Treenin jälkeinen aerobinen?

Eipä ainakaa nopsaan löytyny söörtsillä...

Mulla on ollu tapana ennen treeniä lämmitellä 10 min soutamalla ja treenin jälkeen 10 min juosta. Soutu on ihan hyvä, että saa paikat lämpimiksi mutta onko treenin jälkeisestä juoksemisesta enemmän haittaa kuin hyötyä?
Lihaksethan on tässä vaiheessa (tai ainakin pitäisi olla) kohtuullisen loppu, ja palautumisen kai tulisi alkaa. Eli onko sittenkin parempi jättää juoksu pois ja painua suoraan venyttelemään?

Johdattelinkohan liikaa...? :wall:

Miten olette tehneet ja mitä oletta mieltä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä kaikki viisaamat sanoo, että loppuverryttely on tärkee. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Jos treenissä on ollut paljon happoja veressä, niin ne kannattaa huuhdella pois verryttelyllä. Näin ne kaikki sanoo. En osaa itse asiaa hirveesti perustella.

Omakohtanen komemus on se, että paljon enemmän hyötyä on siitä, että 2-4 tuntia treenin jälkeen tekee verryytelyn ja huolelliset venyttelyt.

Mutta palautumisen kannalta se 10 minuuttia on merkityksetön. Ihan hyvin voi heittää palkkarin naamaan ja mennä sitten verkkaamaan. Mulla ei ainakaan vatsa protestoi.

Mulla on ollu tapana ennen treeniä lämmitellä 10 min soutamalla ja treenin jälkeen 10 min juosta.

Tiedä sitten minkälaisesta treenistä on kyse, mutta mikäli se on kuntosaliharjoittelua, niin itse vaihtaisin tuon treenin jälkeisen juoksun kevyeen pyöräilyyn. Ideahan on saada verenkiertoelimistöä vielä aktivoitumaan lopussa kevyellä aerobisella, ja ainakin itselleni juoksu raskaan mavetuspäivän jälkeen voisi viedä rasituksen asteelle, jonka määrittelemiseen "kevyt" olisi vaillinainen sana. Lähes kaikki lukemani kuntosaliharjoittelukirjat suosittelevat alku- ja loppuverrytelyn ottamista pyöräilemällä. Soutu on varmasti myös ok.

Tarkoitus on lähinnä tasata sykettä ja kierrättää verta lihaksissa raskaan reenin jälkeen siten että hapensaanti toimii ja pahimmat hapot poistuvat nottei vedä paikkoja ihan totaalisen jumiin.

Varsinkin raskaan aerobisen jälkeen itselläni pitää ottaa sellainen 5-10min loppuviilentely kävellen tai pyörällä, muuten saattaa heikottaa pukuhuoneessa. Samoin pidempien lenkkien päälle tulee vedettyä muutama minuutti kevyttä käveleskelyä loppuun niin olo on sitten virkeämpi harjoituksen päätyttyä.

Hmm... No voisi kyllä vaihtaa tuon juoksun cykkeliin. Juostessa kieltämättä homma menee jo rasituksen puolelle. Vaikka mulla kyllä aika harvoin paikat menee liian jumiin. Treenin tehottomuutta vai juurikin loppulenkin ja hyvän venyttelyn ansiota? Jaa-a...

Okkei tämä poika ruppee polokemmaan cykkeliä! Ja taidan puottaa tuon loppuviilentelyn 5 minuuttiin, kun ei mulla lihakset sitä niin tunnu kovasti tarvitsevan.

Taksomykke. :worship:

Jos tää nyt mitenkään liippaa läheltä niin vedän joskus, kuten eilen tein, heti salin jälkeen lenkin. Kyllä väsyttää.

Mitä mieltä ollaan siitä että käyttäis tuota aerobista treenin jälkeen pumppaamaan ne viimeisetkin mehut pois. Treenaan 3-jakoisella raskailla perusliikkeillä. Olisikohan tällaisessa jaossa mitään järkeä?

Ma: Selkäpäivä + 30 min soutua.

Ke: Jalkapäivä + 30 pyöräilyä.

Pe: Olkapäät ja kädet + 1 h vaikka sulkapalloa.

Toinen vaihtoehto olis tietty pyhittää noi aerobiset muille päiville mutta mikä olis kannattavinta?

Mitä mieltä ootte muutamasta kovasta vedosta, vaikka yläkroppa treenin jälkeen. Oletetaan, että pääpaino olisi enemmän juoksulla kuin puntilla.

Mitä mieltä ootte muutamasta kovasta vedosta, vaikka yläkroppa treenin jälkeen. Oletetaan, että pääpaino olisi enemmän juoksulla kuin puntilla.

Aika erikoista, että yläkehotreenin perään pitää juosta kovia vetoja, mutta ei sitä mikään estä. Kunhan muistaa verrytellä ne jalat ennen vetoja :)

Miksi teet noin? Ite ainakin vetäsin vedot ensin, vaikka ei sillä juuri mitään merkitystä sinänsä ole.

Oisko fillarilla salille kova sana ?

Monesti käy mielessä, että tuo vaatimaton 6km matka tulee tehtyä autolla ja se kävis aivan 10:llä alku- ja loppuverryttelystä esim. jalkapäivänä fillarilla polkien.

Oisko fillarilla salille kova sana ?

Monesti käy mielessä, että tuo vaatimaton 6km matka tulee tehtyä autolla ja se kävis aivan 10:llä alku- ja loppuverryttelystä esim. jalkapäivänä fillarilla polkien.

Todellakin, tulee tehtyä loppuverkkakin, kun muuten ei pääse himaan :D

Itse käyn salin jälkeen monesti uimassa. onko siitä mitään hyötyä/ haittaa että meneekö esim salilla käynti sitten täysin hukkaan vai?

Ei mene hukkaan. Hyvää palauttavaa liikuntaa salin jälkeen varmasti tuo uinti ja riippuu toki minkälaista matkaa oikein uit. Pitkää matkaa on jo vaikea uida, jos takana on kova salirääkki.

Miksi teet noin? Ite ainakin vetäsin vedot ensin, vaikka ei sillä juuri mitään merkitystä sinänsä ole.

En tee, kuhan kyselin tyhmiä. Rupean kyllä tässä pitkästä aikaa vähän muutakin kuntoilua vääntämään puntin lisäksi. Tuolleen saisi vedettyä tiukan puntin ja lopuksi jalkoja vähän totuteltua kovempaan menoon(takana oli myös se etten kauhean usein pääse harjoittelemaan). Aloittelen kyllä iisisti ettei penikat ota itteensä jne.

Kumpi olisi parempi tyyli tehdä cardio puntin jälkeen 40 min sellaisella teholla, että puhuminen onniistuu helposti kaverin kanssa, vai 20 min niin, että puuskuttaa sen verran, että puhuminen on vaikeaa?

Jos teen aerobisen treenien jälkeen, yleensä vetäisen palkkarin naamariin ennen sitä, ettei puhti lopu kesken.

Jos teen aerobisen treenien jälkeen, yleensä vetäisen palkkarin naamariin ennen sitä, ettei puhti lopu kesken.

itsehän en tässä näe mitään järkeä,ainakin oma palkkari on noin 5dl ja sen jälkeen pitäisi alkee tekeen aerobista? hyvin hölskyy mahassa ja olo on varsin kauhea :D

tällä hetkellä teen MD tyylisen salitreenin (kesto noin 1 tunti kaikkinensa) päälle 30-40 min kuntopyörää 125-130 sykkeellä ja sitten vasta palkkari naamaan.

- - - Updated - - -

täällä hulkin tyhjentävä vastaus juuri tähän asiaan:

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/21823-cardion-osuus-treenista/

En nyt löytäny suoraa vastausta tähän joten kysyn ite:
Oon dieetillä ja käytössä on 4-jakoinen ohjelma jossa treenikierto on 6 päivän sykleissä (2on, 1off), ja ajattelin sijoittaa joka salitreenin loppuun noin 10-15 min cardion joko crosstrainerilla tai polkien niin että syke pysyy siinä 160-170. Tällöin kulutus pysyy korkeampana useampina päivinä viikossa kuin silloin jos vaihtaisin salin jälkeiset cardiot kahteen puolentunnin lenkkikertaan viikossa. Kumpi parempi, salin jälkeiset nopea tempoiset lyhyet cardiot vai 2x puolentunnin lenkki viikossa? Ja lihaskatabolia on tottakai tarkoitus minimoida. Tuo lyhyt cardio salitreenin jälkeen tuskin kasvattaa kataboliaa merkittävästi...?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom