Olen aina ollut huono juoksemaan pitkiä matkoja. Nyt olen ollut puoli vuotta aika kovalla laihdutuskuurilla, jonka aikana aloitin myös aerobisen harjoittelun, jota haluaisin nyt järkeistää. Alkuun kävelin tunnin lenkkejä mutta kunnon parantuessa ja painon laskiessa olen hiljalleen siirtymässä pyöräilyyn ja hölkkäämiseen.
Aikaa punttitreenien välipäivinä on kolmeen viikottaiseen aerobiseen harjoitukseen. Tällä hetkellä ohjelma on tällainen:
MA lepo
TI puntti kevyehkö
KE fillarilenkki 45 min, keskisyke 135
TO puntti kovempi
PE juoksulenkki 30 min keskisyke 155
LA Puntti kova
SU fillarilenkki 75 min, keskisyke 125.
Jonkinlaisena ongelmana (=huonon kunnon ilmentymä) on se, että heti kun juoksen, pulssi nousee jonnekin 160 nurkille, mitä ei kovin kauaa jaksa tällä kunnolla. Jos tuosta hidastaa vauhtia, muuttuu homma kävelyksi ja silloin pulssi onkin enää 105. Tämän takia ajalen fillarilla, jolla sykkeen säätely on helpompaa.
Kysymyksiä: Onko viikon rytmitys järkevä? Entä aerobisten treenien kesto ja kovuus?
Tavoitteena olisi juosta 10 km alle tuntiin, joskus syksyllä. Nyt jaksan "juosta" ehkä 4 km puoleen tuntiin.
Aikaa punttitreenien välipäivinä on kolmeen viikottaiseen aerobiseen harjoitukseen. Tällä hetkellä ohjelma on tällainen:
MA lepo
TI puntti kevyehkö
KE fillarilenkki 45 min, keskisyke 135
TO puntti kovempi
PE juoksulenkki 30 min keskisyke 155
LA Puntti kova
SU fillarilenkki 75 min, keskisyke 125.
Jonkinlaisena ongelmana (=huonon kunnon ilmentymä) on se, että heti kun juoksen, pulssi nousee jonnekin 160 nurkille, mitä ei kovin kauaa jaksa tällä kunnolla. Jos tuosta hidastaa vauhtia, muuttuu homma kävelyksi ja silloin pulssi onkin enää 105. Tämän takia ajalen fillarilla, jolla sykkeen säätely on helpompaa.
Kysymyksiä: Onko viikon rytmitys järkevä? Entä aerobisten treenien kesto ja kovuus?
Tavoitteena olisi juosta 10 km alle tuntiin, joskus syksyllä. Nyt jaksan "juosta" ehkä 4 km puoleen tuntiin.