TraFin hyvä palvelu

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
28.2.2009
Viestejä
2 046
Usein tulee valitettua ja kritisoitua eri asioita. TraFi on toisinaan tuntunut yhtä vihattavalta taholta, kuin Arkadianmäki ja verotoimisto. Nyt on kuitenkin positiivista kerrottavaa ko. toimijasta, joten en säästele sanojani. Vaikka usein asioiden toimiessa ollaan hiljaa ja asioiden mennessä perselleen aletaan valittaa, niin rikotaan tätä mentaliteettia tällä aloituksella.

Vaihdoin tuossa muutama viikko sitten autoa. Mercedes/BMW-osasto kiinnosti eniten ja mustana hevosena Volkkarin citymaasturi. Suomessa myytävistä saksalaisista suuri osa on tuontipelejä ja näin ollen halusin jo ennen renkaanpotkimisreissua varmistua, että en mene turhaan edes katselemaan uitettuja autoja. Lähdin ajelemaan pk-seutua kohti työpaikaltani ja olin ottanut paperille ylös useamman Mersun rekkarit yms. tiedot. En odottanut, että näistä moni olisi uitettu, koska Nettiauto.comin ilmoitukset antoivat ymmärtää, että ko. autot ovat Suomi-autoja ja myyjänä toimivat vielä isommat autoliikkeet (luotettavampia vissiin...). No, soitin TraFiin ja aloin kysellä autojen tietoja. Palvelu oli loistavaa ja asiallista. Nostan hattua tälle palvelulle! Jäi moni turha visiitti tekemättä saamani palvelun ansioista ja pystyin suuntaamaan vain kohti OIKEITA Suomi-autoja.

Negatiivista oli huomata se, että isosta listastani vain yksi auto oli rehti Suomi-auto. Totuus oli tyly ja paljastui TraFiin tekemäni soiton aikana. Listallani oli mm. yksi ison autoliikkeen pihalla kuvattu Mersu, joka olikin uitettu ja menossa käyttökieltoon vuorokauden sisään joidenkin vakavampien hämminkien takia. Nettiautoon oli kuitenkin liike tehnyt oikeen luottamustaherättävän ja myyvän ilmoituksen.:jahas: Sääli, että ko. liikkeen tunnettuuden ja suuruden takia moni tuskin edes osaisi epäillä mitään.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei sinne tartte edes soitella, Trafin sivuilta saa tilattua ajoneuvon historiatiedot. Näkee todellisen historian, kuinka monta omistajaa, kauanko omistajat on pitäneet autoa yms. Näkee itseasiassa senkin, onko auto hylätty joskus katsastuksessa vai ei. Tämä helpottaa erityisesti, jos meinaa suunnata kauemmas autoa kattomaan.
 
Mikä niissä tuontiautoissa niin pelottaa? On ne suomi-autotkin tuotu aikanaan laivalla suomeen, ja suomalainen myyjä on ihan yhtä kova kusettamaan kun saksalainenkin.
 
...ja pystyin suuntaamaan vain kohti OIKEITA Suomi-autoja.

Negatiivista oli huomata se, että isosta listastani vain yksi auto oli rehti Suomi-auto...

Saanko kysyä miksi auton täytyy olla ns. "suomi-auto"? Todellisuudessa usein muualta lähivuosina tuodut, etenkin premium-autot ovat paljon paremmin pidettyjä, huollettuja, varusteltuja ja ehkä tärkeimpänä paljon vähemmän ruostuneita, kuin nämä ruostuneet karvalakkivarustellut "suomi-autot". Itselleni en ikinä kelpuuttaisi premium luokan "suomi-autoa" vaan sen on oltava ehdottomasti hyväkuntoinen ja hyvin varusteltu tuonti-auto. Pahoittelen kärjistettyä sävyä, mutta kyllä se silti vain näin menee. Tällä hetkelläkin on täysin ruosteeton viimeisen päälle varusteltu tuonti-BMW pihalla.

Aiheeseen palatakseni tuo auton historiatietojen haku on toki hyvä asia ja kannattaa suorittaa muistakin syistä autoa ostaessaan ja tietenkään autoliikkeiden kusetukset eivät myöskään ole hyväksyttäviä.
 
Minäkin sain Trafilta erinomaisen hyvää palvelua. Omistan vanhan Escortin ja halusin selvittää sen menneisyyden. Sain asiakirjapalveluna paperinivaskan, jossa oli kaikki omistustiedot vuosien varrelta. Soittelin vielä perään kysyäkseni muutamaa muuta tietoa - palvelu oli jälleen mainiota. Ja kun joitain asioita ei pystytty puhelun aikana selvittämään, tuli parin arkipäivän sisällä sähköpostia asiaan liittyen. Onneksi kaikkien virastojen toiminta ei ole kankeaa ja kökköä...
 
Zone-sarja -42%
Vaikka itse suhtaudun myös pienellä varauksella tuonti-autoihin, osaa ne Suomalaisetkin. Kävin katsomassa erästä E-sarjan meseä, vm. -03. Reilusti alle 150 tonnia ajettu diesel - mese kunnon autoliikkeessä vaikutti paperilla kiinnostavalta. Kiinnostus loppui siihen, kun huoltokirjassa ei ollut ensimmäiseltä 3 vuodelta yhtään minkäänlaisia merkintöjä. Kyseessä ihan suomi-auto, joten hieman epäilytti, miksi joku "polttaisi" takuun uudesta E-sarjalaisesta jättämällä huoltamatta liikkeessä.

Vikahan ei tietenkään ole ko. autoliikkeen, mutta usko siihen, että liikkeistä saisi jotenkin parempia yksilöitä meni täysin.
 
Saanko kysyä miksi auton täytyy olla ns. "suomi-auto"? Todellisuudessa usein muualta lähivuosina tuodut, etenkin premium-autot ovat paljon paremmin pidettyjä, huollettuja, varusteltuja ja ehkä tärkeimpänä paljon vähemmän ruostuneita, kuin nämä ruostuneet karvalakkivarustellut "suomi-autot". Itselleni en ikinä kelpuuttaisi premium luokan "suomi-autoa" vaan sen on oltava ehdottomasti hyväkuntoinen ja hyvin varusteltu tuonti-auto. Pahoittelen kärjistettyä sävyä, mutta kyllä se silti vain näin menee. Tällä hetkelläkin on täysin ruosteeton viimeisen päälle varusteltu tuonti-BMW pihalla.

Aiheeseen palatakseni tuo auton historiatietojen haku on toki hyvä asia ja kannattaa suorittaa muistakin syistä autoa ostaessaan ja tietenkään autoliikkeiden kusetukset eivät myöskään ole hyväksyttäviä.

Mikä niissä tuontiautoissa niin pelottaa? On ne suomi-autotkin tuotu aikanaan laivalla suomeen, ja suomalainen myyjä on ihan yhtä kova kusettamaan kun saksalainenkin.

Auton kilsojen ja huoltohistorian tarkastaminen on loppujen lopuksi huomattavasti helpompaa, jos autolla on suomalainen historia. Tätä tuskin voi kukaan kiistää. Entisen omistajan puhelinnumeron etsiminen on suomalaisen kohdalla mielestäni helpompaa ja vaivattomampaa.

Ruuvaaminen on tuontipelien kanssa huomattavasti yleisempi ongelma. Ei tarvitse mennä kuin Tallinnaan, niin ruuvauspalvelua tarjotaan muutamalla satasella. Jos haluaa panostaa, niin totaalinen huoltohistorian feikkaaminen ja huoltokirjan väärentäminen on yleistä ja palvelua myydään kohtuullisella hinnalla ympäri Baltiaa ja Keski-Eurooppaa. En halua siihen mennä sen enempää. Tottakai voidaan saivarrella, että jokuhan voisi Suomi-auton käyttää tällaisessa palvelussa rajan takana. Aivan, mutta Suomi-auton kohdalla on helpompi myös jäädä kiinni, kun valvonta on tarkempaa. Mm. keskieurooppalainen, saksaksi kirjoitettu huoltokirja on wc-paperin arvoinen; Saksassa moisen väärentäminen on samanluokan juttu kun täällä teinin karkkinäpistys K-Marketista. Tapahtuu koko ajan, eikä viranomaisia kauheasti nappaa.

Tuttavapiirissä on liian monta tapausta käynyt, joissa tuontipeli on ollut läpipaskaostos. Erään kaverini työkaveri osti tunnetulta isolta toimijalta C-Mersun ja sai tullista vuoden päästä soiton, että ko. autosta on paljastunut heille tieto, että se on todellisuudessa 250 tkm enemmän ajettu kuin mitä kuski näkee mittarista ja mitä sähköinen huoltokirja sekä paperilla oleva huoltokirja osoittavat. Toinen kaveri on paskat housussa, kun hänellä on juuri sen ikäinen tuonti-C-Mersu alla, johon olisi Suomessa tehty takaisinkutsu (ne Delphin suuttimet, joista uutisoitiinkin aikanaan). Kaveri on vääntänyt autoliikkeiden ja -huoltojen kanssa, kun nyt kukaan ei oikein tiedä mistään mitään eikä mitään voida rajan takaa selvittää. Auton todelliset kilometritkin ovat kysymysmerkki. Sitä, että onko autoon tehty takaisinkutsukorjausta ei tiedetä, eikä sitä, että tarviiko sitä kenenkään vaivautua tekemään; mitäs ajaa tuontiautolla. Pari kaveria on ostanu tuontiauton 15-20 tonnilla ja myyny varaosiksi vuoden päästä. Ja vastahan oli lehdessä tarina siitä BMW:stä, jota oli ruuvattu 200 tkm ja auton ostaja hävisi keissin oikeudessa, kun BMW Saksa ja suom. autoliike liittoutuivat häntä vastaan. On itsensä kusettamista väittää, ettei jobbareiden tuontiautoissa ole riskejä. Tullihan on antanut sitä paitsi oikein varoituksen puskaradion kautta, että Päijät-Hämeessä ainakin toimii tällainen liiga, joka ruuvaa saksalaisia tuontiautoja ja myy isoihin liikkeisiin jälleenmyyntiin.

Onkin sitten TÄYSIN eri asia lähteä joidenkin tuttujen, luotettavien kontaktien kautta itse uittamaan autoa Saksasta. Sitä en ala mitenkään arvosteleen, vaan päinvastoin; hyviä kauppoja ovat monet näin tehneet! Oikeat kontaktit Saksan maalla + totaaliset selvitykset auton koko historiasta, niin mikäs siinä!
 
Mikä niissä tuontiautoissa niin pelottaa? On ne suomi-autotkin tuotu aikanaan laivalla suomeen, ja suomalainen myyjä on ihan yhtä kova kusettamaan kun saksalainenkin.
Paitsi että pahimmat petokset ja kusetukset on tehty nimenomaan uitetuilla ;) Tälläisen väitteen antoi kuluttajasuoja asiamies, kun rupesin tappelemaan oman tuontiautoni vioista.
 

Nyt oli niin hyvät perustelut että on pakko olla samaa mieltä. Tuontiautokeskustelussa olen ajatellut asian olevan suomiauton osto vs. saksasta haku. Jos auton on joku jobbari tuonut saksasta eikä sen historiaa pysty helposti ja selkeästi selvittämään niin jättäisin itsekkin välistä, ihan varmuuden vuoksi.

Jobbarin tuomaa autoa en ostaisi, itse voisin mieluusti hakea.
 
Nyt oli niin hyvät perustelut että on pakko olla samaa mieltä. Tuontiautokeskustelussa olen ajatellut asian olevan suomiauton osto vs. saksasta haku. Jos auton on joku jobbari tuonut saksasta eikä sen historiaa pysty helposti ja selkeästi selvittämään niin jättäisin itsekkin välistä, ihan varmuuden vuoksi.

Jobbarin tuomaa autoa en ostaisi, itse voisin mieluusti hakea.

Juurikin näin. Aloituksessani olisi pitänyt vielä selkeämmin toki painottaa, että se peikko olivat juuri nämä jobbareiden ja liikkeiden uittamat autot. Hyvillä kontakteilla ja kokemuksella varustettu yksityinen suomalainen voi onnistua auton uittamisessa vallan mainiosti ja saada erittäin edullisen ja luotettavan auton alle verrattuna Suomen hintatasoon.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toi on melkein rikos sanoo, ettei huoli tuontipaskaa. Mut sitähän ne on. Kärjistetysti Huppe tyyliin. Mä ite tos kun omani sieltä hain niin mietin kun 10kk-12kk vanhaa autoa sieltä hain niin jokaisella noista katsomistani(n. 20 kpl) oli ajettu 15-25tkm). Eli jopa uskoin kilometrien paikkansa pitävyyteen. Mutta miten ihmeessä kun Saksalaiset ei aja kun kauniina kesäpäivänä autoilla niin ekana vuonna hinkataan vähintään suomiautojen tahtiin. En ikinää ite ostais 7 vuotta vanhaa 50tkm ajettua tuontiautoa. Tai parhaita nää +10 vuotiaat ja 70 tkm ajetut. Sit mitä tulee saksaautojen kuntoon niin 19kpl skippasin autoista, koska ne oli vuoden aikana ajettu täysin paskaksi jo. Huppe tyyliin kärjistetysti. Mut kaikki jälkimaalattuja kolaroituja/kolhittuja. Ei ei helvetti. Vuoden vanhan auton hakeminen saksasta oli kyl vaikeampaa kun ikinään uskoin. No pitkän etsinnän jälkeen löytyi vähän sinnepäin yksilö.

Tähän asti ollut "suomi" autoja itellä ja 3-5 vuotiaat yksilöt alkuperäiskuntoisia hyvällä maalipinnalla. Noi on saksassa käyttöpelejä ja ei ne paljoa noita sääli(ja ajavatkin pirulaiset vielä paljon noilla). En uskaltaisi ostaa yhtään vanhempaa autoa saksasta mitä omani oli. Mitään takeita ei kyllä enään ole autolla, jos vuodessa 19 autoa 20:stä on jo räpätty kolhuille ja pilalle ainakin mun kriteereillä. Ja mitä tulee muuten kuntoon niin voi hyvä sylvi miten paljon suolaa saksassa kylvetään! Mun auton koteloissa on varmaa saksantuliaisina valtameren verran suolaa jemmassa. Hiekkaa siellä ei kyllä ole, et kiveniskemiä 0 kpl. Ehkä pahin on kun suolataan ja hiekotetaan. Et ei kai toi pelkkä suola välttis nii paha juttu oo, mut suolapesussa saksaautot kyllä kylpee!

Onnea vaa kaikilla tuontiauton omistajille. Sitä tarvitaan näiden romujen kanssa :D.
 
Toi on melkein rikos sanoo, ettei huoli tuontipaskaa. Mut sitähän ne on. Kärjistetysti Huppe tyyliin. Mä ite tos kun omani sieltä hain niin mietin kun 10kk-12kk vanhaa autoa sieltä hain niin jokaisella noista katsomistani(n. 20 kpl) oli ajettu 15-25tkm). Eli jopa uskoin kilometrien paikkansa pitävyyteen. Mutta miten ihmeessä kun Saksalaiset ei aja kun kauniina kesäpäivänä autoilla niin ekana vuonna hinkataan vähintään suomiautojen tahtiin. En ikinää ite ostais 7 vuotta vanhaa 50tkm ajettua tuontiautoa. Tai parhaita nää +10 vuotiaat ja 70 tkm ajetut. Sit mitä tulee saksaautojen kuntoon niin 19kpl skippasin autoista, koska ne oli vuoden aikana ajettu täysin paskaksi jo. Huppe tyyliin kärjistetysti. Mut kaikki jälkimaalattuja kolaroituja/kolhittuja. Ei ei helvetti. Vuoden vanhan auton hakeminen saksasta oli kyl vaikeampaa kun ikinään uskoin. No pitkän etsinnän jälkeen löytyi vähän sinnepäin yksilö.

Tähän asti ollut "suomi" autoja itellä ja 3-5 vuotiaat yksilöt alkuperäiskuntoisia hyvällä maalipinnalla. Noi on saksassa käyttöpelejä ja ei ne paljoa noita sääli(ja ajavatkin pirulaiset vielä paljon noilla). En uskaltaisi ostaa yhtään vanhempaa autoa saksasta mitä omani oli. Mitään takeita ei kyllä enään ole autolla, jos vuodessa 19 autoa 20:stä on jo räpätty kolhuille ja pilalle ainakin mun kriteereillä. Ja mitä tulee muuten kuntoon niin voi hyvä sylvi miten paljon suolaa saksassa kylvetään! Mun auton koteloissa on varmaa saksantuliaisina valtameren verran suolaa jemmassa. Hiekkaa siellä ei kyllä ole, et kiveniskemiä 0 kpl. Ehkä pahin on kun suolataan ja hiekotetaan. Et ei kai toi pelkkä suola välttis nii paha juttu oo, mut suolapesussa saksaautot kyllä kylpee!

Onnea vaa kaikilla tuontiauton omistajille. Sitä tarvitaan näiden romujen kanssa :D.

Ja useampikin tietäjä on mulle hehkuttanu, kuinka Saksasta kannattaa uittaa auto, kun ne ei siellä käytä sitä suolaa... :dance2:
 
Tuli hoppu ni ei ehtinyt kirjoitella loppuun..
Ostin siis Tallinnasta tuodun auton jossa oli täydellinen huoltokirja :) Aukoton huoltohistoria ja auto näytti juurikin siltä kuin erittäin vähänajetun auton kuuluu näyttää.. Käytin auton vielä varmuudeksi "kuntotarkastuksessa" josta auto sai hyvät pisteet..

1000km en ole tolla perkeleen pommilla päässyt ilman vikoja, ja nyt kun kelit lämpenivät niin aletaan tutkimaan mikähän ilmastoinnissa on vikana? Ja onko yleensä' koko autossa ilmastoinnin kompuraa :)
Huollon kaveri joka tota on tutkinut on täysin varma että mittarista on ruuvattu pois isolla kädellä kilometrejä.


Luojan kiitos auto on ostettu autoliikkeestä niin saan edes jonkun verran apuja noihin vikoihin, muuten ei todellakaan olisi perse kestänyt. Vaikkakin Hyvinkääläinen autoiliike on yrittänyt koko ajan kusettaa ja pestä käsiään takuiden suhteen :)
 
Musta oli makeeta ku ne suolas hotellin parkkipaikankin. Ei....siis saksas ei käytetä suolaa muualla kun pihvin päällä :D.

Mut Suomessa autoilla ei vedetä talla pohjassa baanalla. Mitähän moottorit diggailee siitä vedättämisestä?
 
Mut Suomessa autoilla ei vedetä talla pohjassa baanalla. Mitähän moottorit diggailee siitä vedättämisestä?

Eipä niillä saksassakaan rajotinta vasten ajeta. Ei se 200km/h moottoria hirveesti kulutua jos kierrokset kuitenkin on järkevät. Suurin konetta kuluttava tekijä on kylmäkäynnistykset, joita suomessa auto kokee moninkertaisesti saksaan verrattuna.
 
Ei se saksa nyt missään Afrikassa ole.

Saksassa keskimäärin kuitenkin on aika paljon lämpimämpää kuin suomessa...

En tiedä minkä vehkeen kulumiskäyrä on kyseessä ja pitääkö luvut paikkaansa mutta about näin se menee, ei siis mikään lineaarinen viiva lämpötilan ja kulumisen suhteen.
CylWallWearVsTemp_640x480.jpg
 
Ai kylmäkäynnistyksii:D. ne ei tiedä ees mikä lohkolämmitin on ja hitto ku pari astetta pakkasta puski yöllä. mun nykyinen saksantuonti on kokenut useamman kylmäkäynnistyksen 11kk ikäisenä mitä vanha 6 vuotta vanha bemari suomessa. Ei siel kerkee rajotinta vasten vetää baanal hirveen pitkää, mut 200-100 jarrutuksia tuli tehtyä sitäkin enemmän. mitähää toi auto niistä tykkää? En mä ihan rehellisesti oo ihan varma oliks toi 200 marssivauhti baanal ny koneellekaan ihan tervettä puuhaa ainakaan pitkällä juoksulla. jos kulutus on matkaajossa 15 litraa satkul ni kyl se kone aika kovilla vaan käy.
 
Ai kylmäkäynnistyksii:D. ne ei tiedä ees mikä lohkolämmitin on ja hitto ku pari astetta pakkasta puski yöllä. mun nykyinen saksantuonti on kokenut useamman kylmäkäynnistyksen 11kk ikäisenä mitä vanha 6 vuotta vanha bemari suomessa. Ei siel kerkee rajotinta vasten vetää baanal hirveen pitkää, mut 200-100 jarrutuksia tuli tehtyä sitäkin enemmän. mitähää toi auto niistä tykkää? En mä ihan rehellisesti oo ihan varma oliks toi 200 marssivauhti baanal ny koneellekaan ihan tervettä puuhaa ainakaan pitkällä juoksulla. jos kulutus on matkaajossa 15 litraa satkul ni kyl se kone aika kovilla vaan käy.

ei tiedäkkään, ei sillä mitää lohkolämppäreitä tai webastoja oo. Pikkukylissä ja maaseudulla kaikilla on talli/tolppa mutta ei kaupungeissa mitään tolppapaikkoja ole. moni sahaa sen aamulla kylmänä käyntiin kun ei muuta mahista ole. meidän talossakin on n.50 asuntoa ja 5 tolppapaikkaa, loput säilyttää sit kadulla...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom