Treeniohjelma, kun jalkoja ei saa tehdä eikä myöskään alaselkää rasittaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pimmi
  • Aloitettu Aloitettu
Enemmän ja vähemmän juilinut takareisi-/pakarajumi aiheutti loppujen lopuksi pakkolepoa naprapaatin käskystä. Ongelma on kuulemma alaselässä, joka on sitten säteillyt muualle. Nyt en sitten saa rasittaa alaselkää enkä myöskään jalkoja. Takareisi vihloi niin paljon ettei venyttää kärsinyt, joten venyttely on myös pannassa muuten kuin yläkropan osalta. Jalkoja itseasiassa saisin tehdä reiden lähennys-/loitonnulaitteessa, mutta niin ettei alaselkä rasitu eli kevyesti. Taidan jättää väliin, kun ei nuo hiluvitkuttimet kiinnosta. Olen tehnyt 2-jakoisella treenillä keskittyen isoihin perusliikkeisiin vapailla painoilla, niin nyt on ongelma mitä ihmettä tekisin salilla, kun kunnolla ei saa treenata! Vasta sitten kun takareiden juilinta ym. katoaa kokonaan, voin aloitella oikeita treenejä. Siihen asti pitää tehdä (aluksi ainakin) selkä tuettuna liikkeitä yläkropalle ja alkaa pikku hiljaa jumpalla kuntouttamaan alaselän ja vatsalihaksia.

Liikkeitä mitä olen ajatellut/voin tehdä:
-leuat (varpaat penkillä)
-hauiskääntö istuen selkä tuettuna
-takavipunostot mahalleen penkillä
-kulmasoutu mahalleen penkillä (jos onnistuu, en ole kokeillut vielä)
-pena käsipainoilla/jalat penkillä
-flyes/jalat penkillä
-ojentapunnerrus yhdellä kädellä/penkillä selkä tuettuna
-pystypunnerrus käsipainoilla/penkillä selkä tuettuna
-dippi telineessä (jos jaksan enää edes sitä muutamaa tehdä)
-vipunostot sivulle/istuen penkillä
-jumppia selälle ja vatsoilla

Periaatteessa ajattelin, että olisin tehnyt ihan vaan vetävät/työntävät-jaolla, mutta olkapäät ei jaksa penan jälkeen enää kunnolla. Ja noista enempää en mitään hilavitkutuksia haluaisi, enkä myöskään tykkäisi käyttää laitteita.

Kaiken lisäksi pitäisi dietata samalla, ja tuntuu et kaikki vähätkin voimat jo hävinny, nii voi olla esim. tuon dipin kanssa aika hiljaista. Pitäisi kumminkin saada tehtyä jossain määrin kunnon treeniä, että kulutus pysyy tarpeeksi suurena, eikä tarvitse entisestäänkin vähemmän syödä. Saan kuulemma sentään crossarilla tehdä aerobista ja lisäksi lenkkejä kävellen, alaselän rasitusta välttäen, eli ylämäkispurtit ym.on pois laskuista. Alaselän kanssa on siis oleellista mahdollisimman vähän kumarassa oleminen sekä venymisen ja rasituksen välttäminen. Mitä nyt jumppaamaan saa kohta alkaa.

Löytyisiköhän neuvoja mitä tehdä, ettei ihan lösähdä? Millaisia treenejä olisi paras tehdä jne.?

Edit. virheet

Kuinka pitkän loman lekuri määräsi? Jos sellaisen siedettävän palttiarallaa 3vki huilin, niin sen kestät varmasti ilman treeniä ja turhaa riskiä loukkaantua pahemmin. Mikäli määräsi kunnon loman niin älä nyt helvetissä ala rykimään itseäsi pahempaan kuntoon vastoin lekurin suosituksia! Selkävaivat kannattaa ehdottomasti hoitaa kuntoon ennen urheilua. Itse sanoisin, että mitään asiaa ei ole salille, jos joutuu jotain helkkarin selkätukia käyttämään. Itse olen ollut pitkilläkin lomilla erilaisten vammojen takia ja voin taata, että kuntosi ei todellakaan lösähdä mihinkään. Sen sijaan jos nyt menet ja alat rykimään ja selkäsi kosahtaa paskaksi niin sitten kyllä lösähdät skeidaan kuntoon kun huilailet seuraavat puolivuotta, saamatta harrastaa edes aerobista.

Suosittelisin uintia ja jos aivan pakko vähän salitreeniä vetää niin liikkeitä omalla painolla.

Itselläni oli semmoinen korsetti. En saanut tehdä mitään jalkoja tai juuri ala selkää kaikki liikkeet karsittiin pois, mitkä rasitti ala selkää. Tein vain ylä kroppaa.

Just kuten Keihäs sano, nii jätä noi sali hommat ja käy vaikka uimassa 3-4 kertaa viikossa, ja ota sellanen kellunta juttu jalkojen väliin ettet liikuta jalkoja yhtään kun uit eteenpäin!

Siis ei ole onneksi sentään niin pahassa jamassa, että tukea joutuisin pitämään! Selkä ei myöskään ole kipuillut, vaan pakara/takareisi mutta sekin vain venyessä, ei esim. lenkillä tai muutenkaan liikkuessa normaalisti. Mutta ongelma on kuulemma lähtöisin alaselästä. Hermo jumissa tms., joka sitten säteilee muualle. Piriformiksesta oli myös jotai puhetta. Pidempiaikainen ongelma muutenkin, ilmoitellut itsestään enempi ja vähempi jonkun aikaa(, liian pitkään, kun on tyhmä). Ärsyttää kun en oikeastaan saanut kunnon selvyyttä mikä on (kahdella kertaa, nyt jäi lomalle tyyppi) ja kunnon jumppaohjeita jatkoa varten, vain pari nyt aluksi! Tarkoitus onkin mennä vielä kiroraktikolle, paremman kokonaiskuvan ja ohjeiden saamiseksi. Rahaa kun ensin taivaasta tippuisi. Naprapaatti siis sanoi, että yläkroppaa voi tehä kunhan alaselkä ei joudu liialliseen rasitukseen eikä sitä tieten tahtoen rasiteta. Saa siis tehdä esim. selkä tuettuna yläkropan liikkeitä. Viikko sitten kävin siis napralla, tehnyt paria liikettä rangalle ja ensi viikolla voin aloittaa siis varsinaista jumppaa, kuten jalka/käsinostoa makuullaan selän pikkulihasten kuntouttamiseksi jne.

mikä sulla on sit varsinainen diagnoosi? Alaselkävaivoihin on hyviä liikkeitä kuntoutukseen. Tuntus aika hassulta että et voi mitään tehä sillä?

Jos ei kyseessä ole mikään akuutti discusongelma, niin kyllä niitä jalkoja treenata, jos se oire pelkästään venytellessä esiintyy. Liikettä vaan kudoksiin, varsinkin hermoston osalta... Dynaamisella mobilisoivalla liikkeellä harjoitteita ennen ja jälkeen treenien.

Toisaalta paha sanoa, kun ei tapausta ole itse nähnyt/testannut.

Minä en naprapaatin "diagnooseihin" aivan niin paljon luottaisi, että luopuisin niinkin tärkeästä osasta treeniäni kuin jalat ja keskivartalo.
Eli jos jotain todellista vikaa epäilet, niin kipaises ihan oikealla lääkärillä. En minä sitä epäile etteikö ne nikamien niksauttelut rentouttavia ja peräti hyödyllisiä voisi olla, mutta täytyy kuitenkin muistaa, että kyse on nk. vaihtoehtoisista hoitomuodoista.

Minä en naprapaatin "diagnooseihin" aivan niin paljon luottaisi, että luopuisin niinkin tärkeästä osasta treeniäni kuin jalat ja keskivartalo.
Eli jos jotain todellista vikaa epäilet, niin kipaises ihan oikealla lääkärillä. En minä sitä epäile etteikö ne nikamien niksauttelut rentouttavia ja peräti hyödyllisiä voisi olla, mutta täytyy kuitenkin muistaa, että kyse on nk. vaihtoehtoisista hoitomuodoista.

Näin. Ja mikä tosiaan oli diagnoosi? "säteilee pakaraan" on aika monen vaivan oire. Todella kummallista, että venyttely on kielletty.

Joo itteekin hieman häiritsee, kun en selkeesanasesti tiiä mikä on! Mut ainakin kyse on hermojumista, joka säteilee pakaraan/takareiteen. Se on kuulemma lähtöisin alaselästä. Vaiva on itseasissa ollut jo pidemmän aikaa, jo viime keväänä oli samantapaista mutta alaselkä/pakara lähinnä, sittne se meni ohi. Ja nyt se tuli tänä keväänä takaisin, mutta en yhdistänyt sitä selkäongelmiin, koska nyt tuntui vain pakaran alaosassa/takareidessä ja säteili jossain vaiheessa jopa polven viertä pohkeeseen. Kuulemma huonompi juttu mitä kauemmas säteily siirtyy sieltä selästä, kun sieltä se on joka tapauksessa lähtöisin. Myös selän pitkittäiset lihakset ovat todella kireällä kuulemma selän ongelmien takia. Tärkeää oli kuulemma antaa alaselälle hieman aikaa rauhoittua, koska olen venytellyt sitä runsaasti muun kropan ohella. Hermojumien ollessa kyseessä venyttelyhän voi pahentaa oireita tms. eikä saisi siis tehdä. Takareittähän ei kärsinyt venyttää pahemmin kun vihloi niin hitosti. Ja kyllähän se kyykätessäkin tuntui jossain määrin ja varsinkin esim. kulmasoutua (sitä vaakatason versiota) tehdessä, kun takaosastolle tuli staattista pitoa. Ja ei todellakaan parantunut yhtään juiliminen kun venytteli, mutta pohkeeseen säteily katosi tuossa kesän alussa, kun tuli parin viikon tauko salilta, eikä venytelläkään jaksanut...

Sain ohjeeksi tehdä 3-4 kertaa päivässä tehdä sellasta liikettä, että vatsallaan maaten aletaan nostaa käsien avulla yläkroppaa ylös eli selkä notkistuu, ja pysäyttää liike kun kiristyy alaselässä. Sitten 3 hengityksen pito ja alas, jossa sama tauko ja taas ylös, yhteensä 10 kertaa, ja siis 3-4 krt/pvä. Tätä tein siis toissa perjantaista asti, nyt voi jo vähän vähentää tyyliin 2 krt/pvä ja aloittaa jumppaliikkeitä, kuten vastakkainen jalka/käsinosto vatsallaan maaten ja muita jumppia pikkulihaksille. Nyt vaan pitäisi muualta apua vielä hakea, kun en tiedä mitä oikeasti saisin/kannattaa tehdä! Ei mitään tietoa milloin saan tehdä esim. kiertoliikkeitä, koska napra sen kielsi, mutten tiedä miten pitkäksi aikaa. Sen vain tiedän, että kun jalan juiliminen ym. häviää niin voi aloitella esim. kyykkyä. Mutta sitä ennen, jaa-a, empä tiedä. Hieroo kuulemma saa, se napra paineli kipeitä kohtia, akupisteitä?, ja anto akupunktiota. Itse tennispallolla pakaraa möyhinyt, poikakaveri kyynärpäällä murjonut pakaroita ja hieronut selkää. Ei ainakaan jälkikäteen tunnu, että ainakaan huonoa olisi tehnyt.

No jaa, ei tästä varmaan hirveesti ole hyötyä tänne höpötellä, pitää sinne kirolle mennä/lääkäriin ensin jos ei kirolle ole vielä varaa. Aattelin vaan noita treeniohjeita edelleen kysellä! Ja kyllä se napra jotain osaa, ihan koulutettu siis, mutta hieman voisi panostaa kokonaisvaltaiseen hoitoon. Mut en taida enää mennä. Kaiken lisäksi toisen jalan lonkankoukistaja on ollut myös kipeä jonkin aikaa, mut ei se sitä pitänyt niin isona ongelmana ja se on kaiketi vaan lihasjumi. Ja mainittakoon, että kyseinen napra kertoi ettei jalkani ole eripituiset, lantio vaan vinossa, jotai sai hieman korjattua. Mutta eipä se auta, ku eihän sitten oikeastaan antanut kunnon ohjeita miten myös jatkossa pitää se suorassa! Kun ei se nytkään ole suorassa, itseki näen. Huoh, no katsotaan kunhan sinne lekurille/kirolle pääsen. Lekureissa (arvauskeskus) on vaan se huono puoli, että yleensä käsketään syödä lääkkeitä ja se siitä. Naprakin sanoi, että voin syödä kuurin särkylääkkeitä tai antaa kylmähoitoa. Kylmää on tullu laiteltua alaselkään/takareisipakaravälille/lonkankoukistajaan.

Yleensä homma menee juuri toisin päin, että pakaroiden kireys vetää alaselkää kieroon -> selkä kipeytyy/altistaa välilevyn vaurioille. Jos perse on kipiä kun hieroo pakaroiden yläosaa, se kertoo että ongelma lienee juuri siinä suunnassa. Toinen myrkky selälle on juuri kireät lonkankoukistajat.

Minä en ole mikään ammattilainen, mutta oletko varma, että sulla ei ole välilevy heittänyt joskus nesteitä pellolle? Siitä johtuva kipu nimittäin säteilee hermoa pitkin pitkälle jalkaan.

Back
Ylös Bottom