Treenaus puolikuntoisena

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Nyt kun talvikin on jo tullut ja vilustumisvaara kasvaa, heräsi tämmöinen kysymys, että treenaatteko, vaikka kurkku olisi kipeänä tai ajoittainen yskä vaivaisi vai jätättekö treenin kokonaan päiväjärjestyksestä tällöin pois? Pyrin usein edes venyttelemään, jollei muuta pysty tekemään, paitsi en tietenkään silloin, kun makaan sängyn pohjalla 40 asteen kuumeessa. Mietinpä vain, että onko suotavaa käydä salilla vetämässä minkäänlaista, edes todella kevyttä treeniohjelmaa, jos on esim. kurkku niin kipeänä, ettei pysty kunnolla edes nielaisemaan? mitä mieltä olette?

Ei ole järkeä.

Sairaus sairastetaan ensin pois, kropalle on ihan riittävän rankkaa yrittää taistella tautia vastaan ilman, että sitä samalla rääkätään lisää. Sensijaan lepoa, kunnolla ruokaa ja yöunta, niin paranee mahdollisimman pian ja pääsee taas takaisin kiinni kovaan treeniin.

Ihan varmasti kipeänä treenaaminen ei kehitä, vaan pitkittää toipumista. Varmaan olet myös tietoinen esim. sydänlihastulehdusriskistä.

Vierestä nyt seuraillut kaveria joka on sairastanut liioittelematta nelisen kuukautta lähes putkeen (nuhakuumetta, kurkkukipua.. perusjuttua). Syy? Ei malta olla treenaamatta. Puolikuntoisena ("ei mulla ole kuin vähän kurkkukipeä") lähdetään vesijumppaan, juoksulenkille tai kuntosalille. Viikon ehtii reenailla ja sitten taas kipeänä. Olen pariin kertaa ehdotellut, että josko parantaisit itsesi ensin kunnolla ja tervehdyttyäkin pitäisit viikon verran lepoa niin keho oisi taas iskussa - mutta ei.

Joskus aikoinaan sitä tuli vähäjärkisenä lenkkeiltyä räkätaudissa mutta ei enää - eihän se ole edes kivaa kun saa olla koko ajan röhimässä ja räkimässä pusikkoon. Ensin sairastetaan kunnolla ja sitten aloitetaan hissukseen treenailut. Ja koskaan en ole kunnossa mainittavaa muutosta huomannut. Yleensä sairastan sen kerran vuodessa, pari kolme viikkoa räkätautia ja sitten se on siinä. Mieluummin otan yhden isomman satsin kerralla ja pidän breikkiä liikunnasta vaikka kuukauden päivät kuin sairastelen kokoajan ja jojoilen sen takia liikunnan kanssa.

Samalla linjalla: ei oo kerrassaan mitään järkeä. Pikemminkin kunto huononee (eikö ainakaan parane!) ja tosiaan sairaus pitkittyy 100% varmasti, jos reenaa kipeänä. Sydänlihastulehdusriski on myös todellinen, tuolta urheiluvammat ja lihashuolto -puolelta löytyy aktiivinen topicci siitäkin, jos haluat lukea. Ihan rauhassa annat kropan parannella itsensä ja toipua kunnolla, oli kyse sitten kuinka "pienestä" flunssanpoikasesta hyvänsä, saati jos kurkku on siinä kunnossa, ettet voi edes nielaista! Kuuntele kroppaas, se tietää kyllä mikä on parasta:)! Reenata ehtii terveenä ihan riittämiin.

Tämä riippuu niin olotilasta. Jos olo on vähän vain nuutunut, päätä särkee ja ajoittainen pikku nuha tai yskä vaivaa, menen salille. Etenkin, jos samaa olotilaa on jatkunut pari-kolme päivää, eikä muutosta huonompaan ole näkyvissä. Joskus tuollainen olotila menee itsekseen ohi, enkä aina edes tunnista onko kyseessä flunssa vai jokin muu.

Kuumeisena en tietenkään salille mene, enkä myöskään muissa taudeissa. Jos kurkku on niin kipeä, ettei pysty puhumaan, suosittelisin kotiin jäämistä tai nieluviljelyyn menemistä.

Itellä vähän samaa vikaa, ei millään malttais olla treenamatta, kurkku kolmatta viikkoa kipeänä, treenattu samaset 3 viikkoa. Mieli liian virkeä jotta malttaisi jäädä kotiin. Ärsyttää. Varmaan sitä oppii vasta sitten ku joku sydänlihaksen tulehus tuloo...

Ite treenaan silloin, jos ei ole kuumetta. Olin puolitoista viikkoa kuumeessa, ja kaksi viikkoa muuten kipeänä. Yskä jatkuu vieläkin, ja pientä lämpöä (37,1 - 37,3) koittaa pidellä välissä. Kurkku on kipeä vieläkin ja ääni painuksissa. Viikon olin pois salilta tuon kuumeen vuoksi, ja nyt vähän hemmaillut treenin kanssa. Pitäis pystyä olemaan paikallaan, mutta pitäähän sitä opiskelujen takia jo yliopistollakin käydä joka päivä (pakollisen läsnäolon kursseja). Loppuis nyt vaan tämä ihme flunssa.

Tämän viikon saldo kolme salitreeniä ja neljä erittäin kevyttä aerobista.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kaikki kipeänä treenavat salilla tai jumpassa saisivat painua alimpaan helvettiin sieltä treenaamasta. Kiva tartuttaa muita, ja varsinkin kun työssään joutuu näitä sairaita ihmisiä kohtaamaan -> taudit tarttuvat ja jumppaope onkin sitten viikon pari saikulla, KIITOOOS!

No, toinen juttu onkin sitten se, mitä sinä oikein treenaukseltasi haet. Onko se pakkomielteistä "nytontreenattavatailihon, siisihanvarmastilihon!" -tyyppistä, vai onko se OIKEASTI (kovaa tai vähemmän kovaa) treenaamista siksi, että haluaa pysyä hyvässä kunnossa, tulla hyvään kuntoon tms. Jos ensiimäinen, siitä vaan sitten muita tartuttamaan ja omaa tautia pidentämään, pääasia ettei liho (joopa joo). Jos toinen, niin viikon parin levolla se menee, ja joo, "pää hajoo", mutta kroppa kiittää. Kipeänä, väsyneenä, ylirasittuneena jne. treenaamisesta ei valitettavasti ole mitään hyötyä. EI NIIN MITÄÄN. Pahimmassa tapauksessa tulee sitten nämä sydänlihastulehdukset sun muut kuvioihin, sekin asia, jota ei kuitenkaan kantapään kautta kannattaisi lähteä opettelemaan.

Kukaan ei liho viikossa. Voimatasot ei katoa minnekään kahdessa viikossa. Ulkonäkö ei muutu miksikään, vaikka olisit kolme viikkoa treenaamatta. Kannattaa siis tässäkin tapauksessa miettiä, miksi treenaa, ja opetella sellainen asia kun kropan kuunteleminen.

Ite treenaan silloin, jos ei ole kuumetta. Olin puolitoista viikkoa kuumeessa, ja kaksi viikkoa muuten kipeänä. Yskä jatkuu vieläkin, ja pientä lämpöä (37,1 - 37,3) koittaa pidellä välissä. Kurkku on kipeä vieläkin ja ääni painuksissa. Viikon olin pois salilta tuon kuumeen vuoksi, ja nyt vähän hemmaillut treenin kanssa. Pitäis pystyä olemaan paikallaan, mutta pitäähän sitä opiskelujen takia jo yliopistollakin käydä joka päivä (pakollisen läsnäolon kursseja). Loppuis nyt vaan tämä ihme flunssa.

Tämän viikon saldo kolme salitreeniä ja neljä erittäin kevyttä aerobista.

Loppuis tämä flunssa? Öö, mitenkähän se loppuu kun et anna kropan levätä? KOlme punttia ja neljä aerobista ei kuulosta mielestäni levolta. Jos sulla on, voi luoja, LÄMPÖÄ, eikö se jo kerro että kannattaisi ihan oikeasti vähän löysätä?
Luennoille meno ei nyt ihan vastaa treenaamista, aika huono juttu vedota siihen.

Mä en oikeasti tajua. Kuinka monta jälkitaudin jälkitautia pitää itselleen hankkia, että tajuaa, muutaman kuukauden vähätehoisen treenaamisen jälkeen, että ehkä olisi kuitenkin vaan kannattanut pitää se parin viikon totaalitauko.

joo toi sabinen on kyl vähän et en tajuu miten pystyy ihmettelemään ettei parane............

itteäni risoo ihan käsittömästi kun viikon ajan enää satsin sopimus voimassa ja oon niin kotiutunu siihen et kauheaa ku tän viikon joutu sairastelee. ens viikol varmaan uhmaan vähän kroppaa ja meen tekee pari pikkureeniä ja sit lepäilen kropan kuntoon kun oon yliopistoliikuntaan vaihtanut.
mutta kovin suositeltavaa ei varmasti. ja ei mulla kyllä kurkkukaan kovin kipeä ole, pikkuköhimistä lähinnä ja pari kertaa päiväs pitää nenä niistää.

se on kyl kauheeta ku käy spinningis vaiks nii aina samat naamat siel ja aina niil on nenäliinat ei voi siin reenin ohella niistellä nenää, jossain vaihees kantsis kyl vaa oikeesti lahnailla kotonaan ja ottaa iisisti. kyllä sitä reenata kerkee myöhemminki. :)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Taidan alkaa lahnailemaan.

Tällänen asenne ärsyttää, sori.. Kehittymisen kolme perusjuttua ovat treeni, ravinto ja LEPO.. Ei se ole lahnailua, jos lepää ja antaa kropan sekä mielen välillä rauhoittua ja palautua.. Nih. :)

En tajua mitä ihmiset hakee sillä kipeenä treenaamisella? Siitä ei ole mitään muuta kuin vahinkoa ja kuten sanottu, siellä salilla käy yleensä muitakin ihmisiä, jotka ei halua tartuntaa.. Jos ei pariksi päiväksi keksi muuta, rauhallisempaa tekemistä, niin heikosti menee..

Mutta paranemista flunssaisille :)

Tämä riippuu niin olotilasta. Jos olo on vähän vain nuutunut, päätä särkee ja ajoittainen pikku nuha tai yskä vaivaa, menen salille. Etenkin, jos samaa olotilaa on jatkunut pari-kolme päivää, eikä muutosta huonompaan ole näkyvissä. Joskus tuollainen olotila menee itsekseen ohi, enkä aina edes tunnista onko kyseessä flunssa vai jokin muu.

Kuumeisena en tietenkään salille mene, enkä myöskään muissa taudeissa. Jos kurkku on niin kipeä, ettei pysty puhumaan, suosittelisin kotiin jäämistä tai nieluviljelyyn menemistä.

Ihan ku omasta näppiksestä tullut. Pakko sanoa et kyllä ehdottomasti treenaan jos ei pahempaa oo ku nenänvuotoa, kurkkukipua, päänsärkyä, väsymystä jne. Kuumeessa en missään nimessä mee treenaa ja kuuntelen aina omaa kroppaa millon jaksaa ja millon ei. En esim pidä flunssan jälkeen viikon taukoa vaan jos parin päivän päästä tuntuu et jaksaa mennä niin kyl meen.

Yksi mahdollinen syy siihen, että joku räkii jumpassa tai salilla, on ympärivuotinen nuha. Mulla on se... Lämpötilanvaihtelut, hajut jne pahentaa. Vaikeuttaa joskus sen arvioimista, kannattaako reenata vai ei. Positiivisena puolena jatkuva räkiminen jotenkin suojaa oikealta flunssalta. Pikkuvaiva mutta vähän nolostuttava, juuri tuosta syystä että toiset luulee tautiseksi.

Ilmeisesti saman vaivan takia mulla on myös tollaisia kausia, että viikkokaupalla olen ikään kuin pienessä flunssassa. Etenkin tähän vuodenaikaan.

Kannattaa siis tässäkin tapauksessa miettiä, miksi treenaa, ja opetella sellainen asia kun kropan kuunteleminen.

Nimenomaan, kropan kuunteleminen. Toisille tämä voi olla sitä, että vähästäkin väsymyksestä tai nuhanpoikasesta jäädään kotiin, mikä on ihan ok jos siltä tuntuu. Toisilla taas pientä nuhaa ja yskää on talvi alvariinsa, joten tällöin saattaa treenata myös niiskuneitinä. Jos tuntee oman kroppansa ja tietää, miten oma kroppa toimii, tietää myös milloin kannattaa treenata ja milloin ei. Jos on pienikään epäilys siitä, että on kuumetta tai tulossa kipeäksi, kannattanee jäädä kotiin. Jos taas tietää, että satunnainen niiskutus tai yskä kuuluu vain talveen ja on ehkä oma tapa reagoida asioihin (allergia, stressi, mitä vain), voi mielestäni treenata.

Tossa alla onkin tähän viitattu.

Yksi mahdollinen syy siihen, että joku räkii jumpassa tai salilla, on ympärivuotinen nuha. Mulla on se... Lämpötilanvaihtelut, hajut jne pahentaa. Vaikeuttaa joskus sen arvioimista, kannattaako reenata vai ei.

Ilmeisesti saman vaivan takia mulla on myös tollaisia kausia, että viikkokaupalla olen ikään kuin pienessä flunssassa. Etenkin tähän vuodenaikaan.

Joillakin tämä räkiminen voi nykyisin johtua esim. rakennusten homeongelmista tai muusta sellaisesta, jolloin vaivaan ei välttämättä ole kunnon lääkettä. Tiedän tapauksen, jossa henkilö oli koko ajan nuhassa ja poskiontelotulehdus tuli jokaisen antibioottikuurin jälkeen koska työpaikalla oli homeongelma. Lopulta tauti diagnosoitiinkin krooniseksi poskiontelotulehdukseksi. Sama silloin oliko töissä tai salille, koko ajan sama juttu.

Komppaan Rae-:tta. Jos on niin pakkoneuroottinen että tulee sohvalla makaamisesta huono omatunto, niin voisiko siinä sairaana/puolikuntoisena ollessaan vaikka keskittyä näihin pyhän kolminaisuuden kahteen muuhun osa-alueeseen? Monella on parannettavaa ruokavaliossa, ja vielä useampi ei lepää tarpeeksi. Itse ainakin tankkaan sairaana extra-annoksen kasvisruokaa (saikulla on muutenkin aikaa laittaa kunnon ravitsevaa ruokaa) ja sitten nukun enemmän kuin normaalisti.

Jotenkin tuntuu että ihmiset ajattelevat tämän asian tunteella eivätkä järjellä. Jos oikeasti haluaa tiukan kropan, niin siinä ei ole varaa mennä fiiliksen mukaan. Oikea urheilija-asenne on sitä että tekee välillä itselleen epämieluisia asioita ja pakottaa itsensä lepäämään kun on sen aika.

Mulla oli pitkään ylikunto-oireilujen jälkeen vähän vauhko suhtautuminen kaikkeen pieneen flunssahommaan ja sen sellaiseen. Olin koko ajan huolissani, että olenko nytkään kunnossa ja olenko kipeä. Sittemmin olen päässyt vähän paremmin selville kropastani, ja tiedän, että voin ihan hyvin treenata vaikka olisin vähän tukkoinen. Mulla kun on tämä "nyrkkeilijän nuhanenä", joka menee normaalia herkemmin muutenkin tukkoon.

Mun mielestä hieman kipeänä voi tehdä kevyttä aerobista, muttei ikinä silloin jos on lämpöä saatika jos on kuumetta. Se vasta taitoa vaatiikin, että erottaa toisistaan kipeänä olemisen ja sitten taas sellaisen väsymyksen, jolle treeni tekee vain hyvää. Minua hirvittää aina seurata likkoja, jotka treenaavat ja kisaavat kipeänä. Neuvon aina lepäämään. Sitten kun on kyse minusta itsestäni, en olekaan enää niin tarkka. Uskon kuitenkin siihen, että olen jo vuosien varrella oppinut... enimmäkseen. Opin koko ajan lisää.

Mulla on muuten hyvin usein ennen kisoja pientä lämpöä, johtuu luultavasti stressistä ja painonvedosta. Kauheatahan se oli aikoinaan, kun aina ajatteli että nyt menee kisat pieleen - mutta yllättäen on selvinnyt, etten ole läheskään ainoa jolla on noita oireita joko ennen tai jälkeen kisojen. :)

Öh, eihän ketjun aloittaja puhunut mitään siitä, että sohvalla makaaminen olisi vaikeaa tai pelkäisi plösähtävänsä heti pullamössöksi pitäessään taukoa treeneistä? Mä ymmärsin tämän keskustelun pointin nimenomaan niin, että kannattaako hieman tukkoisena treenata? Ei niin, että jos en treenaa tukkoisena, plösähdänkö heti? Siihen annoin nuo vastaukseni.

Siis tämä vain noin yleisenä huomautuksena, ei kenellekään erityisesti.

Aika monia asioita tehdään ja ajatellaan tunteella, näin se vain menee. Toisaalta jos aina pelkäisi, että olen kipeä/ tulen kipeäksi/ saan pahemman taudin, olisi harvassa ne päivät, jolloin oikeasti pystyisin treenaamaan täysillä ja hyvin. Kuten sanottua, oppimalla tuntemaan omaa kroppaansa ja omia tuntemuksiaan, pääsee jo pitkälle. Mieti vaikka niin, että jos tietäisit, että jollakin ystävälläsi olisi sellainen olo kuin sinulla, kehottaisitko häntä jäämään kotiin vai arvioistiko, että hän voisi mennä tekemään pienen treenin?

Itse en kyllä laske pientä nenän tukkoisuutta vielä puolikuntoiseksi, mutta kunnon NUHA on sitten jo eri asia. Siis, jos on flunssa on flunssa ->lepoa, oli kuumetta tai ei, ja jos on TERVE mutta nenä nyt jostain syystä vähän tukkoinen (niistettäessä "räkä"on läpinäkyvää, ei keltaista), voi treenata. Vietän paljon aikaa mm. jäähalleilla ja jäältä tullessani on poikkeuksetta niistettävä, mutta ei tämä ole flunssa, vaan normaalia nenän toimintaa.

Nenän tukkoisuus ei aiheuta tukkoista oloa, tukkoinen olo jos on niin silloin on joko a) flunssa tulossa/päällä, b) krapula tai c) nukuttu ihan liian vähän. Jokaisessa näistä kolmesta vaihtoehdosta jätetään treeni väliin.

Monella ei tule kuumetta vaikka olisikin kunnolla kipeänä. Pientä nuhaa taas en minäkään laske flunssaksi, siinähän saisi olla koko talven pois salilta. Mutta jos hirveästi pitää arpoa että menenkö vai enkä mene treenaamaan, niin kysyn aina itseltäni että viekö tämä minut lähemmäs tavoitettani. Jos ei vie, niin silloin on turha mennä salille. En myöskään tieten tahtoen laittaisi rahaa osakkeisiin, jotka eivät tule tuottamaan.

Mutta siis alkuperäiseen kysymykseen vastaten: en usko että flunssaisena treenaaminen kehittää, joten miksi turhaan mennä sinne salille? Tulee mieleen bulimikoiden käytös: oksennetaan koska halutaan olla laihoja, vaikka keino ei toimi ja monet bulimikot pysyvät normaalipainoisina.

Ja on sekin totta että omien pöpöjen tartuttaminen kanssatreenaajiin on helvetin huonoa käytöstä. Sitten ollaan koko talvi vuorotellen kipeänä, kun tauti kiertää henkilöltä toiselle. Kuntosalien pitäjät voisivat itse asiassa kieltää treenaamisen henkilöltä, josta näkee että hän on flunssassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom