Treeni?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!

Olen tälläinen nuorehko mies ja tarvitsisin treenaus apua.Harrastan nyrkkeilyä enkä aina pääse sinne treenaamaan pitkien matkojen takia, joten ajattelin treenata kotona välipäivinä ja silloin, kun en pääse sinne, kotona on leukojenveto tanko, 15 kg painot(pystyy pilkkomaan 2kg:seen).

Tarvitsisin lyönteihin enemmän nopeutta,voimaa, kestävyys on suht'koht hyvässä kunnossa lyöntien suhteen..
Välillä tuntuu että olen hidastunut, voiko johtua siitä että olen tehnyt vain kestävyys pohjaisia treenejä?

Tälläistä kuntopiiriä olen tehny:
Etunojapunnerrus:30
Vatsaliike:10-15(huonot vatsalihakset :( )
Leukoja:15-20
Yleisliike:Jotain 6-10
Varjonyrkkeilyä mahdollisimman nopeasti jotain 15-20 sek kierroksen lopuksi,tämä noin.3 kertaa.
Ja joskus lenkillä noin 2km matka ja säkkiä 3min tai 4 min kolme kertaa 1 min tauoilla.

Ajattelin että tuohon johonkin kohtaan voisi sopia painot ja etunojan voisi korvata hyppyetunojaliikkeellä(en tiedä virallista nimeä,mutta etunojaliikkeessä hypätään käsillä ilmaan ja läpsäytetään käsiä "ilmassa"...toivottavasti ymmärrätte)...

Nooin..kertokaa mielipiteenne.

KIIIITOS!!

Hei!

Olen tälläinen nuorehko mies ja tarvitsisin treenaus apua.Harrastan nyrkkeilyä enkä aina pääse sinne treenaamaan pitkien matkojen takia, joten ajattelin treenata kotona välipäivinä ja silloin, kun en pääse sinne, kotona on leukojenveto tanko, 15 kg painot(pystyy pilkkomaan 2kg:seen).

Tarvitsisin lyönteihin enemmän nopeutta,voimaa, kestävyys on suht'koht hyvässä kunnossa lyöntien suhteen..
Välillä tuntuu että olen hidastunut, voiko johtua siitä että olen tehnyt vain kestävyys pohjaisia treenejä?

Tälläistä kuntopiiriä olen tehny:
Etunojapunnerrus:30
Vatsaliike:10-15(huonot vatsalihakset :( )
Leukoja:15-20
Yleisliike:Jotain 6-10
Varjonyrkkeilyä mahdollisimman nopeasti jotain 15-20 sek kierroksen lopuksi,tämä noin.3 kertaa.
Ja joskus lenkillä noin 2km matka ja säkkiä 3min tai 4 min kolme kertaa 1 min tauoilla.

Ajattelin että tuohon johonkin kohtaan voisi sopia painot ja etunojan voisi korvata hyppyetunojaliikkeellä(en tiedä virallista nimeä,mutta etunojaliikkeessä hypätään käsillä ilmaan ja läpsäytetään käsiä "ilmassa"...toivottavasti ymmärrätte)...

Nooin..kertokaa mielipiteenne.

KIIIITOS!!

taitaa kyse olla jääkärinpunnerruksista?:D ainakin meillä päin kutsutaan tällä nimellä.

Mikä siinä on, että ainakun puhutaan kotitreenistä, jengi alkaa hehkuttaan sitä että kuinka paljon etunojapunnerruksia ne tekee. Totuus on, että taito voittaa kovan kunnon yhdeksän kertaa kymmenestä, sekä kehässä ja varsinkin kadulla. En voi painottaa tätä liikaa. Yhden tekniikan oppiminen vaatii 100 000 toistoa. Nyrkkeilyssä kaikki perustekiniikat on opittu vuodessa, mutta sitten kun ruvetaan harjoitteleen niitä 'isoja siirtoja' (big move), eli erilaisia yhdistelmiä, niin kaikkiin voi lisätä sen 100 000 kertaa/siirto. Ne ei tod tuu luonnostaan kehässä. Jos treenaa vaikka 3 x 1,5h viikossa pelkästään yhtä yhdistelmää, niin vuodessa oppii sen, jos ei treenaa mitään muuta. Siksi kotitreeniin olisi tärkeä olla enemmänkin omassa päässä siirtojen kelailua, visualisointia ja kevyttä varjonyrkkeilyä. En sano että kunto ei merkitse mitään, se merkitsee helvetisti! Se nyt on vaan että esim. kauko-idässä kamppailijat treenaa 10h päivässä, joka päivä (jep, myös jouluna). Niin miten joku Jorma 36v, treenaa 3h viikossa nyrkkeilyä ja 10h penkkiä ja habaa, pärjää siinä kilpailussa? Siksipä tässä on listattuna top-20 tärkeintä kotitreenivälinettä:

1. Tilaa!
2. ISO peili.
3. Lisää tilaa! mitä enemmän, sen parempi!
4. Toinen peili sivu seinälle
5. Videokamera, semmonen minkä saa hyvään asentoon omin avuin.
6. Vastuskumi
7. Tasapainolauta
8. Kaffakuula
...
...
20. Säkki

Jooo kiitos kaikille kommenteista :D..

Hyppynaru on mutta ei vain saa sitä motivaatioo opetella sitä kunnolla....vastuskumi on mutta en tiedä mitä sillä tehdä, yritin varjonyrkkeillä, mutta ei siitä mitään tullut.
Kahvakuulaa olen harkinnut mutta en vain tiedä mitä sillä tehdä..:D..ja mitä lihaksia se sitten kehittää? :0

Kiiitooos vielä kerran

Laita järkevä runko itelles pystyyn, jossa treenaat koko kropan kokonaisvaltaisesti. Jos vedät himassa treenin 2-3x viikossa, se riittää vallan mainiosti, muun treenin ohella.
Nopea runko, muokkaa ja sovella loput itse.

Alkulämmittely (Varjonyrkkeily, kuntopyörä, soutulaite kevyt tempo 15-20min)
Lyö säkkiä, puhdas tekniikka, käytä enemmän päätäs kun kroppaas, jaa eriin (10kpl x2min eriä, 1min palautukset n. 30min)
Loppujumppa (Kuntopiiri, vatsat, selät, punnerrukset, kyykyt. Jokaista 30sek-1min, väliin 1min palautukset, siis aina kun kierros on valmis. Eli vatsat 30sek, selät 30sek, punnerruksett 30sek, kyykyt 30 sek. 1min lepo. ja homma alusta. 15min ajan)

Siinä 60-65min. Tekniikka pääpainona, ja varmasti lentää hiki myös lopussa.

Lisäyksiä:

Vastuskumi, on kuten nimi sanoo vastuksena. Vain mielikuvitus on rajana mihin sitä sovellat. Kierrä selän takaa ja ota molemmista päistä kiinni ja varjonyrkkeile. Tee hauista, vatsoja, selkää, ihan mitä vaan, tai vaikka reiden loitontajia jos siltä tuntuu.

Kahvakuula ei kehitä mitään lihaksia jos se lattialla möllöttää. Se mitä liikkeitä sillä päätät tehdä, se määrittää mitkä lihakset kehittyy. Kiertoja, vatsoja, kyykkyjä, hauista, olkapäitä, pystysoutua, työntöä, rinnallevetoa, kuten myös tässä, mielikuvitus on rajana.

Sopisiko tuohon alkulämpöön myös lenkillä käynti, ja vielä tuosta vastuskumista niin pitäisikö sen olla ns."nauha", kun minulla on pyöreä ja se pyörii selästä aina pois :/

Nopeudesta vielä, että saisiko sitä myös noin. 2kg käsipainoilla, kun lyö, jos niin, millaisia sarjoja? Ja mitä muita keinoja on saada nopeutta lyönteihin?

Alkulämmittelystä käy myös lenkki, pyri vaan lämmittämään myös yläkropan lihaksia, jotka usein jäävät lämmittelemättä jos käytät pyörää, lenkkiä tms.
Vastuskumin ei tarvitse olla nauha, toki se helpottaa, kuten huomasit itsekin jo.
Kun,tai jos, treenaat nopeutta käsipainoilla niin tee aluksi varovasti etteivät kyynärpäät kipeydy. Kylmiltään mitää äkkinäisiä rykäisyjä en suosittele, vaan kunnon lämpö pohjalle ja pikkuhiljaa tekniikka kuntoon ja sitten sitä nopeutta lisää. Huomattavasti vaarattomammin saat sitä nopeutta niillä vastuskumeilla, ainakin alkuun.
Kokeile myös räjähtäviä etunojapunnerruksia, penkkiä pelkällä tangolla, pystypunnerruksia. Yleensäkin kaikki työntävä liike on hyödyksi lyöntivoimaa/nopeutta/räjähtävyyttä/kestävyyttä kehittämään.

Nyrkkisääntö nopeustreeniin on rivakat suoritukset,vähäiset toistomäärät, useita sarjoja sekä pitkähköt tauot.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miiitä?!

Kiitoksia vastauksista!

Jhoooo..olin tässä selaillut näitä threadejä ja tuli tälläinen vastaan http://www.pakkotoisto.com/aerobine...vavauhtiset-lyhyet-lenkit-harjoittelumuotona/ ja täältä huomasin tälläisen

Miinuspuolia;
-kohonneet kortisolitasot
-nivelten rasitusasteet ovat kovat
-yksikään nivel ei tee merkittävää liikelaajuutta
-proprioseptiivitoiminta on vähintäänkin surkeaa
- lihaskudoksen purku on suurta
-voimantuotto heikkenee
-nopeiden lihassolujen määrä ja toiminta voi heikentyä (mitä nuorempi on kyseessä sen tehokkaammin)
- ja vielä yksi, juokseminen voi käytännössä tehdä ihmisen lihavammaksi.

Ja nämä ovat siis lenkkeilystä..eli tuleeko minun lyönneistäni hitaampia/heikompia jos käyn lenkillä?

Tuskin merkittävästi, alkuvaiheessa lyöntiesi nopeus sekä voima kehittynee nopeammin kuin mitä muu harjoittelu jarruttaisi kehitystä. Mikäli asia silti jää huolestuttamaan, niin kokeile. Käy lenkillä ja katso miten se vaikuttaa, jos koet että siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa niin jatka, jos taas enemmän haittaa mitä hyötyä, niin lopeta. Yksinkertaista.

tumblr_l7g1uyppdH1qc30fq.jpg

Muhammad Alikin juoksi ja oli ihan riittävän nopea. Jostain kahden tunnin marathonharjoitteluista ei ole juri etua kun kilpasuoritus on 3x3min mutta ei normaali lenkkeily 2-3 kertaa viikossa 40min kerrallaan mihinkään hidasta. Se sensijaan hidastaa kovastikin, että kunto loppuu, kun peruskuntoharjoittelu on laiminlyöty.

jep parempikuntonen voittaa paremman nyrkkeilijän jos se sippaa.. kyllä tuo lenkkeily on semmonen mihi pitäs kuntoharjottelus eniten panostaa nuorena.. hifistelemään voi alkaa myöhemmin ensin peruskunto ja lihaskunto vaa rautaseks! kaikki on ittestää kiinni eikä mistää hienoista ohjelmista ja suunnitelmista

Voihan siinä lenkillä lyödä varjoa jne. niin kasvaa se hapenotto myös käsissä. Aliarvostettua nykyään tuo pk:n tekeminen.

Kiitoksia vastauksista!

Jhoooo..olin tässä selaillut näitä threadejä ja tuli tälläinen vastaan http://www.pakkotoisto.com/aerobine...vavauhtiset-lyhyet-lenkit-harjoittelumuotona/ ja täältä huomasin tälläisen

Miinuspuolia;
-kohonneet kortisolitasot
-nivelten rasitusasteet ovat kovat
-yksikään nivel ei tee merkittävää liikelaajuutta
-proprioseptiivitoiminta on vähintäänkin surkeaa
- lihaskudoksen purku on suurta
-voimantuotto heikkenee
-nopeiden lihassolujen määrä ja toiminta voi heikentyä (mitä nuorempi on kyseessä sen tehokkaammin)
- ja vielä yksi, juokseminen voi käytännössä tehdä ihmisen lihavammaksi.

Ja nämä ovat siis lenkkeilystä..eli tuleeko minun lyönneistäni hitaampia/heikompia jos käyn lenkillä?

Käsitelläänpäs tätä.

kohonneet kortisolitasot

Kaikki treenaaminen nostaa kortisolia akuutisti. Paljon juoksevilla/treenaavilla on tästä syystä korkeat kortisolitasot.

Akuutit piikit eivät ole haitallisia ainoastaan kroonisesti koholla olevat.

Kortisolin nousuun vaikuttaa monia tekijöitä.

Kortisoli voi myös näytellä roolia treeniadaptaatioissa.

Aerobinen ei automaattisesti aiheuta kroonisesti korkeita kortisolitasoja.

nivelten rasitusasteet ovat kovat

Jos juoksee 3 h/päivä, 6x/viikko, niin varmasti on. Tässäkin yksilöllisiä eroja, aika monet ovat pystyneet juoksemaan koko elämänsä ihan kiitettäviä määriä, ilman nivelongelmia.

Samaa voisi sanoa melkein joka lajista.

Aerobista voi myös tehdä muutenkin kuin juoksemalla, kunhan syke pysyy oikealla tasolla.

yksikään nivel ei tee merkittävää liikelaajuutta

Haittaa koska..?

Juokseminen ei kuitenkaan ole kamppailulajeissa AINOA treeni viikossa/treenitapa.

Edelleen aerobista voi toteuttaa monilla tavoin, vaihtelu virkistää.

proprioseptiivitoiminta on vähintäänkin surkeaa

Sama vastaus kun edelliseen.

lihaskudoksen purku on suurta

Jos juoksee 3h/päivä, 6x/viikko.

Ja keho ei käytä liikunnan aikana proteiinia merkittävästi energialähteenä, sellainen 5% ja tyhjenneillä glykogeenivarastoilla sitten 10%.

Aerobinen treeni jopa lisää proteiinisynteesiä.

Ja aerobinen treeni ei taaskaan ole ainoa treeni/treenitapa, jolla kamppailijat treenaavat.

Tosin punttitreenit kannattaa pitää kohtuullisen kaukana kestävyystreeneistä vastakkaisten treeniadaptaatioiden takia.

voimantuotto heikkenee

Aikalailla sama vastaus kun edelliseen. Lisää seuraavassa vastauksessa.

nopeiden lihassolujen määrä ja toiminta voi heikentyä

Aerobinen treeni, varsinkaan sellaisena kuin se olisi hyvä tehdä kamppailijoille, ei rekrytoi tyypin II eli nopeita lihassoluja nimeksikään, homma toimii pääasiassa tyypin I lihassoluilla. Vasta kun lähestytään anaerobista kynnystä, alkaa tyypin II lihassolut tulla mukaan.

Ja nopeudesta/voimantuotosta pelkästään ei ole paljoa hyötyä kamppailulajeissa jos aikoo otella minuuttia pidempään.

ja vielä yksi, juokseminen voi käytännössä tehdä ihmisen lihavammaksi

Sen takia maratoonaritkin ovat niin lihavia.

Vaikka treenaisi miten paljon aerobista, mutta syö enemmän kuin kuluttaa, energiavarastot kasvavat. Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, tapahtuu taas päinvastoin.

Ja aerobinen treeni (verrattuna esim. intervalleihin) näyttäisi olevan heikompi nälänhallintaan, siinä yksi selitys.

Ja toinen, samaan tilanteeseen, on se että aerobinen ei johda niin suureen NEAT:iin (energiankulutusta, joka ei ole syömistä, nukkumista tai treeniä) kuin intervallit pitkin päivää/pidemmällä välillä, mikäli erääseen tuoreeseen tutkimukseen on uskomista. Ja empiiriseltä puolelta väittäen ihan hyväksyttävä teoria. Intervallit enempi virkistävät, eivätkä puuduta niin pahasti kuin esim. pitkät aerobiste treenit.

Joooooh

Olen tuota punttisalia miettinyt ja eikös sen aika olisi juuri nyt, kun on peruskuntokausi meneillään...en vain tiedä mihin sen sijoitan ja mitä siellä teen..RAAKAA voimaa pitäisi saada,jotenkin niin, että myös saisi pidettyä nopeuden ja myös kestävyyden samallaisessa tilassa, jossei paremmassa :)

Minulla on nyrkkeily treenit ma,ke,pe ja siellä yleensä otemme vähän tekniikkaa ja sitten 40min lenkki..niin, että en tiedä mihin väliin tuon salin änkisin,kun eihän se oikein sovi lenkkeilyn kanssa samaan..? Ja olen myös ajatellut alkaa juoksemaan tuota HIIT:tiä aamuisin.. ,että en tiedä siitäkään :(

KIITOS!

en vain tiedä mihin sen sijoitan ja mitä siellä teen..RAAKAA voimaa pitäisi saada

Perusliikkeet; maastaveto, kyykky, penkki, leuat, (rinnalleveto, pystypunnerrus, dippi ...) yms, 1-4 toistoilla (painoa sen verran että on RASKASTA). Itse teen peruskuntokauden yhteydessä 1 salitreenin viikkoon, joka koostuu seuraavasta:

Rive, mave/kyykky, penkki, leuat, dippi, loppuun vatsoja ja jotain extemporeliikettä jos tuntuu siltä.

Rivellä lämppärit, mavea ja kyykkyä vaihdellaa vuoroviikoin (eli viikolla 1 mave, seuraavalla kyykky). Leukoihin ja dippeihin lisäpainot. Kokeile itse millainen ohjelmajärjestely sopii/toimii sinulle, olemme jokainen yksilöitä.

Minulla on nyrkkeily treenit ma,ke,pe ja siellä yleensä otemme vähän tekniikkaa ja sitten 40min lenkki..niin, että en tiedä mihin väliin tuon salin änkisin,kun eihän se oikein sovi lenkkeilyn kanssa samaan..?

En tiedä kuntosi tasoa, mutta itse pystyn ainakin pk-lenkin tekemään samalle päivälle kuntosalin kanssa, paljon auttaa myös sekin, että pitää salitreenit siis puhtaasti voimapainotteisena. Tykkään aamusta käydä tekemässä salin ja illasta riippuen vähän paikkojen jumista tehdä pk-lenkin joko pyörällä tai hölkäten. Vaan voithan lähtä kokeilemaan, että pidät salipäivän vaikka tiistaina tai torstaina? Ma, ke, pe nyrkkeily, ti, la lenkki, to sali. Järjestelykysymyksiä, aikaa kyllä löytyy. Muista myös LEPO ja RUOKA !

Edit: Vielä sen verran huomionarvoista, että sinulla ei ilmeisesti ole kuntosaliharjoittelusta liikkeineen kokemusta, joten kehoitan kovasti lähtemään erittäin maltillisilla painoilla ja ottamaan kokeneempaa kaveria hihasta kiinni opastamaan liikeratoja. ERITTÄIN TÄRKEÄÄ!

Jos on yksi voimatreeni viikossa, niin lauantaiaamu on paras aika. Lauantai-illalle palauttava/peruskuntolenkki ja sunnuntai lepopäiväksi, niin palautuu maanantaiksi hyvin.

Aivan totta, itse olen vaan la päivällä kiinni sparreissa (tervehdys vaan Ändi), jonka takia onkin oma reenijärjestely iskostunut selkäytimeen, josta järjestelyehdotelmaa lähdinkin naputtelemaan :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom