Treenaanko typerästi?

Moi,

Olen alkanut pohtimaan onko harjoitteluni liian kovaa ja voisiko sen tehdä jotenkin toisin? Urheilutaustaa löytyy useamman vuoden verran mutta mitään "virallista" ohjelmaa en ole koskaan seurannut. Urheillut ns. omaksi huviksi. Nykyinen viikko-ohjelmani näyttää tältä:

MA: Lämmittelylenkki 6min. Kuntopiiri (leuanveto x5, etunojapunnerrus x10, kyykky x 15) 15min. Intervallijuoksu 30min (10 vetoa).
TI: Juoksulenkki 30 min. Venyttely 30min.
KE: Lepopäivä.
TO: Kahvakuula, koko kroppa 50min.
PE: Juoksulenkki 30min. Venyttely 30min.
LA: Lepopäivä.
SU: Juoksulenkki 1h. Venyttely 30min.

REPEAT >>>

Treenaanko väärin? Kuntopiiri + intervalli on samana päivänä tarkoituksella (rasvan poltto) eikä se ole tuonut mitään ongelmia, ainakaan vielä. Miten saisin vaihtelua nykyiseen ohjelmaani? Tällä on menty nyt 1,5kk ajan ja tuntuu että keho on tottunut jo liiankin hyvin ko. harjoitteisiin. Heittäkääpä vinkkiä ennen kuin mieli mustenee.

PS. Hyvää kesän jatkoa kaikille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan fiksun oloinen ohjelma ja tuskin on liian kovaa harjoittelua. Sykkeistä se tietysti on aika paljon kiinni, että kuinka rasittavia esimerkiksi noi juoksulenkit ovat. Voin heittää jotain ideoita millä saa vaihtelua, mitä tässä nyt tulee mieleen:
-Intervallien tilalle mäkijuoksua tai porrasjuoksua.
-Jos venyttelyt on aina samanlaiset niin vaihtelua niihin. Eri pituisia venytyksiä, eri venytyksiä ja staattisten lisäksi dynaamisia.
-Lenkkejä eri sykealueilla (lyhyet lenkit korkeammalla sykkeellä ja pidemmät matalammalla)
-Lenkkeihin joku kehitysohjelma, esim. samassa ajassa pikkuhiljaa pidempi lenkki, tai yhtä pitkä lenkki pikkuhiljaa nopeammassa ajassa.
-Lenkkejä erilaisissa maastoissa.
-Harjoittelun kausittaminen, jolloin painotetaan eri kausina eri ominaisuuksia.
-Erilaisia liikuntamuotoja, uinti, pyöräily, rullaluistelu jne.

Aika perusjuttuja nämä on, mutta jos vaihtelua haluaa niin kyllä sitä keksii vaikka miten paljon. Ton harjoittelurungonhan voi tarvittaessa laittaa vaikka kokonaan uusiksi. Tietysti sekin auttaa jos tietää mitä siitä liikunnasta haetaan.

Kiitos Elu tästä. Liikunnalla olen hakenut ns. perustervettä kehoa, joka kestää tarvittaessa hieman kovempaakin rääkkiä. Sunnuntain pitemmän lenkin olen vetänyt läpi "keskusteluvauhdilla", kuitenkin koko ajan reippaasti edeten (hölkkä). 30 min. lenkit sitten kovemmalla temmolla. Vinkkisi muiden urheilulajien testaamiseen voisi olla sopiva minulle. Sillä se rutiini katkeaisi mukavasti ja mielikin kirkastuisi. Tästä rohkaistuneena lupaankin kokeilla huomenna jotain uutta ja erilaista. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom