Treenaavien kokemuksia VLCD:stä? (very low calorie diet)

vilma-liina

Mode/Punttimimmit
Mode
Onko kukaan tosissaan treenaava testannut tai vetänyt läpi puhdasoppista VLCD:tä? (Very Low Calorie Diet). Kertokaahan kokemuksistanne, niin huonoista kuin mahdollisesti hyvistäkin.

Itse olin pari vuotta sitten dosentti Pertti Mustajoen ammattihenkilöstölle tarkoitetulla painonhallintaluennolla, ja siitä jäi mieleen paljonkin positiivisia ajatuksia kyseisenlaisen dietin suhteen.

VLCD:n määritelmää, lähde: yliopistonapteekki.fi

"Erittäin niukkaenerginen dieetti (ENED eli VLCD)

Erittäin niukkaenerginen dieetti (ENED eli VLCD = very low calorie diet) tarkoittaa kliinisesti kehitettyä turvallista ruokavaliota, joka sisältää hyvin vähän energiaa, mutta riittävästi kaikkia muita ravintoaineita. ENED sisältää energiaa alle 800 kcal (3350 kJ) vuorokaudessa sekä riittävästi päivän tarvetta vastaavasti hyvälaatuista proteiinia ( vähintään 50 g), välttämättömiä rasvahappoja ( vähintään 3 g), vitamiineja ja hivenaineita (päivän tarvetta vastaavasti). Siksi vointi ja lihaskunto pysyvät hyvinä koko laihdutusjakson ajan.

Dieetin aikana tulee juoda päivittäin noin 2 litraa energiaa sisältämättömiä nesteitä (vettä, mineraalivettä, sokeritonta teetä ja kohtuudella myös kahvia). Lisäksi voi syödä jonkin verran myös vähän energiaa sisältäviä vihanneksia ja juureksia kuten tomaattia, kurkkua, salaattia, porkkanaa, retiisiä, kaalia, paprikaa, persiljaa, purjoa, mutta ei hedelmiä eikä alkoholia.

Muutamassa päivässä aineenvaihdunta muuttuu paastoaineenvaihdunnaksi. Tällöin elimistö alkaa käyttää energialähteenään omia rasvavarastojaan. ENED dieetillä päästään noin 1,5 - 2,4 kg:n painonpudotukseen viikossa.
"

Viimeksi muokattu:
Tuota ene-diettiä käytetään todella todella ylipainoisille ihmisille. Tarkoittaen ihmisiä jotka eivät pysty edes kunnolla liikkumaan. Ketään liikuva ihminen ei noin pienellä määrällä energiaa pärjää...

Tuommoista hyödynnettiin mm. 4D ohjelmassa, jossa kerrottiin kahden uusiseelantilaisen ~280kg naisen tarina... he söivät alle 1000kcal päivässä ja liikkuminen oli semmoista muutaman sadan metrin kävelyä (siis päivän aikana yhteensä)... laihtuivat jossain vuodessa 60kg... eli hyvin toimii ainakin jos painoindeksi on melkein 100...

Toimii helvetin hyvin, mutta en sitä käyttäisi, jos ei rasvaa ole kunnolla liikaa tyyliin 25% tai yli.
Tosin tohon lisäksi jotain laadukasta lisäprotskua (Ion92), niin ei tule hätä käteen. Vitskut ja kalaöljyä vielä, niin sujuu hyvin.....

Wintikka sanoi:
Toimii helvetin hyvin, mutta en sitä käyttäisi, jos ei rasvaa ole kunnolla liikaa tyyliin 25% tai yli.
Tosin tohon lisäksi jotain laadukasta lisäprotskua (Ion92), niin ei tule hätä käteen. Vitskut ja kalaöljyä vielä, niin sujuu hyvin.....
Kiitos kommenteista Winsulle, ja muillekin. Just nimenomaan kiinnostaisi sellaisten kommentit, jotka on itse hommaa testanneet. Mietin vaan tässä, että pystyiskö tommosia puhtaita parin viikon settejä käyttämään jonkun tyyppisessä syklityksessä...
Nooh, sittenhän sen tietää, kun kokeilee :D

vilma-liina sanoi:
Kiitos kommenteista Winsulle, ja muillekin. Just nimenomaan kiinnostaisi sellaisten kommentit, jotka on itse hommaa testanneet. Mietin vaan tässä, että pystyiskö tommosia puhtaita parin viikon settejä käyttämään jonkun tyyppisessä syklityksessä...

Tavallaan olen itse testannut, kuten tuolla ekspertti osiolle oli vääntöä. Eli kalorit usein siellä n. 1000 ja välillä allekin. Ei ainakaan meikäläisen kehittymistä estänyt, tosin voimaharjoittelusta kyse.

Itse asiassa olisi aika taas juntata VLCD-pohjainen ja kattoa kuinka pitkään sillä oikein voi olla.
Paino oli aamulla 126 kg ja rasvaprossa huitelee 30% tienoilla eli aivan julmettu pöhö päällä. Ikääkin sopivasti tänään 35 v. eli aika tehdä asialle jotain ennenkuin viikatemies korjaa läskin sian arkkuun ;-)

Akkeli sanoi:
Noin pienet kalorimäärät romuttaa aineenvaihdunnan ihan olemattomaksi ja voi sanoa hyvästit lihaksille.

Ei se aineenvaihdunta nyt heti tukkoon mene.

Itse joskus aikoinani testailin tuollaista <1000kcal diettiä, ja voin sanoa, että ei passaa mulle. Liian vetämätön olo. Silloisista treeneistä ei tullut mitään, kovasti koitin, mutta niin uupununut olo oli jatkuvasti, että ei oikein passannut mulle. No, tuo meikäläisen vlcd ei varmaan ollut ihan oikea vlcd, koska säveltelin sen täysin itse ja rasvahapot jäi ainakin saamatta. En kyllä usko, että ne olisi oloa parantanut, mutta tulokseen olisi varmasti tuonut parannusta. Jos, nyt tuollaista koittaisin niin viikon painaisin dieetin väliin silloin tällöin, jonka jälkeen taas jatkaisin tavallista dieettiä.

Henk.koht. en voi suositella kuin sellaiselle ihmiselle jolla on ihraa reippaammin.

Wintikka: Onhan tuo jo kohteliasta hieman pudottaa painoa. Ei sitä arkkua muuten jaksa kukaan kantaa :lol2:

Wintikka sanoi:
Mites burnereiden ja muiden systeemien kanssa? Vois kuvitella, ettei vatsa oikein tykkää, jos elellään pelkillä kliinisillä ravintovalmisteilla, ja sitten siihen vielä päälle burnereita ja esim. kreatiinia?
Ja entäs aerobiset, ootko tehnyt VLCD:llä ollessasi minkä verran, ja millä teholla?

edit: ja ehkä tuohon vois vielä lisätä joko kuitupuristeita, tai vaikkapa pellavansiemenrouhetta..

Oon kävelly 2 h päivittäin ja ei ole tuntunut missään, kunhan kroppa keksii, että täällä on varaenergiaa 6 kuukaudeksi ;-) Päivittäin oon ollut noin 3000 kcal miinuksella eli kohtuullisen HC.
Ja mun maha kestää mitä vain.........
ja lisäksi "The Stack" auttaa alussa tuleviin nälkäkohtauksiin. Itse nälkähän katoaa kokonaan jossain vaiheessa.
Normaaleille tota ei voi suositella kuin max. 2 viikkoa.

vilma-liina sanoi:
Mites burneireiden ja muiden systeemien kanssa?

EC olisi tollaiselle kiristykselle aika must. Suojaa vähän lihaskadolta. Mutta ei ole laillista ole joten se siitä, kiitos FDA.

(Maksamaton mainos: Lyle McD:ltä on tulossa lähiaikoina lyhyt teos aiheesta PSMF eli periaatteessa matalakalorinen proteiinidieetti joka on vähän enemmän proteiinia sisältävä versio tosta VLCD:stä. Jos edellisten teosten tasoon voi luottaa niin tällaista VLCD:tä suunnittelevalle voisi olla lukemisen arvoinen teos. www.bodyrecomposition.com foorumeilta voi lukea muutamaa PSMF-logia joista näkee miten ihmisltä sujuu nälkäkuuri, ja samalla foorumilla taisi olla stickynäkin lyhyt ohjeistus PSMF:ään.)

En mahda mitään, mutta mulle tulee mieleen vain yksi kysymys, kun puhutaan tosissaan reenaavista ja ei kovin läskeistä ihmisistä VLCD:llä: miksi?

Iivilillä on pointtinsa. Onhan tossa jo todettu, ettei toi sovi kuin kunnon lihiksille. Normihemmolle on vaan parempi tiputtaa sitä painoa hitaasti ja hallitusti vrt. S225T:n projekti.......

Jaaha, Pertti Mustajoki suosittaa siis lähes ketogeenistä dieettiä. :evil:

Kokeilin lähinnä henkisenä testinä viiden päivän vlcd:tä tai lähinnä psmf:tä. Paino tippui n. kolme kiloa(mm. nestettä) ja tuli takaisin muutamassa päivässä normaaliruokavalioon palatessa.

Päivän safkat tyypillisesti:

-purkki tunaa
-200gr juustoa
-purkki raejuustoa
-keräkaalia

Olo pari päivää suht paska, mutta neljännen päivän kohdalla treeni meni suht ok.

Johtopäätös: lyhyt psmf ei ehkä ole kovin järkevä, varsinkin jos heti palataan dieettiä edeltäviin ruokailutottumuksiin.

Etsi Pubmedistä hakusanalla psmf

Tänään alotin koemielessä pitemmän session VLCD:tä painon ollessa 126 kg. Kalorit jää noin 1000 kcal = suhteet noin 150 g protskua, 50 g hiilareita ja kalaöljyä 20 g. Vehnäleseitä sen verran, että tulee kuitua about 30 g.
Katsotaan kauan kestää ennenkuin tulee noutaja ;-)
Onneksi kropassa on rasvaa yllinkyllin ja en ole bodari.

vilma-liina sanoi:
Ylläolevan kaltaisen VLCD:n sijaan treenaavalle sopisi varmaan paremmin tämä.

V moodi on -> Tavallaan aika kaksinaamaista jutustelua, toisaalta tuomitaan kaikki joilla menee kalorit 1500 tai jopa 2000kcal alle (monissa threadeissa) ja toisaalta tässäkin huomaa että hip heijaa homma voi toimia alemmilla kaloreillakin, eikä se liha ole välttämättä heti kalppimassa karkuun jos homman hoitaa "älykkäästi".

V moodi off -> Itselläni toimii vain matalan kalorin dietit, ja kyllä, kokeilin Dr. Pasqualen VLCD versiota, kokeilu kesti vajaan viikon, 800kcal / pv oli meikeläisellekin liian vähän, olo oli aivan zombie.. 1000-1200kcal taas sujuu meikeläisellä mainiosti. Jos jotain olen matalista kaloreista suhteessa treenaamiseen oppinu niin se että kyllä kehitystä sarjoissa ja sarjapainoissa pystyy saamaan aikaan, itselleni löysin "onnen" suht kevyistä painoista ja pitkistä sarjoista (kuinka ollakkaan..) Kyse ei ole kuitenkaan ns. tunteilusta/pumppi treenistä, päämäärä on vain saada tehtyä hiukan enemmän työtä kuin edellisellä treenillä.

Back
Ylös Bottom