Treeni- ja ruokavalioneuvoja haussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mimuli
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Aloitan klassisesti: Hei olen uusi täällä.. ja sitä rataa. Moni tuntuu treenaavan tosi tosissaan, mutta löytyisikö täältä neuvoja tällaiselle, lähinnä kunnon ja laihtumisen vuoksi harjoittelevalle? Katselin vanhempia viestejä ja teidän treeniohjelmia ja muuta, mutta en saa niistä oikein irti mitään kun en tiedä mikä olisi omalla kohdalla se oikea linja. Ehkä tällä kysymykselleni olisi myös joku toinen paikka, mutta mieluummin kysyn teiltä naisilta, kuin sitten kuuntelen noita "naiset treenaa eri tavalla" ja vastaavia juttuja.

Mutta jospa kerron tilanteestani niin on varmaan helpompi neuvoa.
Enimmäisenä tarkoituksenani olisi laihtua ja kiinteytyä, ohella nostaa kuntoa. Pituutta mulla on 174cm ja painoa tällä hetkellä n.83kg. Tavoitteena olisi sellainen 70kg (mahdollinen lihasmassan lisäys huomioon ottaen). Oman lisänsä hommaan tuo se, että sain pojan 5kk sitten ja maha on aika taikinaa siis, mutta oli sitä ylimääräistä jo aiemminkin. Enää en imetä joten ruokavaliossa ei tarvitse huolehtia muusta kuin omasta energiansaannista. Vatsalihakset alkaa olla jo paikoillaankin niin ehkä uskaltaisi jo tehdä vatsatreeniäkin enemmän.

Tällä hetkellä käyn kerran viikossa salilla, enempään ei olisi aikaakaan. Käyn sellaisessa ryhmässä jossa käydään laitteet läpi kiertoharjoittelu periaatteella. Eli yhdellä laitteella ollaan n.40sek, 10sek tauko ja toiset 40sek laitteella. Tuossa ajassa ehdin tehdä n. 10-15 toistoa. Painot on vaan 10-20kg luokkaa koska lihaskunto on tosiaan laskenut rajusti yli vuoden lähen mitään tekemättömyyden jälkeen. Ja tuossa on jo parannusta siihen mistä aloitin :nolo: Todennäköisesti voisin nostaa painoja hieman jos vetäisin ihan loppuun saakka kaikilla voimilla, mutta olen aloittanut aika varovasti ettei tule ikäviä yllätyksiä. Alussa lämmitellään ja lopussa venytellään. Mukana on ohjaaja joka opastaa kuinka liikkeet tehdään jne.
Toinen liikunta viikossa on vesijumppa 45min. Olen aikoinani harrastanut uintia kilpatasolla, ei vesijumppa vastaa rasitukseltaan mulla uintia, yksinkertaisesti ei pysty tekemään niin nopeasti että hengästyisi. Mutta se on kivaa. Näitä ohjattuja ryhmiä on huhtikuulle asti ja sen jälkeen ajattelin käydä kerta viikkoon salilla ja toisen kerran joko uimassa tai nyrkkeilemässä (olen tätäkin harrastanut joku vuosi sitten vielä).

Ruokavaliosta: Olen puolisentoista vuotta sitten laihduttanut painonvartijoissa, painoa ehti tippua 9kg kunnes tulin raskaaksi ja se jäi. Pvhen ei takaisin ole menossa, mutta materiaali on tallella ja sitä olenkin katsellut taas sillä silmällä. Tunnustan että olen niitä ihmisiä jotka ei osaa syödä oikein. Olen aina ollut pullukka ja syönyt niin kuin syön joten tarvitsen opastusta siinä, melkeinpä kädestä pitäen. Pvn ohjeet on mun mielestä helpot noudattaa, mulla olisi käytettävissä 24pistettä joka vastaa (kutri.netin mukaan) noin 1600 kaloria. Lisäravinteita en ole ajatellut käyttää, oma ajatusmaailma eikä budjettikaan veny siihen. Vartalossa ongelma kohtiani ovat vatsa, sisäreidet ja selkä, sekä tietty allit. Ulkoreidet ja lantio on ok. Rintojen ei tarvitsisi pienentyä yhtään (mutta milläs estät) eikä hartioiden leventyä koska on jo nyt aika leveä.

Nyt siis pitkän pitkän sepustuksen jälkeen varsinaiseen kysymykseen: Minkälaista treeniä kannattaisi tehdä että tuosta yhdestä kerrasta olisi paras hyöty? Minkälainen ruokavalio olisi hyvä ettei ainakaan se vähennä treenin vaikutusta? Kun tavoitteena on se ns. rantakunto, vaikkakin tarkoitus on jatkaa treeniä sen jälkeenkin tottakai. Erityisesti jos on muita synnyttäneitä ja itsensä kuntoon treenanneita niin mielelläni kuulisin myös onko joitain erityiskikkoja nimenomaan tällaiselle mammamahalle.

Toivottavasti osasin kertoa olennaisia asioita ja löydän apua täältä :)
t. Mimuli

ps. vaikka untuvikko olen, niin treeniohjelmissa osaa sitten mies neuvoa mitä lyhenteet tarkoittaa ja miten liikkeet tehdään, itse pyörii myös täällä pakkiksella

Vähän osviittaa nykyiseen ruokavalioon. Kiteyttää voisi sanoihin, huonosti ja liian vähän (!).
Nykyään syön kaiketi aika huonosti. Päivällä ei tule välttämättä tehtyä itselle leipää kummempaa ellei edellisestä päivästä ole jäänyt ruokaa jäljelle. Mutta ruokailut painottuvat iltaan ja joskus voi jäädä koko lämmin ruoka väliin. Hassua ajatella että pitää syödä että laihtuu, mutta niinhän se on :) Kasvisten määrää koetan lisätä koko ajan. Käytän vähärasvaisia tuotteita aina kun niitä on tarjolla (ja eivät ole tuplasti normaalia kalliimpia). Esimerkiksi: maito, raejuusto, ruuanvalmistuskermat (jos tarvii), leikkeleet, makkarat, jugurtit yms vähärasvaisinta vaihtoehtoa. Teen ja kahvin makeutukseen käytän hermesetasta, mehuista ja limppareista light tuotteita. Alkoholia käytän harvoin ja silloinkin vähän.
Karkit, suklaa ja muut herkut ei ennen olleet ongelma, useasti suklaa jopa vanheni kaapin hyllyllä. Nyt on tullut herkuteltua liiankin paljon, mutta otan itseäni niskasta kiinni ja uskon että pääsen niistäkin eroon ja voin olla kuten ennen.

Kiitos linkistä. Syömä puoli selvisikin tuolla aika kattavasti. Laskurien perusteella mitä tuolla oli niin tuo 1600 kaloria olisi aika sopiva mulle.

Treenaaminen vielä askarruttaa. Mitä tehdä, millaisia sarjoja ja millaisilla painoilla. Ynnä muuta mitä asiaan liittyy.

Jospa vielä tarkentaisin kysymystä :) Jos nyt en kuitenkaan kokonaista ohjelma täältä etsi, niin voisiko joku kertoa minkätyyppistä treenin pitäisi olla että siinä olisi minun tavoitteessani hyötyä? Kun toisella foorumilla luin naureskeluja kuinka "hölmöt luulee että pienet painot +pitkät sarjat kiinteyttävät ja laihduttavat, ei niistä ole mitään hyötyä" jne. Näinhän sanotaan lähes jokaisessa "tavallisille" naisille/laihduttajille suunnatuissa jutuissa ja kirjoissa.
Mutta jos kerran niin ei ole niin mitä sitten pitäisi tehdä? Jos nyt sitten oletetaan että (kun nuo ryhmät joissa käyn päättyvät reilun kuukauden päästä) pääsisin käymään kaksi kertaa viikossa salilla. Tai vaihtoehtoisesti toinen kerta uintia/nyrkkeilyä sekä lisäksi ihan normaalia lenkkeilyä aina kun vaan saa kotitöiltä ahterinsa ulos raahattua. Salille kyllä kävelen (n.1,5km)

:hyper: Yhtäällä yhtä, toisaalla toista, mitä sitä nyt sitten uskoa??

Jos sitä tästä innostuttuaan enemmänkin alkaisi sitten treenaamaan. Olen noita miehen Bodaus-lehtiä sillä silmällä katsellut :) Kun nyt saisi ensin edes sellaisen peruskunnon palautettua.

Mulla on hiukan sama tilanne kuin sulla. Kotona 1/2-vuotiaat vesselit, painoa tuli liikaa raskausaikana ja pääsen salille n. kerta per viikko. Olen samanpituinen ja painokin on tällä hetkellä kutakuinkin sama.

Mä olen ekaa kertaa elämässäni ylipainoinen ja välillä sitä on vaikea itsellänikin uskoa (kunnes näen kuvia itsestäni ;)). Ruokapuoli mulla on mielestäni kondiksessa, koska söin jo ennen raskautta terveellisesti ja järkevästi. Mun normaaliruokavalioon ei kuulu pullat sun muut, aamupalaksi vetäsen aina puuron leseillä, pellavansiemenrouheella, raejuustolla ja marjoilla, ruoan kanssa iso kasa salaattia, riisi / peruna / pasta minimissä, leipä on ruisleipää jne.

Minäkin käyn salilla kerran viikossa. En kuvittele saavuttavani juurikaan lihasvoimaa tai laihtuvani salilla, mutta kunhan kiusaan lihaksia. Vauvoja kantaessa hartiat ja kädet väsyy, ja jo nyt muutaman salikerran jälkeen lihakset ovat mielestäni vetreämmät eikä hartioita pakota. Vastuksetkin ovat nousseet mukavasti, kohta ollaan lähellä ennen raskautta -painoja ;). Ainoa ongelma kerran viikossa -ohjelmassa on se, että treenistä tulee helposti liian pitkä (että ei itseä alkaisi kyllästyttämään). Olen ratkaissut asiaa hankkimalla kotiin jumppapallon ja tarkoituksena olisi hankkia vielä käsipainot. Täten voisin osan liikkeistä tehdä joku toinen ilta kotona. Rasvanpolttoa ajatellen teen usein treenin jälkeen pidemmän verryttelyn (n. 20-30 min.).

Peruskuntoa olen kohottanut vaunulenkeillä. Vaunulenkit kuulostavat tooosi lällyiltä, mutta kun pukkaa kahta 8 kilon tenavaa + 25 kilon vaunuja puskurina, niin syke nousee sopivasti. Vielä, jos on tiet ovat auraamatta, niin johan puuskututtaa. Käyn pitkiä (yli tunnin) lenkkejä, syke n. 130.

Nyt karkasi ajatus, kun piti välillä käydä vaunuja heijaamassa ;). Palaan asiaan, jos muisti palautuu.

Ai niin.. Mä olen naputellut syömiseni exceliin ylös, laskenut prot./ hh / rasva / kuitu-grammat per päivä. Punnitsen siis syömiseni (jos en silmämääräisesti osaa arvioida) ja kirjaan koneelle. Teen viikkoyhteydenvedot jne. Näin olen tehnyt jo monta vuotta (pl. raskausaika) eikä ole ollenkaan niin vaikeaa kuin kuulostaa.

Jos kerran ihan aloittelija olet ja pääset salille kaksi kertaa viikossa niin kannattaisi tehdä toisella kerralla yläkroppa ja toisella sitten alakroppa. Toistomääriä 6-12, sarjoja sellaset kolme, riippuen liikkeestä. Painot pitäisi olla sellaiset että tuntuu, viimeisen sarjan viimeinen toisto pitäisi olla aika vaivalloinen suoritus, eikun naama punaisena vaan ähräämään :thumbs:
Molemmilla kerroilla voit tehdä vatsat. Suosi hyviä ns. perusliikkeitä ja opettele alusta alkaen hyvä tekniikkä, pyydä vaikka salin työntekijää avuksesi tai jotain kokeneempaa harrastajaa. Lihasmassaa kasvattavalla treenillä saat kroppasikin pikkuhiljaa polttamaan enemmän kaloreita sillä lihas kuluttaa sitä energiaa toisin kuin läski, eli lihaa läskin tilalle.

Viisaammat kertokoot omia mileipiteitään, mutta luulisin että noin pääsisit alkuun.

Aivan!! Nyt kun mainitsit niin muistin että mullahan on kotona jumppapallo, tosin muuton jäljiltä jossain komerossa tyhjänä. Ja miehellä on käsipainot 9-11kg asti. Joten kotona harjoittelu onnistuisi kyllä vaikka pojan päiväunien aikana (tosin hikisenä ulos meno vaunuja hyssyttelemään näillä pakkasilla ei houkuta :rolleyes: ) Ja nykysellään on kavereitakin vaunulenkeille, itsekseen on ollut vähän ikävää lähteä.

Pyysin miestä tekemään mulle ohjelman (tajusin että kyllähän se osaa, tosin on enemmän tutustunut siihen miten massa kasvaa, eikä rasvan vähentämiseen) (onko muilla äideillä aivot kutistuneet kananmunankokoisiksi kun tuntuu etten itsestään selvyyksiäkään tajua?) Lisäksi löysin tuolta aloittelijoiden foorumilta hyvän threadin aiheesta, siinä tosin kysyjällä on enemmän mahdollisuuksia treenata kuin mulla (sekin oli siinä etusivulla, mutten ollut huomannut :rolleyes: )

Mutta jatketaan juttua: Tietäisikö joku vaikkapa hyviä nettisivuja joissa neuvottaisiin jumppapallon käyttöä, minkälaisia liikkeitä jne? Tai onko esim. Bodaus-lehdessä ollut juttuja aiheesta, jos kellä niitä on ja voisi katsoa mikä numero niin kipaisen kirjastoon katsomaan.

Hmm... Pistän nyt tähän muutaman perusneuvon, vaikka Sasulin linkissä olikin oikeestaan kaikki tarvittava.

Ihan sama vaikka haluatte vain "laihtua", niin salilla kannattaa treenata sata lasissa. Ei ole mitään järkeä käyttää salilla olo aikaa tekemällä pikää sarjaa pienillä painoilla, kun sen aerobisen voi hoitaa siellä lenkkipolulla/kuntopyörällä tms. Lihaksista et voi muokata "pitkiä ja sulavalinjaisia" tms. höpönpöppöä tekemällä tietyn pituista sarjaa. Lihas vain kasvaa tai ei kasva. Muoto on suurimmalta osin geeneissä, joten siihen ei voi vaikuttaa. Lihasmassa tekee vartaloon kauniit kaarevat ja "ei-roikkuvat" muodot. Rasvaa poltetaan sitten ruokavaliolla (miinuksilla tietenkin) ja aerobisella liikunnalla. Kannattaa todellakin kuunnella ennemmin esim. fitness-kisaajien neuvoja kuin jotain naistenlehtien juttuja. He tietävät miten saadaan rasvat pois ja kauniita kaaria tilalle. Joten nyt on sekin ongelma, ketä uskoa, ratkaistu. :D

Sasulin neuvoma kaksijakoinen saliohjelma kuulostaa oikein hyvältä jos sinne salille pääsee sen kaksi kertaa viikossa. Kertakin on parempi kuin ei mitään, mutta suosittelisin kyllä että vähintään kahdesti viikossa. Kannattaa selailla pakkotoistoa, ja täällä mimmienkin puolella on aika vasta ollut juttua kaksijakoisesta ohjelmasta. Jos tuntuu että on vaikeaa löytää sitä tietoa, niin käyttäkää searchia, ja laittakaa halusanasta vaikka pätkä ja perään *. Esim. Kaksijak*. Näin kone löytää kaikki sanat jotka alkavat niillä sanoilla (löytyy kaikki taivutetutkin muodot). Suosikaa perusliikkeitä kuten kyykkyä, prässiä, punnerruksia jne. Reiden loitontaja-, ja lähentäjälaitteet kannattaa jättää omaan arvoonsa. Saman treenin saatte paljon tehokkaampana kun teette kyykkyä tai prässiä. 3x8-12 voisi olla oiva väli johon sarjapituudet kannattaa tähdätä. Ja se viimeinen toisto pitää sitten olla viimeinen, eli yhtään enempää ei enää mene. Siihen malliin sitä rautaa siihen tankoon. Lihas pitää pakottaa kasvamaan. Kuulostaa pahalta, mutta ei se sitä ole. Siitä oppii jopa nauttimaan. :whip:

Aerobiset sitten aamuun ennen aamupalaa 30-60min, jonka jälkeen sitä puuroa ja jotain proteiinipitoista nassuun. Aterioita siis se 5-6 päivässä. Suosittelisin että kaloreita lähdetään pudottamaan hiilihydraateista, ja hiilaripitoiset ateriat aamupalalle ja treenin jälkeen. Joka aterialle proteiinia. 2g/painokilo on aika hyvä ohjenuora. Tästä ei tulisi tinkiä vaikka kaloreissa mennäänkin alaspäin. Treenin jälkeen on toinen hyvä hetki polttaa sitä laardia, kun hiilihydraattivarsatot on kulutettu siinä punttitreenin aikana loppuun. 20min. kuntopyörää on hyvä lopetus. Ennen treeniä ei kannata väsyttää itseään aerobisella, paitsi tietty sen verran että lihakset lämpimiksi. 5-10min. riittää. Yötä vasten kannattaa suosia proteiinipitoista ruokaa ja lisätä mukaan vaikka jotain hyvää rasvaa kuten rypsiöljyä/pellavansiemenöljyä tai soijalesitiiniä. Ja tietysti kaikki hiilarit hitaista lähteistä, täysjyvätuotteita ja vihanneksia. Kaikki nopeat hiilarit pois = vaaleat jauhot (myös tavallinen makarooni ja riisi).

Mitähän vielä. Salitreenin jälkeen voi ottaa palautusjuoman, joka edistää lihasten palautumista ja lopettaa treenin aiheuttaman lihasta purkavan tilan. Jos se tuntuu näin alkuun liialta, niin sitä voi harkita vaikka vähän myöhemmin. Itsellä palautusjuoman mukaan ottaminen ainakin lopetti huonon olon joka joskus iski treenin päälle, kun verensokeri laski liian alhaiseksi. Palautusjuomasta noin tunnin päästä sitten kunnon ruokaa naamaan.
Jos vielä jotain niin kysykääs pois. Ja lukekaa ahkerasti pakkotoistoa, myös muitakin osioita!! :thumbs:

Edit: Tuohon että naiset treenaa eritavalla, niin naisten ei kyllä pitäis treenata eritavalla, vaan vähintään yhtä kovaa kuin miesten, meillä kun ne tulokset tulevat paljon hitaammin kuin niillä...

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Hei Mimuli & Milotta ! :)

Mä olen kans äityli ja alotteleva puntilla kävijä. Täällä on tosi paljon hyvää tietoa jos vaan on aikaa ja viitseliäisyyttä lueskella. Ite luin paljon ja väsäsin elämäni ensimmäisen saliohjelman joka on toiminut hyvin. Ruokavalion olen myös saanut kohdilleen, vaikka kiven kovaan väitin etten kerkiä syömään säännöllisesti kaksosten kanssa johon on yhdistetty kodinhoito. Mutta kyllä sekin on onnistunut kun on ottanut itseään niskasta kiinni.
Salilla käyn 3krt vkossa, laitoin miehelleni ukaasin, että jotain on vastapainona minullakin oktava jos meinaat että on puhasta pyykkiä ja murkinaa mahaan :rock:
Hyvin on mennyt. Nyt on hiukka lattea tunnelma kun olen ollut viikon kipeänä ja tekis hurjana mieli salille, mikä on minulle aivan uusi tunne kun ennen suunilleen juoksin puntteja ja vempeleitä karkuun!
Mutta olisi tosi kiva kuulla teidänkin saavutuksia ja kuinka muuten menee!

Tsemppiä vaan harjoitteluun ja aurinkoisia kevätpäiviä!

Jep jep, paljon uutta asiaa :)

Tuossa asiaa miehen kanssa mietittiin miten olis järkevä tehdä. Tulin tulokseen että: 1krt viikossa salille jossa jalat ja muu mikä ei käsipainoilla onnistu, 1krt(?)/vko kotona käsipainoilla yläkroppa ja kädet + vatsoja molemmilla kerroilla. Lisäksi 1krt/vko uinti/vesijumppa/vesijuoksu/tms ja kotona pallojumppa (sisältö vielä ?) + vaunulenkit.

Olen aina ollut huono syömään aamupalaa joten ei tee edes tiukkaa hoitaa liikunta ennen sitä. Ongelman tuo pojan rytmi. Meillä herätään n. klo 8, päiväunet 9.30-11 ja tuo olisi aamulenkille hyvä aika, mutta sitten mun eka syöminen siirtyisi tuonne klo 13 aikoihin mikä on liian myöhään. Olisko joku äiti-vauvajumppa tuossa 8-9.30 aikoihin hyvä? Kun olen saanut pojan syötettyä, jumppailtais ja söisin kun se menee unille? Olisko sopiva aerobiseksi harjoitukseksi? (mitä ylipäätään aerobisetharjoitukset pitää sisällään? Huomaatte että aika nollista lähdetää tässä. Ymmärtäisin että sellaista joka nostaa sykettä mutta ei maksimi tasolle, olenko hakoteillä, vai?) Elixir ohjelmassa taisi olla kerran sellaista jumppaa, Merja Larivaara oli poikansa kanssa siinä, täytyy etsiä löytyisikö ohjeita, varmaan jostain vauvalehdestäkin voisi löytyä, olisi varmaan pojustakin kivaa, kaksi kärpästä yhdellä iskulla ;)

Aamupala onkin seuraava ongelma, olen aina inhonnut puuroa, lapsesta asti. Vaikkapa ohrapuuro voisi mennä paremmin kuin kaurainen sellainen, mitenkäs niiden ravintoarvot? Jos löytyisi jotain pikahiutaleita ohrasta vaikka. Tai ei kaurapuurossa vikaa ole, se vaan mun mielestä vaatii sen köntin rasvaa päällensä joten hyöty siitä on +-0, ellei jopa miinuksen puolella.

Tein excel-taulukon syömisiä varten. Siihen laitetaan syöty ruoka, määrä, kalorit, proteiini, hiilarit, rasva ja kuitu. Se laskee koko päivän määrät ja prosenttiosuudet (prot, hiil. rasva). Sitten siirrän kokonaismäärät toiselle lehdelle arkistoon. Kolmannella lehdellä on ruoka-aineiden hakemisto.

Nytpä katkesi ajatus, palaan... :)

Proteiinista: 2g/painokilo, ilman rasvaa? eli paljonkohan se voisi minulla olla? Tietysti hankala arvioida netitse :). Rasvaprosenttia multa ei koskaan ole mitattu, mutta yksi noista laskureista arvioi että voisi olla n. 27%, eli mulla se tekisi 22kg (hui!). Voipi olla tottakin. Joten sellainen 120g/pvä proteiini määrä olis ok? ((83-83*0,27)*2)

Voit toki jumppailla sen vauvankin kanssa :haart: kunhan syke pysyy suht tasaisesti n.130 kieppeillä. (Itse pidän 130-150 hyvänä.) Aerobisella liikunnalla tarkoitetaan siis yleensä suhteellisen pitkäkestoista liikuntaa jossa syke pysyy koko ajan "korkealla". Sykealueet määrittyy sitten tavoitteiden mukaan. Aamuaerobinen tarkoittaa siis sitä, että teet jotain yhtäjaksoisesti sykkeen ollessa tässä tapauksessa mielellään juuri siellä 130 kieppeillä. Tällaisella suhteellisen matalatempoisella liikunnalla poltat pääasiassa rasvaa energiaksi. Lisäksi kun liikunta tapahtuu aamulla, jolloin hiilihydraattivarastot ovat aikalailla ehtyneet (yön aikana ja varsinkin kun iltapala on hiilihydraatiton), ei niitä ole edes käytettävissä, vaan rasvanpoltto alkaa välittömästi.
Miksi aamupalasi venyisi noin myöhään, jos käyt lenkillä vauvan nukkuessa? Eikö ole mahdollista käydä vaunujen kanssa lenkillä ja syödä ennen kuin vauva herää? (Nämä on sitten tällaisen lapsettoman mietteitä...)

Proteiinia voit kyllä syödä huoletta sen 2g/painokilo. Ei siis välttämättä per rasvaton painokilo. "Korkea"proteiinisella dieetillä poltat kuitenkin helpommin rasvaa kuin korkeahiilihydraattisella. Ja se lihashan kaipaa kovasto sitä proteiinia kehittyäkseen kauniiksi... ;) Proteiini pitää nälkääkin paremmin, ja sitä on elimistön vaikeampi muuttaa rasvaksi kuin hiilihydraatteja. Raejuustoa, rahkaa, kanaa, kalkkunaa, paistijauhelihaa, kalaa, proteiinijauheita... lähteitä on pilvin pimein, ja pakkotoistolta löydät vinkkejä hyvänmakuisten ja terveellisten ruokien laittamiseen. Joka aterialla olisi syytä olla vähintään n.20g proteiinia. Proteiini on ystävä, muistakaas se :love: !!

Mimuli sanoi:
Aamupala onkin seuraava ongelma, olen aina inhonnut puuroa, lapsesta asti. Vaikkapa ohrapuuro voisi mennä paremmin kuin kaurainen sellainen, mitenkäs niiden ravintoarvot? Jos löytyisi jotain pikahiutaleita ohrasta vaikka. Tai ei kaurapuurossa vikaa ole, se vaan mun mielestä vaatii sen köntin rasvaa päällensä joten hyöty siitä on +-0, ellei jopa miinuksen puolella.

Puuro ei varmaan must juttu ole jos se ei mene alas, itse vuorottelen puurolla ja täysjyvä leivällä, leivän päälle sitten raejuustoa johon mössöän myös oliiviöljyä tms.. tonnikalaa, kalkkunaleikettä, vihanneksia, ai että on hyvää :kuola: Hyvä aamupala on myös n. 50 g sokeritonta mysliä, siihen noin 100g rahkaa, loraus rasvatonta maitoa ja funlight tiivistettä, sekaisin vaan ja ääntä kohden :kuola:

Ja muuten, puurostakin saa ihan syötävää kun vähän kikkailee. Elovenaa ja vehnälesettä pohjaksi niin ei tule niin lälliä siitä puurosta. Itsellä ei meinaa mennä pelkistä kaurahiutaleista tehty puuro. Sitten kun puuro on keitetty, niin lisään siihen auringonkukansiemeniä (on vähän pureskeltavaakin seassa) ja lorautan päälle valion vähäkalorista marjakeittoa (omasuosikki on se kuituinen karviais-boysenmarja). Tottakai sen puuron voi korvata myös Sasulin mainitsemalla täysjyväleivällä, Real on oiva vaihtoehto. Meillä ei mies saa puuroa alas, ja hän tekee joka aamu elovenasta, vehnäleiseistä ja valion sokerittomasta jogurtista (tai rahkasta ja marjakeitosta) itselleen "puuron". Kukin siis tyylillään, kunhan ravintoarvot pysyvät hyvinä ja päivä saadaan käyntiin!

Moi!

Mä teen kuntosalilla 3*8 sarjaa, paitsi jaloissa 3*12-15. Ja vastukset sen mukaan, että viimeiset kiskotaan väkisin ;).

Aamuaerobisena voit vaikka hytkyä vauvan kanssa, kunhan saat sykkeen nousemaan. Meillä pojat tykkää ihan mahoton, kun niiden kanssa riehuu ja tanssii :D. Niin ja vaunuja heilutellessa on kätevä tehdä samalla askelkyykkyä, jos ei pelkää pöljän mainetta naapurustossa ;). Ovat ihan hyvää verryttelyä ilman tankoakin ja jos sä olet todellakin aivan aloittelija, niin ei askelkyykkyyn välttämättä mitään keppiä tartte ;).

Mä en ehkä pitkää vaunulenkkiä tekis aamuaerobisena, mieluummin kävisin n. 20-30 minuuttia _tehokkaasti_ ja pidemmät kunnonkohotulenkit sitten, kun masu on jo saanut ravintoa. Tällöin ehtisit hyvin syömään oman aamupalasi vauvan vielä nukkuessa.

Vatsalihaksia voi tehdä vaikka 3-4 iltana viikossa, jos haluaa. Mä yleensä teen telkkua katsoessa jotain, kun pojat jo nukkuu :)

Stade: toinenkin tuplamamma? Minä ikäiset tuplat sulla on? :) :)

Juu, oishan 2 krt viikossa salia parempi kuin yksi ja kolme kertaa parempi kuin kaksi. Mun tilanne on nyt vaan se, että käyn vain viikonloppuna jompana kumpana päivänä. Mies tulee arkisin töistä klo 17 aikaan ja meidän illat ovat täynnä _työtä_ (Ja miehelle pitäis vielä antaa aikaa väsätä lopputyötä..) Pelkästään poikien syöttäminen vie joka kerta sen ½-1 tuntia... Meillä siis herätään klo 7, aamupala pojille klo 8-9, päikyt 10-12, klo 12 ateria, klo 14 hedelmää, klo 15-17 päikyt, klo 17 ateria ja klo 19-20 puuro ja nukutussavotta. Tää on nyt tämänhetkinen tilanne, mutta ei kestä ikuisuuksiin. Ihan kohta pojat ovat jo isompia ja on helpompi hoitaa illat jommankumman yksin :). Ja itsekin raaskii jättää nuppuset :haart:. Meinasin mäkin siirtää saleilun aloittamista siihen, että olis kunnolla aikaa, mutta aattelin sit, että onhan tämä yksikin kerta parempi kuin ei mitään! Aattelen vähän niinkuin verrytteleväni sitä varten, että pääsen kunnolla touhuun.

Kuten huomaatte, mä koen huonoa omaatuntoa tästä kerran viikossa harjoittelemisesta ja oon jatkuvasti sitä selittelemässä kaikille :(. Ois niin kiva käydä useammin.

Stade: toinenkin tuplamamma? Minä ikäiset tuplat sulla on? :) :)

Meillä muksut on reilu 10kk, tyttö ja poika :thumbs:
Kattelin tota teidän päivärytmiä ja on melkein tunnilleen sama kun meillä. Ei paljoakaan heittoa. Mä kans jumppaan välillä kun muksut nukkuu. Juoksen vaunujen kaa pitkin tietä. Ihme kun naapurit ei ole valkotakkisia lähettäny perään, kiitos siitä heille :worship:

Ite käyn tokalla päikkäri ajalla työntää vaunuja, mitä niitä jaksaa puskee täällä korvessa ylämäkee ja alamäkee. Iltasin olen alkanut käymään koirien kaa lenkillä kun isi tulee kotiin ja päivät on huomasti pidentyneet.
Aerobisena olen aatellu sitä lenkkiä välipäivinä + vatsat. Kun moni sanoo että niitä kannattaa se 3krt viikko tehä tai joka toinen päivä.

Ainahan se on parempi käydä edes kerran kun ei ollenkaan ja sitten kun sinullakin on aikaa enemmän on mukavampi lisätä kertoja kun pohjaa on jo mukavasti.
Minä sain kyllä tehdä töitä että sain aikaa omalle salikäynnille kun mies treenaa kans. Sille on henki ja elämä käydä kolme krt viikossa. Ja me kun ei niin vaan lähetä yhessä. Matkaa salille sellanen 15km eli 30km tulee jo siitä kun isi käy hakee meidät töiden jälkeen...Pare käydä erikseen ja oma hommansa kun pitää kuitenkin huolehtia muksuille kaikki mukaan ja hoitaja.

Mä en ole ikinä ollu kans aamupala ihminen, mutta täältä löysin hyviä vinkkejä rahkaan ja jugurttiin...Namia :worship:
Nyt menee sit kipollinen sitäkin kun ennen meni pannullinen teetä sen sijaan ja vasta päivällä otin suuhuni jotain vahvempaa...

Muksujen kanssa olen koittanu jumppailla, mut siitä mitään tuu. Poika heittäytyy makarooniks ja nauraa, tyttö viilettää karkuun eikä sitä kauheesti kiinnosta äipän kaa humppailut :(

Mutta tyytyväinen olen jo tähän että edes muutaman kerran pääsen salille, saa omaa aikaa ja nauttia siitä mitä tekee.
Kunhan mukulat kasvaa ni opetetaan heidät sitten oikean harrastuksen pariin...Vuosien ja vuosien päästä ;)

Stade: Sullahan on mukulat varmaan jo sen verran isompia, että arki ja toimet sujuvat helpommin. Meillä alettiin syömään kunnon aterioita 6 kk:n iässä (maisteltiin toki sitä ennen) ja vasta nyt on alkanut muovautua sellainen ihme kuin päivärytmi. Siksi kai nuo ruokailutkin vievät aikaa, kun on vielä vähän uutta.

Mä olen alkanut käydä työpaikan salilla, kun se on 2 km:n päässä. Hokasin, että pomo on unohtanut perua multa kulkuoikeudet :D. Muutoin meilläkin olisi salille se 10 km vähintään.

Oulussa ei juuri mäkiä ole, mutta kyllä noissa riittää puskemista. Ja jos tarpeeksi ei ole vastusta taakasta tai lumesta, niin ainahan voi päästää renkaista ilmaa pihalle, heh :D.

En mäkään erityisemmin jumppaa vauvojen kanssa, mutta silloin tällöin ihan vaan hillutaan. Mulla siis vauva sylissä ja jumalatonta rytkettä päälle ;). Nää tenavat tuntuu tykkäävän kaikenlaisesta riekkumisesta.

Kirjoitin jo illalla vastausta mutta sepä katosi bittiavaruuteen... :curs:

Periaatteessa aamulenkki onnistuisi, mutta käytännössä ei. Asutaan kerrostalossa ja joutuisin palatessa jättämään vaunut alakerran varastoon ja siirtämään pojan kotiin parvekevaunuihin. Tähän varmasti sitten herää ja mulla on aikaa syödä taas joskus. Mutta mulla on sykemittari joten voin kokeilla mitä pojan kanssa saan tehtyä aamulla, tai sitten poika leikkiköön omiaan ja katselkoon kun äiti huhkii. Eikös vaikkapa steppijumpasta saa aika kivasti sykettä nousemaan? Jos jonkinlaisen variaation siitä kehittäisi, onnistuisi kotonakin, ja poika sylissä vähän rasitusastetta lisää :D Sykemittariin hälytykset vaikka 125-150 niin pysyy oikealla tasolla.

Puuroa keittelin tuossa, kokeilin näin hienovaraisesti aloittaa makuhermojen totuttamisen, voisilmän sijaan laitoin päälle 40%margariinia ja voitelin puuron sillä, näin koko annokseen tulee maku, mutta rasvaa on siltin oikeasti vaan ihan vähän. Ihan hyvää oli, tosin huomasin että laitoin suolaa tupla annoksen, mutta eipä sekään haitannut, pitäisi kyllä sitäkin vähentää ruuassa. Ja jos siitä rasvastakin sitten opettelee pois. Pakastemarjat voisi olla ok, ainakin muistelen että joskus koulussa oli puuroa ja marjoja ja oli hyvää. Kehittelen ideoita :)

Ja on muuten näppärä ohjelma tuo excel, kun koneella tulee oltua päivällä aika usein niin ei se paljon vie aikaa siihen kirjata syömisiä. Ja sitä mukaan kun syö jotain uutta niin laittaa arvot muistiin niin ei tarvi aina etsiä. Kiitos vinkistä!

Tällä viikolla ei hiihtoloman takia ole noita säännöllisiä ryhmiä ja tänään menen miehen kanssa salille katsomaan mitä siellä tekisin ja yritän nyt tehdä ihan niillä maksimipainoilla, kun tiedän että autolla pääsee kotiin niin ei haittaa jos menee jalat vähän makarooniksi vaikka ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom