Treenin mielekkyyden vaikutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HarriHV
  • Aloitettu Aloitettu
Puolisen vuotta sitten oli motivaatio täysin hukassa ja treenaaminen tuntui muutenkin väkinäiseltä ja tylsältä.
Päätin lopettaa noudattamasta laatimiani saliohjelmia , toistomääriä ja muutenkin rutiinimaista pumppaamista.
Tämän sijaan aloitin tekemään sellaisia liikkeitä , jotka tuntuivat treenin aikana mielekkäiltä ja toisto- ja sarjamäärät
heitin aina ihan tuntuman mukaan.
Nyt puoli vuotta myöhemmin huomaan , että tuloksia on tullut enemmän kuin ikinä. Jalkoihin ja käsiin on tullut reippaasti lisää tavaraa ja treenikin maistuu todella paljon paremmalta.
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia/mielipiteitä ?

Onhan se ihan selvä jos reeni ei ole "mielekästä" niin tuskin sitä tulee toteutettua tarpeeksi pitkään että tuloksia kerkeisi nähdä. Jos pystyy fiilispohjalta tekemään ja kehittymään sillä niin sehän on vain todella hyvä. Jotkut ihmiset on sen tyyppisiä että vaatii jonkun PT:n potkimaan takapuolelle että tulee tehtyä sopivasti tarpeeksi ja kehittymään sen kanssa. Itseäkin todennäköisesti alkaisi joku tarkka treeniohjelma tympimään ensimmäisten viikkojen jälkeen. Hauska tehä enemmän fiilispohjalta kuitenkin :)

Ehdottomasti tämän ajattelutyylin kannalla varsinkin kun treenaaja on vain nauttimassa liikunnasta tai tavoitteet ei ole maksimaalinen voiman/massankasvatus (minä itse). Vuosikausiin en ole mitään kirjallista päiväkirjaa tai ohjelmaa tehnyt ja tuloksiin (varsinkin ravinnon/levon heikkoudet huomioonottaen) tosi tyytyväinen.

Parasta on kuitenkin se että salille menosta nauttii yli 95% kerroista ja se luo mun mielestä parhaan pohjan pitkäjänteisyydelle. Sitä kautta tavoitteellinenkin treenaaja voi päästä lopulta parempiin tuloksiin. En olekaan varsinaisesti miettiny tätä, mutta ehkä omat tulokset on tullut just tän takia.

Mahdollista toki että tulosta tullut tästä huolimatta :D

Mulla liikkeet on aina vakiot eli ne missä haluan kehittyä, mutta treenien sisällössä mennään päivän fiiliksen ja kunnon mukaan eikä millään tarkasti etukäteen määritellyllä systeemillä. Kiehuis homma aika äkkiä yli jos pitäis vääntää jotain lapulle kirjattuja 3x10 sarjoja viikosta toiseen ja yrittää lisätä painoa joka kerralla. Näitäkin on koitettu ja ne tuntui todella väkinäiseltä. Osasyy on kyllä siinäkin että ne ei missään vaiheessa edes toimineet juuri paria viikkoa kauempaa kunnes tuli stoppi kehityksessä ja se tietty vähentää myös motivaatiota. Selkeesti tarvitsen paljon enemmän treenikohtaista vaihtelua ja se myös pitää hommaa mielekkäänä kun saa itse vähän ajatellakin että mitä tänään missäkin liikkeessä tehdään.

Treenin mielekkyys/motivoivuus mielestäni ehkä tärkein yksittäinen tekijä tulosten kannalta, sillä se vaikuttaa valtaosalla suoraan panostuksen ja työn määrään.

Muutenkin - miksi tuhlata aikaansa johonkin joka ei kiinnosta/innosta? Ei treenamisen tai minkään muunkaan toki tarvitse aina hauskaa olla, mutta ajan tuhlausta tehdä jotain puoliväkisin ja hampaat irvessä.

motivaatio on tärkein merkitsevä tekijä urheilijan harjoittelussa. tulosurheilijalle hatusta vetäminen vaatis kuitenki tosi hyvän intuitiokyvyn ja harvemmin onnistuu. bodarille sen sijaan ne kilot ei aina oo se tärkein juttu ja sen takia tollanen voi toimia varsin hyvin. juurikin myös sen takia, ettei se treeni ota päähän, heh.

