Tosi-tv:t totta vai tarua?

Tässä pitkän sairasloman aikana on tullut tylsinä hetkinä vilkaistua useamaakin tosi-tv-sarjaa niin kotimaista kuin ulkomaistakin. Pakko on todeta etten enää usko mitään mitä niissä näkyy. Senverran on paljon epäloogisuuksia ja dramatiikkaa tyhmille osallistujille sattunut että väitän ainakin osan eri sarjojen tapahtumista olevan etukäteen käsikirjoitettuja. Jo pelkistä kamerakulmista voi päätellä että osa tapahtumista on kuvattu useampaan kertaan koska kuvakulmat joista samaa tapahtumaa on kuvattu ei olisi voitu kuvata niin ettei jostain kulmasta olisi näkynyt toinen kameramies. Viimeisin jakso oliko se nyt joku Metsien miehet-reality-tv niin siinä isä ja poika nostivat uppotukkeja joesta lautallaan ja riitahan niille tuli ja poika uhkasi hypätä jokeen ja hyppäsikin. Hyppääminen kuvattiin ensin kameramiehen kanssa joka oli mukana lautalla mutta hetken päästä sama hyppääminen kuvattiin helikopterista eikä koko lautalla näkynyt yhtään kameramiestä. Kuka sen hyppäämisen lautan päältä olisi kuvannut jos siellä ei kameramiestä ollut?! Sitten naurattaa näin autopuolen ammattilaisena Rekkamiehet jäällä-sarja ja sen tekaistun dramattiset tapahtumat. On liukasta ja isoa mäkeä ja kaikki on suurta ja vaarallista. Eräässä jaksossa kerran piti olla pakkasta reippaat 30 astetta Celsiusta eikä auton lämmityslaite toiminut. Kummallisesti kuitenkaan kuljettajan hengitys ei höyrynnyt yhtään eikä tuulilaiskaan mennyt huuruun joka oikeasti kylmässä autossa tapahtuu aivan hetkessä. Eräs kaveri oli monta vuotta sitten mukana Pelkokerroin-sarjassa jotka kuvattiin jossain eksoottisessa saaressa jossain kaukana. Kaveri oli joutunut allekirjoittamaan muistaakseni 50000 Dollarin sopparin jossa sitoitui olemaan paljastamatta kenellekään mitään jakson kuvauksista. Koskaan kaveri ei ole kertonut mitään vaikka olen kysellyt miten ohjelmaa käytännössä kuvattii ja oliko kaikki totta mitä ohjkelmassa näkyi vaan on tyytynyt hymyilemään vaan ja kiertelemään itse kysymystä. Ja vielä pakko mainita Suomen huonoin kuski-sarja jota ei pysty ilman suurta myötähäpeää katsomaan eikä myöskään voi välttyä epäilemästä että onko kukaan oikeasti niin huono kuljettaja kuin ohjelma antaa ymmärtää. Osallsistujat törttöilevät aivan sairaasti ja kolhivat autoja mutta silti vaan nauravat maha vääränä töpeilleen. Taskuparkki-kokeessa naiset yrittivät aina vaan kovemmalla vauhdilla mahtua autojen väliin vaikka peltiä rypistyi jo hiljaisimmallakin vauhdilla ja nauraa räkättivät kaiken päälle. Haluaako kukaan myydä kasvonsa Suomen kansalle halveksittavaksi olemalla ohjelmassa nähdyn huonoja? Epäilen vaan luulen että halu voittaa ohjelma kannattaa tekeytyä mahdollisimman huonoksi jotta voittomahdollisuudet paranisivat. Jokainen mieshän ainakin kuvittelee olevansa keskivertoa parempia kuljettajia joten miksi ihmeessä muusta syystä kuin rahasta joku menisi oikeaa huonouttaan esittelemään?!

Oli miten oli ei tietenkään mitään mitä tv:ssä näkyy kannata ihan täydestä ottaa mutta ei ainakaan tosi-tv-sarjoja!! :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakin jotkin jenkkisarjat on osittain käsikirjotettuja, halutaan vaan tehdä väkisin ns suurta draamaa.

Pari esimerkkiä juuri sellaisista sarjoista:

Tuossa jälkimmäisessä on kyllä ainakin jonkunlaista viihdearvoa, kun se kaljupäinen Matt on aina ihan hiilenä:D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Taruahan ne, ainakiin toi Huutokaupan metsästäjät jossa ihmiset huutavat itelleen jonkun varaston. Varastoihin on jo ennen huutamista piilotettu kaikkea arvokasta ja vähemmän arvokasta. Ja naisetkin kuulemma käynyt kauneusleikkauksissa sun muissa että ohjelma saisi mies katsojat jatkamaan sen paskanfeikkiohjelman katsomista.

Onko joku oikeasti kuvitellut, että tosi-tv- sarjat on totta?

Mielenkiintoista kyllä mutta tiedän useammankin jotka uskovat kyseisiin sarjoihin. Eräskin pitää Gordon Ramseyta kokkiohjelmissaan ihan kunkkuna koska Ramsey pystyy aivan katastrofin tasolla olevia ravintoloita kunnostamaan vaikla olen kyseenalaistanut ainakin osan sarjan tapahtumista mutta epäilen kaverin sisällään täysin sinisilmäisesti uskovan ohjelman tapahtumiin. Nämä realityyn uskovat ihmiset oli yksi syy miksi tämän ketjun aloitin.:)

Taruahan ne ovat. En tosin ihmettele, että jotkut niihin uskovat. Ihan korkeakouluyhteyksissä kohtaan ihmisiä, jotka ovat shokissa kun saavat tietää, että esimerkiksi muotilehtien mallikuvia jälkikäsitellään.

Mielenkiintoista kyllä mutta tiedän useammankin jotka uskovat kyseisiin sarjoihin. Eräskin pitää Gordon Ramseyta kokkiohjelmissaan ihan kunkkuna koska Ramsey pystyy aivan katastrofin tasolla olevia ravintoloita kunnostamaan vaikla olen kyseenalaistanut ainakin osan sarjan tapahtumista mutta epäilen kaverin sisällään täysin sinisilmäisesti uskovan ohjelman tapahtumiin. Nämä realityyn uskovat ihmiset oli yksi syy miksi tämän ketjun aloitin.:)

Gordonilla on vitusti rahaa ja niitä asiakkaita saadaan rummutuksella ja mainostuksella niihin ravintoloihin ihan oikeasti, ne vaan eivät sitten enää menesty kun Gordon tiimeineen lähtee paikalta, ei se paska ravintola muutu hyväksi vaikka sitä pari viikkoa mainostetaan. On myös helppo kuvata 200 asiakkaan kokemukset Gordonin jälkeen, sieltä löytyy aina se 5-10 jotka kehuu että oli ihan jees.

Kirjoitettujahan nuo ovat kaikki, ei sattuman varaan voi mitään jättää. Tai no Big brothereissa varmaan jätetään sattuman varaan kun on hommattu 20 julkisuustyrkkyä onnelapotilasta, ja sit annetaan niille viinaa rekkalastillinen ja kuvataan strippausta suihinottoa ja itkupotkuraivareita, ei niitä tarvii tollaisessa jengissä järkätä erikseen.

Käykää youtubesta katsomassa Jersey Shoren kuvauksista kuvattuja videoita, niin saa hyvän yleiskäsityksen. Mm. Niiden näyttelijöiden ympärillä pyörii vitusti jengiä, mutta jaksossa ei näy mitään, kosla turvamiehet siirtää jengiä sivuun :D

vittu mua vituttaa yli kaiken ne varastojen metsätäjät vai mikä se nyt se sarja on niin käsiin kirjotettua paskaa kun vain voi olla. :face: tai just se rekkakuskit jäällä niin ulkona oli 30 raatia pakkasta niin se yks kaveri roudas vaan jotain tavaraa lippis päässä :D

Varastojen metsästäjät: jokaisessa kopissa on jotain peitetty. Ihan jokaisessa.

Rekkakuskit jäällä: jopa -10 celsiusta on ylidramtisoitu jäätävän kylmäksi. Joskus huomannut myös suomennos virheitä: 30 fahrenheitiä (-1 celsius) kääntyy 30 pakkasasteeksi. En tiedä onko ameriikkaa, mutta joku äijä ajo tieltä ulos hankalassa paikassa niin huumetestit, kirjallinen varoitus ja suullinen nuhtelu. Jollain oli tullut peltiin maalivaurioita niin kirjallinen varoitus, suullinen nuhtelu + potkuilla uhkailu. Jopa lastin korvaamisesta puhuttiin.

Panttilainaamo nyt on yksi iso kusetus koko ohjelma. Youtubessa lisää.

Kyllä noista bb-äänestyksistäkin huomaa ylidramatisoinnin ja välillä on varmasti kusetettu myös häädössä.

Joku viisashan joskus sanoi: :there aint bigger unreal things on tv than reality tv"

Toi Pakkolunastajat sarja on ihan käsikirjoitettua tavaraa eikä mitään tositv:tä kuten myös se missä ne vapaaottelijat muiluttivat niitä koulukiusaajia.

Itse ainakin uskon, että Suuri Seikkailu ei ollut käsikirjoitettu. Oli hienoa katsella Kitkan ja Älväksen tiukkoja kamppailuita keskellä Posion erämaita ja seurata Maren, Mikon, Sökön, Baxin ja kumppaneiden selviytymistä alkeellisissa olosuhteissa.

Lopussa tuli aina mahtava fiilis Taru Valkeapään lausessa kuuluisat sanansa "Posio vaikenee, mutta vain hetkeksi" haikean musiikin soidessa taustalla. Se oli saatana elämää.

Tästä tuotannostahan myös legendaarinen ternimaitokuningas Petteri Jussila pompsahti julkisuuteen Jutan kautta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Olen nähnyt vierestä kahden eri realitysarjan kuvauksia ja yleensä niissä kuvausryhmä pyrki kuvaamaan mahdollisimman paljon materiaalia ja jakso sitten taidetaan suunnitella vasta leikkauspöydällä. Välillä tuottaja tuli aina kavereille kertomaan mitä haluaisi tehdä ja pyysi puhumaan tietyistä aiheista tai tekemään jotain tiettyjä juttuja. Kohtauksia myös lavastettiin paljon siten, että tuottaja sanoi, että kävelkää tuota käytävää pätkin ja puhukaa aiheesta X. Tuosta kaikesta mitä ne sitten kuvasi taisi pelkkä murto-osa olla itse jaksossa.

Itselleni on tavallaan ihan sama, onko ohjelma oikeasti totta vai ei. Viihdettä se vain on kuitenkin. Jos ohjelmassa on jokin karisma tai se muuten on kiinnostava, niin kyllä sitä kattoo. Kyllähän se ehkä kuitenkin vähän ärsyttää jos tälläistä kuvaa kuitenkin halutaan antaa, mutta ohjelma on pullollaan 1000% käsikirjoitettuja kohtia ja aivan selviä epäloogisuuksia, jota oikeasti improvisoiduissa ohjelmissa tai oikeassa elämässä ei voisi esiintyä.

Jenkkien tosi tv-pläjäyksissä myös huomaa, kuinka ne alkaa sarjan edetessä olla enemmän ja enemmän käsikirjoitettuja. Välttämättä ensimmäinen kausi ei lähde vielä aivan käsistä, kun taas toinen tai kolmas kausi alkaa jo olla aika yliampuvaa tavaraa. Onneksi suomalaisista ohjelmista kaikki eivät ole vielä pilattuja. Tai jos ovat, niin haluan tavat Suomen Vartijat -ohjelman käsikirjoittajan :D

Niin, onhan niissä aitoja ne tyypit ja persoonat, vähä sama ku katsos amatöörien näyttelemää elokuvaa. Käsikirjoitettua sontaa kuitenki, miettikää ny esim vaikka se vaihtokauppa formaatti missä se tyyppi vaihtelee niitä tavaroita ja tekee nousuu..tai just se missä murretaan kontti auki ja muutetaan romu rahaksi..tasan tarkkaan tuotanto laittanu sinne ne tavarat, tai ainakin käyny läpi ja täydentäny hylätyn varaston jos se ny on hylätty ollu ees ikinä.

Kyllä jollekki aidolle brutaalille tositeeveelle olis takuulla markkinarakoo. Ei sensuroitais niinku mitään, korkeintaan sumutettas kasvot tunnistamattomiks sivullisilta ja niiltä jotka ei anna lupaa että näkyvät telkus.

Mitä muuten mieltä "appivanhemmilla kylässä" formaatista? Se on kyl enempi piilokameraa ku realitysarjaa tai jotain siltä väliltä, mutta mun mielestä ne jäbät joutuu ihan täydellisen kusetuksen kohteeks, niiden ilmeet ohjelman aikana ja sit ku selviää mistä kyse, ni ei niitä voi näytellä. Mun mielestä tän hetken parasta viihdettä mitä telkusta tulee

Tää aihe on muakin aina naurattanu koska esimerkiks työpaikalla jopa päivittäin joku puhuu näistä "tosi-tv" sarjoista kuinka siinä oli sellanen ja sellanen läheltä piti tilanne plaaplaa. Mä en usko yhteenkään näistä sarjoista vaan kaikissa näissä tosi-tv sarjoissa porukka on näyttelijöitä ja tilanteet etukäteen suunniteltuja. Aina tulee myötähäpeä kun kattoo noita sarjoja.

vittu mua vituttaa yli kaiken ne varastojen metsätäjät vai mikä se nyt se sarja on niin käsiin kirjotettua paskaa kun vain voi olla. :face:
Mun mielestä ne on välillä katottuna ihan hyvää viihdettä:D. Kyllähän ton nyt apinakin tajuaa, että on feikki niin naurettavaa kamaa aina löytyy. Mutta, viihteeksihän ne on tarkotettu:).

Ei nyt ihan tosi-tv-sarja, mutta sinnepäin sarja loppu justiinsa subilla. Ei käsitä miten tommosta p*skaa suolletaan. Luulin että nämä Copperfield-paskat on jo nähty.

Tää aihe on muakin aina naurattanu koska esimerkiks työpaikalla jopa päivittäin joku puhuu näistä "tosi-tv" sarjoista kuinka siinä oli sellanen ja sellanen läheltä piti tilanne plaaplaa. Mä en usko yhteenkään näistä sarjoista vaan kaikissa näissä tosi-tv sarjoissa porukka on näyttelijöitä ja tilanteet etukäteen suunniteltuja. Aina tulee myötähäpeä kun kattoo noita sarjoja.

No vähintäänki nuo sarjat pystyy leikkaamaan siten että maitopurkin kaatumisesta saadaan elämää suurempi kamppailu kuoleman kanssa, ja mitä tahansa halutaankin. Ei tarvi ku luovasti yhdistellä muutama repliikki ni jopas saatiin taas draamaa. Tietenki myös porukka o tuolla tietoisena että kaikki menee nauhalle, ja vetävät senki takia jo överiksi jutut.

Suositut

Back
Ylös Bottom