä saleja aina olleet ja kaikki jonottavat penkkiin niin ei ole ollut minun juttuni ikinä paitsi jos rauhassa saan treenata)
- Selkää todella harvoin
- Vyötäröstä alaspäin epäsäännöllisesti) kyykkyä 3x10 maksimeilla, prässillä samalla tavalla
- Vatsaa aina joka treenin yhteydessä ihan "perinteisesti"

Lisäravinteina olen käyttänyt Fast:in tuotteita, Hiilareita puoli tuntia ennen harjoittelua muutama lusikallinen maidon kanssa ja harjoituksen aikana kreatiinia lusikallinen/ proteiinia neljä lusikallista sekotettuna yhteen maidon kanssa.
Muuten syön ruokaa kuten sattuu ei mitään säännöllistä.
Aineenvaihduntani on todella nopea.

MUTTA, nyt sitten missä tarvitsisin apuja, tänään iski sellainen "rantaleijona" vaihde silmään että aion kokeilla kuinka isoksi saan itseni kasvatettua kesään mennessä?
Ongelmina on se että kaljamahaa on kertynyt hieman joten siitä pitäisi muutama kilo saada pois jotta vatsalihakset tulevat esiin mutta mitenkäs tuo läskinpoltto sopii massan kasvatuksen kanssa yhteen?
Luonteeltani olen todella luja että pystyn pyhittämään esim. puoli vuotta ihan tajuttomalle rääkille jos tiedän sen palkitsevan minut lopulta mutta nyt ennen kuin aloitan tämän hankkeeni niin kysyn teiltä kokeneilta mahdollisia neuvoja mitä tekisitte eri tavalla tai ehkä jättäisitte tekemättä?
En havittele mitään Tony Halme- vartaloa koska ruumiinrakenteeni ei sopisi edes siihen, vaan enemmän jotain Brad pitt- tyylistä :D:D

Luonteeltani olen todella luja että pystyn pyhittämään esim. puoli vuotta ihan tajuttomalle rääkille jos tiedän sen palkitsevan minut lopulta mutta nyt ennen kuin aloitan tämän hankkeeni niin kysyn teiltä kokeneilta mahdollisia neuvoja mitä tekisitte eri tavalla tai ehkä jättäisitte tekemättä?

Minun suositukseni:
1) järkevä ohjelma käyttöön, tuota sinun omaasi en viitsi sen enempää kommentoida
2) siirrä se rantakunnon tähtäin suosiolla seuraavaan kesään, muutamassa kuukaudessa ei ihmeitä tehdä
3) vuosi kovaa treeniä maltillisilla plussakaloreilla ja sitten seuraavana keväänä dieetti päälle niin siitä se lähtee

Jos nyt väkisin haluat ensi kesäksi jotakin yrittää, niin massankasvatus ja läskinpoisto samaan aikaan on kovin hankalaa eli joko sitä painoa tulee lisää myös rasvan muodossa tai sitten jos pistät heti dieetin päälle niin kesäksi päkin saa kyllä näkyviin jollei ylimääräistä ihan hirveästi ole, mutta se näyttääkö lopputulos Brad Pittiltä vai Auschwitzin uhrilta riippuu ihan tämänhetkisestä kunnostasi.

Pientä päivittelyä tähän aiheeseen. Tammikuun lopussa hain salikortin ja siitä lähtien olen joka toinen päivä ilman poikkeuksia ollut salilla. Otin kokeiluun tuon arskan kultaisen kuusikon mutta se ei sopinut minulle sillä pidän liikkeiden vaihtelusta, ottaa erilailla lihaksiin, tuntuu paremmalta kun sanoisin että itse turruin tuohon ohjelmaan 3 viikon aikana. En saanut lihaksiani niin loppuun nuolla sarjoilla kuin olisin halunnut, tuntui että hauisten jälkeen kun oli 10min mennyt niin virtaa oli taas käsissä niin että olisi voinut vääntää tangot kieroon:D. Ei nyt ehkä ihan mutta kuitenkin ei sopinut minulle.
Nyt käytössäni on yksinkertaisempi ohjelma jossa keskitytään esim. samana päivänä pelkästään hauiksiin ja ojentajiin vain ja harjoitus tuntuu menevän paljon paremmin perille.
Lisäravinteina käytän proteiinia, hiilaria ja kreatiinia päivittäin.
Mutta sitten tuloksiin:

Alkupaino 65kg-> 74kg (varmaankin pitkälti nestettä kreatiinin ansiosta mutta painoa kuitenkin):dance2:
Hauiskääntö taljalla +22kg
Ojentajat taljalla +22kg
Penkki +25kg
(taljasta loppuivat painot niin ei tiedä maksimia mutta ei siihen montaa kiloa lisää tartte laittaa jotta maksimi tulee vastaan.)

Kaikki ovat maksimituloksia ja nuo aiemmat tulokset eivät sinällään ole vertailukelpoisia koska ne todennäköisesti eivät ole olleet maksimituloksia mutta muistan niillä tehneeni kun salille menin ensimmäisen kerran. Näin ollen tuo yli 20kg hurja nousu ei taida ihan pitää paikkaansa mutta kehitystä on joka tapauksessa mielestäni tapahtunut huimasti. (Taisi olla lähtökohta sen verran alhaalla että oli varaa nostaa:)).
Nyt on menossa viikon tai kahden putki riippuen fiiliksestä maksimi painoilla, 2-6 toistoa, puolen tunnin harjoitukset.
Penkkiä teen veljeni kanssa vuorotellen jolloin siinä toisen suorittaessa tulee hyvin pieni tauko.
Lataan max painot tankoon ja teen sen noin kaksi tai kolme toistoa jotka toivottavasti menevät, ja kun tanko putoaa otan viisi kiloa pois ja sama jatkuu kunnes on enää pelkkä tanko jota nostetaan.
Luin että tällaisella max- jaksolla saisi nostettua tulosta sillä lihas tottuu helposti pienimmillä painoilla suoritettavaan harjoitukseen eikä välttämättä kasva enää tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.

Fyysinen muutos on suuri! Fyysisesti voidaan sanoa että kun en anoppilassa ole käynyt kuin juuri viime viikonloppuna ja sitä ennen jouluna niin eivät silmiään olleet uskoa :lol2:. Ja muutenkin, vaikka henkisesti, :dance2:, tunnen itseni energiseksi ja jotenkin kaikki päivittäiset askareet ovat helpompia. Ei niin sanotusti vituta enää läheskään niin paljoa kun emäntä keksii vaihtaa huonekaluilla järjestystä ja sohvaa pitää siirtää :;.
Aion ehdottomasti jatkaa tällä tiellä, treeniohjelmaa pitää vielä hioa sillä tietoisesti tämä nykyinen ohjelmani keskittyy enemmän yläkroppaan kuin tasaisesti koko kehoon. Syksyllä sitten muuttaa ohjelma järkevämmäksi ;) :)

Back
Ylös Bottom