Ehdottomasti tämän ajattelutyylin kannalla varsinkin kun treenaaja on vain nauttimassa liikunnasta tai tavoitteet ei ole maksimaalinen voiman/massankasvatus (minä itse). Vuosikausiin en ole mitään kirjallista päiväkirjaa tai ohjelmaa tehnyt ja tuloksiin (varsinkin ravinnon/levon heikkoudet huomioonottaen) tosi tyytyväinen.
Mulla menee juuri päinvastoin. Hommasta tulee mielekästä ja kivaa vasta siinä vaiheessa, kun tekee suunniteltua ohjelmaa, noudattaa progressiota ja näkee vihkoon tehdyissä kirjauksissa, miten kehitystä tapahtuu. Ja näkee myös sen, jos ei tapahdu ja silloin tietää, että pitää homma suunnitella toisin. Joskus kokeillut treenailla ilman suunnitelmaa, mutta siitä en saa jostain syystä samaa nautintoa ja huomaan motivaation laskevan.

Toisaalta tavoitteellisuus mulla ei sekään yksin riitä. Ennen kuin löysin kuntosalin, yritin innostaa itseni ties mitä liikuntamuodoista. Tavoitteena olla vähemmän läski. Tämä tavoite ei riittänyt ja itseni sain liikkumaan vasta kun löysin jotain missä itse tekeminen antoi suoraa nautintoa.

tässähän se ihmisten erilaisuus tulee siin. joku innostuu ihan kauheesti, ku on numeroita ja kiloja tiedossa ja hehkuu siitä kaikesta etukäteen. joku toinen ei vois sietää sitä ja ei ees pystyis pitäytyyn mokomassa.

näin se menee ja sen takia valmennuksessakin se yksilöllisyys myös siellä psyykkisellä puolella on isossa roolissa. valmentaminen EI ole niitä " penkkipunnerrus 3x10 ja vaihdetaan sit 3kk päästä" -juttuja, vaan nimenomaan ihmisen kanssa yhteistyön tekemistä.

Itselleni treenaaminen on mielekästä, mutta mulle tulee mielenkiinnon lopahtamisia ja jotenkin uupunut olo, joka johtaa siihen että treenistä voi tulla 1-2 kk tauko. Sitten saatan kaivaa itseni kuopasta ja aloittaa uudelleen.

Olen miettinyt että voiko tuohon uupumukseen ja mielenkiinnon lopahtamiseen olla syynä liian intensiivinen treenaaminen ja liian vaikeiden tavoitteiden asettaminen joka sitten vaikuttaa stressaantumisen lisääntymiseen?

Olen nyt miettinyt jos aloittaisi kerran viikossa treenillä ja siitä ajan kanssa sitten eteenpäin.

Itselleni treenaaminen on mielekästä, mutta mulle tulee mielenkiinnon lopahtamisia ja jotenkin uupunut olo, joka johtaa siihen että treenistä voi tulla 1-2 kk tauko. Sitten saatan kaivaa itseni kuopasta ja aloittaa uudelleen.

Olen miettinyt että voiko tuohon uupumukseen ja mielenkiinnon lopahtamiseen olla syynä liian intensiivinen treenaaminen ja liian vaikeiden tavoitteiden asettaminen joka sitten vaikuttaa stressaantumisen lisääntymiseen?

Olen nyt miettinyt jos aloittaisi kerran viikossa treenillä ja siitä ajan kanssa sitten eteenpäin.

Muistathan aina keventää treenejä säännöllisin väliajoin? Itse teen kolme raskampaa treenikiertoa ja neljäs on aina kevennetty. Muuten en jaksaisi tehdä niin kovia raskaampia treenejä kovin kauaa.

Muistathan aina keventää treenejä säännöllisin väliajoin? Itse teen kolme raskampaa treenikiertoa ja neljäs on aina kevennetty. Muuten en jaksaisi tehdä niin kovia raskaampia treenejä kovin kauaa.

Tässäkin voi olla ongelma, nimittäin en oikeastaan. Kävin 3 krt vko salilla joka treenillä aivan samankaltainen treeni eli samoilla painoilla treenasin ja tietenkin aina yritin lisätä rautaa tankoon kun siltä tuntui.

Mutta sitten alko jäämään yksi päivä pois tai siirsin "huomiselle" tai en jaksa raahautua. Viimeisin treeni minkä vedin oli alkulämmitys jonka jälkeen yritin treenata mutta ei vaan tullut mitään.

onhan tossa aika selkeesti asioita pielessä sen suhteen, että se jatkuvuus säilytettäs. ellei tulokset nouse ei motivaatiotakaan niin oo. aika monille toi 3 kovempaa kiertoo/ viikkoa ennen kevennystä toimii hyvin. tai raskas, keskiraskas, erittäin raskas, kevyt. tai määrällisesti raskas, tehollisesti ja määrällisesti keskiraskas, tehollisesti raskas, kevyt.

Back
Ylös Bottom